Onko tuo kovinkin yleistä että synnytyksen jälkeen jatkaa täysin normaalia elämää ja näyttää palautuvan synnytyksestä heti?
Tarkoitan tätä Vilma Josefiinaa. Samana päivänä synnytyksestä on vauvan ja isomman lapsen kanssa puistoilemassa ja alle viikon kuluttua istuskelee uima-altaassa. Lisäksi heti alusta asti on käynyt vaunulenkeillä. Olen siis täysin kokematon mutta hämmästelen kun tuntuu että yleensä siinä palautumisessa kestää.
Kommentit (28)
En olisi itse pystynyt samaan. Jälkisupistukset vetivät kyllä aika nöyräksi vaikkei muuta isompaa vaivaa ollut.
Perus av-mammalle sellainen on täysin utopiaa.
Viikko synnytyksestä uuma-altaassa? Tuota en olisi kyllä itse tehnyt, aikamoinen tulehdusriski.
Mulla oli alapää kipeä n. kuukauden ajan. Kävely oli hidasta. Äitiyshousuja käytin muutaman kuukauden ajan synnytyksen jälkeen.
Enpä olis voinut kuvitellakaan heti synnytyksen jälkeen käyväni missään puistoilemassa tai vaunulenkeillä. Sain tikkejä (melko lieviin) repeämiin ja alapää oli aika hellänä jonkin aikaa. Jos ei olisi revennyt yhtään niin sitten olisin varmaan voinutkin heti käydä kevyesti kävelemässä. Eipä niitäkään kuulemma kaikille tule.
Vauva oli 3 vrk ikäinen, kun menin töihin. Lomittaja sairastui, ketään ei saatu tilalle ja piti valita eläinsuojelurikos tai työnteko.
Vierailija kirjoitti:
Viikko synnytyksestä uuma-altaassa? Tuota en olisi kyllä itse tehnyt, aikamoinen tulehdusriski.
oisko se uima-allas sellainen omalla pihalla oleva lasten kahluu allas
Jos synnytyksessä ei ole mitään kummempaa tuo on ihan yleistä. Ko. henkilöllä luultavasti kaikki mennyt nappiin, kotiutuivatkin alle vuorokausi syntymästä. Synnytys ja raskaus eivät ole normaalisti sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Itsellä episiotomia, paljon tikkejä ja jäätävä jälkivuoto. Mitkä moitteet olisi lääkäriltä tullutkaan, kun olisin tulehduksen hommannut itselleni uima-altaassa. Uima-altaan vesikin olisi mennyt hetkessä punaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä jälkivuoto ei lopu viikossa, mutta ehkä tositv-tähdet on tuossakin suhteessa meitä mammoja parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
mitä ihmellistä siinä sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä jälkivuoto ei lopu viikossa, mutta ehkä tositv-tähdet on tuossakin suhteessa meitä mammoja parempia.
näköjään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Itsellä episiotomia, paljon tikkejä ja jäätävä jälkivuoto. Mitkä moitteet olisi lääkäriltä tullutkaan, kun olisin tulehduksen hommannut itselleni uima-altaassa. Uima-altaan vesikin olisi mennyt hetkessä punaiseksi.
Ehkä tällä Vilmalla ei ollut episiotomiaa, tikkejä tai jäätävää jälkivuotoa. Ihmiset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tällä Vilmalla ei ollut episiotomiaa, tikkejä tai jäätävää jälkivuotoa. Ihmiset ovat erilaisia.
Harvalla ei tule mitään vaurioita alapäähän. Kohtu ei kuitenkaan ole vielä palautunut, joten altaassa istuskella pöpöillä on hyvin lyhyt matka kohtuun. En usko sitäkään, että jälkivuoto olisi loppunut viikossa.
Riippuu. Itsehän makasin sairaalassa 5vrk enkä voinut edes vauvaa hoitaa, pitää vain vieressä.
Mulla oli ihan ongelmaton raskaus ja synnytys, mutta selkä meni jostain syystä niin kipeäksi, että pari päivää kävelin sairaalassa niin, että nojasin siihen vauvan sänkyyn kun köpötin käytävää pitkin vessaan tai suihkuun 😂 tavallaan joo siis vaunulenkillä olin... minä sain ohjeen, että ei saisi uida niin kauan kun on jälkivuotoa ja koska sitä oli noin 6 viikkoa, niin en uinut. Toisethan ei kaikkia ohjeita noudata, jokainen voi riskinsä arvioida itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla ei tule mitään vaurioita alapäähän. Kohtu ei kuitenkaan ole vielä palautunut, joten altaassa istuskella pöpöillä on hyvin lyhyt matka kohtuun. En usko sitäkään, että jälkivuoto olisi loppunut viikossa.
Kohdun palautumattomuus ja infektioriski on fakta, jokainen kuitenkin kantaa ja punnitsee nämä riskit henkilökohtaisesti. Esimerkiksi itselleni ei ensimmäisessä synnytyksessä tullut edes pientä nirhaumaa ja jälkivuoto kesti vain kahdeksan päivää, toinen synnytys olikin sitten toista luokkaa. Ei se siis ihan tavatonta ole, henkilö- ja synnytyskohtaista.
Ei ole kovin harvinaistakaan. Ei raskaus ja synnytys ole sairaus, jos kaikki sujuu hyvin.