Joku sanoi palstalla "komentavansa lapset sängystä". Onko teillä sellaista?
Minulla 15- ja 13-vuotiaat, enkä ole koskaan komentanut heitä sängystä pois. He heräävät ihan normaalisti aamulla ja syövät aamiaisen.
Kuulostaa oudolta, että joku komentaisi lapsia sängystä pois. Ongelmia päivärytmissä?
Millaista teillä?
Kommentit (44)
Joo kyllä herätän lapset nyt lomalla viimeistään klo 11. Eli komennan siis ylös sängystä, löysää sä vähän pipoa vaikka ymmärrän, että helle heti aamusta hermojasi kiristeleekin.
Komennan ajoissa nukkumaan, nukkua saa sitten niin kauan kun haluaa. Paitsi tietysti jos ollaan lähdössä johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä herätän lapset nyt lomalla viimeistään klo 11. Eli komennan siis ylös sängystä, löysää sä vähän pipoa vaikka ymmärrän, että helle heti aamusta hermojasi kiristeleekin.
Mikä lapsia vaivaa, että he nukkuvat kello 11?
Lomalla pitää saada nukkua, jos nukuttaa. Kaikki heräävät kouluaamuina/työaamuina aina aikaisin ja tunnollisesti. Joskus pitää saada levähtääkin.
Jos ollaan reissussa ja siellä on tapahtumia/käyntejä/aikataulu, silloin saattaa joutua laittamaan herätyskellon soimaan, jos esim. hotellin aamupalan jälkeen lähtee kuljetus jonnekin kohteeseen tms. Silloin lomallakin voi joutua käyttämään herätyskelloa ja se on kaikille ihan ok, kun halutaan vierailla joissain kohteissa.
Olen itse vuorotyöläinen, joten nukun miten sattuu. Teinien kohdalla kuitenkin huhuilen puolen päivän aikaa ylös.
Mä yläasteen opettajana näen ihan tarpeeksi vanhempia, jotka kesälomalla on antaneet lastensa nukkua miten haluaa.
Syksyllä menee sitten kauan sen täysin kääntyneen vuorokausirytmin korjaamiseen. Joten joo komennan lapseni 11v, 14v ja 16v illalla kesälomalla viimeistään yhden aikaan yöllä nukkumaan ja herätän viimeistään puolilta päivin koko porukan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvuhormoni erittyy vain nukkuessa. Jos haluaa pitkiä lapsia, antaa heidän nukkua tarpeeksi.
Kesällä uni voi olla katkonaista, jos on liian kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei mitään lapsia ole jos tälläsiä typeryyksiä esität.
Hankalaa se sitten on herätä ajoissa, jos normaaliaamuina annetaan nukkua jonnekin iltapäivälle. Eihän siitä mitään tule, kun joinan aamuna onkin lähtö yhtäkkiä klo 9.
Herätän ainoastaan, jos on menoa. Kyllä noi yleensä kymmenen aikoihin nousee oma-aloitteisesti. Pojat 10 ja 12v
Joo komennan illalla nukkumaan ja aamulla heräämään, en kukonlaulun aikaan, mutta yhdentoista maissa saavat nousta ylös.
Vierailija kirjoitti:
Mä yläasteen opettajana näen ihan tarpeeksi vanhempia, jotka kesälomalla on antaneet lastensa nukkua miten haluaa.
Syksyllä menee sitten kauan sen täysin kääntyneen vuorokausirytmin korjaamiseen. Joten joo komennan lapseni 11v, 14v ja 16v illalla kesälomalla viimeistään yhden aikaan yöllä nukkumaan ja herätän viimeistään puolilta päivin koko porukan.
Yläastetta ei ole olemassa. Jos olisit opettaja, tietäisit sen.
Unirytmi aletaan kääntää viimeistään viikkoa ennen koulun alkua kouluaikatauluun sopivaksi. Ei koko kesän tarvitse olla herätyskello soimassa.
Kyllä minä muistan, että teininä tuli nukuttua aina sinne yli puoleen päivään vapaalla, ellei kukaan herättänyt aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei mitään lapsia ole jos tälläsiä typeryyksiä esität.
Juurihan minä sanoin, että on kaksi teiniä. ap
Vierailija kirjoitti:
Kenenkähän pitäisi löysätä pipoa? Taidat olla ainoa jolla se on edes päässä. ohis
ps: lapset on lomalla
Suomen kieli on erilaista murrealueesta riippuen. Aika raakaa kieltä kuitenkin on "komentaa ja käskeä" ikäänkuin ennen armeijassa. Äiti "käski" Turussa ihmisiä kylään tai sanoit meiät on käsketty sinne kylään. Itse sanoisin, vaikka turkulainen olenkin, meidät kutsuttiin tai kutsuin kylään. Armeijassa taisi ennen ainakin olla joku komentaja. Ovat isät ja äidit edelleen myös komentajia kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläastetta ei ole olemassa. Jos olisit opettaja, tietäisit sen.
Unirytmi aletaan kääntää viimeistään viikkoa ennen koulun alkua kouluaikatauluun sopivaksi. Ei koko kesän tarvitse olla herätyskello soimassa.
No sinähänsä se varsinainen vitsiniekka olet. No kerrohan sitten mikä se onkaan kun ei yläaste ole. Se on hyvä jos teillä se rytmin kääntäminen onnistuu viikossa, voin kertoa, että todella monella muulla ei onnistu.
Teininä muistan monta kertaa kesällä lukeneeni yöllä sängyssä niin pitkään, että aamulla linnut alkoivat ulkona laulaa. Olisi silloin ollut ihanaa, jos olisi saanut nukkua niin pitkään kuin halusi, mutta aikalailla univajeessa taisi koko nuoruus mennä.
Itse ne herättänyt lomalla olevia lapsia kuin ihan poikkeustapauksessa. Lapsuudenkodissa ei saanut koskaan nukkua edes kahdeksaan, kun "mitä ne naaputkin ajattelee, kun verhot on kiinni ja on puolipäivä".