Onko muilla tälläistä ettei uskalla lähteä suhteesta vaikka toinen alkoholisti?
Minulla ei ole turvaverkkoja, ei sukulaisia, kavereita, ystäviä, olen täysin yksin. Rahaakaan ei hirveästi ole että pystyisi ostamaan uuden asunnon. Asuntoni on nimissäni mutta avioeron myötä puolet siitä menisi miehelleni koska ei avioehtoa. Mieheni on alkolisti, paha sellainen. Jos minulla olisi kavereita edes, uskaltaisin ehkä lähteä mutta en uskalla jäädä täysin yksin tähän maailmaan, en todellakaan selviä.
Kommentit (12)
Uskaltaisin, koska en pystyisi katselemaan alkoholistia. Myisin asunnon ja menisin vuokralle, jos ei olisi rahaa maksaa toista pois. Onni odottaa sinuakin jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Läheisriippuvainen olet.
Tiedän tämän.
ap
Olet kirjaimellisesti aikuinen ihminen jolla on omaisuutta. Jos minä pystyin persaukisena ja luottotiedottomana, vaikeasti mielenterveysongelmaisena, työkyvyttömänä ja ilman ystäviä jättämään juopon niin pystyt sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheisriippuvainen olet.
Tiedän tämän.
ap
Tämän sanoin siksi että siinä on avain siihen miksi et lähde. Ratkaise se ensin, muuten pärjäät kyllä!
Läheisriippuvainen olet. Onko myös puoliso syy siihen ettei sinulla ole ystäviä?
Ei tarvitse olla löheisriippuvainen! Elämä vaan on erityisesti viime vuosina ollut erityisen epävarmaa mm. korona, Ukrainan sota, työttömyys ym. mitä nyt media suoltaa joka päivä.
Ap, mene keskustelemaan esim. alkoholistien omaisten vertaistukiryhmään, psykologille, seurakuntaan tms.
Ja myös turvakotiin pääsee miettimään ja saamaan tukea! Etsi lähin netistä.
Aloita uuden elämön suunnittelu: tutki missä voidit asua halvemmalla, jollain toisella paikkakunnalla?
Aloita uusi harrastus, saat muuta miettimistä, ystäviäkin.
Lähde pois, nyt heti, älä pilaa elämääsi. Menetät osan asunnostasi, mutta saat elämäsi takaisin!
Olen itse alkoholistiperheestä ja oma äitini uskalsi tehdä irtioton vasta kun olin 20v. Mutta, se kannatti, henkisen toipumisen jälkeen hän löysi rinnalleen ihanan miehen.
Etsi joku tukiryhmä, mistä saat voimaa ja neuvoja irtiottoon. Älä elä elämääsi näin. Ansaitset parempaa!
Molemmat taidatte tarvita apua.Hanki ap sitä edes itsellesi,jos mies ei suostu hankkimaan itselleen.
Mene al-anoniin, alkoholistien läheisten vertaistukiryhmään., netistä löydät ryhmät. Sinne ei tarvi ilmoittautua, eikä mihinkään liittyä, meet paikalle ja oot vaikka salanimellä ihan hiljaa vaan. Toisten kokemukset alkoholistin läheisenä auttaa näkemään omankin osansa paljon selkeämmin ja huomaamaan, miksi toimii itse kuten toimii. Sen myötä voit muuttaa itseäsi, toimintatapojasi ja ajattelumallejasi. Toista (alkoholistia) et voi muuttaa tai raitistaa, muutos tilanteeseen lähtee sinusta itsestäsi. Voimia!
Voisitko aloittaa uudet opinnot? Saisit aikuisopintotukea. Voisitko kouluttautua työnantajan kautta? Voisi olla yksi reitti pois alkoholistin sanelemasta elämästä. Siitä pikkuhiljaa alat miettimään ja järjestelemään eroa/ asunnon myymistä/ muuttoa toiselle paikkakunnallekin ehkä? Jne. kohti uutta eläämääsi!
Pystyt siihen, vaikka pelottaa. Pelko on vain tunne, hidaste. Ihmisellä on yllätten resurseja muutokseen kun sitä todella haluaa! HALUATKO MUUTOSTA RIITTÄVÄSTI?
Työ ohella voi opiskella myös avoimessa amk:ssa tai avoimessa yliopistossa, todin opintotukea ei niihin saa.
Hae keskusteluapua ja tukea, selviät aivan varmasti. Usko itseesi, vaikka alkoholistin kanssa itseluottamuksesi on nuijittu alas. Sinä päätät haluatko elää alkoholistin kanssa vai et!
Mene omaisten tukiryhmään.