Down-lapsen äiti vastaa kysymyksiin
Mäkin kokeilen jos jollakulla ois jotain kysyttävää. Mun down-poika on juuri 3 vuotta täyttänyt. Hänellä on sydänvika, mikä leikattiin pojan ollessa 7kk.
Meillä on myös 1v4kk ikäinen terve poika, joka muuten leikattiin pelkosektiolla.
Kommentit (58)
siis päivähoidossa. Aivan ihania vekkuleita kavereita. Totta on etten varmaan ole nähnyt kaikkea eikä mun tarvi jaksaa 24 tuntia vuorokaudessa kaikkien heidän " kommervenkkien " kanssa , mutta silti väitän , että fyysisesti terveen downlapsen kanssa pärjää hyvin pitkälti normaaleilla kuvioilla ( kotihoito - päivähoito ) .
Tottahan toki kehitysviivästymät yms. ovat oma lukunsa . Ja se itsenäistyminen joskus vuosien päästä ei ole yksinkertaista ! Varsinkin jos on iäkkäät vanhemmat - sitä ketjun aloittaja ei ole - . Viittomia kehiin ja asiat jonkun verran helpottavat .
Silti olen sitä mieltä , että ihana jääräpäinen sakki nuo downit , joita ilman ainakin mun työhistoria olis ollu paljon kuivempaa ja yksitoikkoisempaa !
Kiitti. Juu onhan tuo mies ihana ja aika syötäväkin ;)
(älkää vaan kertoko sille että oon hempeilly täällä tollasia)
Moi sullekin. Heitä nyt vähän vinkkiä kuka oot, teitä tuttuja kun näkyy olevan täällä enemmänkin :)
Asutteko vielä täällä pikkukunnassa? ;c)
Minulla on 4-vuotias tyttö ja pian puolivuotias poika, sinun kanssa ollaan melkein samanikäisiä..
pid
Pikkune:
Poika ei myöskään ymmärrä täysin voimankäyttöään ja saattaa esim. ihan hyvässä mielessä halata pikkuveljeään liian kovaa, siis puristaa eikä ymmärrä että ote on liian kova.
Meillä on suurinpiirtein samanikäiset lapset (ei down) ja tätä tapahtuu usein meilläkin...
No moit sullekin. Tulee oikein ikävä niitä Jyväskylän aikoja kun muistelee tapaamisia. Täällä ei paljon sellasia järkkäillä kun ihmisiä ei tavoita mistään (eikä taida muutenkaan olla ihmisillä haluja sellaseen)
Joo kyllä tällainen päiväsaikainen hoito tällä hetkellä on hyvin samanlaista kuin terveilläkin. Siis niin että uskon että kuka tahansa pärjäisi ihan hyvin päivän meidän pojan kanssa, ja silloin tällöin joku täysin vieras sitä onkin hoitanut. Mutta eri asia tosiaan sitten kun puhutaan kuntouttamisesta (eli taidoista ja ymmärryksestä kuntouttaa) ja siitä 24/7 ajasta.
No nyt kyllä laittoi mietityttään että kukakohan oot. Tossavanlahdessa asutaan, en nyt viitsi paikkakuntaa tähän laittaa jos tosiaan täältä olet etten paljasta sunkin tietoja samalla.
Mulle ei tuu päähän yhtään mun ikäistä jolla ois ton ikäset lapset. Tai sitten oot liiankin tuttu ettei sen takia tule mieleen.
Mitäköhän tarkotat tolla naapurilla. Asuttiin ennen lähempänä keskustaa, että jos ootkin sieltä päin... hmm...
Paljasta nyt vähän lisää :)
Vierailija:
Asutteko vielä täällä pikkukunnassa? ;c)Minulla on 4-vuotias tyttö ja pian puolivuotias poika, sinun kanssa ollaan melkein samanikäisiä..
pid
Joo tää onkin siksi aika hankala vaihe kun ei aina tiedä että onko normaalia kehitystä yleensäkin vai johtuneeko downista. Mutta ihan hyvä tietää että muillakin samanikäisillä on tuollaista. Paljon kyselenkin isosiskolta että miten niillä on kun hänen poikansa on kuukauden verran vanhempi kuin meidän Samuel.
Vierailija:
Pikkune:
Poika ei myöskään ymmärrä täysin voimankäyttöään ja saattaa esim. ihan hyvässä mielessä halata pikkuveljeään liian kovaa, siis puristaa eikä ymmärrä että ote on liian kova.Meillä on suurinpiirtein samanikäiset lapset (ei down) ja tätä tapahtuu usein meilläkin...
kotisivut on www. jalot. fi
ilman välilyöntejä siis, tänne kun ei ilmeisesti voi linkkejä laittaa
" vähän tunnetaan" ja marras-joulukuun vaihteessa tavataan! Nukutan just pienintä, niin tulin tsekkaan, mitäs täällä näkyy. Siunausta ja voimia arkeenne!
Minulla on kaksi tyttöä, A ja A.
25
Kuuluit aikanaan lokamammojen listalle Yahoossa, ja minä sitä listaa moderoin (edelleen). Meillä on myös lokapoika, sekä sittemmin syntynyt pikkusisko, joka on vähän vanhempi kuin teidän kuopus. Olet muuten edelleen tervetullut listalle, jos kaipaat ajatustenvaihtoa muiden 3-vuotiaiden äitien kanssa. :)
-A-
No moikka. Nyt paljastit jo sen verran että taidan tietää kuka oot. Siunausta sinnekin ja innolla odotan näkemistä!
Ollaan samalta paikkakunnalta..aika hyvä sattuma!
Asutaan siis tässä kylän nurkalla, lähellä paikkaa jossa asuitte ennen, sen tiedän kun ystäväni kertoi (hänellä myös down-poika, tiedät varmaan kuka..)
Olin tuossa keväällä ryhmiksellä, jos muistat masun kanssa..
Olisi ihan mukava vaikka tutustua(?)
32
Ihan mukavaa saada meidänkin arkeemme vähän vaihtelua.
T:40
No nyt taidan tietää kuka sinäkin oot. Ellei siellä tapaamisessa ollut joku muukin jolla samoilla alkavat lapset :)
Olinkin jo unohtanut ihan kokonaan että oon lokalistallekin joskus kuulunut. Kiitos vaan kutsusta takaisin, mutta eipä liikene aikaa säännölliseen palstailuun vaikka muuten olisikin mukava vaihtaa kuulumisia.
Teidän talossa asui myös yksi ystäväperheemme, J&T. :)
41
En käynyt seulonnoissa. Paljon sitä mietittiin, varsinkin kun down-lapsen jälkeen meille tuli yksi keskenmenokin ja mietin että olikohan siinäkin lapsessa jotain " vikaa" kun meni kesken.
Ajateltiin että ei millään jaksettaisi toisen kehitysvammaisen kanssa, mutta periaatteesta ja uskonnollisesta vakaumuksesta ollaan aborttia vastaan. Tiesin kuitenkin että jos seulonnoissa selviäisi että odottaisin vammaista, niin aivan varmasti abortti olisi yksi vaihtoehto jota harkittaisiin pitkään ja vakavasti. Me ei kuitenkaan haluttu olla sen valinnan edessä joten päätettiin ettei mennä seulontoihin vaan otetaan se mitä annetaan.
Rakenneultrassa kuitenkin käytiin, jotta mahdollisten elimellisten vikojen edessä oltaisiin valmiita hoitoihin tms.