Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyyttäriperiaatteella illanvietto, kenelle "jämät"

Hmm
27.06.2022 |

Juhannuspäivänä kaveriporukalla istuttiin meillä iltaa saunoen ja paljukin lämmitettiin. Sovittiin syömiset nyyttäriperiaatteella. Itse vastaaviin osallistuessani olen aina pitänyt itsestään selvyytenä, että jos tuomisistani jotain jää, saa se jäädä isäntäväelle.
Huomasin lähtönsä jälkeen että suht uusi tuttavapariskunta olikin pakannut mukaansa ylijääneen karkki- ja sipsipussin (olivat heidän tuomiaan). Leipomuksia jaettiin ja tyrkytettiin kaikille mukaan, ne kun eivät kuitenkaan päivätolkulla hyvinä säily ja myös tämä pari sai mukavasti niitä kotiin vietäväksi. Eikä ole kyse siitä, ettenkö voisi itse hakea karkkia kaupasta jos mieli tekee, ihmettelin ihan vaan periaatteesta kun ei tosiaan itselle tulisi mieleenkään.
Miten teillä?

Kommentit (105)

Vierailija
1/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipomuksia halukkaille mukaan. Mä en ottaisi karkkeja ja sipsejä.

Vierailija
2/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan jaksaisi miettiä jotain vajaata karkkipussia, kaippa se tuli heille tarpeeseen. Siis vajaa sipsipussikin. Herra isä pitäköön hyvänänsä:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin mitekin. Itse mielelläni kannustan vieraitamme ottamaan ruokia mukaansa, jos ollaan yhdessä niitä valmistettu ja jokainen tuonut jotain 

Vierailija
4/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdallani on ollut aina tapana, että isäntäperhe saa ylijääneet. Voivat tietysti halutessaan jakaa syömisiä muillekin. Mutta kukaan ei ole mennyt itse ottamaan niitä.

Vierailija
5/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itketkö nyt sipseistä ja karkeista? Siis vajaista pusseista? Ok.

Vierailija
6/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sä koko yön valvonut ja miettinyt puolikkaita karkki- ja sipsi-pusseja? Hyvä tietää, että sulla ei elämässäsi ole mitään tota vakavampia vastoinkäymisiä. Lähetän sulle kuiten jaxuhalin, yritä selvitä tästä kriisistä 🤗

Vierailija
7/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Kuka mitenkin vie tai on viemättä.

Vierailija
8/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten totesin, voin kyllä itse hakea karkkini kaupasta, en tosiaan itke noiden perään. Nämä karkit eivät olleet edes omaan makuun 😄, ihan vapaasti saivat viedä.

Kunhan aloin tämän myötä miettimään onko yleistäkin, kun ei tosiaan itselle ole tullut mieleen.

Vierailija
9/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten milloinkin. Yleensä jää isäntäväelle, mutta joskus jotkut ottaa tuomansa ylijäämät mukaansa ja se on ihan ok. Hehän ne on ostaneet, ei niistä tule meidän omaisuutta missään vaiheessa.

Vierailija
10/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut nyyttäreissä. N55+

ps: Tuliaisia olen kyllä vienyt isäntäperheelle.

Vierailija
11/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäntäväelle jää muu paitsi "jokainen tuo omat juomansa". Kohtelias isäntäväki kuitenkin tarjoaa jäämisiä toisillekin, eikä pahastu jos joku niistä ottaa, vaan on tyytyväinen ettei jää omiin nurkkiin pyörimään.

En halua että kukaan jättää alkoholia meille, koska jostain syystä se on muille sellainen tuote, että jos ottaa vastaan toisen väkisin tyrkyttämän juoman, niin jää muka jotenkin velkaa. 

Aiemmin elämässä käynyt usein niin että kun joku on joskus 2v sitten jättänyt väkisin jonkun kaksi halpisoluttölkkiä meille, niin yhtäkkiä hän on sen takia oikeutettu saamaan minun kolmesta erikois- saunajuomastani 2. "Kun silloin muistatkos minäkin sinulle tarjosin ne kaljat?"

Tästä syystä ei juomia meille jätetä, ai jos jätetään niin meillä on autotallissa kaappi josta omansa saa takaisin vaikka 5v päästä.

Vierailija
12/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on useasti erilaisia kokoontumisia nyyttäriperiaatteella, viimeksi nyt juhannuksena. Me toimimme tällä kertaa isäntäväkenä. Tyrkyttämällä tyrkytimme vieraille jämiä mukaan mutta eivät ottaneet - edes juomia. Meillä saa ottaa mukaansa mitä haluaa.

Olen ollut myös eri kokoonpanoissa ja joissakin ei edes tarjota jämiä mukaansa vaikka itse mielelläni ottaisin mukaani. En siis ota jämiä ellei tarjota. Omat juomani otan mukaani (en niitä, jotka olen isäntäväelle tuonut).

Vierailija
13/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on pidetty monet juhlat ja porukkaa jäänyt yöksikkin, vaikka olisin itse ostanut tarjottavat niin silti tyrkytän niitä mukaan vieraille, koska monesti tulee ostettua runsaasti eikä meillä kaikki kulu. Alkoholin varsinkin avatut pullot/hanaviinit yms niin pistän matkaan, koska me juodaan harvoin ja täällä ne väljähtyy kaappiin.

Vierailija
14/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itketkö nyt sipseistä ja karkeista? Siis vajaista pusseista? Ok.

Ei ap mitään itke, vaan ihmettelee kummallista käytöstä. Veisitkö sinä mennessäsi nyyttäreihin tuomasi jutut jos niitä jäisi yli? Ei tuo munkaan mielestä ole muuta kuin noloa käytöstä. Ihmiset on kummallisia.

Vierailija
15/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo sipsit vieneestä pariskunnasta paljon: pihvejä, jotka maksattavat muilla kustannuksiaan häpeämättä. En kutsuisi toista kertaa, periaatteesta.

Vierailija
16/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset eivät kehtaa ostaa herkkuja kaupasta. "Eihän me nyt mitään uutta karkkipussia voida mennä ostamaan, sehän olisi noloa ja siitä lihoo." Mutta ne jämät kyllä voidaan syödä, koska ne kuuluvat ikään kuin siihen samaan juhlaan. Ihan hyvä, kun veivät mennessänsä kerran noin vaikeeta on elämä. :D

Vierailija
17/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti isäntäperheelle jäävät ylijäämät! Mutta siitäkin voi tulla rutinaa, jos syömisiä jää liikaa.

Vierailija
18/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pariskunta vei mennessään tyhjät olut ja siideritölkkinsäkin. En olisi itse ikinä kehdannut.

Vierailija
19/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko pariskunta vähävarainen?

Vierailija
20/105 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluajan nyyttäreissä jämät yleensä jaettiin kaikille ja se sai, kuka huoli. Yleensä ne jaettavat olivat jotain leivonnaisia, jotka ei kauan säily hyvinä ja ei opiskelija-asunnoissa ollut pakastimia säilytellä. Jos ei kenellekään kelvannut, se oli tuojan homma hoidella ne pois.

Myöhemmin niitä jämiä sitten isäntäväelle tarjottiin, mutta yleensä ne palautui tuojalle. Etenkin ne sipsit ja karkit oli sellaisia, mitä harva isäntäväki halusi pitää. Muitakin jämiä meni usein sille, joka sattui tykkäämään erityisesti kyseisestä jutusta, niin sai mukaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä