Painoindeksin mukaan normaalipainoinen mutta masentava röllykkä vatsalla. Miten sitä saisi pienennettyä? Saako mitenkään kun ikää jo 50+
Muutaman kilon painon pudotus ei hievauttanut röllykkää minnekään. Hemmetti. Eikö sitä oikeasti saa enää tässä iässä pois?? Tai siis en nyt kuvittelekaan että kokonaan pois, eikä tarvikaan, mutta edes vähän pienemmäksi...
Kommentit (47)
Pieni varastorasva ja venynyt nahkakin (esim lihomisten ja ikääntymisen seurauksena) hyvin tavalllista ja ihan normaalia. Siis ihan ns.normaalissa painossakin. Some/mediakuvasto, elokuvat, sarjat jne luo meille ihan älyttömiä mielikuvia siitä miltä pitäisi näyttää kun todellisuudessa me ihmiset vaan ollaan kaiken muotoisia ja kokoisia vatsavarastorasvoinemme.
Kokeilkaapa katsoa vatsaa heti herättyä ja sitten uudestaan illalla. Siinäkin melkoinen ero. Jos onnistuu pitämään itsensä 50 vuotiaana normaalissa painossa on se jo mahtava juttu nykypäivänä kun makuinsinöörit kehittää meille näitä energiapommiherkkuja sekä makeista että suolaisesta ja kaupparatsut toinen toistaan houkuttelevampia mainoksia aivan joka paikkaan. Meidän luontaiset vaistot ei vaan pärjää näissä asioissa enää. Olkaa armollisia itsellenne!
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan sama juttu. Ja myös tuo mitä joku kirjoitti, ettei pysty edes liikkua niin paljoa kuin haluaisi koska aina on joku paikka rikki. Kyykyistä raksahtaa polvi jne.
Menin jop hakemaan täsmäjumppaohjeita fysioterapeutilta, ja vaikka liikkeet oli minulle räätälöity, joka ainut kerta niitten tekemisen jälkeen tulee hirveä niskakipu jonka johdannaisena sitten on päällä migreeni. Puoli vuotta olen nyt noita yrittänyt tehdä sitkeästi josko kunnon koheneminen auttaisi, mutta ei. Vaihdettava varmaan osa liikkeistä.
Mikä masentavinta, maharöllykkä tuntuu kasvavan suunnilleen ruoan näkemisestäkin. Jäätävän tarkkana pitää olla mitä syö ja paljonko, ja silti.....En olisi ikinä osannut kuvitella että 50+ jälkeen aineenvaihdunta tms muuttuu NÄIN paljon.
Mene takaisin sinne fyssarille! Sulla on luultavasti heikot kaulan lihakset kuten allekirjoittaneellakin. Ne ensin kuntoon ja sitten vatsatreeniä vasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ensin kysyä joltain oikeasti luotettavalta ihmiseltä, onko se ongelma todellinen vai näetkö vain sinä sen.
Itse olen ollut lihava nuoresta alkaen, mutta sain siinä 25 ikävuoden paikkeilla laihdutettua. Vaaka näyttii alhaisia painoja, mutta peilissä vaan yhä näytin lihavalta. Tuntui, ettei ne läskit vaan lähde millään. Siihen tyydyin ja painokin nousi takaisin, kun lopulta luovutin.
Olen sitten 15 vuoden jälkeen katsonut tuon ajan valokuvia, ja olin oikeasti ihan tikkulaiha. En vaan ihan oikeasti itse nähnyt itseäni peilistä laihana. Ihan käsittämätön juttu, mutta noin se vaan oli mennyt. En uskoisi, ellen itse tietäisi pitäneeni itseäni lihavana ja NÄHNEENI itseni lihavana.
Ap ei puhunut mitään siitä, että olisi lihava. Mutta hänelle on muodostunut vanhemmiten hormonitoiminnan muuttuessa vatsaan makkara, jonka haluaisi pienemmäksi. Eli iän myötä tulevaan vyötärölihavuuteen tarvitsee vinkkejä.
Rasva on rasvaa vaikka voissa paistaisi. Ja rasvanpoistoon auttaa ainoastaan laihdutus.
MUTTA se lienee totta, että rasvan kertymiseen eri puolelle kehoa vaikuttaa hormonitoiminta (tai sen epätasapaino). Itse olen vasta vähän päälle 30, ja ennen alavartaloon kertynyt rasva on alkanut pakkautua vatsaan, käsivarsiin ja rintoihin, kun jalat ovat yllättävänkin hoikat. Olen siis alkanut emännöityä.
Olen vähän vilkuillut hormonidieettejä josko se auttaisi. Esim. estrogeenia kehossa lisääviä ruoka-aineita löytyy googlaamalla. On myös aiheeseen pureutuva kirja, joka lähtee ainakin itsellä kuunteluun! Löytyy esim storytelistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ensin kysyä joltain oikeasti luotettavalta ihmiseltä, onko se ongelma todellinen vai näetkö vain sinä sen.
Itse olen ollut lihava nuoresta alkaen, mutta sain siinä 25 ikävuoden paikkeilla laihdutettua. Vaaka näyttii alhaisia painoja, mutta peilissä vaan yhä näytin lihavalta. Tuntui, ettei ne läskit vaan lähde millään. Siihen tyydyin ja painokin nousi takaisin, kun lopulta luovutin.
Olen sitten 15 vuoden jälkeen katsonut tuon ajan valokuvia, ja olin oikeasti ihan tikkulaiha. En vaan ihan oikeasti itse nähnyt itseäni peilistä laihana. Ihan käsittämätön juttu, mutta noin se vaan oli mennyt. En uskoisi, ellen itse tietäisi pitäneeni itseäni lihavana ja NÄHNEENI itseni lihavana.
Ap ei puhunut mitään siitä, että olisi lihava. Mutta hänelle on muodostunut vanhemmiten hormonitoiminnan muuttuessa vatsaan makkara, jonka haluaisi pienemmäksi. Eli iän myötä tulevaan vyötärölihavuuteen tarvitsee vinkkejä.
Niin, mutta näkeekö muutkin sen "makkaran"?
Jos AP on jo laihduttanut ja tuo "makkara" ei millään meinaa lähteä, kannattaa pohtia että onko kyse siitä että itse näkee sen epäkohtansa, vaikka sitä ei ole enää olemassa.
50+ minullakin vartalon malli muuttui dranaattisesti, se oli ihan suoraan verrattavissa hormoneihini. Alapömppis on näköjään hedelmällisen naisen malli, yläpömppis vaihdevuosisen tädin. En tykkää mutta minkä teet. Yritän silti pitää lihaskunnon ja syödä maltillisesti. Alkoholista en ole koskaan välittänyt, sitä se ei ole.
Mutta siis samoilla elämäntavoilla ihan dramaattinen ja hallitsematon muutos vain iän ja hormonien muuttuessa.
Olen vain sitten ostanut eri mallisia vaatteita, niitä tunikoita joita aina ihmettelin. Mutta kun olen vanhoissa vaatteissa kuin pallo omissa silmissäni.
^ Juuri näin, allekirjoitan saman.
Lapsen saaneille kai röllykkä kehittyy väistämättä?
Minulla 170cn, 58-59kg, kaksi lasta ja 39v, on ohuehko röllykän kaistale alavatsassa.