Meidän 11v tyttö on alkanut meikkaamaan kouluun.
Mites muilla?
Minkä ikäisenä tytöt on alkaneet meikkaamaan?
Pitäisikö kieltää vai onko ok?
Jotenkin en sitä niin pahanakaan osaa pitää kun meikkaa ihan nätisti pikkasen luomiväriä, ripsaria ja huulikiiltoa...
Mitä mieltä on arvoisa av-raati?
Kommentit (106)
Mitä pahaa siinä on?
Olen asiaa miettinyt ja en löydä oikein syytä kieltää. Tietysti jos meikkaisi "liikaa" niin puuttuisin asiaan.
ap
kun joku Sinulle jotain sanoo? ei kai Sinulle kukaan halua mitään vastata?
Aikaisemmin saa meikata vaan koulun diskoon.
Arkimeikki on ripsiväri ja kevyt värivoide (saa näpyt piiloon) ja puuteri. Ei muuta.
Yläasteella saa sit laittaa vaikka koko repertuaarin naamaan. Mä olen opettanut tytöt meikkaamaan, joten "linnunpelätti" -ilmiöltä on vältytty ;-D
Meillä tää ikäraja on ollut sen takia, että ehtiihän sitä meikata ja lapsuus on muutenkin lyhentynyt tänä päivänä niin paljon.
Ja perustelua mielipiteisiin.
Haluan tietää mitä mieltä muut äidit/isät ovat?
Anteeksi jos kuulostin töykeältä, ei ollut tarkoitus.
Olen vähän ihmeissäni tämän meikkausasian kanssa kun itse aloin käyttää ripsaria vasta 30v.
ap
2 viikkoa jaksoi nousta aamulla laittaan ripsaria ja huulikiiltoa aiemmin ja illalla pestä puhdistusmaidolla.
Villitys meni tällä ohi ja ei meikkaa vieläkään ja lopettelee nyt kuudetta.
kiinnostusta meikkaamiseen.
Vanhempi aloitti meikkaamisen opettelun 7. ja 8. luokan välisenä kesänä ja nyt meikkaa päivittän kun kahdeksannella.
Nuorempi on kutosella eikä häntä kiinnosta meikkaaminen lainkaan.
Olen ihan tyytyväinen kun eivät alakouluikäisenä meikkailleet.
Tiedän alakoulussa olevan tyttöjä jotka ovat meikanneet jo nelosella ja mielestäni se on liian aikaista. Annetaan lapsien olla lapsia mahdollisimman pitkään.
Kaikkein ärsyttävimpiä ovat pikkupissikset ja onneksi lapseni eivät kuulu tuohon porukkaan.
Nyt on alkanut puhua ripsiväristä, mutta siihen en ole antanut lupaa. Harkitsen vielä asiaa.
Miksi noin nuoren pitäisi käyttää meikkivoidetta?? Siihen en anna lupaa vielä aikoihin.
Minä en meikkaa lainkaan (tai vain juhliin), mutta siitä huolimatta oma lapseni on ollut kiinnostunut meikeistä, tosin vasta n. 11-vuotiaana osoitti ensi merkkejä kiinnostuksesta. Alunperin olin sitä mieltä (ehdottomasti!), että vasta yläasteella saa meikata kouluun. Kotona annoin luvan harjoitella 11-vuotiaana, vähän ennen kuin täytti 12 (5. luokan loppupuolella). Nyt tyttö on 6. luokalla ja on ihan pikkuhiljaa alkanut meikata hillitysti kouluunkin, ripsiväriä ja peitevoidetta, ei edes halua muuta. Minusta ihan ok, koska osaa meikata niin hillitysti. Ekoilla kerroilla sanoin, että halaun tarkastaa lopputuloksen ennen kouluun lähtöä, mutta ei ole sitä sittemmin tarvinnut tehdä. Heidän luokallaan on ilmeisesti aika 50/50 meikkaajia ja niitä, jotka eivät meikkaa.
ruskean ripsivärin, vaaleanruskean kajalin ja puuterin. Olin onnessani. En silti oikeasti alkanut meikata päivittäin kuin vasta lukiossa. Asuttiin maalla kunnes aloitin yläasteen Helsingissä.
Sisko taas on asunut tokaluokkalaisesta Helsingissä, ja alkoi meikkaamaan salaa koulun vessassa aamuisin kolmannelta vai neljänneltä lähtien. On nykyään tosi koukahtanut meikkeihinsä, hänellä on meikkikaappi (!) ja siveltimiä laatikkokaupalla ja niin poispäin. Ei kuulu niihin jotka menee ruokakauppaan meikittä.
Mutta itse sanoo että ei kai sillä muille pitäisi olla väliä. Että jos hän on tyytyväinen meikattuaan, niin mikäs siinä sitten. Enkä haraa vastaan. Viisas tyttö on, opiskelee sairaanhoitotiedettä ja muutenkin elämä hanskassa, rakastaa vaan meikkaamista. :)
Minusta meikkaamisessa ei ole mitään huonoa jos ei vain anna mennä ihan missä sotamaalauksissa vain kouluun. Toisaalta, sitä on vaikea kieltääkin..
ja ei vielä meikkaa mutta kutoset siirtyvät yläkoulunpuolelle ja siellä näkyvät 11.12v tytöt meikkailevan. Olen siis ajatellut sallivani ripsarin käytön kun siirtyy tuonne isojen puolelle mutta katsellaan nyt.
luonnostaan, mutta luomiväriä huulipunaa ja poskipunaa. Hyvin osaa meikata, isosiskot ostaneet sille sen ihoon sopivat meikit, ja kauniimmalta näyttää meikeillä, vaikka ei sitä huomaa että meikkejä on laittavat silleen että näyttää"luonnolliselta." Bobbi Brownia, ja ne voi levittää kuinka ohuesti tai paksusti, värit ovat todella "luonnolliset."
Juuri diseihin ym saanut meikata ja kaverien kanssa kotosalla harjotella jne.
Perusteluni on se, että en halua lapsen elämän keskittyvän liikaa ulkonäköön.
Tiedossani on tapauksia, ettei voi lähteä minnekkään ilman meikkiä, edes roskista viemään.
Sävytetyn huulivoiteen sallisin.
Yläkoululaiset saavat mielestäni meikata vaikka joka päivä. Tosin meillä ei yleensä kouluun meikannut
Olen ollut muissakin asioissa aika tarkka. Navan paljastavia toppeja tai muita paitoja ei ole kouluun laitettu eikä muutenkaan ulkona pidetty. Samoin stringit sallittu vasta myöhemmin. Farkuista ei ole saanut näkyä pikkuhousut.
Tyttö ollut muodikkaasti ja kivasti puettu mutta säädyllisesti.
T: Äiti helsingistä
Minä sallisin Olin ite 11v kun sain korvikset ja aloin meikkaamaan, olinhan jo kuudennella luokalla (loppuvuoden lapsia) ja taisin olla viimeisiä jotka meikkaamisen aloittivat luokallani, ja melko pienestä/keskisuuresta maalaiskoulusta sentään kyse.
ilmeisesti...
Meillä vanhempi tyttö alkoi kinuamaan meikkamista noi 11 vuotiaan, jolloin sen kielsin. Olin päättänyt, että vasta yläkoulun puolella. No kinuaminen oli niin suurta, että taivuin ja sain meikata jo kuutosella. Nyt on kasilla ja kulkeen melkoiset mustat kajalit silmissä, enkä siihen mitenkään puutu.
Toinen tyttö on nyt viitosella, eikä ole vielä yhtään kertaa tosissaan halunnut aloittaa päivittäistä meikkaamista. Joskus kaverin kanssa tekevät sotamaalauksia kotona tai sitten johonkin koulun diskoon vähän laitetaan ripsiväriä.
Syy, miksi en halua antaa meikata on se, että mielestäni näille meidän lapsille pitää olla ikärajoja eri asioihin. Ei ole hyvä saada kaikkea heti, kun haluaa. Meikkaminen 14 vuotiaana, korvakorut rippilahjaksi (tämä tosin ei mellä onnistuntu ;)) jne. ovat ihan hyviä välietappeja aikuisuuteen. Mitä sitten halutaan, kun kaikki nämä on saatu?
Hieman huolestuttaa tämä lasten liian aikainen isoksi kasvaminen. Mitä kauemmin lapset ovat lapsia sen parempi heille.
Eli ihan vaan siksi näitä rajoituksia, vaikka eihän siinä varsinaisesti mitään pahaa ole. Toisaalta ajattelen myös, että lapsi on paljon kauniimpi ilman meikkiä kuin maalttuna.
mää päätän ite ku meikkaan ja jos en meikkaa sitten en.
meikkaamisen, ei ole mitenkään tarpeellista eikä suotavaa. Lasten pitää saada olla lapsia eikä mitään pikkuaikuisia tai varhaisteinejä. Kyllä ne ehtii naamaansa maalata koko loppuikänsä vähän myöhemminkin.
mutta meidän 11v puhui, että jotkut ikäisensä vitosluokkalaiset ovat kauheassa sotameikissä koulussa.
Itse yritän pitkittää meidän tyttöjen meikkauksen aloittamista ainakin kuudennelle luokalle. Discoon, juhliin tai lomamatkoille saa nyt jo laittaa ripsaria ja huulikiiltoa.
Mun mielestä on parempi mitä myöhempää meikkaamisen aloittaa ja ainakin niin, että joku opettaa miten "kuuluu" meikata. Ja että meikit putsataan naamasta kunnolla. Kauheimpia on alakouluikäiset pakkelinaamat, joiden vaatteet ovat vielä pissiskuteita.
Mietittekö lainkaan, että tuossa iässä lapsen iho on vielä hyvin hauras. Miltä mahtaa iho näyttää 20 v kuluttua kun siihen on lotrattu meikejä ja meikinpoistoainetta vuosia!
Mietittekö lainkaan, että tuossa iässä lapsen iho on vielä hyvin hauras. Miltä mahtaa iho näyttää 20 v kuluttua kun siihen on lotrattu meikejä ja meikinpoistoainetta vuosia!
jos luulet meikin vahingoittavan ihoa ??? Mummoni, joka oli syntynyt 1920-luvulla luuli niin.....
herranjumala missä tynnyrissä ihmiset elävät ?
Vai oletko aivopesty lesta
Olin ite 11v kun sain korvikset ja aloin meikkaamaan, olinhan jo kuudennella luokalla (loppuvuoden lapsia) ja taisin olla viimeisiä jotka meikkaamisen aloittivat luokallani, ja melko pienestä/keskisuuresta maalaiskoulusta sentään kyse.