taaperoimetyksestä...
elikäs, mitä mieltä olette seuraavasta...
minulla on 1v1kk poika, jonka imetystä olen juuri lopettelemassa, mutta kun nyt en haluaisikaan lopettaa imetystä! Muistelin, että suositus oli yhden vuoden ikään asti..nyt luin, että olis hyvä imettää kaksivuotiaaksi ainakin.(jos äiti ja vauva haluaa/pystyy)
Poika on juuri melkein oppinut olemaan ilman tissiä, eli nukahtaa rauhallisesti illalla omaan sänkyyn ilman tissiä; silittelen ja laulan pojalle, kunhan hän on jonkun aikaa siellä pyöriskellyt(max 30min), hän nukahtaa. Yöllä hän havahtuu unestaan kerran ja nukahtaa, kunhan hänet peittelee. Ennen vauva heräili yöllä kaksi-kolme kertaa tissille. Silloin hän ei kylläkään ole kauaa syönyt, vaaan enemmän vain maistellut ja varmaan läheisyyttä kaipaillut.(?) Nytkin hän on kyllä parina yönä halunnut tissiä, en ole antanut. Olen meinannut antaa, kun vauva itkee jonkun aikaa, mutta sitten nukahtaa viereeni. Päivällä vauva ei pyydä tissiä.
Kysymykseni siis kuuluu, mitä mieltä olette, kannattaako minun jatkaa imetystä? vai meneekö vauva hämilleen, nyt kun sitten yhtäkkiä saakin tissiä, vaikka vasta sanoin, että ei ole mitään, kun hän yritti hamuta tissille? Itse kuitenkin tahtoisin jatkaa imetystä!
Kommentit (6)
kerronpa sulle yhden erittäin toimivan tavan, varsinkin kun lapsesi on jo noinkin vanha...laita laastarit tiseihin ja näytä lapselle, että nyt on pipi. Tämä toimii. Voi olla, että viikko mene laastareissa, mutta siitä se sitten lähtee. Näin olen vieroittanut kaksi lasta;)
Sain aikanaan vinkin neuvolasta=)
Mutta jos haluat jatkaa imetystä, niin voit hyvin imettää 1-2 kertaa päivällä. Tein itse niin nuorimman lapsen kohdalla, kunnes hän oli 2-vuotias.
Yöheräilyt lapsella jää pian pois, kun et vain anna yöllä maitoa, mutta muuten voit hyvin jatkaa imetystä 2-vuotiaaksi ja ylikin, jos lapsi ja sinä haluatte.
päiväimetystä voit jatkaa, jos se sujuu luontevasti ja lapsi haluaa imeä. Minä lopetin päiväimetyksenkin lapsen ollessa 1 v 2 kk, sillä häntä ei enää kiinnostanut koko tissi. :)
Ihanteellista on, jos lyötyy kompromissi, johon sekä äiti että lapsi ovat tyytyväisiä.
Kiitos teille kaikille neuvonantajille!
Päätin jatkaa imetystä, koska vauva kuitenkin oli tosi halukas syömään, ja koska se tuntuu itsestä hyvältä! Siis vain päivisin/iltaisin ennen nukkumaanmenoa on tarkoitukseni tissitellä...toivottavasti vauva nyt nukkuisi siltikin öisin heräämättä kovin usein :)_
t. 2v äiti joka yrittää vierottaa ja epäonnistuu..apua!