Minua alkoi pelottamaan kolmas maailmansota :(
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus on sanottu, että jokainen sukupolvi kokee elämänsä aikana ainakin yhden sodan. Suomessa 50- ja 60-luvulla syntyneet eivät ole sitä kokeneet, joten kyllä se lähellä on. Aina on hulluja. Tosin nyt kuin Venäjän ortodoksipiispa oli liukastunut pyhään veteen, alan uskoa että Jumala on olemassa ja vielä tekee jotain millä tämä koko homma lopetetaan. Ihmiset on tänä päivänä julmempia ja itsekkäitä kuin koskaan, sekä yksilötasolla että maailmantasolla.
Valitettavasti 50-60 luvulla syntyneet ovat sotia kokeneet, vaikkeivat Suomen sisäisiä. On ollut ohjuskriisiä, Vietnamin sotaa, Kosovan Jugoslavian sotaa, Falklandin sota, näin nopeasti lueteltuna. Turha väittää muuta, lähihstoria kertoo, ellet tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon ettei tulisi meidän elinaikana tämä 3 maailmansota.
Siihen elinaikamme sitten päättyykin, kun maailmansota alkaa.
Se on alkanut jo.
Jos Ukrainaan ei saada rauhaa, sodan leviämisen riski kasvaa kyllä koko ajan. Sota kiihdyttää inflaatiota, josta seuraa talousongelmia, maiden sisäisiä konflikteja ja lopulta kiristyneitä ulkopoliittisia suhteita. Tähän soppaan vielä nälänhätää ja energiakriisiä niin kansakin alkaa olla ihan valmis sotimaan. Ikävä kyllä rauhaa ei ole vielä missään näköpiirissä, vaan ollaan täydessä pattitilanteessa. Villeinä kortteina tässä tilanteessa ovat Kiina ja Turkki, joiden toiminnasta kenelläkään ei ole täyttä ymmärrystä.
Eikös Venäjä juuri uhkaillut, että ensimmäisenä hyökkää Lontooseen? :o
Itse en sitä ajattele. Nyt keskityn vaun elämääni ja jos joskus kolmas maailmansota tulee niin sittem tulee ja mietin sitä asiaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justhan se brittien uusi kenraali kehotti joukkojaan varautumaan tulevaan maasotaan. Eli ainakin jossain suunnitelmissa on se, että nato tulee Ukrainan avuksi sotilaallisesti myös joukkojen voimin.
Jos näin käy, tekee Kiina myös peliliikkeensä. Se asettuu Venäjän puolelle liittolaiseksi ja miehittää Taiwanin. Turkki hamuaa Kyprosta kokonaan itselleen ja siellä voi kanssa tapahtua jotain.
Ja kuka tietää miten kahden ydinasevaltion, Intian ja Pakistanin erimielisyydet lehahtaisivat liekkeihin myös?
Elämme kummallisia aikoja.Nato on puolustusliitto, se ei lähde Ukrainan avuksi ja jos lähtee niin Venäjän valheet siitä että Nato on hyökkäys liitto ja uhka käyvät toteen. Itse olen niin väsynyt koko WW3 pelotteluun. Joka kevät-kesä tulee joku uhka milloin puhutaan juuri suur sodasta ja samalla myös syövistä. Pelko myy, toivo ei.
Olen lähes varma, että Venäjä tekee iskuja jossain kohtaa ainakin yhteen Baltian maista. Se kokeilee, onko nato tosissaan? Siinä kohtaa kriisi eskaloituu ja naton joukot tulevat mukaan sotaan.
Vierailija kirjoitti:
Venäjä on kyllä kovasti saanut jalansijaa afrikassa. Uskovat Venäjän juttuja että tuleva nälänhätä on Ukrainan ja länsimaiden syytä. Sieltä saisivat paljon tykinruokaa ja jos Kiina valitsisi puolekseen vielä Venäjän niin aikamoinen soppa siitä syntyisi. Länsimailla on parempi teknologia mutta vastapuolella olisi reilusti enemmän porukkaa.
Ei se määrä vaan laatu :)
Viime viikolla kun kutostietä ajaelin alaspäin etelään, niin siinä maastoa välillä katsellessa tuli mieleen, että ei taida olla venäläisille helppo rasti tulla sieltä rajan yli tänne.
Valtaosa maastosta on hemmetinmoista ryteikköä, epätasaista ja vaikeakulkuista. Siellä missä on tasaista onkin sitten vesistöä ja suota myös.
Kyllä tuo Suomen itäpuoli on hyökkääjälle vaikea paikka, puolustajalle helpompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miten ukrainaa autetaan- siis heristellään soosoo-sormea kauempaa venäjälle- onkohan meille sama "apu" jos paskin tapahtuu?
Ukraina on saanut juhlapuheissa sympatiaa, mutta tosiasiallisesti Ukrainaa on pommitettu paskaksi jo kuukausien ajan. Kukaan ei ole mennyt avuksi. Tykkejä sinne kuskataan, mutta tosiasiallisesti sotiminen jatkuu aina vaan ja ukrainalaisten kärsimys lisääntyy.
No sitten jos siihen joku kolmas osapuoli, varsinkin natomaa, osallistuisi, niin todellakin lähtisi käyntiin kolmas maailmansota. Sen riskin ymmärtävät monet ja siksi avunanto on rajattua. Kukaan ei tiedä mitä siitä seuraisi, jos vaikkapa yhtäkkiä USA ilmoittaisi, että lähettävät joukkoja Ukrainaan.
Toki kukaan ei tiedä nytkään mitä tapahtuu. Venäjä todennäköisesti vain jatkaa omaa sotaansa ja pahimmillaan aloittaa uusia. Olisiko tämä estettävissä jo nyt. Ei ihan helppo kysymys minun mielestäni.
Eikä Suomeakaan auta varmasti kukaan vastaavassa tilanteessa, elleivät joidenkin maiden lupaukset auttaa hakuprosessin aikana pidä. Suomella on kuitenkin paljon parempi armeija ja yhteiskunnan kyky käydä sotaa, joten ihan yhtä nopeasti se ei meillä etenisi. Ainakin toivottavasti.
Pari ohjusta kriittisiin paikkoihin ja jengi ois pussissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miten ukrainaa autetaan- siis heristellään soosoo-sormea kauempaa venäjälle- onkohan meille sama "apu" jos paskin tapahtuu?
Ukraina on saanut juhlapuheissa sympatiaa, mutta tosiasiallisesti Ukrainaa on pommitettu paskaksi jo kuukausien ajan. Kukaan ei ole mennyt avuksi. Tykkejä sinne kuskataan, mutta tosiasiallisesti sotiminen jatkuu aina vaan ja ukrainalaisten kärsimys lisääntyy.
Näinhän se on. Humanitaarisessa avussa koko Eurooppa on mukana, mutta sotilaallinen apu on ollut vain välttämätöntä. Pahaa pelkään, että ainoa keino lopettaa sota on se, että Ukrainan avuksi lähetetään myös sotilaallista voimaa.
Siinä kohtaa sota laajenee ja mukaan tulee eri etupiirejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauti elämästä nyt, kukaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Pelossa eläminen on ajan haaskausta.
Elämässä ei ole mitään nautittavaa. Se on rangaistus.
Elämä on sairaus, joka johtaa kuolemaan.
Aha, no nyt olen taas viisaampi.
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla kun kutostietä ajaelin alaspäin etelään, niin siinä maastoa välillä katsellessa tuli mieleen, että ei taida olla venäläisille helppo rasti tulla sieltä rajan yli tänne.
Valtaosa maastosta on hemmetinmoista ryteikköä, epätasaista ja vaikeakulkuista. Siellä missä on tasaista onkin sitten vesistöä ja suota myös.
Kyllä tuo Suomen itäpuoli on hyökkääjälle vaikea paikka, puolustajalle helpompi.
Toivottavasti Raatteen tie kestäisi tälläkin kertaa iivanan hyökkäyksen. Viimeksi maksoivat siitä valtavan kalliin hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Humanitaarisessa avussa koko Eurooppa on mukana, mutta sotilaallinen apu on ollut vain välttämätöntä. Pahaa pelkään, että ainoa keino lopettaa sota on se, että Ukrainan avuksi lähetetään myös sotilaallista voimaa.
Siinä kohtaa sota laajenee ja mukaan tulee eri etupiirejä.
Vapauden ja oikeusvaltion hinta on kova, mutta se on maksettava jotta autoritääriset rosvolaumat eivät pääse tulahduttamaan ihmisten vapaudenkaipuuta.
Minä olen ajatellut asian niin kuin kapteeni Kaarna toteaa tuntemattomassa sotilaassa "Täytyy sotia sitten vaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Raatteen tie kestäisi tälläkin kertaa iivanan hyökkäyksen. Viimeksi maksoivat siitä valtavan kalliin hinnan.
Ukrainalaiset siitäkin sen suurimman hinnan joutuivat maksamaan. Ei tarvitse ihmetellä jos siellä eivät venukeista oikein pidä.
Elizabeth syntyi sotaan ja taitaa nyt sitten kuollakin kun on sota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justhan se brittien uusi kenraali kehotti joukkojaan varautumaan tulevaan maasotaan. Eli ainakin jossain suunnitelmissa on se, että nato tulee Ukrainan avuksi sotilaallisesti myös joukkojen voimin.
Jos näin käy, tekee Kiina myös peliliikkeensä. Se asettuu Venäjän puolelle liittolaiseksi ja miehittää Taiwanin. Turkki hamuaa Kyprosta kokonaan itselleen ja siellä voi kanssa tapahtua jotain.
Ja kuka tietää miten kahden ydinasevaltion, Intian ja Pakistanin erimielisyydet lehahtaisivat liekkeihin myös?
Elämme kummallisia aikoja.Intian ja Pakistanin jäätävät välit onkin jääneet vähemmälle huomiolle viime aikoina. Sillä suunnalla voi kahakka alkaa milloin vain.
No siellä ei väki lopu kesken ja hyvä häviä.
Worldwar kirjoitti:
There is no world war 3. Jos se tulee, se on vaan Nato(EU) vs Venäjä.
Usa on sodanlietsoja, ei osallistu muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämme kummallisia aikoja.Nato on puolustusliitto, se ei lähde Ukrainan avuksi ja jos lähtee niin Venäjän valheet siitä että Nato on hyökkäys liitto ja uhka käyvät toteen. Itse olen niin väsynyt koko WW3 pelotteluun. Joka kevät-kesä tulee joku uhka milloin puhutaan juuri suur sodasta ja samalla myös syövistä. Pelko myy, toivo ei.
Olen lähes varma, että Venäjä tekee iskuja jossain kohtaa ainakin yhteen Baltian maista. Se kokeilee, onko nato tosissaan? Siinä kohtaa kriisi eskaloituu ja naton joukot tulevat mukaan sotaan.
Venä puuttuu Baltiaan vasta jos Kaliningrad on uhattuna Natovoimin- sitä ne eivät anna eikä Ukrainasta Itää eikä Kiovaa kokonaan lännen haltuun koska Koko Venäjä on perustettu Kiovassa.
Nato on puolustusliitto, se ei lähde Ukrainan avuksi ja jos lähtee niin Venäjän valheet siitä että Nato on hyökkäys liitto ja uhka käyvät toteen. Itse olen niin väsynyt koko WW3 pelotteluun. Joka kevät-kesä tulee joku uhka milloin puhutaan juuri suur sodasta ja samalla myös syövistä. Pelko myy, toivo ei.