Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisoistaan sairaalloisen mustasukkaiset ovat rasittavia muille

Vierailija
25.06.2022 |

Olen törmännyt eri yhteyksissä pariskuntiin, joiden toinen osapuoli on sairaalloisen mustasukkainen puolisostaan. Ilmiö ei riipu sukupuolesta, sitä esiintyy miehillä ja naisilla. Mitään järkevää syytä mustasukkaisuudelle ei ole ja tuo mustasukkaisuus menee aivan yli: puolisoa vahditaan, puolison ei anneta jutella rauhassa muiden kanssa ja koko ajan korostetaan, että toinen on varattu. Pelätään, että kaikki ovat vokottelemassa sitä omaa puolisoa. Eri työpaikoissa on muutaman kerran tullut vastaan näitä pariskuntia. On ihan hirveän rasittavaa, kun töitä ei saa tehdä rauhassa työkaverin kanssa, vaan mustasukkainen puoliso purjehtii paikalle.

Jos vaikka juteltiin Pekan työhuoneessa yhteisestä työtehtävästä ja naurettiin jollekin työhön liittyvälle asialle, niin Pirjo purjehtii heti huoneeseen kysymään, että mitäs täällä nauretaan. Jos Mika, Minna, Päivi ja Kirsi olisivat lähdössä kesken työpäivän lounaalle, niin Mikan puoliso Jaana haluaa ehdottomasti tulla mukaan, koska Mikaa ei voi laskea naisporukassa syömään. Ties mitä lounaalla voisi tapahtua. Mustasukkainen puoliso kyttää puolisonsa tekemisiä työpaikalla, käy monta kertaa päivässä varmistamassa kenen kanssa ja missä puoliso on. Töistä pitää aina lähteä yhtä matkaa. Vastaan on tullut jopa muutama tapaus, joissa nainen ei ole halunnut hankkia ajokorttia, jotta on miehen kyytien varassa ja miehen on kuskattava naista töihin ja muihin menoihin (ja kätevästi tuolla voi rajoittaa miehen menemisiä). Eräs nainen oli työpaikan pikkujouluissa koko illan tiukasti miehensä käsipuolessa kiinni, jotta kukaan nainen ei voisi kysyä hänen miestään tanssimaan. Pahimmat tapaukset ovat jopa kieltäneet puolisoaan juttelemasta "liian kiinnostuneiden" työkaverien kanssa.

Osa sairaalloisen mustasukkaisista ihmisistä työntää parisuhdettaan jatkuvasti somessa muiden näkyville. Siis suunnilleen niin, että Matin profiilikuvassa poseeraa myös Merja ja viikossa julkaistaan useampi päivitys, jossa kerrotaan miten sitä taas tehtiin kaikki yhdessä Prismassa käymisestä alkaen. Valokuvissa Matti puristaa tiukasti itseään Merjaa vasten, ettei varmasti kenellekään jää epäselväksi, että ovat pari. Oikein alleviivataan sitä, että Merja on sitten varattu ja ei kannata tulla mitään yrittämään. Tavallista on, että pariskunta vielä keskustelee facebook-julkaisunsa alla, vaikka voisivat jutella nuo asiat kasvotusten.

Kukaanhan ei tietenkään myönnä olevansa sairaalloisen mustasukkainen, vaan kuvittelee käyttäytyvänsä normaalisti. Nämä puolisoistaan sairaalloisen mustasukkaiset ovat todella rasittavia. Sairaalloisen mustasukkainen ei tajua, että ei muut ole siitä hänen puolisostaan oikeasti kiinnostuneita. Ei se peruspertti tai tavistiina ole muille mikään palavan intohimon kohde. Nihkeintä on, että jos satut olemaan sinkku, niin sairaalloisen mustasukkainen on aivan varma, että olet hänen Juhaansa vokottelemassa, kun hymyilit Juhan vitsille. Muiden ystävällisyys tulkitaan aivan väärin ja kuvitellaan, että toisten perusystävällinen käytös on merkki siitä, että he ovat kiinnostuneita puolisostasi.

Miten te jaksatte näitä sairaalloisen mustasukkaisia ihmisiä?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan varmaan alapeukkuja tästä mielipiteestä, mutta musta pariskuntien ei pitäisi olla samassa työpaikassa. Tekee vain parisuhteelle hyvää, kun kumpikin saa työpäivän aikana nähdä muita ihmisiä eikä koko aikaa nyhjätä samassa paikassa puolison kanssa.

Lisäisin vielä listaan, että kieltäisin somessa nämä parisuhdetilit. Hirveää kyttäystä ja toisella ei ole mitään yksityisyyttä.

Aamen. Just mietin samaa. En halua viestiä veljelleni enää, koska hänen vaimonsa lukee kaikki viestit.

Vierailija
42/55 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sairaalloista mustasukkaisuutta oireileva ihminen oikeasti alttiimpi mielenterveydenhäiriöille. Mietin, että voisiko siellä taustalla olla vaikea lapsuusaika, turvattomuutta ja käsittelemättömiä asioita. Onko tällaisen ihmisen lapsuudessa näkemä parisuhdemalli epäterve tjs? Onko edellä mainittujen asioiden vuoksi puolison luottamus koetuksella?

Minusta sairaalloinen mustasukkaisuus itsessään ON mielenterveyden häiriö. Johan se tuossa sanotaankin - sairaalloinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen yhden kaverin vaimo on tuollainen. Siksi en koskaan uskalla kommentoida mitään miehensä fb-päivityksiin, korkeintaan peukutan. Jos sydämen laittaa, on todennäköisesti heti epäilty. Ei olla pariskuntana onneksi missään tekemisissä, on vain miehen ystävä. Pidän etäisyyttä ja aina, kun nähdään olen varovainen. Pakko olla, vaikka olenkin oikeasti harmiton ja vaaraton pieni pullea mummo

Miksi tämä miehesi kaveri on ylipäätään fb kaverisi?

Tosin ole tullut ymmärtämään sen, että fb maailmalla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Fb maailma ja oikea maailma ovat eri asioita jotka eivät kohtaa.

Vierailija
44/55 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nihkeintä on, että jos satut olemaan sinkku, niin sairaalloisen mustasukkainen on aivan varma, että olet hänen Juhaansa vokottelemassa, kun hymyilit Juhan vitsille."

Ihmisillä on aivan liian suuret luulot kumppaninsa viehätysvoimasta. Lisäksi vielä kuvittelevat, että monet sinkut olisivat kiinnostuneita kaikista vastakkaisen sukupuolen edustajista. Herätys! Ei minua kiinnosta isäni ikäiset, varatut tai muuten vaan hyvin epäviehättävät miehet. 

Tuntemieni mustasukkaisten naisten miehet on kyllä kaikkea muuta kuin saaliita. En vilkaisi kahdesti, jos kävelisi kadulla vastaan. Nuo miehet on todella tavallisia, eikä ole mitään "erityisiä piirteitä", jotka naisia houkuttaisivat. En tajua, miksi vaimonsa kuvittelevat muiden olevan miestensä perässä.

Olen myös tavannut jokusen supermustis-pariskunnan ja miehet ovat tosiaan olleet niin tavallisia talliaisia kuin olla voi. Näitä tapettiin sulautujia jos rumahkosti sanotaan. Mutta oikeastaan luulen, että mies on tosimustasukkaiselle naiselle vain väline jolla saa toteuttaa omia päähänpinttymiään ja pakkomielteitään. Ulkonäöllä ja muilla tekijöillä ei ole merkitystä vaan ainoastaan sillä, että se on mies. 

Vierailija
45/55 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap itseään tyrkyttävä, flirttaileva nainen josta joku varattu mies ei kiinnostunutkaan? Kummallista, että menee noin tunteisiin pariskunnan väliset asiat.

Voi voi luetunymmärtämistä tai siis sen puutetta. Et varmaan edes lukenut koko aloitusta, kun oli kiire päästä nälvimään misogyynisesti aloittajaa. Kannattaa tosiaankin lukea aloitukset ennen kuin tekee itsestään hölmön kommentoimalla täysin asian vierestä. 

Vierailija
46/55 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi hyvä saada tänne puheenvuoro henkilöltä, joka on itse sairaalloisen mustasukkainen ja tunnistaa itsessään sen. Sairaalloisen mustasukkaisia on paljon mutta harva uskaltaa myöntää vian itsessään. Vaihtoehtoisesti joku puolisonsa vahtija voisi kertoa täällä että mitä se puoliso oikeasti tekee,  että on pakko epäillä kaikkia hänen tekemisiään.

Vierailija
47/55 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella noloa joutua kuuntelemaan kun aikuinen ihminen "latelee ehtoja", joilla puoliso saa mennä ulos. Mielestäni mustasukkaiset voisivat hoitaa asiansa yksityisesti.

Vierailija
48/55 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi hyvä saada tänne puheenvuoro henkilöltä, joka on itse sairaalloisen mustasukkainen ja tunnistaa itsessään sen. Sairaalloisen mustasukkaisia on paljon mutta harva uskaltaa myöntää vian itsessään. Vaihtoehtoisesti joku puolisonsa vahtija voisi kertoa täällä että mitä se puoliso oikeasti tekee,  että on pakko epäillä kaikkia hänen tekemisiään.

Eihän he näe omassa käytöksessään mitään vikaa, koska mustasukkaisuudelle on heidän mielestään hyvä syy. Eivätkä koe vääränä sitä toisen vahtimista - hehän vain huolehtivat, että puoliso ei petä!

Vierailija
49/55 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran on yksi tällainen luuseri pilannut ison porukan mökkijuhannuksen vainoharhaisella ja aggressiivisella käytöksellään. 

Vierailija
50/55 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä jonkinlainen sairaus.. ei ole normaalia.

Vierailija
51/55 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella noloa joutua kuuntelemaan kun aikuinen ihminen "latelee ehtoja", joilla puoliso saa mennä ulos. Mielestäni mustasukkaiset voisivat hoitaa asiansa yksityisesti.

Meillä pitää pienen lapsen hoitamisen takia sopia meidän aikuisten menoista (monelta toinen lähtee ja monelta tulee kotiin). Ei silti kävisi mielessäkään sanoa, että "saat sitten käydä Mikon kanssa oluella, mutta juotte vain yhdet ja ette sitten juttele naisille siellä. Ja jos Mikon tyttöystävä Mirkku tulee kotiin illalla, niin ette sitten juttele ja nuku Mirkun kanssa samassa huoneessa, onko selvä?!"

Vierailija
52/55 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan varmaan alapeukkuja tästä mielipiteestä, mutta musta pariskuntien ei pitäisi olla samassa työpaikassa. Tekee vain parisuhteelle hyvää, kun kumpikin saa työpäivän aikana nähdä muita ihmisiä eikä koko aikaa nyhjätä samassa paikassa puolison kanssa.

Lisäisin vielä listaan, että kieltäisin somessa nämä parisuhdetilit. Hirveää kyttäystä ja toisella ei ole mitään yksityisyyttä.

Tämä! Inhottaa, kun kaverille tarkoitetut viestit päätyvät myös hänen miehensä luettaviksi. Ei minua kiinnosta, mistä esim. oma mieheni viestittelee kaveriensa kanssa. Luultavasti harrastusjutuista, jotka eivät minua niin kiinnosta. Jokaisella pitäisi olla oikeus yksityisyyteen. Eihän tuollaisiin ihmisiin voi aidosti pitää yhteyttä, joiden miehet/naiset lukevat jokaisen viestin.

Vierailija
53/55 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala sairaus mustasukkaisuus eikä se rajoitu ainoastaan puolisoon vaan vaan voi ulottua muihinkin lähiomaisiin varsinkin jos puolisonsa on jo menettänyt niin jostain otetaan uusi kohde tilalle jota vahditaan sairaalloisesti. 

Vierailija
54/55 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän kertoa. Olen nainen ja kerran elämäni aikana olen ollut sairaan mustasukkainen. En siis pidä sitä sairaalloisen vaan ihan suoraan sairaan mustasukkaisuutena. Mustasukkaisuuteni kohdistui naispuoliseen ystävääni, jonka olin jo jonkin aikaa tuntenut, eli en ollut heti alusta mustasukkainen.

Se oli puhdasta omistushalua ja vallan tavoittelua. Aloin ilman ennakkovaroitusta ajattelemaan kuristavani hänet, jotta olisin viimeinen asia, jota hän ajattelee eläessään. Tiedostin myös ajatuksen järkyttävän sairauden ja joku osa minussa halusi kuitenkin vielä suojella ystävääni itseltäni, joten aloin poistumaan paikalta heti kun hän tuli. Hän oli pohtinut yhteiselle ystävälle, olenko jostain suuttunut hänelle. Yhteisen ystävämme kysyttyä asiasta, sain myönnettyä ääneen ettei suhtautumiseni ystävään ollut sillä hetkellä tervettä ja yritän epätoivoisesti suojella häntä itseltäni.

Puolisen vuotta taisi mennä että aloin saamaan nuo pakkomielleajatukseni kuriin ja lopulta pääsin niistä. Myöhemmin pystyimme tapaamaan ja olin onnellinen, kun pystyin olemaan ystäväni puolesta onnellinen ja rakastamaan häntä ystävänä. Kuitenkin jotain oli mennyt pysyvämmin rikki, emmekä sen jälkeen ole olleet yhteyksissä.

Ison työn takana se oli, että sain ajatukseni muutettua mustasukkaisesta hulluudesta normaaliin. Eikä ystävässäni ollut mitään, miksi hän olisi ns. ansainnut mustasukkaisuuden uhriksi joutumisensa. Kaikki vika oli täysin omissa aivoissani, onneksi tajusin etten itse haluaisi kenenkään ajattelevan itsestäni näin, eikä minulla ole mitään oikeutta ajatella ystävästäni näin.

En kokenut niiden mustasukkaisten ajatusten liittyvän mitenkään välittämiseen. Se välittäminen suojeli ystävääni itseltäni. Ehkä joku jolla ei ole tuota aitoa välittämistä mustasukkaisuuden kohteestaan, luulee mustasukkaisuuttaan välittämiseksi. Mustasukkaisuudesta olisi mahdollista parantua, jos vain pystyy ensin ymmärtämään olevansa sairas ja sen jälkeen jokaisen pakkomielleajatuksen jälkeen sanoo tiukasti itselleen, ettei tämä ole tervettä, eikä minulla ole oikeutta ajatella näin.

Sitä en osaa sanoa, mitä mustasukkaisten puolisot haluavat, ruokkivatko he mustasukkaista käytöstä koska haluavat kokea olevansa niitä saaliita, joita kaikki himoitsevat. Harhan vahvistamista siis. Osa varmasti ovat ihan puhtaasti uhreja, joilla todellisuus on vääristynyt mustasukkaisen puolison takia, eivätkä erota mikä on normaalia ja mikä sairasta käytöstä. Osa voi olla heikkoja narsisteja, jotka eivät saa muuten valtaa kuin ruokkimalla mustasukkaisuutta ja tuhoamalla sivullistenkin onnellista elämää usuttamalla mustasukkainen hyökkäämään, kuten tuon erään vastaajan kertomuksessa oli heti ketjun alkupuolella.

Vierailija
55/55 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hei täällä yksi puolison vahtija. En kyllä koe olevani sairaalloisen mustasukkainen, mutta ehkä täytän sinun kriteerisi. Mitä haluaisit kysyä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme