Puolisoistaan sairaalloisen mustasukkaiset ovat rasittavia muille
Olen törmännyt eri yhteyksissä pariskuntiin, joiden toinen osapuoli on sairaalloisen mustasukkainen puolisostaan. Ilmiö ei riipu sukupuolesta, sitä esiintyy miehillä ja naisilla. Mitään järkevää syytä mustasukkaisuudelle ei ole ja tuo mustasukkaisuus menee aivan yli: puolisoa vahditaan, puolison ei anneta jutella rauhassa muiden kanssa ja koko ajan korostetaan, että toinen on varattu. Pelätään, että kaikki ovat vokottelemassa sitä omaa puolisoa. Eri työpaikoissa on muutaman kerran tullut vastaan näitä pariskuntia. On ihan hirveän rasittavaa, kun töitä ei saa tehdä rauhassa työkaverin kanssa, vaan mustasukkainen puoliso purjehtii paikalle.
Jos vaikka juteltiin Pekan työhuoneessa yhteisestä työtehtävästä ja naurettiin jollekin työhön liittyvälle asialle, niin Pirjo purjehtii heti huoneeseen kysymään, että mitäs täällä nauretaan. Jos Mika, Minna, Päivi ja Kirsi olisivat lähdössä kesken työpäivän lounaalle, niin Mikan puoliso Jaana haluaa ehdottomasti tulla mukaan, koska Mikaa ei voi laskea naisporukassa syömään. Ties mitä lounaalla voisi tapahtua. Mustasukkainen puoliso kyttää puolisonsa tekemisiä työpaikalla, käy monta kertaa päivässä varmistamassa kenen kanssa ja missä puoliso on. Töistä pitää aina lähteä yhtä matkaa. Vastaan on tullut jopa muutama tapaus, joissa nainen ei ole halunnut hankkia ajokorttia, jotta on miehen kyytien varassa ja miehen on kuskattava naista töihin ja muihin menoihin (ja kätevästi tuolla voi rajoittaa miehen menemisiä). Eräs nainen oli työpaikan pikkujouluissa koko illan tiukasti miehensä käsipuolessa kiinni, jotta kukaan nainen ei voisi kysyä hänen miestään tanssimaan. Pahimmat tapaukset ovat jopa kieltäneet puolisoaan juttelemasta "liian kiinnostuneiden" työkaverien kanssa.
Osa sairaalloisen mustasukkaisista ihmisistä työntää parisuhdettaan jatkuvasti somessa muiden näkyville. Siis suunnilleen niin, että Matin profiilikuvassa poseeraa myös Merja ja viikossa julkaistaan useampi päivitys, jossa kerrotaan miten sitä taas tehtiin kaikki yhdessä Prismassa käymisestä alkaen. Valokuvissa Matti puristaa tiukasti itseään Merjaa vasten, ettei varmasti kenellekään jää epäselväksi, että ovat pari. Oikein alleviivataan sitä, että Merja on sitten varattu ja ei kannata tulla mitään yrittämään. Tavallista on, että pariskunta vielä keskustelee facebook-julkaisunsa alla, vaikka voisivat jutella nuo asiat kasvotusten.
Kukaanhan ei tietenkään myönnä olevansa sairaalloisen mustasukkainen, vaan kuvittelee käyttäytyvänsä normaalisti. Nämä puolisoistaan sairaalloisen mustasukkaiset ovat todella rasittavia. Sairaalloisen mustasukkainen ei tajua, että ei muut ole siitä hänen puolisostaan oikeasti kiinnostuneita. Ei se peruspertti tai tavistiina ole muille mikään palavan intohimon kohde. Nihkeintä on, että jos satut olemaan sinkku, niin sairaalloisen mustasukkainen on aivan varma, että olet hänen Juhaansa vokottelemassa, kun hymyilit Juhan vitsille. Muiden ystävällisyys tulkitaan aivan väärin ja kuvitellaan, että toisten perusystävällinen käytös on merkki siitä, että he ovat kiinnostuneita puolisostasi.
Miten te jaksatte näitä sairaalloisen mustasukkaisia ihmisiä?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Saan varmaan alapeukkuja tästä mielipiteestä, mutta musta pariskuntien ei pitäisi olla samassa työpaikassa. Tekee vain parisuhteelle hyvää, kun kumpikin saa työpäivän aikana nähdä muita ihmisiä eikä koko aikaa nyhjätä samassa paikassa puolison kanssa.
Lisäisin vielä listaan, että kieltäisin somessa nämä parisuhdetilit. Hirveää kyttäystä ja toisella ei ole mitään yksityisyyttä.
Tiedän pari naista, joilta sairaan mustasukkainen poikaystävä on vienyt elämän. Naiset lopettivat opinnot/työt, katkaisivat välit ystäviin ja lapsuudenperheeseen. Hirveää oli seurata tuota vierestä, kun ei voinut asialle mitään. En ole enää vuosiin tiennyt, miten nuo naiset voivat.
Elättelen toivoa, että naiset riuhtaisevat itsensä irti noista parisuhteista vielä joskus.
Nämä kahjot saavat muut ihmiset säälimään heidän puolisoitaan. Aika noloa käyttäytyä niin, että muut ajattelevat, että onneksi ei itse joudu moisen riipan kanssa elämään.
Törmään tähän koko ajan, ihmiset jotka ovat vakiosuhteissa luulee että jokainen vastaantulija on kiinnostunut heistä, vaikka ei voisi vähemmän kiinnostaa. Sen täytyy olla jonkunlainen psykologinen ilmiö.
ei kannata uskoa kaikkea mitä joku 50v. äijä kertoo puolisostaan. Tuskin on vaimo oikeasti yhtään mustasukkainen. Mun mies uskottelee aina kaikille että aen vaimo, äiti what ever on siitä mustasukkainen. Rasittavaa näin vaimona kun mies haluaa häpäistä
En jaksanut lukea ihan koko aloitusta, mutta voihan siinä olla jotain pettämistä taustalla
Ajatelkaa. Joku ihminen on peloissaan heikon itsetuntonsa kanssa ja yrittää kaikin tavoin estää tapahtumasta sitä pahinta.
Vierailija kirjoitti:
Eniten hämmentää tuo pelko että joku muu haluaa kumppanisi, helvetin harvassa on ne ihmiset jotka niin haluttuja on että ihan parisuhteen väliin mentäisiin.0
ei vättämättä pelko vaan katkeruus siitä, että toinen hommailee sivussa vaikka voisi vain reilusti erota. Ärsyttää avioliitossa pakosti pysyminen vain koska toinen haluaa molemmat, puolison ja sivusuhteet. Sen takia se mustasukkainen kyttää että saisi kiinni ja voisi osoittaa, että tän takia erotaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa. Joku ihminen on peloissaan heikon itsetuntonsa kanssa ja yrittää kaikin tavoin estää tapahtumasta sitä pahinta.
Näin. Sääliksi käy nuo ihmiset ja toki myös kumppaninsa, jos mustasukkainen oikein hankalaksi ryhtyy.
Miehen yhden kaverin vaimo on tuollainen. Siksi en koskaan uskalla kommentoida mitään miehensä fb-päivityksiin, korkeintaan peukutan. Jos sydämen laittaa, on todennäköisesti heti epäilty. Ei olla pariskuntana onneksi missään tekemisissä, on vain miehen ystävä. Pidän etäisyyttä ja aina, kun nähdään olen varovainen. Pakko olla, vaikka olenkin oikeasti harmiton ja vaaraton pieni pullea mummo
Mun kaveri uhkaa miestään avioerolla jos tällä olisi esim. työmatkakin. En tajua tota yhtälöä vaan koska ei mun silmin sillä mun kaverilla ole kyllä yhtään mitään annettavaa puolisolleen jos nyt suoraan sanotaan. Enkä näkisi että miehestäkään naiset tuolla mitenkään tappelisi.
Mutta ei, minnekään ei ole menemistä ilman toista.
Järkyttävää seurata sivusta.
Onko sairaalloista mustasukkaisuutta oireileva ihminen oikeasti alttiimpi mielenterveydenhäiriöille. Mietin, että voisiko siellä taustalla olla vaikea lapsuusaika, turvattomuutta ja käsittelemättömiä asioita. Onko tällaisen ihmisen lapsuudessa näkemä parisuhdemalli epäterve tjs? Onko edellä mainittujen asioiden vuoksi puolison luottamus koetuksella?
Vierailija kirjoitti:
Saan varmaan alapeukkuja tästä mielipiteestä, mutta musta pariskuntien ei pitäisi olla samassa työpaikassa. Tekee vain parisuhteelle hyvää, kun kumpikin saa työpäivän aikana nähdä muita ihmisiä eikä koko aikaa nyhjätä samassa paikassa puolison kanssa.
Itse en ikinä seurustelisi edes saman alan ihmisen kanssa, kuin mitä itse olen. Työt ja yksityiselämä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en osannut varoa tuollaisia ihmisiä aiemmassa työpaikassani.
Miehestään mustasukkainen vaimo kuvitteli mun olevan kiinnostunut miehestään. Olin parisuhteessa elävä parikymppinen ja tuo pariskunta oli minua liki 30 v vanhempi. Tuo vanhempi mies ihastui minuun yksipuolisesti ja kertoi vaimolleen noista tunteista. Vaimo kävi minuun käsiksi tuon takia. Oli muutenkin hirveä kokemus, kun ihastunut mies ja mustasukkainen vaimo vainosivat minua pitkään.
Enää en halua sen syvällisemmin tutustua tuollaisiin työkaveripariskuntiin. Ei huvita uudestaan joutua keskelle toisten parisuhdedraamaa.
Suosittelen pysymään erossa juuri tällaisten tapausten takia! Sairaalloisen mustasukkainen saattaa saada päähänsä mitä ihmeellisimpiä asioita ja onhan mustasukkaisuuksissaan tehty vaikka mitä historian saatossa.
Toisaalta jotkut flirttailee toisten kanssa silloinkin kun on puolisonsa seurassa. Ja se ei ole mukavaa miltään kannalta katsottuna.
Onko ap itseään tyrkyttävä, flirttaileva nainen josta joku varattu mies ei kiinnostunutkaan? Kummallista, että menee noin tunteisiin pariskunnan väliset asiat.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalloinen mustasukkaisuus kohdistuu jostain syystä sellaisiin Pentteihin ja Kirseihin, joista tuskin kukaan muu on kiinnostunut. Sitten taas jonkun naisten keskuudessa tavoitellun Markon vaimoa ei hetkauta muiden naisten lirkuttelut ollenkaan, kun luottaa mieheensä.
No ei kai sairaalloisen mustasukkainen ole saanut ketään parempaa kuin sellaisen, josta muut ei ole olleet kiinnostuneita.
Kyllä se häiritsee koska se on vinksahtanutta käytöstä ja kaikki vinksahtanut käytös on häiritsevää