Mietteitä terveydenhuollon tilasta.
Olen keski-ikäinen. Vierailen säännöllisesti tehostetun palvelun yksikössä. Asukkaita tutkitaan, mitataan, lääkitään ja ruokitaan säännöllisesti joka päivä. Me työssäkäyvät emme saa millään edes aikoja terveydenhuollosta. Toisinaan emme pääse edes lääkärille tutkimuksiin. Toisinaan jää jokin vakava sairauskin hoitamatta tästä syystä. Tuntuu jotenkin epäreilulta, vaikka ymmärränkin palveluista maksettavan ja työllisyysvaikutuksen. Mikä olisi armollisen kuoleman rajana? Hoitokotien asukkaita pidetään väkusin hengissä, viedään sairaalahoitoon.... Anteeksi, en saisi näin ajatella. Mitä mieltä olette? Rahasta hoivataan, mutta tavikset jää jonoihin tai täytyy mennä yksityiselle.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Niin sehän se ongelma on, että meillä on valtava vanhusväestö, joka tukkii joka ikisen terveydenhuollon putken ja vie verorahat lapsiltamme.
Death-pilleri kun ihminen täyttää 70 eikä siltä välty kukaan edes rahalla. Sillä tästä selvitään. Pitää ajatella lapsia ja nuoria eikä itsekkäitä vanhuksia. Rahaakin säästyy lasten parempaan elämään.
Kun suuret ikäluokat pian tarvitsevat laitospaikkoja, me muut saamme rauhassa sairastua ja kuolla ilman hoitoa.
Niinkö? Soitin terveysasemalle kolmisen viikkoa sitten maanantaina ja sain ajan seuraavaksi päiväksi, eli tiistaille. Lääkäri oli erittäin mukava, kuuntelin ja hoiti samalla parikin asiaa kuntoon, sain labraan lähetteet jne. Ei siis mitään valittamista.
Asiani oli sellainen, että se piti oikeasti hoitaa ja niinpä aikaa löytyi nopeasti. Uskon siis, että sinulla ei ole ollut kovin kummoisia ja kiireellisiä ongelmia, joten ajat annetaan tietenkin enemmän tarvitseville.
Olen kuullut monia muitakin vastaavia tapauksia kuin omani, joten tämä ei ole todellakaan ainoa laatuaan. Sairaanhoitaja arvioi hoidontarpeen ja se on hyvä ja toimiva tapa. Olen saanut myös hammaslääkäriin ajan samalle päivälle, kun aamulla soitin lohjenneesta hampaasta.
Pääkaupunkiseudulla ollaan ja olen keski-ikäinen.
Hienoa, että hoitoon pääsy pääkaunkiseudulla onnistuu noin nopeasti. Itse asun pienellä paikkakunnalla, usean sadan kilometrin päässä Helsingistä. Täällä ei ole lääkäreitä tarpeeksi. Täällä odotetaan useita viikkoja lääkärille.
Niin sehän se ongelma on, että meillä on valtava vanhusväestö, joka tukkii joka ikisen terveydenhuollon putken ja vie verorahat lapsiltamme.