Riisin huuhteleminen- kyllä vai ei?
Netistä kun katsoo ohjeita riisiruoille, niin niissä vaikuttaa järjestään olevan maininta siitä, että riisi pitäisi huuhdella ennen keittämistä, jotta liika tärkkelys lähtee pois. Mutta kun tarkistin kotonani olevan riisipaketin valmistusohjeen, niin siinä taas ei huuhtelemisesta mainittu yhtään mitään.
Joten pitääkö mielestäsi riisi huuhtoa ennen keittämistä? Ja jos pitää, niin minkä luulet olevan syynä siihen että, riisipaketin keitto-ohjeessa ei riisin huuhtelusta sanota yhtään mitään
Kommentit (48)
En ole koskaan huuhdellut ja olen vielä hengissä.
Pesen koneessa 60 asteessa, linkous 800rpm.
Japanilainen vaimoni, myös sushi-kokkina toimittuaan huuhtelee riisin, koska joukossa voi olla epäpuhtauksia. Itselleni asia on yhdentekevä, joten en huuhtele.
Suomessa myydään yleensä esikypsennettyä riisiä, Risella, Uncle Ben's jne. Niitä ei tarvitse pestä. Ihan suoraan pellosta koottu riisi pitää liottaa kunnolla, pelkkä huuhtelu ei riitä.
Sehän myös riippuu riisin lajista ja käyttötarkoituksesta, onko sitä tärkkelystä edes syytä vähentää. Joihinkin ruokiin riisin on tarkoituskin paakkuuntua.
En ole kyllä ainakaan maussa havainnut mitään eroa, vaikka olen kokeillut monesti.
Koska meillä normaaleissa kaupoissa ei myydä vinkuintialaista käsittelemätöntä riisiä, niin sitä ei tarvitse pestä. Jos ostat jotain "etnisen" kaupan halppisriisiä, niin kukaan ei takaa mitä siinä on.
Huuhtelen keitettävän riisin. Aina näkyy valkeaa jauhomaista ainetta, mikä irtoaa riisistä vesihanan alla.
Mitäköhän tähän pitäisi sitten vastata?🤷
Thaimaasta kotoisin oleva kaverini sanoi, että niin tulee tehdä, en saanut selville että miksi juuri kolmella vedellä, vastaus oli että niin pitää tehdä
Ja kyllä huuhtelen riisin, en kyllä yleensä kolmella vedellä mutta huuhtelen kuitenkin
Pesen vain jauhenlihan ennnen kypsennystä
Japanilaisen mies kirjoitti:
Japanilainen vaimoni, myös sushi-kokkina toimittuaan huuhtelee riisin, koska joukossa voi olla epäpuhtauksia. Itselleni asia on yhdentekevä, joten en huuhtele.
Tämän vuoksi itsekin huuhtelen. Ei varmaan pakkausvaihe mikään steriilin puhdas ole. Huuhtelen myös linssit ja pavut hyvin.
Niissä maissa joissa riisiruokia tehdään paljon niin aina huuhdellaan moneen kertaan ja myös annetaan liota vedessä. Ei se ole oikein jättää huuhtelematta vaikka paketissa ei lue. Ainakaan ulkomaalaisille ei kelpaa jos ei ole oikein käsiteltyä.
Minä kai huuhtelen ranskanperunatkin ennen uuniin laittoa, ihan varmuuden vuoksi.
Riippuu riisistä ja käyttötarkoituksesta. Riisistähän irtoaa huuhdellessa tärkkelystä, joten risottoriisiä (arborio/carnaroli) ei huuhdella. Sen sijaan sushiriisi pitää aina huuhdella, useampiakin kertoja. Joku voinee googlata sen myrkyn mikä riisistä huuhdellessa poistuu.
Japanilaisen mies kirjoitti:
Kyse on enemmän pinnalla olevan tärkkelyksen pois saamisesta... Vaikuttaa siihen, minkälainen koostumus valmiilla riisillä on. Juoksevan veden alla kunnes vesi on kirkasta.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan huuhdellut ja olen vielä hengissä.
Ei se ole yksin syynä. Riisin pitää olla irtonaista jotta se on parhaimmillaan, ei tärkkelyspitoista puuroa.
Kyse on ennenkaikkea laadusta ja oikeasta valmistuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä kai huuhtelen ranskanperunatkin ennen uuniin laittoa, ihan varmuuden vuoksi.
Et kuitenkaan uunista otettuasi?
Ruokavirasto suosittelee riisin huuhtelemista siinä esiintyvän arseenin ja muiden epäpuhtauksien poistamiseksi. Niitä voi kertyä elimistöön, jos käyttää paljon riisiä ruokavaliossa. Sen takia varmaan noissa maissa, joissa riisiä syödään joka päivä, se pestään ennen keittämistä.
Itse huuhtelen riisin. Minusta koostumus on myös parempi eikä niin puuroinen, kun huuhtelee.
Mietin samaa eilen, kun katselin japanilaisia ruuanlaittovideoita Youtubesta ja niissä aina pestiin riisi.