Naapurin lapsi on alkanut muodostua ongelmaksi
Naapurissa asuu alakouluikäinen lapsi, jonka käytös on alkanut muodostua tänä kesänä ongelmaksi. Alkukesästä omat lapsemme leikkivät tämän lapsen kanssa, mutta melko pian tuli ilmi, ettei kemiat oikeasti kohtaa. Lisäksi omat lapsemme raportoivat tämän naapurin "oudosta" käytöksestä. On liian tunkeileva ja takertuva eikä usko jos sanotaan ettei jakseta olla jne. Saman olemme huomanneet me aikuiset. Nyt kesällä kun olemme paljon ulkona ja terassin ovi on auki, olisi tunkemassa meille joka päivä ja viettäisi meillä aikaa aamusta iltaan (välillä vain käy nopeasti kotona syömässä). Mitkään normaalit sanomiset "hei nyt voisit mennä kotiin" tms. eivät auta. Esim. eilen meille tuli juhannusvieraita ja oli työn ja tuskan takana saada lähtemään. Kun lähtee, tulee vartin päästä takaisin. Jos tiukkasävyisestikin ajaa kotiinsa, jää tontin rajalle pyörimään ja kyttäilemään. Ja mainittakoon, että tunkee meille, vaikka lapsetkaan eivät olisi kotona! Tuolloin seurailee meitä aikuisia ja kommentoi koko ajan jotakin.
Vanhempansa vaikuttavat ihan ns.normaaleilta. Mutta liekö ovat kuitenkaan, kun eivät ymmärrä yhtään rajata lastaan? Naapureihin haluaisi säilyttää myös asialliset välit, joten miten saada tämä lapsen käytös loppumaan ilman riitaa? Oikeasti emme haluaisi tuota lasta meille ollenkaan. Nätisti olemme vanhemmillekin jo yrittäneet sanoa "ei taida leikit mennä meidän lapsilla ihan yksiin", "viikonloppuna meillä onkin vieraita, joita ei olla nähty pitkään aikaan" jne. Ei mitään vaikutusta.
Kommentit (578)
Sanot suoraan vanhemmille ja asiallisesti lapselle. Lopettakaa lässytys. Häiriköinti ja väkisin roikkuminen ei kuulu edes lapselle. Ja varmasti löytää vielä kavereita, samanhenkisistä. Aikuisten pitää vahtia kohta pihalla ja tontilla ettei mitään ylimääräistä tapahdu. Joutuuko jopa muuttamaan, jos vanhemmat eivät katso lapsensa perään tai kasvata oikeaan käytökseen.
Kiusaajataipumuksen omaksunut pääsee usein vallan ja virkavallan huipulle. Myös riistäjäksi on silloin hyvät edellytykset. Meillä sortajalaumat tuottavat kansalle toimeentulon saannin vaikeuttamista, mistä myös sukupuuttokehityksemme johtuu ja joka on jo vaiheessa jota ei voi enään estää. Melko pieni porukka on ollut loppuamme rakentamassa. Tulevalla vuosikymmenellä on jo kunnon katoryminä päällä. Ja kaiken lisäksi suhteellisesti väkimäärään nähden myös maailman mitassa ennätyksellinen. Tulevalla vuosikymmenellä suomalaisia on n. miljoona vähemmän.
-Lukemaan ei lueta ulkomaisia eikä ulkomaistaustaisia.
Asuimme aikoinaan omakotitalossa, jonka naapurissa asui oikein hieno ja ystävällisen oloinen ns. hyvä perhe. Lapset hyvin puettuja ja periaatteessa ihan tavallisia lapsia. Perheen lapset olivat käsittämätön riesa, aamusta iltaan notkuivat meillä. Omat lapset väsyivät välillä kovasti jatkuvaan 24/7 riehumiseen, ja itse olin aivan loppu. Tulivat meille nimenomaan riehumaan, kun omassa kodissaan eivät saaneet tehdä mitään. Ei meilläkään saanut, ja tuntui että kaiket päivät kielsin ja rajasin silmitöntä riehumista. Se meni siis aina niin överiksi, että heittivät mm. nojatuolin rappusista alas, tonkivat keittönkaapit ja leivittivät jauhot lattialle, söivät vierasvarat pakastimesta jne jne. Kielsinkö?Kyllä. Heitinkö ulos? Kyllä. Yritinkö puhua vanhemmile? Kyllä. Kielsinkö tulemasta sisään leikkimään? Kyllä. Auttoiko mikään? Ei. Lopulta myytiin omakotitalomme pois, ja muutettiin muualle.
Näiden naapurin lasten kohdalla ongelma oli totaalinen yksityisyyden puute. Tunkivat kysymättä pihalle ja sisälle, kyttäsivät aina tontin rajalla jokaista liikettämme, olivat aina änkemässä joka hemmetin asiaan mukaan. Mitään vastavuoroista ei koskaan ollut näiden naapurien kanssa, he eivät koskaan esim. ottaneet meidän lapsia uimaan mukaansa, mutta meidän kyytiin oli aina kaikki tunkemassa.
Nyt on jo viisi vuotta nautittu omasta rauhasta, lapsilla käy kavereita edelleen toki kylässä, osa tosi hyvin käyttäytyviä osa vähän vielä harjoittelee.
Olen aika kiltti ihminen, ja minua ahdisti sekin tosi paljon että jouduin rajaamaan jatkuvalla syötöllä näitä naapurin lapsia. Meno oli jotenkin semmosta... ihan kuin olisimme olleet jotain vähempiarvoisia ihmisiä joiden kotiin sai tulla riehumaan ja sotkemaan, ja kun kielsin olivat valittaneet vanhemmilleen että minä huudan ja uhkailen. Jaa-a, ehkä tosiaan vähän huusinkin välillä, mutta mielestäni ihan aiheesta kun yrittivät hajoittaa kotimme atomeiksi.
Jos kerta AP:n lapset eivät halua leikkiä lapsen kanssa, niin en päästäisi kotiini ollenkaan.
En kyllä oikein ymmärrä, miten näitä tilanteita sattuu että lapsi uudestaan ja uudestaan ilmaantuu teille leikkimään, ja sitten se on vaikea saada lähtemään? Jos kerta AP:n lapset eivät halua leikkiä tämän lapsen kanssa?
Aikuisina päätätte itse kuka saa tulla teille. Voitte ehdottaa että lapset leikkivät pihalla. Sitten jos tämä lapsi haluaa tulla leikkimään teille, niin sanotte vaan toistuvasti että "Nyt ei sovi".
Jälleen huomaa, että vauvapalstan ovat vallanneet velat... Ihan järjenjättöistä kommentointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat varmaan näitä "kylä auttaa ja hoitaa", ja jää itselle sitten vähän enemmän aikaa toipumiseen energiasyöpöstä lapsestaan.
Sanonta kuuluu "koko kylä kasvattaa"
Voi hemmetti, onneksi lapseni ovat aikuisia, sitä se vielä puuttuisi että lapsikin olisi "energiasyöppö", hyvä kun jaksan viilentimen, ilmanpuhdistajan ym.ym kulut nyt maksaa.
Säälin teitä, jos menee puuttumaan saa itse tuta kaiken mahdollisen kiusanteo, jos asuu kaupungissa ekakerroksessa.
Ja kuvitelkaa ihmiset, kun näiden lasten kanssa ei pärjää, miten näiden kanssa pärjätään kun ovat aikuisia.
Kyseessä on lapsi, joka vasta opettelee sosiaalisia taitoja. Lähes kaikista rohkeista ja vallattomista ikätovereistani kasvoi fiksuja aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoisin ihan suoraan, että meille ei tulla, piste. Sanoisin tämän sekä lapselle että tämän vanhemmille, tarvittaessa jopa hieman tylysti. Lasten pitää oppia, että kaikki naapurit tai vieraat aikuiset eivät ole kilttejä. On parempi saada se oppi lievästu tylyltä naapurin tädiltä kuin joltain lähitienoon pervolta. Vai kuinka?
Minä olen kyllä ihan peruskiltti ihminen ja silti osaan sanoa, että meidän talossa on nämä säännöt ja niillä mennään.
Joo, vähän sama teema on, naapurin lapsi käy ongelmaksi. Isänsä pitäisi korjata heidän makuuhuoneensa lukko, eihän tuo iso homma häneltä olisi. Äitinsä ei jostain syystä saa sanottua miehelleen, pelkääköhän se mahdollista väkivaltaistakin mustasukkaisuuskohtausta?
Vierailija kirjoitti:
Kasvaakohan tuosta lapsesta vanhemmiten ns. kyläluuta.
Vanhan kansan mustamaalava leimakirves heilahti kivasti.
Kysymyksessä on lapsi, joka vasta opettelee sitä, miten tulee käyttäytyä. Hyvää jatkoa hänelle.
Sinunkaltaiset taas ovat menetettyjä tapauksia.
No jo on ongelma. Otat vyön ja läiskit kakaraa perseelle. Vai asutteko jossain pk-seudun viherhippi-osassa? Täällä Kainuun maaseudulla ainakin olisi vyö ihan ensimmäinen opetusväline.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sille lapselle pitää sanoa suoraan. Voit tulla vain klo x ja viipyä puoli tuntia, kerran päivässä.
Ei tähän vanhempia kannata sekoittaa. Lapselle vain selkeät rajat, eikä mitään vihjailuita.
Aloittajaon kertonut ettei hän eikä muukaan perhe halua tätä lasta lainkaan kotiinsa.
Kerrotko miksi heillä olisi velvollisuus ottaa tiettyyn kellonaikaan vieras lapsi kotiinsa?
Ei ole velvollisuutta, mutta minä en kehtaisi sanoa lapselle, ettei ole ikinä tervetullut.
Minkä ikäisistä lapsista tässä on kysymys, 3-vuotiaistako. Johan nyt 5-vuotias lapsia älyää sanomattakin tykätäänkö hänestä vai ei. Yleensä lapselle opetetaan tapoja, mikä on sopivaa ja mikä ei ja mitä pitää varoa. Ei tule sitten näitä yllätyksiä ja poliisi soittele perään teini-ikäisen perään.
Lapsen viitteellinen ikä tuli selväksi jo aloituksen kolmannesta sanasta.
Kaiketi jokin ennätys tuokin, että sen jälkeen kyselee moisia.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Kiusaajataipumuksen omaksunut pääsee usein vallan ja virkavallan huipulle. Myös riistäjäksi on silloin hyvät edellytykset. Meillä sortajalaumat tuottavat kansalle toimeentulon saannin vaikeuttamista, mistä myös sukupuuttokehityksemme johtuu ja joka on jo vaiheessa jota ei voi enään estää. Melko pieni porukka on ollut loppuamme rakentamassa. Tulevalla vuosikymmenellä on jo kunnon katoryminä päällä. Ja kaiken lisäksi suhteellisesti väkimäärään nähden myös maailman mitassa ennätyksellinen. Tulevalla vuosikymmenellä suomalaisia on n. miljoona vähemmän.
Enään? Oikeesti?
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika
Ongelma on koko ap:n perhettä koskeva, joten kieliopillisesti olisi oikeampaa kirjoittaa "jättäkää se sika".
Tosin tässä on kysymys kuinka saada "sen sian jättämään meidät".
Mitenköhän se tulisi muotoilla jotta tulisi kieliopillisesti oikein?
"Jättäköön se sika teidät!"
Ongelmaksi jää, kuinka saada viesti tuon naapurin lapsen ymmärrykseen, hän ei ehkä lue palstaa?
Tästä tuli mieleen lapsuudestani. Olin hyvästä akateemisesta kodista, minulla oli kiuiussa 10v mm mummin Stockmannilta lähettämät uudet vesivärit, hienot. Köyhän 12 lapsisen perheen sirpa suttasi värini ilman lupaa. Pilasi. Kun sanoin hän suuttui. Sirpa tuli reviirilleni pilaten tavarani koskei hän sellaista voinut köyhänä saada. Ap n mukaan naapurin lapsi tunkee heidän reviirilleen ja ärsyttää heitä. Sirpa tunki minun reviirilleni.
Tavallaan ymmärrän ap n naapurin lasta ja sirpaa mutta toisaalta ymmärrän sen vihan mitä itse koin sirpaa kohtaan ja ap n vihaa naapurilapseen. Meitä hyväksikäytettiin köyhien/välinpitämättömien taholta. Mikä on oikein. Toisaalta asiat ovat muuttuneet 50v ssa. Nyt saa sossusta kaiken.
Vierailija kirjoitti:
No jo on ongelma. Otat vyön ja läiskit kakaraa perseelle. Vai asutteko jossain pk-seudun viherhippi-osassa? Täällä Kainuun maaseudulla ainakin olisi vyö ihan ensimmäinen opetusväline.
Meillä isä löi aina vyön soljella ja kovaa löikin. Vasemmasta silmästä meni näkö vuonna 1974 kun olin 8v. Yksi niistä tapauksista jotka ajoivat uuden lain muutosta. Joka viimein 1985 tuli voimaan. Ettei muiden lasten tarvitsisi menettää henkeään tai näköään vanhempien käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällainen keskustelun avaus poistetaan? Olen järkyttynyt potkupalloilusta naapurin puolelta.
Naapurin 11-vuotias potkii oikein rajusti kovan potkupallon jatkuvasti yli aidan. Muut lapset heittävät roskia. Mitä voimme tehdä?
11-vuotias ei ole ainoa joka kovia potkuja suorittaa ja pallo jatkuvadti lentää meidän puolelle aidan yli. Yleensä paukkuu autokatoksen yli pihakeinuun hirveällä voimalla. Sitten tallin seinään ja kylkeen ja oikein lämähtää ja kaataa meidän fillarit- Olemme omakotiasujia ja oleskelemme paljon pihalla autoa korjaten ja pemppaillen kaikenlaista.
Poika ei osaa suomea, vaan kiukkuaa ja renputtaa aitaa ja narisee pliis, pliis, kunnes olemme hermostuneita. Jakuva häiriö näiden naapuriperheiden kanssa, joudumme jättämään työt kesken. Lapset heittelevät monenlaista roskaa aidan yli.Olen kieltänyt yksityisalueen roskaamisen ja hyppimisen aidan yli- Ei mitään vaikutusta. Muut lapset ovat 2-16 vuotiaita ja isommatkin ovat roskaajia., ja huutelevat ikäviä, mutta puhuvat vieraita kieliä, joita en ymmärrä.
Tiellä vastaantullessa joku heistä on sylkenyt ja tönäissyt minua olkapäähän.
Mitä tehdä, tätä on jatkunut pitkään, hermostuttaa?
Renputtaa? :D
Miksi mullakin alkoi naurattaa tämä ihan ääneen? :D
Vierailija kirjoitti:
-Kapanteri.- kirjoitti:
Enään? Oikeesti?
Olisi Sinunkin noin pikkuhiljalleen hyvä aika opetella hyväksymään suomen kielen rikas puhekieli, jota keskusteluissa käytetään, jollei halua antaa itsestään autistin vaikutelmaa.
Ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli mieleen lapsuudestani. Olin hyvästä akateemisesta kodista, minulla oli kiuiussa 10v mm mummin Stockmannilta lähettämät uudet vesivärit, hienot. Köyhän 12 lapsisen perheen sirpa suttasi värini ilman lupaa. Pilasi. Kun sanoin hän suuttui. Sirpa tuli reviirilleni pilaten tavarani koskei hän sellaista voinut köyhänä saada. Ap n mukaan naapurin lapsi tunkee heidän reviirilleen ja ärsyttää heitä. Sirpa tunki minun reviirilleni.
Tavallaan ymmärrän ap n naapurin lasta ja sirpaa mutta toisaalta ymmärrän sen vihan mitä itse koin sirpaa kohtaan ja ap n vihaa naapurilapseen. Meitä hyväksikäytettiin köyhien/välinpitämättömien taholta. Mikä on oikein. Toisaalta asiat ovat muuttuneet 50v ssa. Nyt saa sossusta kaiken.
Ei tähän tarvita mitään vihaa. Ihan hyvällä asenteella voi sanoa, että nyt ei käy. Tämä on meidän koti ja täällä meillä on omat säännöt.
Seuraavan kerran ku kyseinen pikku kusiperse on teillä, niin pistä talon isäntä esittämään humalaista väkivaltaista, joka örisee viinapullo kädessä ja näyttää pelottavalta.