20 sekuntia aikaa, mitä pelastaisit kotoasi?
Keskustelin eilen pelastusalan ja sosiaalitoimen ihmisten kanssa ja nyt aamulla keskusteluja miettiessä aloin miettimään oman kodin "tuhoa". Jos olisit kotisi keittiössä ja syttyisi raju tulipalo, mitä ottaisit mukaasi, aikaa 20 sekuntia?
Eilisten keskustelujen pohjalta ajattelisin että elävien jälkeen ulkovaatteita ja muistoja. Kaiken muun saa rahalla, sitä mummon sohvaa on turha raahata ulos. Ota sen sijaan muistot, eli valokuvat jne. Niitä et rahallakaan uusia saa, vaikka vakuutus kaiken maksaisikin. Siis hääkuvat, testamentit ym viralliset paperit mukaan ja ulos.
Kertokaa kokemuksianne, otetaan tämmöinen joukkopohdinta siitä mikä on itselle korvaamatonta.
Kommentit (90)
Lompakko (turistimallinen kaularipustus), aurinkolasit (täysin välttämättömät ulkona). Nämä aina lähellä.
Läppäri jos ehdin.
Huudan tietysti, että mieskin herää ja sit mentiin.
Ikkunat on varustettu niin, että pääsee äkkiä ulos, jos ovesta ei pysty. On kolme ovimahista.
Sen verran pelastautumisharjoituksia töistä takana, että on hyvä käsitys siitä kiireestä.
P.S. Opetelkaa esim. sammutuspeitteen käyttö, ettei tarvi itse tilanteessa arvailla ja esim. ihmistä sammutettaessa voi mokata pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilta pitäisi löytyä jauhesammutin ja sammutuspeite kotoa. Pitäisi olla molempien löytyminen ihan lakisääteinen juttu. Tunnustan että ensimmäistä ei meiltä löydy, pitääkin hommata sellainen!
Jauhesammutin sotkee peruuttamattomasti oikea ratkaisu on vaahtosammutin.
Vierailija kirjoitti:
Lasten neuvolakortit (sisältäen kelakortit), tietokoneen, lompakon, puhelimet, raamatun.
Minä en ehtisi tuollaisia ottaa. Ne ovat kaikki eri paikoissa. Jos on kiire, kaappaisin mukaani koiran ja lähtisin.
Todellisuudessa yrittäisin saada käsilaukkuni napatuksi mukaan.
Haaveissa pelastaisin yhden tietyn taulun sen käsilaukun lisäksi.
Valokuvat jos jaksaisi kopioida ja laittaa muistitkulle, niin sitä voisi säilyttää siinä käsilaukussa, jos sen saa mukaan niin saisi ne valokuvatkin pelastettua. Ja varamuistitikun antaisi jollekin lähisukulaisen luo.
Ei kyllä ehtisi kuin elävät olennot kaappaamaan mukaan; toivottavasti edes ne.
Vauvani ja käsilaukkuni (siellä on kukkaro jossa rahaa + passi + henkilökortit jne)
Vierailija kirjoitti:
Vauvani ja käsilaukkuni (siellä on kukkaro jossa rahaa + passi + henkilökortit jne)
Unohtui tuosta että siellä on myös pankkikortit.
Nuorena tyttönä ainakin revin 3 pikkusiskoani ulkoportaille ja sitten karjuin äitin paikalle keittiöön. Mikrossa paloi sellainen perus voipaketti, folio oli syttynyt tuleen....En ollut silloin osannut sille tehdä mitään, enkä muista kuka sen edes sytytti. (Mikro vahingoittui, mutta ei mitään muuta hätää)
Tavaroita en siis silloin osannut ajatella.
Mutta jos nyt kaikki elävät olisi jo pelastettu, ja itse lähden viimeisenä, niin varmaan käsilaukku lähtisi mukaan. Siellä on ties mitä härpäkettä, kun en muista siivota sitä. Valokuva-albumi olisi ihana ottaa, mutta todenköisesti se olisi silti se laukku.
Tuossa ajassa ehtii hakea yhden jutun, se olis varmaan ulkoinen kovalevy jossa digikuvat ja kaikki muu olennainen sisältö tietokoneeltani. Puhelin ois toivottavasti valmiina farkkujen taskussa, niin tulee mukaan sekin.
Jos yhtään enempää ois aikaa, niin olkkarista ikkuna auki ja lappaan suvun paperikuvat ikkunasta ulos ja lopuksi itse perässä.
Tässä nyt oletuksena että perhe kävelee itse ovesta ulos. Auton avaimetkin olis kivat ja pankkikortti.
Koirat, kännykän, auton avaimet, takin päälle ja kengät jalkaan.
Kännykkä, lompakko, ehkä valokuvia. Ulkovaatteet
Käsilaukku (sis. lompakon) puhelin ja passi.
20 sekuntia on todella lyhyt aika. Hyvä kun nuo saa mukaan, kengät jalkaan ja itsensä pihalle tuossa ajassa. Ei siinä muistoja ryhdytä kaivelemaan.
20 sekuntia on niin lyhyt aika, että pelastaisin itseni lisäksi koiran. Lapset ovat jo aikuisia, joten heistä ei tarvitsisi huolehtia. Mukaan ottaisin kännykän lisäksi lompakon. Ei siinä muuta ehtisi.
Sukulaisille syttyi talo tuleen vuosia sitten. Ehtivät pelastaa lapset ja koiran. Kaikkki muu meni, mutta henki säilyi. Onneksi palo syttyi päivällä, niin olivat hereillä. Yöllä olisi ollut pahempi tilanne. Puuverhoiltu talo paloi hetkessä soihtuna.
Kissat. Kaikki muu on korvattavissa/tarpeetonta.
Tossa ajassa ehtis ottaan vaan lompakon, puhelimen, avaimet ja ulkovaatteet. Mitään muistoja tai tietokoneita ei ehtis lähtee haaliin.
Koiran ja kännykän. Käsilaukun ja takin jos olis aikaa.
Pleikkarin ja jalkapallokeräilykortit. Vaimolla, pojalla ja koiralla on jalat.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ajassa ehtii hakea yhden jutun, se olis varmaan ulkoinen kovalevy jossa digikuvat ja kaikki muu olennainen sisältö tietokoneeltani. Puhelin ois toivottavasti valmiina farkkujen taskussa, niin tulee mukaan sekin.
Jos yhtään enempää ois aikaa, niin olkkarista ikkuna auki ja lappaan suvun paperikuvat ikkunasta ulos ja lopuksi itse perässä.
Tässä nyt oletuksena että perhe kävelee itse ovesta ulos. Auton avaimetkin olis kivat ja pankkikortti.
Toivottavasti ei synny läpivetoa, kun avaa sekä oven että ikkunan, pahimmillaan se vain saa palon yltymään.
Siin ei pallejaan paljoa ehtis krapsutella, noin niin meinaan aamusella tommottii...