Mistä lähtien simaa on tehty myös juhannukseksi?
Kommentit (13)
Raparperisimaa on aina tehty näihin aikoihin
Meilläkin juhannussima on raparperista
Kyllä meillä juodaan simaa monta kertaa kesässä.
Tosi raikasta ja virkistävää helteellä.
En ole vaativa. Minulle kelpaisi jopa juhannussima.
Jo muinaiset suomalaiset tekivät juhannussimaa! Tulokset näkyy selvästi vielä tänäkin päivänä.
Itse tein tällä kertaa passion-minttusimaa, johon tuli myös limeä. Vappuna teen normaalia simaa, mansikka-raparperisima vois maistua nyt juhannuksena kans.
Sima on alunperin ollut ihan koko kesän juoma. Sama kuin ylioppilaslakkia on ollut tarkoitus käyttää koko kesän. Vapusta alkaa siis molempien kausi.
Meillä oli lapsuudenkodissa simaa aina vappuisin, mutta olin itse sinnikkäästi sitä mieltä että sitä oli aina ollut pääsiäisenä. Siispä äiti alkoi tekemään lapselle simaa pääsiäiseksi, ja tätä samaa perinnettä jatkoin oman lapseni kanssa. Nykyään meillä on simaa vappuna, pääsiäisenä ja juhannuksena. Juhlajuomahan se on.
Työkaveri teki simaa läpi vuoden aina tonkallisen kerrallaan. Lapsensa ei saanut juoda maitoa, joten tuleehan se sima edullisemmaksi kuin roudata kaupasta jotakin virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä.
En tiedä mistä lähtien, mutta juhannuksina mummon mökillä 80-luvulla juotiin simaa. Raparperista tehtiin.
Simaa on tehty joka päiväiseksi juomaksi ympäri vuoden kautta aikain. Tietämättömyys on vain levinnyt kaupunkilaisten keskuudessa.
Vain fingerporijutut 😄