Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläinlääkintä ja leikkaukset?

Vierailija
23.06.2022 |

Suomessa lemmikkejä leikellään paljon, mutta ovatko eläinten kuolemat niissä yleisempiä kuin ihmisille tehdyissä operaatioissa? Luulen, että ovat, mutta syynä lienee muut kuin hygienian heikkous.

Yhtenä lääkkeiden sopimattomuus ko eläimelle ja toisena, että leikattavia eläinlajeja on paljon ja lääkäreiden kokemus ja erikoistuminen vähäisempää, kuin mitä ihmislääkäreillä per operaatio.

Mutta, olen kiinnittänyt huomion eläinlääkäri- ja kandiohjelmissa, kuinka leikkauksen aikaisia elintoimintoja valvotaan. Jos minun lemmikkini leikattaisiin, tahtoisin, että anestesiaa valvoisi koko ajan koulutettu hoitaja lääkärin (tai kandin) lisäksi. Ohjelmissa lääkäri on välillä yksin, etsii leikkausvälineitä kesken toimenpiteen eikä voi yksin seurata esim eläimen silmistä nukutusta herkeämättä.

Ovatko eläinten leikkaukset heikommin valvottuja kuin ihmisten? Valvotaanko esim. 1 000 000 € maksavan siitoshevosen leikkausta tarkemmin kuin 2000 € maksavan lemmikkikoiran? Saisiko rahalla enemmän, kun vain ymmärtäisi vaatia? Omistajat ovat valmiita maksamaan paljon leikkauksista, mutta ymmärtävätkö he, että kallis leikkaus voi päätyä eläimen kuolemaan, kun siitä puuttuu lääkäriä avustava henkilö?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei samaan rahaan voi vaatia enempää, vaan pitää laittaa lisää pätäkkää pöytään. Ero eläinlääkäreillä ja ihmislääkäreillä on se, että jälkimmäisen maksaa valtio kaikkinensa (julkisella) ja ensimmäisen maksaa lemmikin omistaja omasta pussistaan, jolloin erillinen valvoja voi tuplata hinnan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi