Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vauva 6kk ei suostu syömään sosetta-mikä avuksi?!!

17.10.2006 |

Moi,

Olen reilut 2 viikkoa yrittänyt antaa vauvalle makuannoksia. Olemme kokeilleet perunaa, porkkanaa, maissia, persikkaa ja päärynää. Hedelmäsoseita vauva syö mielellään mutta peruna ja porkkana eivät mene millään alas. Olen kokeillut erilaisia keinoja, eli viihdyttänyt vauvaa syödessä, sekoittanut soseeseen äidinmaitoa ja välillä korviketta, imettänyt ensin ja antanut sitten sosetta ja päinvastoin. Mikään ei tunnu auttavan! Vauva puklaa soseen pois ja ääntelee hermostuneesti kun yritän tarjota kasviksia. Onneksi kaurapuuro eilen meni kohtuullisesti alas. Silloin syö paremmin jos annan hedelmäsosetta samalla kun kasvista, mutta tätä ei neuvolan täti suositellut.

Mikä avuksi? Voisko soseita maustaa jotenkin ja saada ne siten paremmin alas? Mikä kasvis ois maukkaamman makuista? Toivon neuvoja kohtalotovereilta!!!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna niitä hedelmäsoseita, koska vauva tietää saavansa niitä jos kieltäytyy pahanmakuisista.

Me ruettiin tänään syömään bataattia ja ilme oli kieltämättä aika nyrpeä. Neiti ei suostunut enää aukaisemaan suuta. Mutta niinhän sitä sanotaan, että 5 maistelukerran jälkeen vauva tottuu tiettyyn makuun.

Eli kannattaa antaa vain sitä yhtä makua kerrallaan vaikka sen viiden päivän ajan ja sitten siirtyä seuraavaan. Sit voi vaikka sotkea näitä kahta makua jne.

Tytteli-83 ja neiti 4kk

Vierailija
2/4 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli myös todella hankala alku soseiden syömisen kanssa. aloitimme 5kk1vk ikäisenä, kaksi kuukautta sitten ja oikeastaan vasta nyt parin viikon ajan on sitä voinut kutsua syömiseksi. Ensimmäisen kuukauden aikana oli päiviä jolloin en saanut kuin yhden vauvalusikallisen syötettyä ja se todella harmitti ja raastoi hermoja. Meillä banaani oli ainoa mitä vauva tykkäsi syödä. Vähitellen on alkanut syödä kasvis- ja lihasoseita, sekoitan niihin vieläkin yleensä vähän bataattia ja äidinmaitoa, jotta olisi vähän makeampaa ja vähennän niiden määrää muusta soseesta vähitellen. Nykyään yritän pitää kiinni tarkoista ajoista (klo 11,14 ja 16 noin), ja imetän vasta noin puoli tuntia syömisen jälkeen. aamupuuro ei vauvalle maistu vieläkään.

älä pidä kiirettä ja yritä pitää ruokailuhetket positiivisena vaikka harmittaisikin. Kyllä se siitä lähtee sujumaan, muistan kyllä miten itseä masensi ne ruokailut silloin. Maito on kuitenkin se pääravinto ja usko siihen että kyllä lapsi sitten syö jos sillä on ihan hirveä nälkä:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen kaikille kuudelle lapselleni sekottanut " ruoka" soseisiin hedelmäsoseita, joita syövät mielellään, ja näin huijannut lapsia syömään oikeaakin ruokaa. Yllätten nuo ovat kuitenkin kaikki oppineet syömään ihan pelkkää ruokaakin aikanaan. Ei kai tuo niin vaarallista ole millä tavalla tuon ruoan saa menemään alas, kunhan lapsi syö.

Vierailija
4/4 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin kiitos kannustavista viesteistä! Todella tuntuu välillä että hermot menee tuon syömisen kanssa ja tekisi mieli paiskata lusikka seinään:)

Äsken kokeiltiin bataattia ja aluksi tyttö itki ja raivosi mutta hetken päästä söi jonkin verran. Olisin vielä tiedustellut Hipolta, että söikö vauvasi paremmin kun aloit sekoittaa lihaa sekaan? Neuvolan täti sanoi että sitten alkaa monesti mennä kasviksetkin paremmin alas. Entä annoitko vauvallesi sosetta vaikka kieltäytyi syömästä..siis jatkoitko yrittämistä? Ite oon miettinyt että kannattaako yrittää vai pitäiskö antaa aina heti periksi jos vauva alkaa raivota ruualle ja yrittää uudestaan vaikka seuraavana päivänä?

Jospa se tästä alkaa sujumaan...en ois uskonut että tästäkin asiasta voi äiti saada aikaiseksi stressin itselleen:)) Olen ollut huolissani siitäkin saako vauva tarpeeksi ravintoa kun nyt on alkanut yöllä heräilemään joka 4-5 kertaa ja ahmii tissiä yöllä, mielestäni on nälkäinen. No, pitäis varmaan luottaa itseensä ja uskoa että tissin energia riittää vielä melko pitkälle.

tsemppiä kaikille saman ongelman kanssa painiville!