Miksi ennen vanhaan julkiset palvelut toimi vaikka rahaa oli Suomella paljon vähemmän?
Nykyään kaikki yhtiöitetään ja myydään pois. Pilataan kaikki palvelut.
Kommentit (95)
Koska silloin rahat ei valunut sijoittajien taskuun ja ei harrastettu veron kiertoa eh eikun verosuunnittelua.
Silloin ei ihmisistä puristettu voiton nimissä kaikkia tehojakaan ulos.
Vierailija kirjoitti:
Koska silloin rahat ei valunut sijoittajien taskuun ja ei harrastettu veron kiertoa eh eikun verosuunnittelua.
Silloin ei ihmisistä puristettu voiton nimissä kaikkia tehojakaan ulos.
Silloin ei myöskään kaupassa myytävät tavarat olleet ulkomaisten jättiyrityksien omistuksessa vaan lähes kaikki valmistettiin suomessa suomalaisella työvoimalla.
Kyllä äkkiä on saatu asiat tuhottua. Omassa lapsuudessani muistan ettei mistään ollut pulaa ja kaikki tuntui pelittävän. Äiti oli kotiäitinä useamman vuoden, isä raksamiehenä töissä. Pärjättiin oikein hyvin, käytiin kerran vuodessa ulkomaillakin koko perhe. Olen syntynyt 1997. Pointtina siis se, että täällä oli _huomattavasti_ edullisempaa elää ja asua. Terveyspalvelut pelittivät! Verorahat käytettiin ehkä järkevämmin ja niitä kerättiin kevyemmin?
Nyt olen itse äiti ja ei tässä kyllä mieheni duunaripalkalla pärjättäisi jos kotiäidiksi jäisin. Kaikki on niin kallista nykyään ja pahenee vaan. Terveyspalvelut huononee, jonot on pitkiä. Neuvolalääkärin käynnit on tyyliin 5 min, kiitos moro hei. Jälkitarkastuskin oli vilaus vaan, huomasi ettei lääkärillä ole aikaa jutella.
1980-luvulla Suomi oli maailman 4. rikkain.
Lasketaan eläkkeet ja sosiaalituet 80-luvun tasolle, niin rahaa riittää runsaasti 80-luvun palveluihin.
Kasariteini kirjoitti:
Lasketaan eläkkeet ja sosiaalituet 80-luvun tasolle, niin rahaa riittää runsaasti 80-luvun palveluihin.
Eh. Lasketaan sitten vuokratkin alas.
Verot vain nousee koko ajan, palkat laahaa ja kaikkea saa vähemmän ja vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä äkkiä on saatu asiat tuhottua. Omassa lapsuudessani muistan ettei mistään ollut pulaa ja kaikki tuntui pelittävän. Äiti oli kotiäitinä useamman vuoden, isä raksamiehenä töissä. Pärjättiin oikein hyvin, käytiin kerran vuodessa ulkomaillakin koko perhe. Olen syntynyt 1997. Pointtina siis se, että täällä oli _huomattavasti_ edullisempaa elää ja asua. Terveyspalvelut pelittivät! Verorahat käytettiin ehkä järkevämmin ja niitä kerättiin kevyemmin?
Nyt olen itse äiti ja ei tässä kyllä mieheni duunaripalkalla pärjättäisi jos kotiäidiksi jäisin. Kaikki on niin kallista nykyään ja pahenee vaan. Terveyspalvelut huononee, jonot on pitkiä. Neuvolalääkärin käynnit on tyyliin 5 min, kiitos moro hei. Jälkitarkastuskin oli vilaus vaan, huomasi ettei lääkärillä ole aikaa jutella.
niin z-sukupolvella meneekin paremmin. lapsuus oli suht inhimillinen.
-80 luvulla syntynyt, yrittäjäperheen lapsi.
Kun valuuttamarkkinat vapautettiin, verotettavat pääomat karkasivat ulkomaille piiloon.
Koska konsultit ja kehittämisosastot eivät olleet silloin vielä ehtineet "tehostaa" kaikkea.
Suomella ei ollut vähemmän rahaa "per se" jos tarkoitat Suomen kulta-aikoja, jolloin kouluissa oli tarjolla aamupalat, uusia teitä rakennettiin jne.
Suomi oli vuonna 1990 maailman vauraimpien maiden listalla ihan kärjen tuntumassa. Ruotsikin oli bkt/nuppi asteikolla vain jokusen satasen päässä.
Suomen bkt/capita oli korkeampi kuin Norjalla tai Tanskalla. Eihän nuoret edes uskoisi tällaista, mutta tilastot asiasta löytyvät kyllä.
Eli Suomi on köyhtynyt suhteellisesti. Verrattuna muuhun maailmaan.
Silloin ei niin paljon ahnehdittu johtajille ja muille rahoja. Sitten jossain vaiheessa alkoi pomot lisääntyä ja pomojen palkat nousta, kaikkea alettiin supistamaan jotta rahaa jää enemmän ahneiden taskuihin.
Palvelutkin pilattu ulkoistamalla.
Eläkkeisiin kuluu nyt huomattavasti enemmän rahaa kuin ennen ja maksajia on suhteessa vähemmän. Tämä kehitys jatkuu edelleen työikäisen väestön huvetessa ja siitäkin suuren osan ollessa poissa työstä erilaisilla tuilla (opinto, työkyvyttömyyseläke, työttömyyskorvaus jne.)
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei niin paljon ahnehdittu johtajille ja muille rahoja. Sitten jossain vaiheessa alkoi pomot lisääntyä ja pomojen palkat nousta, kaikkea alettiin supistamaan jotta rahaa jää enemmän ahneiden taskuihin.
Palvelutkin pilattu ulkoistamalla.
Ulkoistetuissa on kaiken maailman välistävetäjiä, työnjohtajia, jotka ei tee mitään ja alin kerros joka työn tekee ei jaksa eikä motivoidu pienellä palkallaan tekemään kunnon työtä.
Silloin ei esim menty sossuun rahaa kinuamaan. Eli sossu ei rahoittanut ihmisten elämää, niinkuin nyt.
Sossussa oikeasti kävi vain tosi hädässä olevat. Ei ollut automaatti kelagold niinkuin nyt.
Säästettiinjos jotain isoa hankintaa tehtiin. Osamaksulla harvoin, pikavippejä ei onneksi oltu edes keksitty.
Työttömyyskorvaukset sen verran pienet, että työt kiinnosti. Ja moraalisestikin piti käydä töissä -> eli veroja kertyi
Monet nyt ilmaiset asiat olivat silloin maksullisia ja asioita arvostettiin.
silloin täällä oli vähemmän lokkeja
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole enää mitään palveluita. Hammashoitoon ei pääse ainakaan Treella. Kuukausien jonot. Miksi maksaa veroja kun ei saa palveluita.
Minä todella haluaisin tietää, mihin verovarat oikein käytetään. Jos on varaa antaa miljardeja ulkomaille, pitää olla varaa myös hyvinvointivaltion ylläpitämiseen.
Silloin ei maksettu sosiaalitukia niin paljon kuin nyt maksetaan.
Pääosa ihmisistä kävi töissä ja elätti itse itsensä ja maksoi veronsa.
Nyt elätetään suurta joukkoa kaikenlaista porukkaa suoraan kotiin eli maksteaan joutenolosta.
1980 lähtien on tullut yhä lisää, mitä erilaisimpia tukiasia.
Ennen oli kunnia asia käydä elättää itsensä ja perheensä.
Nyt näyttää olevan kunnia asia, että kehuu sillä, miten paljon saa yhteiskunnalta ilmaista rahaa.
Että saa ilmaista rahaa niin paljon, ettei töihin kannata mennä.
Jokuhan tässä haiskahtaa ja tosi pahasti haiskaahttakin.
Vasemmisto on se, joka on kaikki tuet noille luusereille hommannut eri hallituksissa. Oikein paapoo ja suosii työnkiertäjiä.
On aika saada maahan puhdas porvarihallitus, joka laskee tuet minimiin ja poistaa osan tukiaisista kokonaan.
Suomessa ei ole enää mitään palveluita. Hammashoitoon ei pääse ainakaan Treella. Kuukausien jonot. Miksi maksaa veroja kun ei saa palveluita.