Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jotkut vanhemmat eivät tajua lastensa kasvavan

Vierailija
22.06.2022 |

Työkaverin oli pakko saada töistä vapaata, sillä hänen täytyi ehdottomasti päästä mukaan tyttärensä lääkärireissulle. Vuoden kiireisin aika ja hammasta kiristellen hänelle tuo vapaa saatiin järjesteltyä. Ei muuten mitään, mutta tytär on 23-vuotias ja asunut jo nelisen vuotta omillaan.

Toinen työkaveri meinasi hajota ensin opettajien lakon aikana ja sitten kesälomien alettua. Töiden tekeminen etänä kotona oli kuulemma lasten vuoksi aivan täysin mahdotonta. Hän puhuu alati siitä, kuinka lapsiperheen arki on niin raskasta ja kuinka pienet lapset kuormittavat ja vaativat. Lapset ovat 8 ja 10 v.

Miksi ihmiset ei ymmärrä kohdella lapsiaan ikätasoisesti?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri on vedonnut vuosikausia lomien sumplimisessa siihen, että lapsiperhearki, kuormittava elämäntilanne kun on lapset jne. Hänen lapsensa ovat nyt 15 ja 17. Varmaan lomailisivat paljon mieluummin ilman äippää...

Vierailija
2/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä nämä on oikeasti vaan huonoja tekosyitä. Yksi kanssa totesi, ettei voi jäädä lapsen takia ylitöihin pariksi tunniksi. Lapsi noin 10 vuotias. Samassa pöydässä istui oikeasti pienten lasten vanhempia, joita sitten kyseltiin seuraavana ylitöihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo jälkimmäinen esimerkki saattaa pitää paikkansakin. Voi olla, että lapset ovat luonteeltaan sen verran aktiivisia ja levottomia, että omiin töihin keskittyminen on mahdotonta lasten hälinää kuunnellessa. Ensimmäinen esimerkki sen sijaan on aika erikoinen, ellei tyttärellä ollut sitten joku oikeasti vakava sairaus (tai pelko siitä), jolloin ymmärrän kyllä jos äiti haluaa olla henkisenä tukena.

Vierailija
4/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs vanhempi ehdotti minulle että olisin päivittäin laittanut hänelle tekstiviestin siitä, kuina paljon lapsensa söi koulussa ja oliko leikit sujuneet välitunneilla hyvin. Ihan tavallinen lapsi, ei fyysisiä tai psyykkisiä sairauksia tai ongelmaa painon tai ystävyyssuhteiden kanssa. Opetan kakkosluokkalaisia.

Vierailija
5/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. Mutta siksi lapsen pitää tehdä homma selväksi. Ei yli 23-vuotias ole enää paapottava.

Vierailija
6/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla erityislapsia tms.

Vierailija
7/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs tiedät jos lapsensa oli menossa kuulemaan vaikka syöpähoidoista tms, jossa kyllä tärkeää olla tukihenkilö mukana.

Vierailija
8/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla erityislapsia tms.

Suurin osa ei oo erityislapsia vaan se vika on ylihuolehtivissa vanhemmissa joilla on todellisuudentaju hukassa.

Vierailija
9/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämässä nämä on oikeasti vaan huonoja tekosyitä. Yksi kanssa totesi, ettei voi jäädä lapsen takia ylitöihin pariksi tunniksi. Lapsi noin 10 vuotias. Samassa pöydässä istui oikeasti pienten lasten vanhempia, joita sitten kyseltiin seuraavana ylitöihin.

Kummasti ne oikeasti pienten lasten vanhemmat alkavat ymmärtää isompien lasten tarpeita ja toiveita sitten, kun omat lapsensa ovat isompia.

Kymmenvuotiailla on usein iltaisin esimerkiksi harrastuskuskauksia, ja harva sen ikäinen päivällistäkään yksin pyöräyttää.

Vierailija
10/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Mutta siksi lapsen pitää tehdä homma selväksi. Ei yli 23-vuotias ole enää paapottava.

Väittämäsi on tosi, jos tuon vuosimäärän muuttaa lähemmäs neljääkymmentä.

Vierailija
11/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuolla 23v:llä oli joku päiväkirurginen operaatio tms, minkä jälkeen pitää olla saattaja. 18 v piti hakea polvileikkauksesta.

Jos ne 8 ja 10 v ovat jotain ADHD tapauksia ja jokaiselle ei löydy omaa rauhallista työskentelytilaa, niin voi olla etätöiden teko hankalaakin.

Vierailija
12/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on taas mukavaa ollut seurata kuinka ne mielipiteet muuttuu.

Tapaus 1 oli sitä mieltä että joulu pitää automaattisesti saada vapaaksi, jos on alle kouluikäinen lapsi. Sen jälkeen ei väliä, kun joulu kuulemma on pienille lapsille tärkeä.

Ja 2 tapaus ärsyyntyi kun sellainen äiti sai pitää puhelinta äänettömällä, siis puhelin sai olla niin että äiti näkee jos ekaluokkalaisella lapsella on asiaa, kun on yksin kotona. Tällä tapauksella itsellään oli kotona 2 koiraa ja hän vertasi asiaa siihen, että onhan hänkin huolissaan miten koirat pärjäävät.

Ehkä arvostellaan toisten asioita, jos oikeesti tiedetään mitä arvostellaan.

Vierailija
13/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa 23-vuotiaan lääkärireissussa voi olla myös kyse sellaisista vakavista asioista, jotka eivät tuntemattomille kuulu. Itse olen 33-vuotias, ja jos olisin sinkku ottaisin mieluusti äitini tai siskoni mukaan lääkäriin, jos olisi kyse jostakin vakavasta ja tarvitsisin jonkun tuekseni.

Vierailija
14/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nämä asiat liity lasten kasvuun.

Aikuinenkin saatta tarvita henkistä tukea tai saattajan sairaalareissulle. Kyllä minun lähipiirissä on kuskattu tai oltu seurana kaiken ikäisille (0-95v) ihmisille lääkärireissulla.

Kyllä minun on ollut vaikeaa jäädä ylitöihin jopa 17 v lapsen vuoksi, kun olen luvannut kuskata hänet harrastukseen, johon ei muuten pääse.

Pienet koululaiset voivat olla tosi hankalia etätyökavereita. Itse olen välttänyt etätöitä teini-ikäistenkin vuoksi, kun salassapidon vuoksi töiden teko kotona on vaikeaa muiden läsnäollessa. Pahimmillaan piti tehdä töitä saunassa, kun en pystynyt muuten hoitamaan palavereja ja puheluita niin, että muut eivät kuule.

Vierailija
15/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lievästi autistinen poika on hoitanut lääkärissä käyntinsä itse jo 15-vuotiaasta. Kerran tuli pakkotilanne kun kumpikaan vanhemmista ei työn takia päässyt mukaan ja sen jälkeen sanoi, että pärjää itse. Nämä lääkärireissut on toisen sairauden vuoksi, se autismi ei vaadi käyntejä itsessään.  Mutta kysymys kuuluukin tästä syystä: onko tytär terve? 

Vierailija
16/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäsiä lapsia aloittajalla on?

Vierailija
17/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa on suurempi ongelma se, että lapsia pidetään jo 5-vuotiaina niin isoina, että saa muksut pitää huolen itsestään.

Vierailija
18/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lievästi autistinen poika on hoitanut lääkärissä käyntinsä itse jo 15-vuotiaasta. Kerran tuli pakkotilanne kun kumpikaan vanhemmista ei työn takia päässyt mukaan ja sen jälkeen sanoi, että pärjää itse. Nämä lääkärireissut on toisen sairauden vuoksi, se autismi ei vaadi käyntejä itsessään.  Mutta kysymys kuuluukin tästä syystä: onko tytär terve? 

Varmaan vähintään epäilys sairaudesta oli, kun lääkärille olivat menossa.

Itse en joskus edes päässyt sairaalasta pois pelkällä taksilla. Piti olla saattaja mukana, vaikka itse koin olevani ihan kunnossa.

Vierailija
19/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäsiä lapsia aloittajalla on?

13 ja 11 v. Ja etätyö ononnistunut oikein hyvin koko korona-ajan. AP.

Vierailija
20/34 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko yksinhuoltaja kyseessä? 10-vuotias on aika pieni olemaan iltoja yksin, ja kun kerran suostut, sun odotetaankin jäävän sitten aina ylitöihin. Jos työaika on normisti viiteen ja ylityöt kestää seiskaan, työmatka julkisilla päälle ja kaupan kautta kotiin, klo on helposti 20-21 kun pääset kotiin. Lapsi ollut yksin koko illan, olisi tarvinnut ehkä apua läksyissä tms., ja hänen pitäisi mennä suoraan nukkumaan kun tulet. Itse en ainakaan tuohon suostu, mutta suostu toki sinä.