Miksi lasta pitäisi koko ajan kehittää ja kouluttaa?
4-vuotis neuvolassa käskettiin tekemään piirustusharjoituksia. Ja kissan viulut mä mitään rupea piirustuskoulua pitämään. Lapsi saa olla lapsi, eikä sen tarvitse osata piirtää, tanssia ja keikistellä neuvolan käyrien mukaan. Älytöntä keskimääräisajattelua.
Kommentit (84)
lapsilleen ne tiedot ja taidot, jotka ovat tärkeitä menestymisen kannalta. Vanhempi, joka ei välitä lapsen menestyksestä on täysin välinpitämätön ja uhka lapselle. Juuri sellainen ap on.
Meillä äiti ei tarjonnut minkäänlaista virikettä. Kävimme ulkona keskenään, äiti katsoi ikkunasta välillä, leikimme sisällä, ruoka oli erittäin terveellistä ja hyvää! Mutta tosiaan kynät, paperit, kirjat yms oli piilossa, joskus jotain satukasetteja saimme kuunnella. JA minut kotihoidettiin kouluikään asti. Olin aika avuton koulussa. JA opin myöhään lukemaan.
Ajattelin monesti lapsena että äiti ei välitä. Se tunne tuli kai siitä ettei koittanut koskaan keksiä mitää mukavaa meille.
No rakastan äitiä ja minulla on hyvät väliin äitiin, tarkotus ei ole mitenkään moittia. Mutta olen pitänyt tärkeänä että omilla lapsilla on kirjoja, askarteluvälineitä, kyniä, saksia jne, Ja saavat kokeilla kaikenlaista tekemistä.
ASkartelen myös monesti lasten kanssa yhdessä, pidän siitä. Luen paljon. Leivomme myös yhdessä. Äiti ei tahtonut edes että leivomme kun "tulee niin paljon sitä sotkua ja hommaa."
Minusta ap:n asenne on turhan negatiivinen. LAsta ei tarvitse pakottaa mutta käytä mielikuvitusta. Koita houkutella piirtämään... "piirretään yhdessä auto, aloita sinä, minä piirrän vaikka sitten renkaat / haluatko kokeilla äidin kanssa miten me ostaan piirtää talo" jne, vaihtoehtoja on paljon miten houkutella.
Liitutaulu on myös sellanen josta monet lapset pitää!
lapsilleen ne tiedot ja taidot, jotka ovat tärkeitä menestymisen kannalta. Vanhempi, joka ei välitä lapsen menestyksestä on täysin välinpitämätön ja uhka lapselle. Juuri sellainen ap on.
ellei se kynä viuhu
jos lapsi vedättää sillä, ettei halua piirtää, niin se pannaan perkele piirtämään
On turhauttavaa jos ainoa neuvo on, että pakotetaan piirtämään.
Tai sitten päiväkotiin.
Kuten joku tuolla aiemmin sanoi, se voi olla merkki jostain ongelmasta. Ongelma ei parane sillä, että käsketään pakottaa tai viedä päiväkotiin. Oikea ratkaisu olisi terveydenhoitajalta ollut laittaa lähete jatkotutkimuksiin, onko lapsella hienomotorisia ongelmia tai ongelmia käden ja silmän yhteistyössä tai neurologista ongelmaa. Samalla olisi selvinnyt myös se, että onko ongelmaa lainkaan. Nyt vain tehtiin tilanne ihan hulluksi antamalla ihan tyhjiä neuvoja, mitkä vain siirtää avun saantia jos onkin jotain ongelmaa.
Yhtenä esimerkkinä kerron omasta lapsesta. Hän yhtäkkiä lopetti liikunnan. Th käsi viedä jumppakerhoon ja harrastuksiin ja keksiä mielekästä liikuntaa. Itse olin sitä mieltä, että jokin muu ongelma on ja tarvitsen apua. Lopulta lapselta löytyi astma ja SI-häiriö. Jos th olisi 0llut ammattitaitoinen, hän olisi miettinyt syytä, miksi lapsi ei liiku, eikä käskenyt lasta liikkumaan enemmän.
Näitä ongelmia tuli monia neuvolassa vastaan ja vasta tiukkojen vaatimusteni jälkeen pääsimme tutkimuksiin ja saimme diagnoosit, mitkä ovat auttaneet kuntoutuksessa.
Ja te, jotka sanotte, ettei kyse ole pakottamisesta vaan kannustamisesta/virikkeistä niin ei sellaiset kaikille riitä. Meidän poika ei tosiaankaan olisi piirtänyt muuten kuin pakon edessä, jos silloinkaan.
Sinä, joka kysyit, miten tiedämme ettei kannustaminen riitä jos emme edes kokeilleet: kannustimme kyllä poikaamme, houkuttelimme ja annoimme erilaisia piirustusvälineitä hänen käyttöönsä. Joskus hyvällä tsägällä saattoi suostua aloittamaan piirustusta, mutta jätti saman tien kesken.
Sanoin, että odottelimme että itse innostuisi, emme _pakottaneet_. En väittänyt, että emme olisi kannustaneet.
joka kysyi, miten tiedämme, ettei poika olis piirtänyt kun emme yrittäneetkään innostaa. Luepas uudelleen; sanoin, ettemme pakottaneet, mutta en väittänyt, ettemme yrittäneet innostaa. Innostimme ja houkuttelimme, laihoin tuloksin. Poika innostui itsestään, kun aika oli kypsä.
Ja te, jotka sanotte, ettei kyse ole pakottamisesta vaan kannustamisesta/virikkeistä niin ei sellaiset kaikille riitä. Meidän poika ei tosiaankaan olisi piirtänyt muuten kuin pakon edessä, jos silloinkaan.
mitenkään erityisesti kouluttanut lapsiani. Ollaan tehty mitä huvittaa. hyvin ovat kehittyneet, ovat kehityksessä ikäisiään edellä.
Meidän esikoinen ei kyllä tee mitään pakottamalla. Jos ei ole jostain kiinnostunut, niin en väkisin edes yritä opettaa.
Minusta riittää että antaa mahdollisuuden. Antaa sitä paperia ja värikynät ja saa piirtää mitä haluaa tai antaa vaikka värityskuvan, jos ei tykkää piirtää.
Kyllähän siinä värittämisessäkin kädentaito harjaantuu.
Jonain päivänä lapsesi joutuu kuitenkin kouluun ja siellä tulee suru puseroon jos on kaikessa paljon huonompi kuin muut siksi että kotona ei ole saanut yrittääkään koska äiti kokee vastenmielisyyttä neuvolan neuvoja kohtaan.
Toki jotkut asiat on hyvä osata, mutta noin muuten minua lähinnä ärsyttää kun pitäisi ihan opettamalla opettaa vuoden ikäistä kasaamaan palikoita joista hän ei ole edes kiinnostunut tms. Uskon, että kaikki aikanaan ja että kun herkkyyskausi oppimiselle tulee jonkun jutun suhteen, silloin voi jotain yrittääkin näyttää.
rennosti ilman mitään painostusta tai tavoitteellisuutta.
Sinänsä ymmärrän kyllä ajatuksen, jota kritisoit. Itse ajattelin nuorempana ja silloin kun minulla ei ollut lapsia, ja esikoista odottaessa, että lasta pitäisi jotenkin treenata koko ajan. Soittaa sikiölle Mozartia ja lukea ääneen koko ajan jne. Sittenmmin olen alkanut pitää tällaisia ajatuksia aivan hölmöinä.. Meillä puuhataan yhdessä ja lapsella on kirjoja, mahdollisuus pirrtää halutessaan, kotona on musiikkia jne. mutta en todellakaan pyri kehittämään tai treenaamaan millään tavalla! Lukemaan oppimiset jne saa tehdä juuri silloin kun niin käy, vaikka muinoin ajattelin että mitä aiemmin sen parempi, ei vaan kiinnosta enää!
miksi neljävuotiaan pitäisi olla kynä kädessä jos kerran ei halua? Ei miksikään. Koulussa sitten tulee vasta sitä oppimista ja opettelua, sitä vartenhan se koulu kai käydään. Ja eskarissa pitäisi kuulemma osata kirjoitta oma nimi, miksi ihmeessä? Koulu alkaa vasta 7-vuotiaana, miksi pitäisi osata kaikki ennen sitä?
Onneksi eskari ei ole pakollinen, harkitsen kyllä laitanko edes lastani sinne "normioppiin".
Ei meidän lasten tarvitse olla fiksuja ja filmaattisia vaan onnellisia!
ap
ja häpeävät omaa taitamattomuuttaan, jolloin koulun käynti vaikeutuu pahimmillaan vuosiksi.
Sosiaaliset taidot on parempi oppia ennen koulua, koska sekin helpottaa lapsen itsetunnon kehittymistä.
tulee vastaan ja heille valkenee, etteivät he osaa mitään mitä muut lapset pitää itsestäänselvyyksinä.
Eihän se mikään idiootti ole, vaikkei eri suorituksilla koko ajan todistaisi olevansa älyllinen olento!
Miksi joku luulee, ettei lapsella ole ystäviä, jos hän ei pidä piirtämisestä?
Miksi kouluvalmiuskin täytyy nykyään todistaa teoin, eikä pelkästään arvioida henkisen kasvun mittareiden mukaan niin kuin ennen?
ap
Tiedossani on kaksi lasta jotka eivät osanneet piirtää, eivät halunneet ja jos joutuivat piirtämään oli tulos yhtä suttua.
Molemmilla on nyt kouluikäisenä vaikeuksia, toisella on lukihäiriö ja toisella enemmän ongelmia lukivaikeuden lisäksi dysfasia.
Olisin huolissani jos nelivuotias ei piirtäisi.
Ongelmiin puututaan viimeistään kouluiässä. Tukiopetusta ja terapiaa yms. Noiden kahden kertomani lapsen koulutaival ei ole ollut helppo, kumpikin on kerranneet yhden luokan.