Suututtaa todella paljon tissuttelun puolustelu!!!
Ei ole mukamas mitään haittaa lapsille, jos isukki tai äityli juo harva se ilta pari kaljaa. Herätkää jo todellisuuteen ja nähkää oma ongelmanne: alkoholi näyttelee liian suurta osaa elämässänne! Puolustelette itseänne sillä, että emme juo paljoa, emmekä muutu humaltuneena kuin korkeintaan iloisemmiksi. Haistakaa paska.
t. tissuttelijoiden lapsi
Kommentit (99)
Missään muussa maassa ei leimata alkoholistiksi jos juo 1 tai 2 annosta viiniä per päivä.
" Juotko joka päivä? onko sun pakko saada se annoksesi?
Vierailija:
Vai millä sinä sen perustelet??? Saatana jos tuolla kriteerillä tehdään suomessa alkoholisteja, niin tää maahan on niitä täynnä.
Vai meinaatko, että kun olen pienikokoinen ja pystyn juomaan joskus pullollisen viiniä, niin se tekee musta alkoholistin. Jo on aikoihin eletty.
Jos vastasit molempii kyllä, on sulle muodostunut jo ongelma."
Mistähän tämä väärinkäsitys nyt syntyi, että mä joka päivä sen pullollisen joisin. Voi pyhä sylvi teidän kanssanne. Ehkä kerran kuussa. Ja sekö nyt tekee alkkiksen musta. Ok, jos saatte siitä mielen rauhan.
Vierailija:
Missään muussa maassa ei leimata alkoholistiksi jos juo 1 tai 2 annosta viiniä per päivä.
Vierailija:
liittyy kaikkiin arkisiin juttuihin? Saunomiseen, lomailuun, viikonloppuihin, ruokailuun, kyläilyyn tai vain oleiluun?
Minun mielestäni ei ole. Mutta olenkin jeesustelija ja tietämättäni myös lestadiolainen.
ap
Vierailija:
" Juotko joka päivä? onko sun pakko saada se annoksesi?
Vierailija:
Vai millä sinä sen perustelet??? Saatana jos tuolla kriteerillä tehdään suomessa alkoholisteja, niin tää maahan on niitä täynnä.Vai meinaatko, että kun olen pienikokoinen ja pystyn juomaan joskus pullollisen viiniä, niin se tekee musta alkoholistin. Jo on aikoihin eletty.
Jos vastasit molempii kyllä, on sulle muodostunut jo ongelma."
Mistähän tämä väärinkäsitys nyt syntyi, että mä joka päivä sen pullollisen joisin. Voi pyhä sylvi teidän kanssanne. Ehkä kerran kuussa. Ja sekö nyt tekee alkkiksen musta. Ok, jos saatte siitä mielen rauhan.
Ihan turhaan sä keuhkoat siellä, jos tosiaan asiasi on noin. Kovin on sulla hyökkäävä kanta, vaikka ei sitten aihetta olisi. Vai onko kuitenkin?
itse esim. vkl sidua. Tosin, mulla on joka toinen vkl vapaa, että tuolloin voin sitten juoda ihan rauhassa, jos tahdon. Harvemmin tahdon.
Vierailija:
Kun lapsi näkee vanhempiensa tekevän yhä sun toista kaljapullo kädessä, oppii hän, että kalja liittyy kaikkeen. Kun loma alkaa, otetaan kalja. Kun on käyty saunassa, otetaan kalja. Kun mennään kylään, otetaan kalja. Aika monta muutakin huonoa tapaa opitaan kotona.
Omassa lapsuudessani alkoholi oli tabu, se oli jotain aivan kamalaa, siitä ei suunnilleen saanut edes puhua. Tai jos puhuttiin, muistettiin aina paasata siitä, että jos sen yhdenkin huikan ottaa, tulee alkoholistiksi (??). Opin siis hyvin alkoholikielteisen kannan lapsuudessani. No, kun ikää tuli, ja sain alkaa alkoholia itse ostamaan, niin siitä tuli lähes pakkomielle. Join joskus parikymppisenä todella paljon, kaksin käsin, kun sitä kerta sai. Se oli ollut niin pitkään sellainen " kummajainen" , että siitä tuli mulle pakkomielle.
Vasta joskus yli 30-vuotiaana olen oppinut suhtautumaan alkoholiin normaalisti, sitä voi juoda kohtuullisestikin, tai joskus vaikka enemmänkin, eikä se ole niin iso juttu. Olen tehnyt rauhan alkoholin kanssa. Te, joilla on alkoholiin noin hurjan kielteinen suhtautuminen, miettikää, että se voi vaikuttaa lapseenne myös toisella tavalla kuin haluatte! Jos lapsi näkee, että vanhemmat juo silloin tällöin viiniä tai olutta, he oppivat siihen, että se ei ole mikään kummempi juttu, eikä se sitten vähän isompanakaan niin paljon kiinnosta.
Huvittavinta on, että tämä sama juttu tapahtui myös kaikille sisaruksilleni, ja uskokaa tai älkää, olemme saaneet vihdoin käännettyä vanhempiemmekin pään (ovat jo lähes 70-vuotiaita), ja nykyään hekin voivat jopa juoda sitä viiniä jonkun juhla-aterian yhteydessä :-)!
Mä olen alkoholisti isän kanssa elänyt, joka ei siis missään nimessä ollut mikään rapajuoppo, mutta joi harvase ilta ja joskus paljonkin. Mitään traumoja mulle ei siitä jäänyt ja itse olen lähes absolutisti nykyään..juon tosi tosi harvoin viinaa. Että ei ne lapset välttämättä pilalle mene jos joku joka ilta juo.
MUTTA ihan älytöntä väittää, että ei sais muka juoda saunaolutta tai ruuan kanssa viiniä kun on lapsia. Hei pliis!!! Tästä huomaa että asutaan suomessa. Muissa maissa ruokajuoma on usein viini ja sen juominen on ihan normaalia. Niissä maissa lapset eivät myöskään hurahda viinaan niin nuorena ja useat eivät juo koskaan humala hakuisesti! Tällainen tiukkapipoisuus viinaa vastaan kostautuu vielä. Lapsesi taatusti uhmaavat sinua isonpana kun olet noin vahvasti viinaa vastaan. Jos vanhemmat näyttäisivät lapsilleen fiksua mallia viinan käytöstä, (eli sitä voi juoda ilman humalaakin) niin lapsetkin ehkä osaisivat sitten isonpana käyttää sitä fiksummin!?
Miten voi olla mahdollista, kun he ovat kuitenkin nähneet viinin tissuttelua koko lapsuutensa? Eikö heistä kaikista pitäisi tulla alkoholisteja?
Vai olisiko sittenkin niin, että kohtuukäytön näkeminen opetta lapsillekin sitä kohtuukäyttöä?
Vierailija:
Mä olen alkoholisti isän kanssa elänyt, joka ei siis missään nimessä ollut mikään rapajuoppo, mutta joi harvase ilta ja joskus paljonkin. Mitään traumoja mulle ei siitä jäänyt ja itse olen lähes absolutisti nykyään..juon tosi tosi harvoin viinaa. Että ei ne lapset välttämättä pilalle mene jos joku joka ilta juo.Pitäishän sun aikuisenan ihmisenä tajuta, että isälläsi on vakava ongelma. Mitä sitten jos maksa poksahtaa?
Ja itsekin kirjoitat, että lapset eivät välttämättä mene pilalle, eli siis mahdollisuus siihen kuitenkin on. En ottaisi sitä riskiä.Itse uskon siihen että lapset saavat mallin kotoaan. Ei lapsilta salassa tartte juoda, mutta ei joka päiväkään ole hyvää esimerkkiä.
Vierailija:
eli sinun on pakko saada se olut illassa, on se ongelma sinulle ja läheisillesi. Kyllä lapset huomaavat, kun olutpulloja kertyy. Miksi et koittaisi olla vaikkapa viikkoa ilman iltaoluita? Onko aivan mahdoton ajatus?
Mä itse vihaan miehen tissuttelua, onneksi se on sen suurin piirtein lopettanutkin nyt. Perjantaisin ostaa pari saunakaljaa ja juhlatilanteissa voi juoda reippaammin, mutta ei arkena kotona kuin tosi harvoin.
Ja silläkin kyllä oli selkeästi ne määrät kasvussa, ensin riitti yksi pieni pullo illassa, sitten puolen litran pullo, sitten jo kaksi isoa pulloa...ja jos osti kerralla enemmän sitä olutta, oli myös ihan varmaa, ettei sitä olutta säästynyt...Onneksi, ONNEKSI hän lopetti tuon ajoissa.
lasillisen viiniä, niin siitä on humalassa. Voi vittu mitä porukkaa
klasillinen siideriä, kun lapset on mennyt nukkumaan.
Miehen kanssa juodaan puoliksi pikkupullo.
Mihin voin ottaa yhteyttä? AA-kerhoon?
Vierailija:
klasillinen siideriä, kun lapset on mennyt nukkumaan.
Miehen kanssa juodaan puoliksi pikkupullo.Mihin voin ottaa yhteyttä? AA-kerhoon?
Mieti hei järjellä! Tai sit sulla on vaan outo huumorintaju. Todella ärsyttävän tyhmä ihminen olet.
Mä olen aikoinani juonut rankastikin. Nyt en enää juo sitä pisaraakaan, eivätkä lapseni joudu ikinä kärsimään minun juomisestani; minun ei edes tarvitse miettiä koko asiaa tai kohtuukäytön rajaa. Jokainen määritelköön omansa. EI mua haittaa, jos vieraat juovat ruualla viiniä, itse en vain siihen koske.
Mielummin aina julkisesti kuin salaa. Jokaisen aikuisen täytyy vetää itse rajansa.
ps. olen kahden alkoholistin lapsi, ja kärsinyt huomattavasti. Yhä edelleen muistot palaavat nyt, kun on omia lapsia. Tätä en halua siirtää yhtään eteenpäin.
sellaisen ravintola-annoksen verran. Huii! Ja siitä huolimatta minä olen tehnyt oman valintani ja olen absolutisti. (en pidä alkoholin mausta, juon mieluummin vaikka limsaa) Juomattomuudestani huolimatta suhtaudun alkoholiin aivan neutraalisti eikä minua häiritse mieheni saunakaljat tai siiderit yhtään tippaa. Kännääminen häiritsisi kyllä, mutta en ole nähnyt häntä koskaan humalassa.
Minä ymmärrän, että alkoholistin lapsi voi suhtautua koko liemeen hyvinkin tiukkapipoisesti, mutta pitäisi heidän harkita jotakin keskusteluterapiaa, jotta saavat karistettua menneisyytensä peikot harteiltaan? Lapsuudesta tuttu turvattomuuden tunne voi pulpahtaa esiin vaikka parisuhteessa, kun näkee toisen juovan, vaikka ihan viattomiakin määriä.
Kun lapsi näkee vanhempiensa tekevän yhä sun toista kaljapullo kädessä, oppii hän, että kalja liittyy kaikkeen. Kun loma alkaa, otetaan kalja. Kun on käyty saunassa, otetaan kalja. Kun mennään kylään, otetaan kalja. Aika monta muutakin huonoa tapaa opitaan kotona.