Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolmekymppisinä eri makuuhuoneisiin?

Vierailija
21.06.2022 |

Olemme naimisissa oleva lapseton pariskunta, ikää vähän päälle 30. Meillä on alusta asti tuonut omat haasteensa aivan erilaiset nukkumistyylit. Olen todella herkkäuninen, joten heräilen läpi yön miehen sängyssä kierimiseen, kuorsaamiseen, unissa puhumiseen ja niin edelleen. Useimmiten tönäisy ja asennon vaihtaminen auttaa vähäksi aikaa, mutta kyllä olen silti seuraavana päivänä väsynyt, kun olen jatkuvasti herännyt syvästä unesta.

Onnekseni mies ottaa tämän asian vakavasti, joten pahimpien kuorsaamiskausien aikaan hän yleensä siirtyy pariksi yöksi työhuoneen vuodesohvalle nukkumaan. Olo on näiden öiden jälkeen kuin uudelleen syntyneellä. Olen virkeä (muunkin kuin kofeiinin voimilla), jaksan harrastaa liikuntaa, mieli ei tee koko ajan herkkuja ja niin edelleen.

Tähän asti olen hyväksynyt tilanteen ja jaksanut näiden satunnaisten hyvin nukuttujen öiden voimin. Minulla kuitenkin todettiin hiljattain neurologinen sairaus, jonka hoidossa riittävä uni on avainasemassa. Olenkin nyt alkanut miettiä, että siirtyisimme pysyvästi nukkumaan eri makuuhuoneisiin. Asumme kolmiossa, jonka työhuoneeseen mahtuisi yhden hengen sänky, joten asumiskuvioita ei ainakaan toistaiseksi tarvitsisi miettiä uusiksi.

Voiko eri huoneissa nukkuminen vaikuttaa negatiivisesti parisuhteeseen? Entä miten suhtautua muiden ihmisten ilkeisiin kommentteihin, jos tällaiseen ratkaisuun päädytään?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä se kenellekään muulle kuuluu? Uni on yksi ihmisen tärkeimmistä tarpeista. Kukin nukkuu siellä missä se parhaiten onnistuu.

Vierailija
2/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti vaan eri makuuhuoneisiin. Meillä paransi parisuhdetta kun jäi tuo yöaikainen stressi ja ärsytys pois. Kiva on sitten käydä toisella "kylässä"....

En ole puhunut tästä juurikaan tutuille juuri noiden kommenttien pelossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä se kenellekään muulle kuuluu? Uni on yksi ihmisen tärkeimmistä tarpeista. Kukin nukkuu siellä missä se parhaiten onnistuu.

Tämä. En ymmärrä miksi muiden mielipiteet ovat tärkeämpiä kuin oma hyvinvointi. Käsittämätöntä edes murehtia tuollaista.

Vierailija
4/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se teille sopii niin nukkukaa eri huoneissa.

Vierailija
5/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä eniten huolestuttaa se, että kylässä käydessä ihmiset huomaavat erilliset sängyt. Toki yksi vaihtoehto olisi pitää "makuuhuoneessa" parisänky ja "vierashuoneessa" pienempi vuode, niin ei heti hyppää silmille, että nukumme eri huoneissa.

Olen siis kuullut välillä suoraan ja rivien välistä todella ihmeellisiä kommentteja pariskunnista, jotka nukkuvat eri huoneissa. Tehdään olettamuksia seksin määrästä, todetaan eron olevan nurkan takana, ja muuten vaan pidetään epänormaalina.

ap

Vierailija
6/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut erilliset makuuhuoneet jo parikymppisestä valvottavan lapsen myötä.

T, Vaimo since -94

Vierailija
7/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä eniten huolestuttaa se, että kylässä käydessä ihmiset huomaavat erilliset sängyt. Toki yksi vaihtoehto olisi pitää "makuuhuoneessa" parisänky ja "vierashuoneessa" pienempi vuode, niin ei heti hyppää silmille, että nukumme eri huoneissa.

Olen siis kuullut välillä suoraan ja rivien välistä todella ihmeellisiä kommentteja pariskunnista, jotka nukkuvat eri huoneissa. Tehdään olettamuksia seksin määrästä, todetaan eron olevan nurkan takana, ja muuten vaan pidetään epänormaalina.

ap

Älä jaksa olla lapsellinen.

Vierailija
8/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on moni ollut kateellinen kun meillä on omat makuuhuoneet. Etenkin nykypäivänä tuo ylipaino on yleinen ongelma ja sehän aiheuttaa kuorsaamista. Liian moni kärvistelee unettomana kun on jostain ulkopuolelta tuleva pakko nukkua vierekkäin.

Vierailija
9/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvään suuntaan olette menossa ap! Meillä oli mieheni kanssa täsmälleen sama tilanne aikanaan ja koin etten saa tarpeeksi paljon ja tarpeeksi laadukasta unta, jota ms-tautini vaatii. Nyt ollaan nukuttu pari vuotta eri huoneissa ja se on ihanaa!

Mitään negatiivista en ole huomannut väleissämme, eli vaikutus ollut vaan hyvä. Mieskin saa nukkua (eli kuorsata) rauhassa ilman että jatkuvasti tuupin häntä.  Muiden kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa, kukaan ei voi ymmärtää unen laadun ja määrän tärkeyttä ellei itse ole ollut vastaavassa tilanteessa. 

Itse käyn aina antamassa miehelle hyvän yön suukon, hän kun menee nukkumaan aina mua aiemmin ja romantiikka hoituu sit omalla painollaan eli siihen meillä ei nukkumiskuvio vaikuta ollenkaan :-D Aamuisin taas itse nukun pidempään jolloin mies laittaa herätessään mun makkarin oven kiinni (se on öisin auki että elukat pääsee liikkumaan vapaasti).

Vierailija
10/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mies sitten sinne pienempään sänkyyn? Meillä on vierashuoneessa myös parisänky, eikä meidän korviin ainakaan ole kantautunut puheita meidän avioliitos tilasta.🤣

Vierailija
11/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kerran kuukausia kestänyt yskä. Ei löytänyt vikaa lääkäri jos toinenkaan. Itse en enää niin huomannut, kun aloin tottua tilanteeseen. Mies huomautti aamuisin, että kylläpäs taas yskit yöllä, ei siis saanut nukuttua. Muutin yläkertaan nukkumaan. Jokunen viikko näin, yskä alkoi helpottaa ja palasin yhteiseen petiin. Minusta oli omanlaisensa rakkaudenosoitus 💕. Uni on vaan niin tärkeää😖<->😴

Vierailija
12/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei voi olla todellista. Mitä ihmettä sinä murehdit toisten mielipiteistä. Anna heidän juoruilla. Ja jos jotain länkyttävät, niin sanot vain miehen kuorsauksen häiritsevän liikaa. 

Vierailija
13/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt miksi ihmiset muokkaavat elämäänsä sen mukaan mitä joku muu ajattelee. Esimerkiksi tässä ap tilanteessa ei voisi vähempää kiinnostaa muiden mielipiteet nukkumajärjestelyissä. Ja jos joku tulee mutisemaan, niin ap voi sanoa, että panevat pari kertaa päivässä, kun ovat niin virkeitä hyvin nukutun yön jäljiltä. 

Vierailija
14/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Meillä on jopa erilliset asunnot, eikä kukaan ruodi meidän suhdetta. Hippasen itsekästä ajattelua nyt, että muiden nukkumiset olisi se päivän kuumin puheenaihe. Jos on aika huonotapaisia ihmisiä teidän elämässä.

Vierailija
15/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän myötä kun tuli uni vaikeuksia, kuorsaaminen, vessassa ramppaamiset, eri rytmit ja toinen haluaa telkkaria katsella makkarissa ennen nukkumaan menoa niin saa kumpikin nukkumisrauhan eri huoneissa eikä tarvitse väsyneenä hermot kireällä vaeltaa. Mitä se muille kuuluu enkä ymmärrä miksi on pakko väkisin vierekkäin nukkua. Jos väsyneenä ja ärtyneenä kumpikin niin ei se parisuhteelle mitään hyvää tee vaikuttaen koko päivän toimintakykyyn haitallisesti. 

Vierailija
16/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä on sanottu, ei muiden mielipiteillä ole väliä.

Ainoa millä on väliä, on miehen mielipide. Joillekin ihmisille (esim. minulle), se yhdessä nukkuminen on tosi tärkeää. Se on ihana ja nautittava asia, joka kuuluuisi MINUN ihannesuhteeseeni.

Ja meillä oli juuri noin, että exä on tosi herkkäuninen, ja nukuttiin siksi paljon eri huoneissa. Aluistuin siihen, koska kuten sanottu, uni on perustarve. Eroon johtaneita syitä oli paljon muitakin ja paljon isompia, mutta tuo oli yksi asia, jossa koin tinkiväni siitä, mitä itse parisuhteelta haluan. 

Jos AP:n mies on asian kanssa OK, ja parisuhde voi muuten hyvin, niin antaa palaa.

Vierailija
17/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko siis vielä lisätä, ettei pelkkä ihmisten arvostelu ole tässä esteenä. Vaihdoksen myötä pitäisi todennäköisesti ostaa uudet sängyt, josta voi tulla useamman satasen ellei jopa yli tonnin kuluerä. Työhuoneen sisustus pitäisi laittaa uusiksi, jotta sinne saataisiin luontevasti pysyvä vuode nykyisen vuodesohvan sijaan. Toivomme perheenlisäystä lähivuosina, joten joutuisimme aika pian ostamaan isomman asunnon, jos haluamme jatkossakin omat huoneet. Eli valitettavasti myös käytännön asiat ovat tässä mukana vaikuttamassa.

ap

Vierailija
18/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ehkä jo kolmekymppisenä olisi aika kasvaa isoksi ja miettiä ihan itse ne itselle parhaat ratkaisut.

Vierailija
19/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko siis vielä lisätä, ettei pelkkä ihmisten arvostelu ole tässä esteenä. Vaihdoksen myötä pitäisi todennäköisesti ostaa uudet sängyt, josta voi tulla useamman satasen ellei jopa yli tonnin kuluerä. Työhuoneen sisustus pitäisi laittaa uusiksi, jotta sinne saataisiin luontevasti pysyvä vuode nykyisen vuodesohvan sijaan. Toivomme perheenlisäystä lähivuosina, joten joutuisimme aika pian ostamaan isomman asunnon, jos haluamme jatkossakin omat huoneet. Eli valitettavasti myös käytännön asiat ovat tässä mukana vaikuttamassa.

ap

Alkaa vaikuttaa siltä, että tämä asunton on Porvoossa.

Vierailija
20/45 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hankkiutuko eroon parisängystä, niin vieraat ei osaa ihmetellä. Jos tämä nyt tosiaan huolettaa. En ymmärrä, miksi se parisänky ylipäätään pitäisi vaihtaa pienempään.