Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teillä nuoret kokkailla itse ja pienemmät tehdä välipaloja itse?

Vierailija
21.06.2022 |

Mietin että ruokahävikki on todella suurta 70-100€ menee hukkaan kun maidot, juustot yms jää päiväksi pöydille. Kokkailut epäonnistuu, palaa pohjaan, maistuukin huonolle jne. Näillä ruuan hinnoilla tuntuu hurjalta

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kokkailla ja joskus tekee ruokaa ja leipoo. Jos jotain unohtuu pöydälle niin se vaan nostetaan jääkaappiin kun huomataan

Vierailija
22/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sanonut suoraan lapsillesi ruuan hinnasta ja siitä paljonko ruokaa ja rahaa menee hukkaan. Eivät ole ehkä tajunneet, mutta ohjeistamalla todennäköisesti oppivat laittamaan ruuat takaisin kaappiin ja olemaan yrittämättä turhan suureellisia kokkailuja. Voitte yhdessä katsoa simppeleitä perusreseptejä, joilla saavat harjoitella ja joita koko perhe voi sitten syödä.

Niin ne lapset otetaan pienestä pitäen myös sinne kauppaan ja vertaillaan hintoja, jne.

Ap, ei taida osata sitä itsekään, kun saa ruokaan menemään noin paljon rahaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaan menee keskimäärin päivässä 60-80€ muutenkin ja iso osa hukkaan.

Kuinka iso perhe teillä on, jos päivässä menee ruokaan 60-80€?

Mietin ihan samaa. 1800- 2400 euroa ruokaan kuukaudessa.

Luulisi, että jos on noin iso perhe, niin siellä keittiössäkin olisi koko ajan joku huomauttelemassa/ kärtsäämässä vanhemmille että se ja se unohti maidon ja juuston.. Sisaruksilla kun on yleensä tapana huomautella toisten unohduksista...

Vierailija
24/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 14v osti itselleen airfryerin ja sillä ei vaan voi epäonnistua.

Vierailija
25/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan että pidän tärkeänä että nuori osaa otse tehdä ruuat yms. Yksi nuori jo muuttanut kotoa pois niin että itse osasi kaikki ruuat tehdä mutta tosiaan nämä ruuan hinnat nyt hirvittää. Ruokaan menee keskimäärin päivässä 60-80€ muutenkin ja iso osa hukkaan.

Tunge nämä paskabaittisi takaisin ylikselle.

Vierailija
26/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai tehdä mutta harvoin teki itse.

Vierailija
27/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan ne tavarat makaa siellä pöydällä, jos juustonkin joutuu heittämään roskiin? Kai aloittaja tajuaa, että suurin osa ruoista säilyy lämpimässäkin yllättävän pitkään?

Kiva kuitenkin, että aloittajan uusavuttomuus ei ole tarttunut lapsiin, vaan pyrkivät kokkailemaan itse.

Vierailija
28/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5 henkinen perhe tällä hetkellä, yksi muuttanut jo kotoa, viettää kyllä usein aikaa kanssamme. Kateellisena kuuntelen muiden ruokalaskuja miten pienellä muut elää. Esim. eilen oli kirsikat 6,99€ kg alessa niin tällaiselle porukalle pelkästään kirsikoihin menee 15€. Ostan aina mitä alessa eli usein mustikat 3€ rasia alessa lidlissä niin jokaiselle oma on taas sen 15€. Eli keskimäärin vois sanoa et marjoihin menee sen 15€ päivässä jos ei lasketa pakastemarjoja. Hedelmiin ehkä 8€ pv. Sit vähän eri ruokavalioita ja yhdellä pohjaton nälkä. Helposti menee jo häneen kilo kanaa päivässä. Aikuisille taas tehdään useimmiten kasvisruoka mikä ei halpaa ole. Pitäis tietty olla jyrkempi ja että kaikki söisi samaa ruokaa mut sit valitetaan nälkää jne. Mut lihaa menee päivässä n 1,5-2kg. Siitä saattaa jäädä osalle porukkaa lounasta. Siihen päälle kaikki muut tarvikkeet niin en ymmärrä miten jotkut selviää muutamilla euroilla. Ei siinä ainakaan terveellisesti syödä marjoja ja kasviksia.

Vierailija
29/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että jos on noin iso perhe, niin siellä keittiössäkin olisi koko ajan joku huomauttelemassa/ kärtsäämässä vanhemmille että se ja se unohti maidon ja juuston.. Sisaruksilla kun on yleensä tapana huomautella toisten unohduksista...

Mutta vastauksena ap: n kysymykseen saa ja pitää. Olen yhden teinin yh ja ruokalaskut ovat hieman nousseet kun teini kokkailee. Entisen 150- 170euron kuukaudessa sijaan menee 200- 250 euroa. Muuten seuraan tarjouksia mutta nuoren kokeiluhalu katoaisi jos hänen pitäisi aina odottaa tarjouksia.

Välillä ruokaan menee pilalle mutta sitähän opettelu on.

Hirveästi ei unohtele, mutta ennen kokkailujasn teininlsittaa muistutuksen puhelimeensa, että ruoat pois. En tiedä mikä olisi unohdusprosentti ilman muistutusta.

Vierailija
30/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta vastauksena ap: n kysymykseen saa ja pitää. Olen yhden teinin yh ja ruokalaskut ovat hieman nousseet kun teini kokkailee. Entisen 150- 170euron kuukaudessa sijaan menee 200- 250 euroa. Muuten seuraan tarjouksia mutta nuoren kokeiluhalu katoaisi jos hänen pitäisi aina odottaa tarjouksia.

Välillä ruokaan menee pilalle mutta sitähän opettelu on.

Hirveästi ei unohtele, mutta ennen kokkailujasn teininlsittaa muistutuksen puhelimeensa, että ruoat pois. En tiedä mikä olisi unohdusprosentti ilman muistutusta.

ok, meillä menee pelkästään marjoihin kuulaudessa yli 450€ eli 15€ päivässä 5 hlölle eli 3€ per naama päivässä.

Mut hyvä vinkki tuo hälytys kännykkään.

Vierailija
31/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tekee sen pari tonnia kuussa. Saa kyllä olla hyvät tulot :)

Kyllä kun suödään terveellisesti. Pelkästään marjoihin kuukaudessa yli 450€ eli 15€ päivässä 5 hlölle eli 3€ per naama päivässä.

Vierailija
32/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa. Ei meillä nuoriso jätä mitään pöydälle pahenemaan. Tekevät pasta bolognesea yms helppoja ruokia eivätkä polta niitä pohjaan. Ovat pienestä asti olleet mukana ruuanlaitossa ja osaavat hommat kyllä. Totta kai heitä pitää ensin itse opettaa, jos haluaa ettei tapahdu katastrofeja.

Vierailija
33/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta heti tilalle uutta juustoa tms. Ehkä oppivat paremmin. Tai töistä laitat aina muistutus viestiä, että onhan ruuat korjattu kaappiin.

Ja kuka oikeasti ostaa päivittäin noin kalliilla niitä marjoja? Ei ne ole mitään pakollista ravintoa. Halvimpia hedelmiä joskus. Tai syksyisin koko porukka metsään ja keräätte kunnolla mustikoita jne. Pakastimeen.

Vierailija
34/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan heitä juustoa roskiin jos se on ollut joitain tunteja pöydällä? Harva tarvike on sellainen, että se pitäisi tuollaisen pöydällä lojumisen jälkeen hävittää.

Marjat on toki terveellisiä mutta se, että niihin laitetaan tuollainen määrä rahaa on oma valinta. Kuten joku sanoikin, ei marjojen syönti tuollaisina määrinä ole välttämätöntä.  Vai meneekö niitäkin esim kilo kerralla roskiin jos pussi pääsee sulamaan pöydällä? Jos näin tapahtuu on vika ihan muualla kuin lapsissa. 

Vierailija
35/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta heti tilalle uutta juustoa tms. Ehkä oppivat paremmin. Tai töistä laitat aina muistutus viestiä, että onhan ruuat korjattu kaappiin.

Ja kuka oikeasti ostaa päivittäin noin kalliilla niitä marjoja? Ei ne ole mitään pakollista ravintoa. Halvimpia hedelmiä joskus. Tai syksyisin koko porukka metsään ja keräätte kunnolla mustikoita jne. Pakastimeen.

15€ saa parhaimmillaan 300g pensassmustikoita per naama, yleensä vain 150g jos 15€ laittaa päivässä marjoihin. Kai tuon verran täytyykin syödä? Pakasteita menee toki puuroihin ja piirakoihin yms. Toki metsällä käydään et saadaan pakastemarjoja syksyyn mut ei pakastimeen ainakaan vuoden marjoja mahdu jos syö niin palkon kuin kuuluu. Ostan lähes aina tarjouksesta eli eilen mustikoiden sijaan kirsikoita jne. Mikä milloinkin tarjouksessa ettei menisi yli 15€ päivässä marjoihin/vastaaviin.

Vierailija
36/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tekee sen pari tonnia kuussa. Saa kyllä olla hyvät tulot :)

Kyllä kun suödään terveellisesti. Pelkästään marjoihin kuukaudessa yli 450€ eli 15€ päivässä 5 hlölle eli 3€ per naama päivässä.

Jep marjoihin menee rahaa. Itse seuraan niidenkin hintoja: Kun pakastemansikat ym ovat tarjouksessa, niin ostan niitä. Viimeksi sain lakkoja 15 euron kilohintaan kun eivät olleet menneet. Marjarouheita ostan silloin kun ovat tarjouksessa jne. Olen laskenut että kolmannes ruokaan menevistä rahoista menee kotimaisiin marjoihin. Ympärillä olisi hyvät puolukkamaastot. Niitä vain en voi valitettavasti syödä närästyksen vuoksi.

Vierailija
37/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 40-v ja joskus on käynyt niin, että juusto on unohtunut pöydälle, siitä olen sen sujuvasti nostanut jääkaappiin ja käyttänyt loppuun. Ja mikä hirveintä, onpa mulla joskus joku ruoka palanut pohjaankin tai ruoan maku ei olekaan ollut ihan suussasulavan hivelevä, mutta kyllä siitäkin on selvitty. Eipä tulisi mieleenkään tuollaisilla syyllä kieltää lasten ja nuorten ruoanvalmistusta.

Vierailija
38/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juusto ei tosiaan pilaannu ollenkaan nopeasti, maitokin selviää parista tunnista hyvin. Ettet nyt vaan ole liian hanakka laittamaan ruokaa roskiin?

Veikkaan, että rahanmeno ei useimmilla liity kokkailuun vaan siihen, että teinit syövät tosi tosi paljon aikuisiin verrattuna. Meillä 19v poika kokkailee iltamyöhällä täydennyksiä, kun normaalin ruoan jälkeen on vielä nälkä. Huikeita määriä menee, ja kaveri painaa hädin 60 kg.

Syöminen on kumminkin olennainen perustarve. Teinin voi ohjata syömään nälkänsä jotain edullista ja kunnollista, mutta ravitsevaa. Pastaruokia, kananmunaruokia, kalapuikkoja tai vastaavaa. Perheen yhteinen ruoka voi sitten olla se, missä on monipuolisemmin kasviksia ja laadukasta lihaa tai kalaa. Eli sieltä saadaan ravintoaineet ja vitamiinit, ja nälkämätöstä ne tarvittavat lisäenergiat.

Vierailija
39/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuori tekee parempaa ruokaa kuin kumpikaan vanhemmistaan. Kun minä opetin hänelle, miten jauhelihakastike tehdään, tuli siitä sillä kerralla yhtä hyvää kuin minun tekemä, mutta jo seuraavalla kerralla poika teki parempaa, kun sai tehdä ihan itse.

Ruokien laittamista jääkaappiin on opetettu ihan pienestä asti. Edelleen niitä etenkin alakouluikäisiltä välillä jää, mutta harvemmin. Kun aikuisia ei ole kotona, ruokia jää todella harvoin pöytään. Eli kaiketi se vastuuntunto on korkeammalla tasolla silloin, kun isä tai äiti ei ole "takapiruna". Mutta vaatii sen, että nämä hommat on opetettu silloin, kun vanhemmat ovat paikalla.

Eli kun juusto jää pöytään, kutsutaan lapsi takaisin keittiöön laittamaan se jääkaappiin. Vaikka äidin tai isän olisi toki juuri sillä kerralla helpompi nostaa se itse.

Vierailija
40/44 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 5 henkinen perhe tällä hetkellä, yksi muuttanut jo kotoa, viettää kyllä usein aikaa kanssamme. Kateellisena kuuntelen muiden ruokalaskuja miten pienellä muut elää. Esim. eilen oli kirsikat 6,99€ kg alessa niin tällaiselle porukalle pelkästään kirsikoihin menee 15€. Ostan aina mitä alessa eli usein mustikat 3€ rasia alessa lidlissä niin jokaiselle oma on taas sen 15€. Eli keskimäärin vois sanoa et marjoihin menee sen 15€ päivässä jos ei lasketa pakastemarjoja. Hedelmiin ehkä 8€ pv. Sit vähän eri ruokavalioita ja yhdellä pohjaton nälkä. Helposti menee jo häneen kilo kanaa päivässä. Aikuisille taas tehdään useimmiten kasvisruoka mikä ei halpaa ole. Pitäis tietty olla jyrkempi ja että kaikki söisi samaa ruokaa mut sit valitetaan nälkää jne. Mut lihaa menee päivässä n 1,5-2kg. Siitä saattaa jäädä osalle porukkaa lounasta. Siihen päälle kaikki muut tarvikkeet niin en ymmärrä miten jotkut selviää muutamilla euroilla. Ei siinä ainakaan terveellisesti syödä marjoja ja kasviksia.

Siis mitä ihmettä? Meillä on nelihenkinen perhe. Kaksi teiniä, joista toinen urheileva nuori mies, joka syö kuin lauma hevosia. Silti meillä syömisissä ja ruokamäärissä on joku tolkku. Vatsa täytetään perusruoalla, leivällä ja maustamattomalla rahkalla, ei suinkaan kirsikoilla, mustikoilla ja lihalla. Johan tuollaisen lihamäärän syöminen on oikeasti epäterveellistä. Jos kerran kasvisruokaa harrastat, niin tiedäthän, että proteiinia saa myös esimerkiksi pavuista? Siitä olen kyllä kanssasi eri mieltä, että kasvisruoka on kallista. Ei ole, kun käyttää sesongin tuotteita ja tekee itse. Mutta jos on sellainen sipsi-kalja-vege, jonka pitää saada avokadoja ja eksoottisia hedelmiä ja oma tonkka mustikoita jokaiselle, niin sitten ymmärrän. Minä haen muuten mustikat (ja hillat, puolukat ja tyrnit) syksyllä metsästä. Ei maksa mitään ja on rutosti enemmän flavonoideja kuin niissä kaupan ulkomaalaisissa pensasmustikoissa. Omalla pihalla kasvaa myös mansikat ja herukat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan