Saako teillä nuoret kokkailla itse ja pienemmät tehdä välipaloja itse?
Mietin että ruokahävikki on todella suurta 70-100€ menee hukkaan kun maidot, juustot yms jää päiväksi pöydille. Kokkailut epäonnistuu, palaa pohjaan, maistuukin huonolle jne. Näillä ruuan hinnoilla tuntuu hurjalta
Kommentit (44)
Totta kai saa. Joskus haluaa kokeilla jollain ohjeella tehdä ruokaa, niin ostan tarvikkeet ja teini voi aina kysyä apua ruokaa tehdessään. Ei ole koskaan mikään palanut tai maistunut niin pahalle, ettei sitä voisi syödä. Eikä ole ruuat unohtuneet pöydille, kun on opetettu siivoamaan jäljet. Siitäkin huolimatta, että on adhd.
Tietenkin! Ei meillä mitään hävikkiä synny, osaavat kyllä laittaa ruuat takaisin jääkaappiin ja esim yli jääneet syömättömät leivät rasiaan (ja jääkaappiin) seuraavaa ateriaa odottamaan. Jo 3v osaa huolehtia tuosta!
Ihan pienestä saakka ovat saaneet olla mukana ruuan laitossa ja oppineet esimerkistä. Alakoululainen paistaa kyllä munakkaan jo itselleen ja tekee voileipiä, isommat monimutkaisempia ruokia. Ei ole kenelläkään jäänyt einesten varaan elämä:) Yksi kattila on mennyt pilalle 42 vuodessa, sekin äidiltä kun teki poppareita ja unohti kattilan hellalle kun ovikello soi.
2-4 hengen ruokkimiseen menee n 20€/pvä, toki meillä on metsästä ja pihasta marjoja, vihanneksia ja yrttejä joten niille ei tarvitse laskea aina hintaa. Jos on ruokavieraita saattaa mennä 6 hengelle 40€ mutta sitten 3 ruokalajia.
Tietyin rajoituksin. Mulla on kolme teiniä jotka ovat isällään 50/50 ja ei siitä mitään tulisi jos kaikki kokkailisi vapaasti ihan mitä sattuu huvittamaan. Katson mitä kaapeissa on, mitä on menossa huonoksi ja suunnittelen ruoat sen mukaan. Jos jotain haluavat tehdä niin otetaan se huomioon suunnitelmissa. Ja sekin vaikuttaa koska menevät isälleen.
Itsehän olet penskas kasvattanut ja opettanut.