Pärjäisitkö 2000 e/kk nettotuloilla?
Siis ei loppuelämää, mutta väliaikaisesti. Esim vuoden?
Kommentit (83)
Ihan hyvin pärjätty, varmaan menee koko elämä noin. Nettoni on noin 1800e, kun brutto on 2285e.
Vielä olen saanut laitettua rahastoonkin rahaa 100-150e/kk. Mutta huomaa toki että hinnat nousseet ja bensa etenkin, mikä on pistänyt hiukan miettimään rahan käyttöä. Asun yksin rivarikaksiossa (asoasunto) yhdessä pk-seudun kehyskunnassa ja on lemmikkejäkin, koira ja kaksi kissaa.
No jos myy nykyisen asunnon ja vaihtaa auton halvempaan, niin sitten voisi elää. Nykyisillä menoilla ei.
Ihan hyvin, olen pärjännyt vähemmälläkin :) Kun jäin kahden lapsen totaaliyh:ksi sain palkkaa nettona 1300, Kela maksoi elarit yht 280 ja lapsilisät siihen päälle. Muita tukia en saanut, koska olin kokopäivätyössä ja omistusasunnossa. Nyt lapset jo aikuisia, olen tässä vuosien mittaan kouluttautunut ja kiivennyt uratikkaita, netto on aika paljon suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää käteen 2060. Pärjään hyvin. Asunto 230, ruoka 250, puhelin 50. Lopuilla ostan lahjoja, teen pieniä matkoja ja säästän.
Eikö sulla ole esim sähkölaskuja ollenkaan? Vesilaskua? Vakuutuksia? Jne?
1300 nyt, joten 2000 olisi super ihanaa!
Helposti paljon vähemmälläkin. Opiskelijana ei paljon rahaa ollut ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri narisivai uutisissa ettei ole varaa kotimaan matkailuun kun bensa niin kallista... No, nousi n.60 senttiä litralta eli meidän auton osalta 3.6 e/100km enempi. Ei tunnu yhtään missään! Emmekä rikkaita ole! En usko kenenkään suomessa olevan noin köyhä ettei vaivasta 3-4 euroa pysty enempi maksamaan.
Pakko tarttua tähän. Mihin hintaan vertaat??
Kotimaan kesälomamatkan kohdalla pitää verrata viime kesän hintaan, jolloin vielä tehtiin niitä KESÄLOMAmatkoja kotimaassa.
Voihan sitä hintaa verrata vaikka eiliseen ja sanoa, että "ei tunnu missään polttoaineen hinnannousu, noussut vain 2snt/litra".Viime kesänä dieseliä sai 1,40e/litra. Tänään hinta on tällä kylällä tankille-äpin mukaan 2,40e.
Jos vedän tankin tyhjästä täyteen, se maksaa nyt 168euroa, kun viime kesänä se oli 98e. 70 litran tankki, hintaero siis 70 euroa.
Ero on vähän isompi, kuin se 3 tai 4e mitä tarjosit.
Tuossa sinun lainaamassa kommentissa puhuttiin kustannusten noususta per 100 km. Sinä vertaan koko tankin hintaa.
970 netto. Pärjään. Okt ja autokin löytyy
Vierailija kirjoitti:
970 netto. Pärjään. Okt ja autokin löytyy
Ja ei ole parempituloista miestä hoitamassa (isompaa) osaa kuluista?
Köyhille on vaikea selittää miksi suuremmillakaan tuloilla ei jää paljoa yli. Meillä netot 3700 ja 3100€/kk + bonarit(~6000€/v netto).
Elintavat muuttuu pitkälti sen mukaan, kuinka paljon rahaa on käytössä.
Otetaan esimerkki. Pienituloinen ja varakas, kumpikin ajaa autolla toinen vain turvallisemmalla ja ekologisemmalla uudella autolla. Kumpikin syö, toinen vain vähän enemmän sisäfilettä. Koti löytyy molemmilta, mutta toisella arvokkaalla alueella ja uudempi.
Perustarpeet ja pieni premium on se erottava tekijä, eli kolmannen maailman ongelmia.
Se kun varakas käyttää rahansa pienituloisen silmissä turhuuksiin, se itseasiassa verojen kautta hyödyttää kaikkia sosialistisessa yhteiskunnassa. Ei minulla ole kuun lopussa käyttötilillä montaa satasta, vaikka ihan ok tulot. Toki voin esim. harrastaa samalla osakesäästämistä, joka tuo passiivista ja kasvavaa tulovirtaa sekä antaa turvaa. Näin ollen pitkässä juoksussa ero kasvaa, mutta se ei ole varakkaan vika.
2000€/kk on ihan ok. Kyllähän sillä elää, mutta omaa haluttua elintasoa en sillä saa.
Ja hei hyvät ihmiset, tässä maassa voi opiskella eri polkuja hyväksi käyttäen, vaikka kuinka pitkälle. Sijoittaminen on kaikille mahdollista, kyllä - luit oikein, jotkut vaan joutuu aloittamaan pienemmillä summilla. Korkoa korolle ilmiö tekee pienituloisestakin yllättävän varakkaan, jos aloittaa ajoissa. Halusta se on kiinni
Takuulla pärjäisin.
Tienaan tosin melkein tuplasti tuon, mutta elän taloudellisesti ja kerrytän sästöjäni tiettyä päämäärää varten. Elän yksin kissani kanssa, oma asunto, auto, työ.
Osaan olla taloudellinen jonka opin jo kotoa. Vaikka rahaa on, sitä ei tuhlailla vaan harkiten hankitaan mitä hankitaan ja katsotaan mihin pistetään. Itse en koe puutetta millään tavalla, syön hyvin kasvissyöjänä ja ostan vaatteeni hieman kalliimmista mutta laadukkaamsta materiaaleista ja säästän siinä kun joka kuukausi ei tarvitse uutta ole rättien tilalle hankkimassa.
Harkitut hankinnat, taloudelliset mutta laadukkaat ostokset. Ei kapakoita eikä tupakkaa eikä muuta täysin turhanpäiväsitä rahareikää. Voi sitten suoda itselleen vähän luksusta silloin tällöin.
Minulle tuo 2000 euroa riittäisi mainiosti, tuskin paljon sen enmpää nytkään käytän.
Ja kun yksin elää saa päättää kaikesta myös itse.
Joo, molemmilla on netto tuota luokkaa. Koska molempien netot oli aikasemmin välillä 1500- 1800 euroa, niin lainat on mitoitettu tuolle tulotasolle.
No huh.. Mihin ihmeeseen te oikein saatte rahaa kulumaan? Hirmuinen määrä velkaa?
Tietty asia erikseen, jos on kasvavia lapsia, jotka harrastavat jne..
Itse tienaan vilkkaana kuukautena juuri tuon 2000e nettona, yleensä vähemmän. Jää ihan hyvin rahaa säästöön ja sijoittamiseen kaikkien juoksevien kulujen jälkeen. Ja asun Helsingissä keskustan lähistöllä.
Tuntuisi ihan hullulta ja omien arvojeni vastaiselta tavoitella sellaista elintasoa, joka ei ole kestävä ja säästeliäs. Mutta jokainen tietenkin tavallaan! :)
Vierailija kirjoitti:
Outo kysymys. Pakko pärjätä 1700 euron kuukausieläkkellä. Vaihtoehtoja ei ole! Tehnyt sentään 42 vuotta töitä!!
Eläkkeellä voi tehdä töitä
Pärjäänkin, koska miehen nettotulot 3500€ tuohon päälle. Muuten en omakotitalossamme ja lasten kalliiden harrastusten kanssa pärjäisi.
Nettotuloni on 1500 e eläke. Juuri ja juuri pärjään. Vuokra 780 e sähkö 39 e joka toinen kk. Puh. ja netti 34 e kk. Lääkkeet, hygienia ruoka. Asun yksin. 2000 eurolla pärjäisin loistavasti
Olen pärjännyt jo kymmenen vuotta. Asuntolaina lyhenee ja sijoituksiinkin on varaa.
Em pärjäisi. Tonni menee asuntolainan lyhennykseen ja 400 autolainaan niin eihän tosta jäisi paljon paskaakaan elämiseen.
Hienosti "unohdit" mainita paljonko puolisosi tienaa. Turha sinun on tuolla tavalla uhota kun olet noin lapsellinen.