Tammikuiset 2023
Hirveän alussa vielä ja kun eka lapsi kyseessä, niin kaikki on uutta ja jännää!
Meillä laskettu aika on netin laskureiden mukaan 31.1. Tai 1.2. 😅 Riippuu vähän millä menetelmällä laskee.
Tällä viikolla eka neuvola. Jännittää, jos siellä ei olekaan ketään, mutta toisaalta on niin paha olo jatkuvasti ja rinnat niin paljon kasvaneet ja kipeät että jostain tän täytyy johtua! 😂
Kommentit (161)
Mitä varhaisultrassa tapahtuu? Meillä on huomenna eka neuvola!
Mulla on kanssa rinnat niin kipeät että ihan kauheaa jos joku halaa. Välillä aamuisin esim pukeminenkin tuntuu :D Yöuniin ei onneksi ole juurikaan vaikuttanut.
Mä odotan myös, mies haluaisi kertoa "vasta kun on pakko" mutta itse tietysti haluaisi jutella jo jonkun kanssa tästä. Jotenkin nyt tuntuu että kaikkialla puhutaan lapsista ja vauvoista niin tuntuu vaikealta olla hiljaa. Huomaan että meinaan vaan kertakaikkiaan lipsauttaa!
Tuolla ainakin vaan lähinnä tsekattiin että siellä on joku oikeassa paikassa, ja sydän löi. Mittasi alkion ja arvioi mitasta lasketun ajan. Halusin mennä juurikin varmistamaan ettei ole tuulimuna tai kohdun ulkoinen, en mitenkään olisi pystynyt odottelemaan kunnalliseen ultraan asti.
Meillä taas mies jo muutamalle kaverilleen lipsauttanut, minä en halua kertoa ennenkuin on nt-ultra ym. takana. Olisi jotenkin ahdistavaa hehkutella, että meille tulee vauva, ja sitten kertoa että ei tuukaan kun jouduin tekemään abortin...
N 39, M 40, esikoinen 2/23 ja toinen haaveissa
Miten meni Pitsikukka neuvolassa? Mitä kaikkea siellä tapahtui? Kauhean pitkä aika varattu.
Huh, pää on aika pyörällä. Tavallaan tosi iloinen että nyt tämä on totta, mutta silti tietty pelottaa jos siellä ei ketään olekaan.
Neuvolan Th oli tosi kiva, lähinnä kyseli terveydestä, ruokailusta jne. Kertoi tosi paljon kaikkea ja katsottiin mitä kaikkea pitää vielä varata. Mulla on sukurasitteena diabetes joten sitä seurataan enemmän.
Katsottiin vaan paino ja verenpaine.
Kolmen viikon päästä on sitten lääkäri ja ultra, sitten pitää mennä johonkin labroihin ja hammaslääkäriin ja olikohan muuta siinä ainakin olis yks konsepti neuvolalle että voisivat tehdä sellaisen to do jutun.
Mies sanoi että ihan kun olisi puhuttu jotain vierasta kieltä ja hän ei ymmärtänyt mitään 😂
Puhuttiin myös tosta varhaisultrasta mutta todettiin ett jaksetaan odottaa se kolme viikkoa. Puhuttiin myös että jos löytyisi jotain lapsen terveydestä niin todennäköisesti ei jatkettaisi raskautta. Mutta se on tietysti helppo nyt ajatella.
Täällä kanssa nyt eka neuvola takana ja varattu labrat, ultra, sokerirasitus ja seuraava neuvola. Alkaa olla hankalaa selitellä töissä kaikkia poissaoloja... Täällä pääsee lääkärille vasta rv 16-18, mikä on ristiriidassa vauvaoppaan kanssa, jossa sanotaan että äitiysavustuksen saaminen edellyttää lääkärintarkastusta ennen 16. raskausviikon päättymistä. Ihmetyttää.
Mulle sanottiin että miehen pitää olla mukana ensikäynnillä, koska kysellään suvun sairaustiedot. No ei kyselty, mies oli ihan turhaan mukana, tarvinut sanoa sanaakaan.
Kävin myös yksityisellä taas varhaisultrassa kun huolestutti kaikkien raskausoireiden ja tuntemusten yhtäkkinen katoaminen. Siellä se pyllisteli ja hyvä syke oli.
Pirtelö, itse olin neuvolassa neuvolalääkärillä ekan kerran 20+1 mutta NT-ultran tekee lääkäri niin se lasketaan ensimmäiseksi lääkärikäynniksi ja tehdään viikoilla 10+0 - 12+6, jos valitsee yleisen ultran NT-ultran sijaan niin se tehdään viikoilla 10+0 - 13+6. Eli ei huolta, ehdot avustuksen saamiseen täyttyvät sillä reissulla 😊
Neuvolassa on loppujen lopuksi todella vähän kertoja kun isää kaivataan paikalle, kyllä siellä pääosin keskitytään äitiin ja vauvaan. Me ainakin täytimme ennalta sähköisen kyselylomakkeen molempien taustoista/sairauksista/sukurasitteista. Ekalla kerralla oli mukana, molemmissa ultrissa, käynnillä missä käytiin läpi Kela-asioita ja seuraavan kerran isyyden tunnustamisessa, loppuraskauden tsekkauksiin tuskin enää tulee eikä varmaan kaivatakaan.
Hyvä että varhaisultrassa oli kaikki hyvin!
Täällä nt-ultran tekee erityiskoulutettu kätilö rv 11+013+6. Riskiraskauksissa sen voi tehdä lääkäri ja silloin se on maksullinen.
Maisassa täytin kaiken ennakkoon, mutta ne koski vain minua ja minun sukua. Miehen ja hänen suvun jutut kysellään kuulemma lapsen synnyttyä.
Onpa erikoisia ilmeisesti paikkakuntakohtaisia eroja, Varsinais-Suomessa ainakin omassa kotikaupungissa NT-ultran tekee kaikille lääkäri ja neuvolan sähköiseen asiointipalveluun täytetään molempien vanhempien kattavat esitiedot ja kyselyt. Rakenneultran teki kätilö. Mutta tuskin jää silti avustukset teiltä saamatta, eiköhän sielläkin paikkakunnalla ole lapsia ennenkin syntynyt ja edeltäjät olisivat nostaneet äkkälän jos menisi jotain sivu suun 😊
Sama juttu mulla kun Pirtelöllä, Maisassa täytin vain omat jutut ja omaan sukuun liittyvät, mieheltä ei kyselty juuri mitään. Paitsi hänen alkoholin käytöstään :D
Mulla ei ole mitään hajua mistään avustuksista tai muista, menen neuvolan ohjeiden mukaan. Ainoa outo juttu on labrat, en näe missään niihin lähetettä? Saiko sinne Pirtelö vaan mennä? Mua hirvittää toi sokerirasitus (ja labrat), kammoan verikokeita muutenkin ja näin pahoinvoivana ja muutenkin herkillä...
Ihanaa muuten Pirtelö että teillä oli kaikki hyvin! <3
Oletteko huomanneet "aivoissanne" muutoksia? Mua on alkanut vähän jännittää paikat, joissa paljon ihmisiä ja jotenkin en kestä yhtään esim. uutisia tai kirjoja tai sarjoja, joissa pahoinpidellään. Aiemminkaan en ole tykännyt mistään verimässäilystä tai katsoa sairaalatoimenpiteitä, mutta nyt ei pysty yhtään.
Mulle terkka teki siellä neuvolakäynnillä ne lähetteet, ja näkyy maisassa, samassa missä lähete ultraan ja sokerirasitukseen. Sitten vaan varasin ajan huslabiin.
Mäkään en juurikaan avustuksista tiedä, siksi en osannut neuvolassakaan asioista kysellä. Nyt vaan luin tuota vauva-opasta mikä saatiin sieltä.
Mulla vielä ikävästi vaihtuu neuvola kesken kaiken muuton takia, niin pelkään että jotain juttuja jää kokonaan väliin juurikin tuon takia että eri kunnissa tehdään asiat eri tavalla. Ja joutuvat vielä kuulemma paperisina lähettämään tiedot uuteen neuvolaan.
En ole kyllä mitään muutoksia huomannut. Tosin nyt kun ei ole enää mitään oireitakaan niin usein en edes muista olevani raskaana. Hoitajana tottunut vereen, ja aina ollut goren ja kauhun suurkuluttaja, ei ole miksikään muuttunut.
Okei, no sitten laitan neuvolaan viestiä koska mulle tuli vaan uä-lähete, mutta ei labroja! Eikä tuota sokerirasitusta.
Saitko Pitsikukka selvyyttä lähetteisiin?
Täällä ilmestynyt uusia oireita, tosin en tiedä johtuuko allergiasta, helteestä vai raskaudesta. Onneksi pitäisi nää kelit ens viikolla helpottaa, ihan tuskaa. Ja tuntuu että kasvaa kiinni sohvaan kun ei voi mitään tehdä eikä mihinkään lähteä kun heti hiki virtaa.
Tänään alkoi rv 10. Ensi viikolla labrat ja reilu parin viikon päästä nt-ultra. Ei millään malttaisi enää odottaa että pääsisi kertomaan raskaudesta.
Täällä kans odotetaan esikoistammivauvaa la 13.1. Takana ekana neuvola ja nt-ultra. Lääkärineuvola 19.7 ja kolmannella neuvolakäynnillä on sitten aiheena kelan asiat. Nt-ultrassa sai samalla ajan rakenneultraan syyskuun alkuun.
Ite oon labroissa hypännyt kilppariarvojen takia. Maanantaina vielä kolmas kerta, jonka perusteella joko tulee tai ei lähete eteenpäin; Tartteeko lääkitystä liikatoimintaan. Tää tsekattiin multa sukurasitteen vuoksi.
Esikoinen 12/22
Milloin Pirtelö teillä olikaan la? Mulla nyt 9+4 joten tosi lähellä ollaan!
Joo sain, laitoin neuvolaan viestiä ja eivät kuulemma näy lähetteinä Maisassa mutta sain ajat varattua. Varasin myös hammaslääkärin.
Meillä on n. 2,5 vkoa vielä ekaan ultraan, jännää!!
Tänään meinasin jo kertoa äidilleni mutta en jaksa sitä hösäystä ja myhäilyä niin jätin kertomatta 😂
Xin, tervetuloa! Onko sulla ollut aiemmin kilppareissa seurattavaa vai tullut raskauden myötä?
Mä oon huomannut että hengästyn nyt ihan sairaan pienestä! Ärsyttävää puuskuttaa kun vanha mummo!
Pitsikukka kirjoitti:
Milloin Pirtelö teillä olikaan la? Mulla nyt 9+4 joten tosi lähellä ollaan!
Joo sain, laitoin neuvolaan viestiä ja eivät kuulemma näy lähetteinä Maisassa mutta sain ajat varattua. Varasin myös hammaslääkärin.
Meillä on n. 2,5 vkoa vielä ekaan ultraan, jännää!!
Tänään meinasin jo kertoa äidilleni mutta en jaksa sitä hösäystä ja myhäilyä niin jätin kertomatta 😂
Xin, tervetuloa! Onko sulla ollut aiemmin kilppareissa seurattavaa vai tullut raskauden myötä?
Mä oon huomannut että hengästyn nyt ihan sairaan pienestä! Ärsyttävää puuskuttaa kun vanha mummo!
Kilppariarvot tsekattu viimeksi 2020 ja silloin olleet hyvin viiterajoissa. Enkä nytkään olisi mitään osannut epäillä, kun ei oireita ole. Muuta kuin toki jatkuva vessahätä, joka voi olla ihan raskausoirekin. Eli saattaa olla myös raskausajan liikatoimintaa eikä näy enää raskauden jälkeen.
Esikoinen 12/22
Menkoista laskettuna 28.1., varhaisultran mitan perusteella 30.1. Eli tarkentuu nt-ultrassa.
Täällä kans tuo hengästymisvaiva! Ihan pelkästä kävelystä puuskututtaa, ja varmaan allergian takia kauhea pihinä vaan kuuluu.
Mulla jo entuudestaan kilpparin vajaatoiminta, ja heti plussasta piti nostaa lääkitystä, mutta nyt huomenna vasta ekan kerran kontrolloidaan arvoja.
Mielenkiintoista, että tuo kilpparikin voi heittää raskauden takia mutta toisaalta hormonitoimintaanhan sekin liittyy.
Jännä nähdä mihin meidän LA lasketaan ultrassa!
Mulla ei onneksi tule kävellessä tuota hengästymistä, mutta kun kannoin kevyitä tavaroita portaita pitkin pari kolme kiekkaa niin huhhuh! Ja jotenkin sellainen "krapulainen" olo koko ajan, heikottaa ja vähän huono olo. Ei siis tosiaankaan parhaassa terässä. Liikun ja urheilen kyllä mutta ei esim. tee yhtään mieli mennä juoksulenkille tms.
Odotan jo sitä kun saa alkaa ostamaan vauvalle tavaroita ja näkee millainen äitiyspakkaus tulee! Olen jo vähän katsellut netissä mutta tuntuu että on tosi rumia tai tylsän värisiä vauvanvaatteita. Eilen mietin että mistä hitosta sitä tietää mitä kaikkea pitää ostaa.. Turhaa tavaraa tai liian paljon en todellakaan haluaisi.
La 19.1. huomenna NT-ultra kätilön tekemänä. Pikkasen jännittää...
Veriarvot olivat hyvät, PAPP yli 3600 ja se toinen arvo oli yli 60. Otettu 10+3 viikoilla. Kuopuksella (nyt 11kk) oli vielä korkeammat luvut, joten siitä jännitys.
Onko joku muu miettinyt NIPT testiä yksityisellä. Hintavahan se on, mutta saisi mielenrauhan.
NT-ultra ohi ja kaikki hyvin. Kätilö nauroi, että minun veriarvoilla saadaan terveitä kaksosiakin.
Vaikka ikäriski luku itselläni on jo 1:61, niin kätilö sanoi, että seulan tulos parempi kuin 1:3000 ja korkeamman poikkeavuuden riski jopa parempi kuin 1:100000.
Eli en nyt suunnittele enää NIPTiä, vaan yritän keskittyä nauttimaan odotuksesta
Täällä laskettu aika menkoista laskettuna 28.1. Kävin pari viikkoa sitten varhaisultrassa ja siellä arvioitiin 30.1. Viikon päästä vasta ensimmäinen neuvola, kysymyksiä olisi jo hirveä pino.
Tää tissikipu on kyllä järkyttävää... Vielä en ole raskausaikana saanut oikein nukuttua kun joka asennossa sattuu. Kipu alkoi jo heti oviksen jälkeen, ja jatkunut siitä asti. Loppuukohan tää ikinä...
Kovasti jo odottelen että pääsisi raskaudesta jollekin kertomaan, mutta vielä reilu kuukausi odoteltava.