Miea jättäisi teinit yksin kotiin
1-2 yötä/viikko, hänen viikoillansa. Haluaa viikko-viikko systeemin, ettei tarvitsisi maksaa elareita. Kuitenkin osittain reissutyössä, ja lapset saisi pärjätä hänen viikoillansa keskenään 1-2 yötä. Lapset 12-15 vuotiaita.
Mitä olette mieltä?
Kommentit (49)
Minä muutin 11 vuotiaana jo omilleni. Ja kävin aamuisin halkometsässä ennen kouluun hiihtämistä. Mutta eikai ne nykyajan nynnyt pärjää ilman turvavöitä edes ruokapöydässsä.
Kaaleppi Iso-Honkala, Savukoski
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15-vuotias voisi olla yksin halutessaan. Kyllähän 12-vuotiaskin voi *haluta* olla päiväkausia yksin.
Oikeampi kysymyksenasettelu on, voiko 15-v ajaa 12-v:n terveyskeskukseen, jos pikkusisarukselta murtuu ranne.
Vai tuleeko iskä Timbuktusta kyytsäämään?
Voi se kaiketi ajaa sen sinne ihan kuten kortiton aikuinenkin voi, tai sit se voi soittaa ambulanssin tekemään sitä työtä mistä varten niille maksetaankin.
Mistä lapsi saa auton?
Mitäpä lottoat, tuleeko lasu ja heitteillejättösyyte, jos käden murtumisen(!) takia tilataan lanssi?
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin 11 vuotiaana jo omilleni. Ja kävin aamuisin halkometsässä ennen kouluun hiihtämistä. Mutta eikai ne nykyajan nynnyt pärjää ilman turvavöitä edes ruokapöydässsä.
Kaaleppi Iso-Honkala, Savukoski
Nykypäivän eksperttien mielestä olet väärin kasvanut.
Ei voi jättää tuon ikäisiä kahdestaan yöksi. Eikä 12-vuotias ole vielä edes teini. Ehkä ja tämäkin iso ehkä, siinä vaiheessa kun nuorempi on toisen asteen koulutuksessa voisi harkita että on öitä yksin kotona.
Etkö vain voisi luopua elareista lasten edun nimissä, niin miehen ei tarvitse ottaa heitä joka toinen viikko?
Meillä 17-vuotias on saanut olla yötä yksin kotona jo parin vuoden ajan. 15-vuotiaana sai alkaa olla yhden yön viikossa, viikolla siis, ei viikonloppuina. Nykyisin saa olla viikonloppuinakin.
13-vuotias ei ole saanut olla veljensä kanssa yötä kotona ilman aikuisia. Ajateltiin että saa olla 15-vuotiaana sitten yötä ilman aikuisia veljensä kanssa.
Mielestäni 12-vuotias on liian nuori olemaan yksin öitä kotona ilman täysi-ikäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15-vuotias voisi olla yksin halutessaan. Kyllähän 12-vuotiaskin voi *haluta* olla päiväkausia yksin.
Oikeampi kysymyksenasettelu on, voiko 15-v ajaa 12-v:n terveyskeskukseen, jos pikkusisarukselta murtuu ranne.
Vai tuleeko iskä Timbuktusta kyytsäämään?
Voi se kaiketi ajaa sen sinne ihan kuten kortiton aikuinenkin voi, tai sit se voi soittaa ambulanssin tekemään sitä työtä mistä varten niille maksetaankin.
Mistä lapsi saa auton?
Mitäpä lottoat, tuleeko lasu ja heitteillejättösyyte, jos käden murtumisen(!) takia tilataan lanssi?
En tiedä, varmaan sieltä mistä ne kortittomat ja autottomat vanhemmatkin saa?
Miksi se käden murtuma olisi yhtäkuin heitteillejättö vanhemman osalta joka ei ole paikalla kun käsi murtuu?
Samalla logiikallahan voi sitten jaella niitä syytteitä koko pitäjälle, mitäs olivat valvomatta ja estämättä ettei lapsen käsi murru syystä tai toisesta?
Ei ihme, että kodin ulkopuolelle sijotuksissa on menty aivan mielisairaalle tasolle, kun jotkut ajattelee asioista just noin dillesti.
Vierailija kirjoitti:
Ettei vaan Ap:lla ole maksimaalinen miehen rahastus tässä mielessä.
Mahtavaa logiikkaa. Mies haluaa rahaa säästääkseen viikko-viikko -systeemin vaikkei ole koko viikkoa edes itse kotona ja ap on tässä se, kellä on vaan raha mielessä.
Jos mies miehelle se raha ei ole se tärkein, niin eikö hän voi ottaa lapset luokseen vaikka joka viikonloppu tai joka toinen viikko 5 yöksi. Näin lasten ei tarvitse olla keskenään. Ja eihän kyse ole siitä, etteivätkö lapset pärjäisi vaan onko se kasvatuksellisesti järkevää olla niinäkin öinä isällään, jos ei kerran isäkään ole siellä ja tämä on säännöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, 12v on nyt vielä 11, pian 12v. Esiteini ehkä.
Minä tiedän, ettei poista elatusvelvollisuutta. Mies kuvittelee tietävänsä paremmin. Aikoo ostaa nykyisen talomme, hankkia näin itselleen jättivelan, pitää lapsia luonaan puolet ajasta, ja kieltäytyä esim. Harrastusmaksuista. Koska ei ole harrastuksia lapsille valinnut. Ei halua maksaa lapsista, koska mielestään hänellä ei ole rahaa siihen.Minä olen siis ap, ja olen itse sitä mieltä että tuon ikäisiä ei missään tapauksessa jätetä säännöllisesti keskenään kotiin yön yli, saatika kahdeksi yöksi putkeen. Varmasti he pärjäisivät, ja aluksi ehkä tykkäisivätkin, kun saisivat olla keskenään. Mutta minusta se on vastuutonta.
15 v ehkä voisi olla yhden yön, jos vanhempi jossain lähettyvillä, puhelimen päässä tulemaan apuun, jos jotain tulee.Luultavasti tekisin asiasta lastensuojeluilmoituksen. Jos asia tämmöiseksi menisi.
Niin minkä asian koet tuossa skenaariossa ongelmaksi tarkalleen?
Onhan niitä olemassa yksinhuoltajia, jotka illalla peittelevät lapsensa ja aamulla palaavat tekemään aamupalaa. Kun lapsi on kouluikäinen, ei enää pääse vuoropäiväkotiin. Sinänsä minusta 12- ja 15-vuotiaat voivat hyvin olla yön keskenään, jos ovat luotettavia teinejä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuon ikäiset voi jättää. Ei mitään ongelmia. Ellet sitten ole onnistunut kasvattamaan niitä täysiä nyyssösiä.
Juu, kyllähän lapset pärjää missä vaan. Ovat selviytyjiä.
Mutta turvallisuuden tunnettaan on minusta turha ehdoin tahdoin horjuttaa. Kyllä kerkeävät olka itsekseen ja keskenään myöhemminkin.
Kun kysyt lapselta, niin reippaana useimmat, että juu!
Mikä sitten on sielunmaisema, et voi tietää.
Voithan vaikka jättää kesäkiitoon johonkin. Koko kesäksi. On lämmintä. Kyllä pärjää. Ei oo nössö!!!
Haloo.
12-vuotias on alakouluikäinen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuon ikäiset voi jättää. Ei mitään ongelmia. Ellet sitten ole onnistunut kasvattamaan niitä täysiä nyyssösiä.
Juu, kyllähän lapset pärjää missä vaan. Ovat selviytyjiä.
Mutta turvallisuuden tunnettaan on minusta turha ehdoin tahdoin horjuttaa. Kyllä kerkeävät olka itsekseen ja keskenään myöhemminkin.Kun kysyt lapselta, niin reippaana useimmat, että juu!
Mikä sitten on sielunmaisema, et voi tietää.
Voithan vaikka jättää kesäkiitoon johonkin. Koko kesäksi. On lämmintä. Kyllä pärjää. Ei oo nössö!!!
Niinkö lapsi on sulle sanonut, että tuntisi olonsa turvattomaksi jos ei ole isi tai äiti kokoajan läsnä myös nukkuessa?
Miten sinä voit sen lapsen sielunmaisemaa tietää yhtään sen paremmin kuin kukaan muukaan, varsinkin jos olet sitä mieltä että lapsi ei sitä itsekään tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Haloo.
12-vuotias on alakouluikäinen lapsi.
Mitä sitten?
Minustakin vähän arveluuttava suunnitelma miehelläsi. En kuitenkaan lähtisi lastensuojelua huoltoriitaan sotkemaan, kun heillä ei oo sanomista siihen. Suosittelisin tekemään virallisen sopimuksen lastenvalvojan luona. Lastenvalvoja varmistaa, että sopimus on lasten edun mukainen ja veikkaan, että tämä ei mene läpi. Suosittelen myös follo-sovittelua, että saisitte asiat sovittua lasten edun mukaisesti.
Ei ymmärrä. Miksei äiti voi pitää lapsia luonaan niinä päivinä/ öinä jolloin isä on reissutyössä ja sitten vastaavasti vähennetään ne päivät pois äitiviikolta? Lapsen etuahan tässä pitää ajatella eikä omaa mukavuuttaan. Tietty jos ollaan pattitilanteessa ja kumpikin haluaa vaan vahingoittaa toista niin sittenhän peli on selvä ja lapset ovat pelinappuloita. Kasvakaa aikuisiksi.
Itsellä ei ole lapsia, mutta pakko kyllä sanoa, että tuntuu oudolta että tuon ikäisiä ei voisi jättää itsekseen yöksi. Olen itse nyt 25 v, ja kun minä olin 12 v olin monta kertaa sukulaisten luona lapsenvahtina siten, että olin yksin vastuussa kolmesta alle 7 v lapsesta yön ajan, ja ikinä ei ollut mitään ongelmaa. Päinvastoin, oikein nautin siitä vastuusta enkä tuntenut oloa mitenkään turvattomaksi. Ja kun olin 15 v, olin yksin kotona lähes viikon kun vanhemmat olivat ulkomailla reissussa ja mitään ongelmia ei silloinkaan tullut. Lapsia on toki erilaisia, mutta kyllä tuossa 12 v iässä pitäisi kyllä vähän jo alkaa harjoittelemaan itsenäisyyttä. Vielä 10-15 vuotta sitten oli ainakin omassa kaveripiirissäni ihan normaalia olla öitä yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei ole lapsia, mutta pakko kyllä sanoa, että tuntuu oudolta että tuon ikäisiä ei voisi jättää itsekseen yöksi. Olen itse nyt 25 v, ja kun minä olin 12 v olin monta kertaa sukulaisten luona lapsenvahtina siten, että olin yksin vastuussa kolmesta alle 7 v lapsesta yön ajan, ja ikinä ei ollut mitään ongelmaa. Päinvastoin, oikein nautin siitä vastuusta enkä tuntenut oloa mitenkään turvattomaksi. Ja kun olin 15 v, olin yksin kotona lähes viikon kun vanhemmat olivat ulkomailla reissussa ja mitään ongelmia ei silloinkaan tullut. Lapsia on toki erilaisia, mutta kyllä tuossa 12 v iässä pitäisi kyllä vähän jo alkaa harjoittelemaan itsenäisyyttä. Vielä 10-15 vuotta sitten oli ainakin omassa kaveripiirissäni ihan normaalia olla öitä yksin kotona.
Useimmiten lapsettomien eksperttien mielestä olet väärässä ja kärsinyt lapsuudessasi, sanoit itse mitä sanoit.
Vierailija kirjoitti:
Perheneuvolan ìpsykologi oli sitä mieltä että lapseni joka oli juuri täyttänyt 11 vuotta, voi olla varhaisesta aamuyöstä asti yksin kotona kun menin leipomoon töihin niin että työt alkoivat klo 2, kotoa piti lähteä 1.30. Tekee kuulemma hyvää lapsen itsenäistymiselle. Itse olin kuin puulla päähän lyöty tästä kommentista. 345
Eli tämän mukaan 12- ja 15-vuotiaat voi oikein hyvin jättää kahdestaan nukkumaan muutaman kerran viikossa.
On mielestäni eri asia jättää lapset nukkumaan yksin, kun lähtee töihin. Mistä pääsee tarvittaessa kotiin. Kun että lapset jäävät keskenään vanhemman ollessa satojen kilometrien päässä 2 vuorokautta.
Perheneuvolan psykologi oli sitä mieltä että lapseni joka oli juuri täyttänyt 11 vuotta, voi olla varhaisesta aamuyöstä asti yksin kotona kun menin leipomoon töihin niin että työt alkoivat klo 2, kotoa piti lähteä 1.30. Tekee kuulemma hyvää lapsen itsenäistymiselle. Itse olin kuin puulla päähän lyöty tästä kommentista. 345
Eli tämän mukaan 12- ja 15-vuotiaat voi oikein hyvin jättää kahdestaan nukkumaan muutaman kerran viikossa.