Internet ja kestävä kehitys
Nykyään puhutaan jatkuvasti vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä. Ihmiset välttelevät muovia ja pyrkivät minimoimaan hiilijalanjäljen.
Kukaan ei kuitenkaan puhu siitä, miten paljon Internet ja erityisesti videoiden suoratoisto kuluttaa energiaa. Palvelinsalien jäähdytys muun muassa syö paljon sähköä.
Tätä ei joko tiedetä tai haluta muistaa, koska koko kansa on digitaaliseen mediaan koukussa.
Tämä kaksinaamaisuus on toisaalta jotenkin niin ihmisille tyypillistä. Halutaan päästä jeesustelemaan kun ei oteta muovipussia kaupassa mutta vapaa-ajalla tykitetään youtubea 10 tuntia päivästä ja jos tämän sanoo ääneen niin nyrpistetään naamaa ja pistetään viestille alapeukkua.
Kommentit (4)
Kyllä, olen huolissani ja tästä pitäisi puhua enemmän. Ja että mitä omalta osaltani voin tehdä, tai olla tekemättä, sitä olen miettinyt. Ehkä fiksummat osaa kertoa?
Näinhän se on, oikeasti ekologista olisi viskata kaikki älylaitteet h-vettiin ja käyttää nettiä maksimissaan tunti, pari päivässä, mutta moniko meistä olisi tähän valmis? Aika harva, veikkaan...
Jos joku haluaa tutustua aiheeseen lisää niin
Olen ohjelmistokehittäjä ja valmistelemassa vastuullista Internetiä, tai oikeastaan vaihtoehtoa nykyiselle Internetille.
Joskus tein siitä langan tänne ja vastaanotto oli hyvin aggressiivinen, sillä se käsitettiin jotenkin "sananvapautta rajoittavana Putin-nettinä". Harmillista ettei ihmiskunta ymmärrä.