Pelargonian hoidosta kysymys!
Täällä on varmasti joku, jolla on ollut pelargonioita. Olen itse aika tunari kasvien hoidossa.
Iso osa kukinnoista on muuttunut ruskeiksi ja kuiviksi. Ilmeisesti siis olen katsellut liikaa? Vaikka kastelen vain kerran viikossa, ihan maksimissaan kaksi.
Pitääkö tuo koko kukinto leikata varsineen pois vai nyppiä pelkät kuivat kukat kukinnosta? Onko koko kukinnon varsineen leikkaamisesta jotain haittaa?
Kommentit (6)
pelakuu kirjoitti:
Leikkaa koko kukinto pois heti kun alkaa vähän mennä huonon näköiseksi. Jaksaa paremmin tehdä uusia kukkia. Muista lannoittaa myös!
Eli siis siitä kohtaa vartta mistä se kukinto lähtee kasvamaan?
Joo lannoitan suurin piirtein joka toisella kastelukerralla.
Joo, juurineen vaan nyppäset irti niin kasvaa orkideoja tilalle :) t. Horttonoomi
Mä oon kastellu joka päivä ja kukkii hyvin. Annan kerrallaan noin 2 - 3 dl vettä ja ihan ruukussa kasvavat aika aurinkoisella paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kastellu joka päivä ja kukkii hyvin. Annan kerrallaan noin 2 - 3 dl vettä ja ihan ruukussa kasvavat aika aurinkoisella paikalla.
Okei. En sitten tiedä missä vika kun kukat ruskistuu. No, nyt ainakin nypin kuolleet pois, ehkä se siitä virkoaa! Voikohan kasvi jotenkin siitäkin stressaantua että sen istuttaa uudelleen.. Jospa se jotenkin järkyttyi parvekelaatikkoon laittamisesta.
Mutta nyt näyttää ainakin paremmalta. Eiköhän se siitä lähde kasvamaan!
Kiitos vinkeistä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. En sitten tiedä missä vika kun kukat ruskistuu. No, nyt ainakin nypin kuolleet pois, ehkä se siitä virkoaa! Voikohan kasvi jotenkin siitäkin stressaantua että sen istuttaa uudelleen.. Jospa se jotenkin järkyttyi parvekelaatikkoon laittamisesta.
Mutta nyt näyttää ainakin paremmalta. Eiköhän se siitä lähde kasvamaan!
Kiitos vinkeistä :)
Ole huoleti, et saa pelargoniaa kuolemaan millään. Ihan oikeasti, pelargonia kestää mitä vaan: kuivuutta, paahdetta, sadetta, märkyyttä, pakkasta, liian paljon/vähän lannoitteita.
-onnettoman huono kukkien hoitaja, joka saa pelargoniat pysymään hengissä-
Leikkaa koko kukinto pois heti kun alkaa vähän mennä huonon näköiseksi. Jaksaa paremmin tehdä uusia kukkia. Muista lannoittaa myös!