Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin on hävinnyt ta, tä-päätteet sun muut nykypuheesta, ja miksi?

Vierailija
19.06.2022 |

Täällä ei voi pärjää jos ei osaa??
Tämmönen normikaupunki, ja alakoululaiset, ja puhuvat näin. Se on pärjäTÄ eikä pärjää tuossa yhteydessä.
Onko tämä jotain tubetuskieltä vai mitä? Korjaan aina puhujaa, mutta hän ei jotenkin ymmärrä ettei osaa puhua. Missä vika???

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas kuulin, kun joku sanoi metrossa, että hän teki puhelun eilen sinne virastoon.

Täh? Ennen kyllä soitettiin.

Kuulostaa suoraan englannista käännetyltä. Lapseni on kaksikielinen ja puhuu molempia välillä vahingossa ns. toisen kielen säännöillä.

Vierailija
22/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt alkako korjaamaan kenenkään puhetta. Vaikka tuo puhetapa olisi mielestänne ärsyttävä, niin vielä ärsyttävämpiä on ihmiset, jotka korjailee toisten puhetta.

Tottakai lasten puhetta pitää korjata, muutenhan he eivät tiedä miltä oikea kieli kuulostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas kuulin, kun joku sanoi metrossa, että hän teki puhelun eilen sinne virastoon.

Täh? Ennen kyllä soitettiin.

Kuulostaa suoraan englannista käännetyltä. Lapseni on kaksikielinen ja puhuu molempia välillä vahingossa ns. toisen kielen säännöillä.

Jåå, ja mä pelasin kitaraa. 

Vierailija
24/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teemu Keskisarja on sanonut, että suomen kieli tulee lähes häviämään seuraavan sadan vuoden aikaan

Teemu Keskikalja nyt sanoo paljon muutakin, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Vierailija
25/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä! Tuo on niin ärsyttävää, olen ihmetellyt eikö se ota kenenkään muun korviin. Kiitos, helpotti kun muutkin ovat tuon huomanneet ja ärsyyntyvät siitä.

Vierailija
26/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasten kieltä kuulu korjata. Mutta on hyödyllistä jutella paljon lasten ja nuorten kanssa. Ja tällöinhän kannattaa itse puhua mahdollisimman "oikein".

Vierailija
27/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas on vanha piika lehtorin sauvasta patterit loppu näitä yly pieru avauksiaan tekee viikon välein. adoptoi joku rikastuttaja "poika" jolle voi opettaa suomen kieltä ja "KIELEN KÄYTTÖÄ"

Vierailija
28/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy itse omassa puheessa käyttää näitä päätteitä asianmukaisesti, niin nuorisolle jää niistä ainakin joku muistijälki.

Näin minäkin teen. Ja korjaan tuttuja lapsia puhumaan oikein. Myös sana "vetää" on nykyään ainoa verbi joka osaavat. Kaikkea vedetään.

Joo hyvin sä vedät! Kristus - kerrankin joku samaa mieltä tästä vetämisestä. Mua ärsyttänyt jo vuosia. Ruokaa vedetään, juomaa vedetään, lauluja vedetään, ihan kaikkea - siivousta myöten. Ehkä taas matkittu Jenkkilää: you're doing great, kyllä nyppii kun töllössä tätä vetämistä levitetään. Kaikki ällö-tosi-tv-sankarit vetää ja niiden kaverit tsemppaa vetämällä.

Vierailija
29/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös 3. infinitiivin illatiivi (syömään, heittämään, matkustamaan jne.) on häviämässä. Pistää korvaan, kun joku sanoo esim. Mä oon menossa pelaa tai jopa Mä oon menossa pelata. Mutta niin se kieli muuttuu, ärsyttipä minua tai ei. Taidan tästä mennä rauhoittuMAAN.

Vierailija
30/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://en.wikipedia.org/wiki/Pidgin

Pidginia puhuu kohta koko Suomi eika sita sitten kukaan muu ymmarra. Hyvaa matkaa valitsemallenne tielle.

Vierailija
31/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan omaksuttu tulokkailta, jotka eivät osaa taivuttaa verbejä.

Vierailija
32/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan omaksuttu tulokkailta, jotka eivät osaa taivuttaa verbejä.

Pk-seudulla puhuttiin noin jo mun ysärilapsuudessa. Tulokkaita oli aika paljon vähemmän silloin.

Vierailija
33/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAIKKEA SE PUUTE TEETTÄÄ kirjoitti:

taas on vanha piika lehtorin sauvasta patterit loppu näitä yly pieru avauksiaan tekee viikon välein. adoptoi joku rikastuttaja "poika" jolle voi opettaa suomen kieltä ja "KIELEN KÄYTTÖÄ"

0lisi sinullekin tarvinnut opettaa.  Kovin huonoa suomea kirjoitat.

Tai onko se jo "hoono soomi"?

Vierailija
34/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaa sitä, vedä sitä, ime sitä.

Vierailija
35/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

osui ja upposi

Vierailija
36/36 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieli muuttuu, se on luonnollista ja käy jopa jossain määrin järkeen että suomen tapainen hankala kieli muuttuu ajassa yksinkertaisemmaksi. Kuulostaa toki ärsyttävältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän