Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapeutti samoissa kotibileissä

Vierailija
19.06.2022 |

Voi kääk! Olen käynyt nyt noin vuoden psykoterapiassa hankalan elämäntilanteen ja kahden läheisen äkillisen kuoleman johdosta. Olen jo huomattavasti paremmassa kunnossa, terapeuttini on erinomainen.

Nyt menin kuitenkin eilen ystävän syntymäpäiville kotibileisiin ja kukas se siellä sohvalla istukaan kuin terapeuttini. Miten tässä tilanteessa kuuluu toimia? 😅 en nyt halunnut alkaa kailottaa, että hän on terapeuttini, mutta meidän kiusaantunut kohtaaminen herätti jo nyt hämmennystä, menimme molemmat niin ilmeisen puihin!

Kenelläkään käynyt vastaavaa? Kumman vastuulla on määrätä kohtaamisen tahti vai kuuluisiko jomman kumman poistua? Ei tämä nyt iso asia minulle ollut, lähinnä hilpeä/hieman kiusallinen, mutta jollekin toiselle voisi olla vaikeakin paikka, ja jäi mietityttämään.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole terapeutti, mutta teen työtä, jossa kuulen hyvin arkoja ihmisten elämään liittyviä asioita ( samoja kuin terapeutit). Itse olen vastaavassa tilanteessa lähtenyt pois. Ihan itsekkäistä syistä. Haluan vapaalla olla vapaalla ja asiakkaan kohtaaminen tuo työt liikaa

mieleen.

Vierailija
2/13 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Tuleeko edelleen ihmisille yllätyksenä, että terapeutit, lääkärit, opettajat yms ovat myös tavallisia ihmisiä. Tavallisia ihmisiä, joilla on ystäviä ja käyvät ulkona.

Eihän tuossa mitään käynyt, jos joku kysyy niin sanot että vanhoja tuttuja olette. Tai sitten et sano mitään. Asiasta ei tule sen isompaa numeroa jollei siitä halua tehdä numeroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole terapeutti, mutta teen työtä, jossa kuulen hyvin arkoja ihmisten elämään liittyviä asioita ( samoja kuin terapeutit). Itse olen vastaavassa tilanteessa lähtenyt pois. Ihan itsekkäistä syistä. Haluan vapaalla olla vapaalla ja asiakkaan kohtaaminen tuo työt liikaa

mieleen.

Niin sekin tuli mieleen, että näin kaveriporukassa muut tilanteesta tietämättömät puhuivat tietenkin myös esim hänen lapsistaan ja parisuhteestaan siinä edessäni. Varmasti psykoterapeutilla on myös varaus tällaisesta - jotkut asiakkaathan voivat olla jopa vähän vaarallisia eikä tuollaisia asioita haluaisi heidän tietoonsa (lasten nimet, koulut). Itse nyt olen varmasti aika kevyestä päästä asiakkaita.

Outo tilanne! Itsekään nyt en kokenut järkeväksi lähteä, se vasta olisikin ollut outoa.

Vierailija
4/13 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanoisin, että ainoa varsinain ongelma tuossa on se, että miten selittää muille kohtaamisen kiusallisuus ilman, että potilaana olleen yksityisyyden suoja vaarantuu.

Muuten ei ongelmaa, se jota kiusaa enemmän, väistyy paikalta.

Vierailija
5/13 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sanoisin, että ainoa varsinain ongelma tuossa on se, että miten selittää muille kohtaamisen kiusallisuus ilman, että potilaana olleen yksityisyyden suoja vaarantuu.

Siis se, jota *tilanne* kiusaa

Vierailija
6/13 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Tuleeko edelleen ihmisille yllätyksenä, että terapeutit, lääkärit, opettajat yms ovat myös tavallisia ihmisiä. Tavallisia ihmisiä, joilla on ystäviä ja käyvät ulkona.

Eihän tuossa mitään käynyt, jos joku kysyy niin sanot että vanhoja tuttuja olette. Tai sitten et sano mitään. Asiasta ei tule sen isompaa numeroa jollei siitä halua tehdä numeroa.

Joo ei nyt suorastaan tullut yllätyksenä eikä kovasti vaivaannutkaan. Silti erikoinen dynamiikka, selvästi myös hänelle.

Ap

Vierailija
7/13 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kai sitten. Itselleni asia oli sinänsä aivan fine, jäi vain pohdituttamaan, että onkohan tällaiseen jotain etikettiä. Jännä jos ei, ei tämä ainutkertaista voi olla!

Vierailija
8/13 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä ongelmat. Minä sanoisin että moi - ja se siitä. Aikuisia ihmisiä, kaikilla on aivan järkyttäviä vastoinkäymisiä(kin) elämässä, ja jokainen sen tietää. Vapaalla ei rooleja ole, ainakaan minulle. Jos jollekin on, se on hänen ongelmansa. Ammattilaisella on vaitiolovelvollisuus, joten tuskin hän sinun sielunelämästäsi olisi bileissä kysellyt.

Vierailija
9/13 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti haluaisi lähteä pois sinun asemassa, vaikkei toisaalta tarvitse lähteä pois. Mutta tuossa tapauksessa terapeutilla käynteihin oli hyvä syy, ei mikään hävettävä ainakaan. Ei tietoa mikä terapeuttia ujostutti tai kiusaannutti, eikös hänen pitäisi olla supliikki - vai ottiko alkoholia. Jos terapeutti bilettää, kaipa sitten muutkin. Kuinka nuoria terapeutit nykyään voivatkaan olla huh.

Vierailija
10/13 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti haluaisi lähteä pois sinun asemassa, vaikkei toisaalta tarvitse lähteä pois. Mutta tuossa tapauksessa terapeutilla käynteihin oli hyvä syy, ei mikään hävettävä ainakaan. Ei tietoa mikä terapeuttia ujostutti tai kiusaannutti, eikös hänen pitäisi olla supliikki - vai ottiko alkoholia. Jos terapeutti bilettää, kaipa sitten muutkin. Kuinka nuoria terapeutit nykyään voivatkaan olla huh.

Osaatko mainita jonkun _hävettävän_ syyn, jonka takia käydä terapiassa? Ei helvetti miten lapsellisia ihmiset ovat. Onneksi elämä koulii - ainakin toivon niin.

Vierailija
11/13 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kai sitten. Itselleni asia oli sinänsä aivan fine, jäi vain pohdituttamaan, että onkohan tällaiseen jotain etikettiä. Jännä jos ei, ei tämä ainutkertaista voi olla!

Vapaa-ajalla me ollaan ihan vapaalla, ei meidän tarvitse poistua mistään. Asiakkaan kanssa ei kaveerata toki, mutta kyllä samoissa juhlissa voi olla. Ja mitä tulee noihin puheisiin, niin itse sen rajaa mitä elämästään puhuu.

Vierailija
12/13 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On teillä ongelmat. Minä sanoisin että moi - ja se siitä. Aikuisia ihmisiä, kaikilla on aivan järkyttäviä vastoinkäymisiä(kin) elämässä, ja jokainen sen tietää. Vapaalla ei rooleja ole, ainakaan minulle. Jos jollekin on, se on hänen ongelmansa. Ammattilaisella on vaitiolovelvollisuus, joten tuskin hän sinun sielunelämästäsi olisi bileissä kysellyt.

Okei, totta varmaan tämä! En siis yleisesti ahdistunut tilanteesta tai ajatellut että hän mitään paljastaa, jäi vain mietityttämään ja ajattelin avata keskustelua aiheesta. Minua ei ainakaan hävetä terapeutilla käyntini yhtään ja useimmat kaverini tämän tietävätkin, tuntui vain oudolta osoittaa että TÄSSÄ SE TERAPEUTTI NYT ON niin päädyin vaikenemaan 😁

Ap

Vierailija
13/13 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakas määrää "tahdin". Me emme saa periaatteessa edes tervehtiä asiakasta kadulla, ellei asiakas itse tervehdi ensin. Vaitiolovelvollisuutta tietystikin pitää kunnioittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan