Pitääkö minun maksaa kaikki, koska siihen on varaa??
Parisuhde kriisissä, suorastaan eron partaalla kulujen jakamisen takia. Tienaan hiukan paremmin nykyisin, en kuitenkaan mitään megasummia. Lisäksi muutamia kymppitonneja perintöä. Puoliso reagoinut tähän niin, että tekee vähemmän töitä, tienaa vähemmän, tuhlaa enemmän. Sitten on ihan hoomoilasena, että mikä tässä nyt on ongelma, sullahan on sitä rahaa.
Minusta tämä ei nyt kuitenkaan mene ihan oikein, miten teistä? Silloin oli tavallaan helpompaa, kun molemmat olivat yhtä p.a. Se maksoi, kenellä oli. Mutta nyt puoliso ihan selkeästi tienaa tahallaan vähemmän voidakseen sanoa, että maksa sinä kun ei hänellä ole rahaa.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa on väärin? Noinhan naisetkin tekevät: olen hoitovapaalla, minulla ei ole tuloja, sinulla on, maksa kaikki. Hoidan sinun lastasi, en tee kotitöitä, ne jaetaan sinulle. Ja koska olen koko päivän hoitanut vauvaa, on ilta ja yös sinun vuorosi.
Jos et tee näin, olet ihan kakkapää.
Entä jos mies on kotona hoitamassa lapsia?
Meillä molemmat vanhemmat ovat jakaneet puoliksi perhevapaat, kun lapset oli meillä yhteinen projekti ja oli yhteiset rahat ja kotityöt jaettiin puoliksi.
Eikö se ole itsestään selvää, jos omat rahat molemilla, lapsia kotona hoitavalle vanhemmalle puoliso maksaa puolet ansionmenetyksestä ja eläketurvan ja Kela maksaa osan, vai naapurin Mirkun ja Peran se pitäisi tehdä, samoin lapseen liittyvät palkattomat ppoissaolo työstä.
Miksi niitä lapsia pitää hankkia, jos noin vaikeaa on luopua omista tuloista perheen hyväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut naimisissa ja olen joutunut työssäkäyvän miehen elättäjäksi. Mies olettaa, että nainen maksaa kaikki laskut ja ruuat ym. Itse laittaa koko palkkaansa omiin harrastuksiin ja lainoihin. Ei osallistu kotitöihin eikä lastenhoitoon oma-aloitteisesti eikä pyydettynä. Sitten ihmetellään kun tulee ero. Taloudellisesti olen pärjännyt hyvin ilman loisivaa miesvauvaa.
Jokin ei nyt täsmää. Olet ollut naimissa ja olet joutunut työssäkäyvän miehen elättäjäksi.
Ei siihen elättäjän rooliin jouduta itsekseen. Itse olet siihen alistunut joten voit syyttää vain itseäsi.
Varmaan huomasit, että kun erosit niin se auttoi kummasti tilanteeseen?
Kyllä rooliin pikkuhiljaa ajautuu, kun toinen ei suostu osallistumaan enää yhteisiin menoihin. Ja ensinhän sitä toivoo ja uskoo, että toinen tulee järkiinsä. Ja eroaminen ei ole kovin nopea prosessi. Muutto, ositus ja tappelu vie oman aikansa. Ei tällainen sankari myöskään nähnyt olevansa lapsesta elatusvelvollinen, vaikka on hänet tähän maailmaan saattanut. Nyt on rauhallista, kun elatukset pyörii ulosoton kautta ja miestä ei ole lapsen elämässä enää vuosiin nähty. Kai se löysi jonkun muun elättämään.
Omalla kohdalla ajauduin perheen kulujen maksajaksi yrittämällä miellyttää aina niin huonolla tuulella olevaa exää. Molemmat käytiin töissä, mutta jotenkin ajattelin, että minun velvollisuus oli maksaa hurjasti enemmän. Viimeiset vuodet meni niin, että maksoin talolainan, remonttilainan, ruoan, auton maksut, vakuutukset ja lasten menot yksin. Ex makseli pikkulaskut eli jäte, vesi, sähkö ym ja loppurahat meni hänen omiin harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman miehistä suurin osa haluaa ja vaatii, että voi maksaa perheen kulut ja vaimon kulut, se on miehille ympäri maailman kunnia-asia, miehekkyyden ja kyvykkyyden merkki.
Tosin eivät heidän naisensa kuitenkaan ole mitään vapaamatkustajia, vaan tuovat kotiin oman osuutensa huolenpidolla, kotitöillä ja ylläpitämällä kotia ja perhettä.
Näille miehille on rakkauden ja huolenpidon osoitus huolehtia perheyksiköstä taloudellisesti ja nainen saa usimmiten pitää kaikki omat ansionsa omaan käyttöönsä. Nämä samat miehet kustantavat usein MYÖS vanhempansa ja sisarustensa menot.
Tässä on yksi syy miksi moni suomalainen nainen valitsee kumppanikseen muun kuin suomalaisen miehen.
Tässä on syy miksi moni suomalainen mies joutuu vain tyytymään.
Se luo myös epätasa-arvoiset valtasuhteet jossa nainen on täysin riippuvainen miehestä. Tätä ollaankin sitten paikkailtu esim jenkeissä sillä, että avioerossa naiset saa hulluja summia ja sormuksetkin on niin arvokkaita, että niillä voi kompensoida tulonmenetyksiä eron sattuessa.
Muutenkin viime vuosituhannen meininkiä. Ainoastaan vanhanaikaiset miehet HALUAA saada elättää vaimonsa, ja niillä on sit monesti muitakin vähän vanhanaikaisia mielipiteitä siitä mikä naisen rooli on.
Miehellä voi olla ihan millaisia tahansa mielipiteitä naisen roolista, ihan kuin ystävilläsi voi olla mielipiteitä roolistasi ja tekemisistäsi, mutta naisella on päätäntävalta omaan elämäänsä.
Vieläkö 2022 naiset jotenkin alitajuisesti alistuvat miehille, surullista.
Luulin että Suomi on naisten itsenäsisyyden, riippumattomuuden ja naisen voiman mallimaa.
Mitä väliä sillä on mitä joku ajattelee roolistasi, hei nainen!
Itse luot roolisi, ja pidät sen.
Olennaista lienee että asioista ei sovita suhteen alkuhetkillä ja nainen saattaa ajautua läheisriippuvuus koukussa jotenkin alisteiseen asemaan.
Mutta on haaste olla suhteissa ja silti säilyttää oma päätäntävalta ja itsenäisyys.
Meidän taloudessamme on ollut hetkiä, jolloin toinen on tienannut vähemmän kuin toinen. Silloin ollaan yhteiset kulut maksettu suhteessa tuloihin, eli toinen maksanut vaikkapa 75% ja toinen 25%. Toimii.
Vierailija kirjoitti:
No naisethan ihan tilastollisesti opiskelevat matalapalkkaisimmille aloille. Meilläkin käy opiskelijabileissä näitä humanisteja jotka tunnustavat tulleensa sinne hakemaan hyvätuloista miestä.
Miten kukaan jostain "opiskelijabileistä" hyvätuloista kumppania etsisi!? Hahaha
Tai no jos siellä pyörii jotain sukunsa rahoilla ratsastavia niin ehkä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloudessamme on ollut hetkiä, jolloin toinen on tienannut vähemmän kuin toinen. Silloin ollaan yhteiset kulut maksettu suhteessa tuloihin, eli toinen maksanut vaikkapa 75% ja toinen 25%.
Mutta tässä tapauksessa toinen tienaa nimenomaan tahallaan vähemmän vain sen takia, ettei tarvitsisi msksaa mitään tylsiä laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla ajauduin perheen kulujen maksajaksi yrittämällä miellyttää aina niin huonolla tuulella olevaa exää. Molemmat käytiin töissä, mutta jotenkin ajattelin, että minun velvollisuus oli maksaa hurjasti enemmän. Viimeiset vuodet meni niin, että maksoin talolainan, remonttilainan, ruoan, auton maksut, vakuutukset ja lasten menot yksin. Ex makseli pikkulaskut eli jäte, vesi, sähkö ym ja loppurahat meni hänen omiin harrastuksiin.
Juuri näin meilläkin, eli tilanteeseen on nimenomaan pikkuhiljaa ajauduttu. Jotenkin se käy uskomattoman sakakavalasti.
Ap
Vie puolison laukut eteiseen. Kysy mihin voit palauttaa oston.
Et sitoutunut ostopuolisoon etkä näin ollen maksa. Palauta lähimpään myymälään.
Pahoittelen, mutten ymmärrä mitä kohtaa sinun viestisi tarkoittaa, ja missä mielessä.