Etkö saa säännöllisiä tuloja? Eikö sinua hirvitä tuleva eläke?
Itseäni ainakin hirvittäisi. Nyt ehdin vielä saada kunnollisen eläkkeen, koska olen valtiolla töissä.
Kommentit (102)
Minimalistiset säännölliset tulot minulla.
Siksi olen sijoittanut ja jatkan sujoittamista edelleen.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sä et ole varmaan koskaan kuullut työstä riippumattomista tuloista? Niinku esimerkiksi pääomatuloista? Mun kuukausittaiset pääomatulot tulee moninkertaisesti ylittämään mun eläketulot siinä vaiheessa kun jään eläkkeelle.
Eiku, ne mahdollistaa eläkkeelle jäämisen jo ENNEN eläkeikää.Katsos kun siihen eläkeikään kannattaa ja voi varautua muutenkin kuin maksamalla Tyel-maksuja. Niinku esmes aloittamalla sijoittamisen nuorena sen sijaan että vaan matkustelis, bailais tai ostais joka viikko uusia tavaroita.
Saitpa asian kuulostamaan helpolta. Itse ainakin sain aika pientä palkkaa uran alussa. Ensin piti säästää asp, että pystyi ostamaan ensiasunnon ja pääsi pois vuokralta. Sitten piti maksaa sekä opinto-, että asuntolaina. Kun opintolaina loppui, piti maksaa autolainaa ja ottaa lisää asuntolainaa.
Edellisen johdosta meni aika monta vuotta, ennen kuin oli varaa sijoittamiseen. Puhumattakaan, jos olisi tehnyt liudan lapsia elätettäväksi.
Miksi piti ostaa asunto? Olisithan voinut aloittaa sijoittamisen silloin.
Minua auttoi, kun sain seitsemän vuotta ammattiliiton ansiosidonnaista päivärahaa lisäpäivillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaa kesämökin niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin.
ollaanpa sitä katkeria kesämökistä taas..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa elää nyt eikä sitten eläkkeellä. Elämä on nyt. Hullu työtä tekee yhtään enempää kuin minimi-määrän. Tiesin jo lapsena etten tule koskaan tekemään 8h työpäiviä.
No sen verran varaudun eläkkeeseen kyllä että rahasto kasvaa kaiken aikaa. Jos ei talous romahda täysin seuraavan 40 vuoden aikana niin hyvä potti kertyy eläkkeeseen mennessä. Ja eiköhän perinnöistäkin osansa saa.
Kuin omaa tekstiä lukis. En ole koskaan nähnyt itseäni tuossa 8 tuntisessa oravanpyörässä. Olen tehnyt osa-aikatöitä ja sittemmin yrittäjänä osa-aikaista päivää. Jää aikaa muulle merkitykselliselle elämässä, NAUTIN!
Juuri näin. Täytyy olla pähkähullu jos luulee että. 40v päästä on mitään työeläkeyhtiöitä edes olemassa. En ole koskaan ymmärtänyt niitä jotka kehuskelee olevansa työnarkomaaneja ja paiskii töitä 12-14h/vrk.
Usein nämä tajuaa vasta terveyden pettäessä tai kuolinvuoteellaan että
hukkaan meni koko elämä.Työeläkekassan arvo on viisinkertaistunut vuoden 1995 jälkeen eikä ole mitään syytä, että eikö sama trendi jatkuisi.
2400 brutto palkasta maksat eläkemaksua 180 euroa kuukaudessa josta 2,7 euroa menee omaan eläkkeeseesi ja loput nyt kotona eläkkeellä oleville. Työeläkkeitä maksetaan 30 miljardia vuodessa ja lisäksi 3 miljardia kansaneläkkeitä ja takuueläkkeitä verorahoista.
TRADENOMI ON PELLE.
Tradenomi, säkin olet joskus vanha ja joudut eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Takuueläke nousee kokoajan sen verran hyvin että menee kohta ohi pienempien työeläkkeiden. Pitäisi kysyä eikö turhauta olla pienipalkkaisessa töissä?
Täyden takuueläkkeen saa vain ne, joilla ei ole ollut elämänsä aikana mitään eläkettä kerryttävää ansiotyötä. Eli pitäisi sitten elää koko elämänsä siten, että ei tee mitään töitä jotta saisi tuon noin 850 e kk. Ja kun tuosta ottaa sitten verot pois, niin ei kyllä kovin paljoa jää rahaa elämiseen.
Lisäksi pienituloiset saavat usein oman työeläkkeensä lisäksi kelan maksamaa kansaneläkettä, eli ihan noin ei asia mene. Esim. jos pienituloisella henkilöllä olisi työeläkettä kertynyt (siis ihan ansiotyöstä) 850 e / kk, niin hän tulee saamaan sen lisäksi kansaneläkettä 210 e, eli yhteensä 1060 e. Takuueläke ja kansaneläke kyllä pidetään synkassa, joten tuollaista tilannetta ei pääse syntymään, että työnteko ei kannata. Pikkuhiljaa suomikin tulee olemaan sellaisessa tilanteessa, että etuuksia ei voida enää parantaa, vaan niitä huononnetaan, joten en laskisi elämääni tuollaisen varaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuueläke nousee kokoajan sen verran hyvin että menee kohta ohi pienempien työeläkkeiden. Pitäisi kysyä eikö turhauta olla pienipalkkaisessa töissä?
Täyden takuueläkkeen saa vain ne, joilla ei ole ollut elämänsä aikana mitään eläkettä kerryttävää ansiotyötä. Eli pitäisi sitten elää koko elämänsä siten, että ei tee mitään töitä jotta saisi tuon noin 850 e kk. Ja kun tuosta ottaa sitten verot pois, niin ei kyllä kovin paljoa jää rahaa elämiseen.
Lisäksi pienituloiset saavat usein oman työeläkkeensä lisäksi kelan maksamaa kansaneläkettä, eli ihan noin ei asia mene. Esim. jos pienituloisella henkilöllä olisi työeläkettä kertynyt (siis ihan ansiotyöstä) 850 e / kk, niin hän tulee saamaan sen lisäksi kansaneläkettä 210 e, eli yhteensä 1060 e. Takuueläke ja kansaneläke kyllä pidetään synkassa, joten tuollaista tilannetta ei pääse syntymään, että työnteko ei kannata. Pikkuhiljaa suomikin tulee olemaan sellaisessa tilanteessa, että etuuksia ei voida enää parantaa, vaan niitä huononnetaan, joten en laskisi elämääni tuollaisen varaan.
Tuo 850 on netto summa ja sen saa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 850 on netto summa ja sen saa kaikki.
Ja yksin asuva saa eläkeläisen asumistuen ja lääkkeisiin toimeentulotukea. 500 pitää jäädä ruokarahaa ja vaaterahaa.
200 000 eläkeläistä saa asumistukea.
Olen 22v enkä murehdi asiaa, koska tiedän etten koskaan tule pääsemään eläkkeelle. Maailma on tuskin pystyssä enää silloin, tai jos on, niin siinä kunnossa ettei täällä huvita edes elää.
Ei hirvitä,pieneksi jää.Sairastuin töissä.Eletään sillä mitä tulee.Säästää ,miettii selviimistään.Kyllä tuo kela,eläkefirma kyykyttänyt niin että jos elossa selvitään,lasku yht.kunnalle ei tule olemaan pieni.Kahdesti haettu työkyv.eläk.Essee pitää kirj.seur.kerran..että näin.Aina löytyy porsaanreikä jota he hyödyntää.Ensiaskel ongelmiin tanan kälä.
toimeentulotuella elelen. joten ei hirvitä kun olen "treenannut" jo valmiiksi pienituloisuutta.
Jään eläkkeelle 7 vuoden päästä. Asun ja elän yksin ja kyllä hirvittää
Olin nuorena 5 vuotta ulkomailla, sen jälkeen tein lapset joten iso pätkä on poissa.
Onneksi on velaton asunto hyvällä paikalla. Voin myydä sen ja muutan edullisempaan maahan asumaan
Uskoisin, että sosiaaliturva on olemassa vielä 40 vuoden kuluttua - eivät asiat niin nopeasti muutu niin radikaalisti. Minulle on tulossa perintöä, mutta todennäköisesti luovun siitä lasteni hyväksi, ettei omaisuus valu mahdollisiin hoivamaksuihin tms.
Ei pelota yhtään, koska loisin trollin rahoilla. Turpa kiinni ja töihin siitä orja.
Ei vanhana rahaa tarvitse. Kyllä se keinutuoli edullisella ruualla liikkuu. Sama työntää keski-ikäisenä täysillä elämää, kun on fyysisesti kunnossa. Työ on välttämätön paha välillä. Kohta pitää taas jotain hakea, kun vuoden jo olen ollut ansiopäivärahoilla. M37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MItä järkeä on nostaa jotain isoa eläkettä kun joudumme käymään töissä 68-70-vuotiaiksi ja eliniänodote on miehillä n. 75 v ja jos olet nainen niin voit elää 82-vuotiaaksi. Joo, siinä sitten muistisairaana makuutat rahoja tilillä, että lapset ja lapsenlapset saavat joskus käyttää.
Jos joutuu hoitokotiin niin tilillä olevat rahat menevät hoitokodille. Hoitokotimaksu on 5000 kuukaudessa. Eli eläke menee hoitokodille ja tililtä loput. Jos ei ole tilillä rahaa niin yhteiskunta maksaa verorahoista tuon hoitokotimaksun. Tällä hetkellä eläkeläisten hoitokotimaksuja maksetaan 5 miljardia verorahoista.
Se on juuri näin. Hoitokoti laskuttaa kaikesta tulojen ja varallisuuden mukaan ja jos on omistusasunto tai talo, niin Hoitokoti vaatii myymään tai laittamaan sen vuokralle. Tilillä oleva kymppitonni kuluu muutamassa kuukaudessa. Vierestä nähty. Pitää käytännössä olla varaton että kunta tai sossu maksaa yhtään mitään. Kannattaa tuhlata tai lahjoittaa pois jokainen euro ennen kunnon huonontumista.
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhana rahaa tarvitse. Kyllä se keinutuoli edullisella ruualla liikkuu. Sama työntää keski-ikäisenä täysillä elämää, kun on fyysisesti kunnossa. Työ on välttämätön paha välillä. Kohta pitää taas jotain hakea, kun vuoden jo olen ollut ansiopäivärahoilla. M37
Olisi kiva tietää, mitä mieltä olet silloin, kun olet itse eläkeläinen.
~ n65v ~
Tuskin ehdin elää eläkkeelle saakka. Eikö sitä ikärajaa nosteta koko ajan muutenkin? En siis jaksa välittää, yritän vaan jotenkin pärjäillä.