Etkö saa säännöllisiä tuloja? Eikö sinua hirvitä tuleva eläke?
Itseäni ainakin hirvittäisi. Nyt ehdin vielä saada kunnollisen eläkkeen, koska olen valtiolla töissä.
Kommentit (102)
Ei hirvitä, mulla on lotto vetämässä.
Ei hirvitä. Rahaa on jo nyt tarpeeksi, suurehkoja perintöjä vielä tulossa. Sitä paitsi voi kuolla kupsahtaa ennen eläkeikää.
Pienellä palkalla läpi elämän työskennelleen eläke on lähes sama kuin läpi elämän työttömänä olleella. Ei paljoa tarvi matalapalkkalaisten eläkettä juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni saisin säännöllisiä tuloja, mutta matalapalkkapätkää vain pukkaa...
Sama. Ja muun muassa siksikään en usko, että olen enää eläkeikäisenä elossa.
Eikös eläke ole säännöllinen tulo?
Veikkaan, ettei moni nuorena edes ajattele koko asiaa. Opiskellaan kolmekymppiseksi, asutaan ulkomailla ja sitten ollaan lasten kanssa vuosikausia kotona. Nelikymppisenä härätään todellisuuteen, että eläkettä on kertynyt joku hassu satanen, eikä jatkokaan pienipalkkaisissa pätkätöissä hyvältä näytä.
Köyhä on huolettoman ja unelmiinsa uskovan vanhuus.
Ei hirvitä, sillä en tule elämään niin vanhaksi.
Olen työelämässä törmännyt 60v jotka aloittaneet ekan palkkatyön eläkkeen toivossa. En ihan ymmärrä jos palkka o 3500 eikä ehdi nousta ennen eläkettä että kannattaako.
Sinä et itse maksa omaa eläkettäsi, vaan töissä olevat lapsesi sen itseasiassa kustantavat veroina joka kuukausi sitten kun olet eläkkeellä. Eläkemaksut...
Ap sä et ole varmaan koskaan kuullut työstä riippumattomista tuloista? Niinku esimerkiksi pääomatuloista? Mun kuukausittaiset pääomatulot tulee moninkertaisesti ylittämään mun eläketulot siinä vaiheessa kun jään eläkkeelle.
Eiku, ne mahdollistaa eläkkeelle jäämisen jo ENNEN eläkeikää.
Katsos kun siihen eläkeikään kannattaa ja voi varautua muutenkin kuin maksamalla Tyel-maksuja. Niinku esmes aloittamalla sijoittamisen nuorena sen sijaan että vaan matkustelis, bailais tai ostais joka viikko uusia tavaroita.
No eläkkeelle pääsen vasta 67-vuotiaana. En kertakaikkiaan osaa stressata elämän viimeistä kvartaalia. Eiköhän siinä iässä ole vähän muuta mielessä kuin raha. Ja onhan sitä säästöt ja perinnöt myös kertyneet siihen mennessä. Eläke sentään on sellainen varma tulo jota kukaan ei ota pois - se on se tärkein juttu, ei niinkään eläkkeen suuruus. Ja voihan sitä jotain yrittäjyyttä harrastaa eläkkeen päälle ja siitä saa vähän lisätuloa elämään.
Eläkeote kirjoitti:
Veikkaan, ettei moni nuorena edes ajattele koko asiaa. Opiskellaan kolmekymppiseksi, asutaan ulkomailla ja sitten ollaan lasten kanssa vuosikausia kotona. Nelikymppisenä härätään todellisuuteen, että eläkettä on kertynyt joku hassu satanen, eikä jatkokaan pienipalkkaisissa pätkätöissä hyvältä näytä.
Köyhä on huolettoman ja unelmiinsa uskovan vanhuus.
Yksi vaihtoehto on myös tehdä työtä jota vihaa viiskyt tuntia viikossa jotta näyttäisi tärkeältä ja tuottavalta ja saisi suurta palkkaa. Että sitten eläkeläisenä kompurajalkana voi kulutella niitä säästöjä ja eläkkeitä ja nauttia elämästä joka pääosin kyllä meni jo.
Mutta tässä välissähän on kaikenlaisia muitakin vaihtoehtoja.
Kannattaa elää nyt eikä sitten eläkkeellä. Elämä on nyt. Hullu työtä tekee yhtään enempää kuin minimi-määrän. Tiesin jo lapsena etten tule koskaan tekemään 8h työpäiviä.
No sen verran varaudun eläkkeeseen kyllä että rahasto kasvaa kaiken aikaa. Jos ei talous romahda täysin seuraavan 40 vuoden aikana niin hyvä potti kertyy eläkkeeseen mennessä. Ja eiköhän perinnöistäkin osansa saa.
Olen niin nuori, että kuolen vanhuuteen ennen kuin pääsen eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et itse maksa omaa eläkettäsi, vaan töissä olevat lapsesi sen itseasiassa kustantavat veroina joka kuukausi sitten kun olet eläkkeellä. Eläkemaksut...
Nykyiset työelämässä olevat maksavat osin jo eläkkeelläolevien eläkkeitä. Samalla kuitenkin kerryttävät omaa eläkettään. Kiitos kohonneiden eläkemaksujen, koko ajan mennään parempaan suuntaan, jossa eläkeläinen ja entinen työnantajansa ovat työeläkemaksuistaan maksaneet eläkkeen.
Ps. Työntekijä maksaa niistä noin 5% palkkasummasta ja työnantaja noin 15%.
Tiedän etten tule saamaan mitään eläkettä saati jäämään eläkkeelle, kyllä sen jo nuoret tietävät joten on turha ottaa stressiä miten paljon työtä tekee verollisena tai verottomana, itse ainakin pyrin säästämään eläkkeeseen ja sijoittamaan niin paljon kuin pystyn jotten ole pienen eläkkeen varassa. varmaan muuta pois Suomesta halvempaan maahankin jotta rahaa jää elämiseen.
En jaksa pätkääkään miettiä niin pitkälle. Lähipiirissä olen nähnyt miten yhtäkkiä voi elämä päättyä nelikymppisenä tai muutamaa vuotta ennen eläkepäiviä. Elän nyt ja nautin. Asiat järjestyy kyllä aina jotenkin, turha murehtien elää elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ap sä et ole varmaan koskaan kuullut työstä riippumattomista tuloista? Niinku esimerkiksi pääomatuloista? Mun kuukausittaiset pääomatulot tulee moninkertaisesti ylittämään mun eläketulot siinä vaiheessa kun jään eläkkeelle.
Eiku, ne mahdollistaa eläkkeelle jäämisen jo ENNEN eläkeikää.Katsos kun siihen eläkeikään kannattaa ja voi varautua muutenkin kuin maksamalla Tyel-maksuja. Niinku esmes aloittamalla sijoittamisen nuorena sen sijaan että vaan matkustelis, bailais tai ostais joka viikko uusia tavaroita.
Saitpa asian kuulostamaan helpolta. Itse ainakin sain aika pientä palkkaa uran alussa. Ensin piti säästää asp, että pystyi ostamaan ensiasunnon ja pääsi pois vuokralta. Sitten piti maksaa sekä opinto-, että asuntolaina. Kun opintolaina loppui, piti maksaa autolainaa ja ottaa lisää asuntolainaa.
Edellisen johdosta meni aika monta vuotta, ennen kuin oli varaa sijoittamiseen. Puhumattakaan, jos olisi tehnyt liudan lapsia elätettäväksi.
Mielelläni saisin säännöllisiä tuloja, mutta matalapalkkapätkää vain pukkaa...