Etkö saa säännöllisiä tuloja? Eikö sinua hirvitä tuleva eläke?
Itseäni ainakin hirvittäisi. Nyt ehdin vielä saada kunnollisen eläkkeen, koska olen valtiolla töissä.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa elää nyt eikä sitten eläkkeellä. Elämä on nyt. Hullu työtä tekee yhtään enempää kuin minimi-määrän. Tiesin jo lapsena etten tule koskaan tekemään 8h työpäiviä.
No sen verran varaudun eläkkeeseen kyllä että rahasto kasvaa kaiken aikaa. Jos ei talous romahda täysin seuraavan 40 vuoden aikana niin hyvä potti kertyy eläkkeeseen mennessä. Ja eiköhän perinnöistäkin osansa saa.
Kuin omaa tekstiä lukis. En ole koskaan nähnyt itseäni tuossa 8 tuntisessa oravanpyörässä. Olen tehnyt osa-aikatöitä ja sittemmin yrittäjänä osa-aikaista päivää. Jää aikaa muulle merkitykselliselle elämässä, NAUTIN!
Mikä tuleva eläke? Onko siitä takeita että sinne saakka elän?
Ei huoleta.
Ei hirvitä. Takuueläke on isompi kuin työttömyyskorvaus, joten tulot nousevat, kun muutaman vuoden päästä jään eläkkeelle.
Itse en koe järkkymätöntä luottamusta siihen, että eläkejärjestelmä on ylipäätään enää pystyssä, kun se on minulle ajankohtaista. Työskentelen matalapalkkaisella alalla, ja eläkkeeni arvo (jos sitä saan muutenkaan) tulee olemaan elinkustannusten nousun vuoksi hyvin heikko. En ehdi enää opiskella ja siirtyä paremmin palkattuihin hommiin siinä aikaikkunassa, että se vaikuttaisi eläkkeeseen merkittävästi. En tule jatkamaan töitä eläkkeen vuoksi, vaan käytän aikaani tulevaisuuden taloudellisen turvan kerryttämiseen muilla tavoilla.
Ei hirvitä. Tää korttitalo on jo romahtanut kun eläkkeitä pitäis mulle maksella joten ihan sama. Katellaan sitten mitä keksitään.
Kun maailma ajaa itsensä konkurssiin ja rahan sijaan tulee uusi maksujärjestelmä, alkaa olla aika mennä sinne "saunan taakse." Itse en odota lainkaan ilolla tulevia vuosia. Edessä on nyt jo pakkomuutto kalliimpaan asuntoon ja samalla kun kaikki muukin kallistuu, niin eihän tässä ole mitään järkeä. Olla "vankina" kotona tekemässä etätyötä, että saa itsensä ja läheisensä elätettyä. Jumala voisi kyllä viedä sinne oman saunansa taakse ja ottaa pois jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa elää nyt eikä sitten eläkkeellä. Elämä on nyt. Hullu työtä tekee yhtään enempää kuin minimi-määrän. Tiesin jo lapsena etten tule koskaan tekemään 8h työpäiviä.
No sen verran varaudun eläkkeeseen kyllä että rahasto kasvaa kaiken aikaa. Jos ei talous romahda täysin seuraavan 40 vuoden aikana niin hyvä potti kertyy eläkkeeseen mennessä. Ja eiköhän perinnöistäkin osansa saa.
Kuin omaa tekstiä lukis. En ole koskaan nähnyt itseäni tuossa 8 tuntisessa oravanpyörässä. Olen tehnyt osa-aikatöitä ja sittemmin yrittäjänä osa-aikaista päivää. Jää aikaa muulle merkitykselliselle elämässä, NAUTIN!
Juuri näin. Täytyy olla pähkähullu jos luulee että. 40v päästä on mitään työeläkeyhtiöitä edes olemassa. En ole koskaan ymmärtänyt niitä jotka kehuskelee olevansa työnarkomaaneja ja paiskii töitä 12-14h/vrk.
Usein nämä tajuaa vasta terveyden pettäessä tai kuolinvuoteellaan että
hukkaan meni koko elämä.
Jätän tähän vaan lyriikat Spektin biisistä:
Elämä on lyhyt ja onni on nyt
Ekana sä synnyt, koht sust kasvaa männyt
Siks en haluu, et me eletään niinku nynnyt
Mä korttini pelaan enneku oon mennyt
Älä eläkettä venaa, kun et sit kuitenkaan saa
Jos luulet ne rahastoidaan ni moi vaan
Olen nyt eläkkeellä samassa tilanteessa kuin moni muukin entinen yrittäjä, eli olen maksanut liian pieniniä YEL-maksuja. YEL-maksu oli 540 euroa/kuukausi, kun sen perusteena oleva tulo oli 2000 euroa/kk. Todellinen tulo oli 4500-ALV euroa/kuukausi. Jos olisin maksanut sen mukaan olisivat YEL maksut olleet todella korkeat. Lisäksi olin laskenut, että kohtuullinen korotus YEL-maksuihin olisi verojen jälkeen vaikuttanut vain vähän käteen jäävään eläkkeeseen.
Olin myös palkkatyössä ollessani melkein 5 vuotta, äitiys- ja vanhempain vapaalla.
Yhteenveto vastauksista: Moni ei usko elävänsä eläkeikäiseksi tai tarvitsevansa eläkettä muiden tulojensa ansiosta. Loput eivät usko saavansa minkäänlaista eläkettä järjestelmän romahtamisen takia.
Niinpä moni ei tee asialle mitään. Kumma kun eläkeläiset kuitenkin koko ajan valittavat, ettei eläke riitä esimerkiksi lääkkeisiin, puhumattakaan muusta. Ensin pelätään, että kuollaan ja sitten, ettei kuollakaan.
Onnea ja menestystä valitsemallanne tiellä.
Eihän sitä eläkettä ole pakko ottaa, jos on sitä mieltä, ettei sitä kuitenkaan saa. Voi olla ilmankin. Eläkkeet jää fiksummille.
Maailma muuttuu ja rahat loppuvat. Jos yhteiskunnalla ei ole varaa maksaa kansalle sosiaalietuuksia, takuueläke voidaan poistaa.
Työeläkkeeseen puuttumiseen on vähän isompi kynnys. Sitä on ansaittu työtä tekemällä. Toki työeläkkeen perusteet ajan kuluessa voivat muuttua ja sitten summaa nipistetään pienemmäksi.
Saan jo pientä eläkettä ja ihan hyvin pärjään kun puoliso on vielä työelämässä.
Vastaan, vaikka olenkin työelämässä.
En usko, että eläkejärjestelmä on enää pystyssä ainakaan samoilla ehdoilla, kun tulen eläkeikään. En todellakaan laske tulevaisuuden toimeentuloani sen varaan, ja pienituloisena eläkkeeni ei muutenkaan riittäisi kattamaan vaatimatontakaan elintasoa. Järjestän sitä turvaa muilla tavoin, kuin luottamalla palkansaajan eläkekertymään.
Voi kuule, kukaan meistä nykyisistä alle 50-vuotiaista ei tule saamaan eläkettä euron euroa. Ihan sama missä on töissä vai onko ylipäätään ollut töissä vai työttömänä. Suomen eläkesysteemi sortuu kymmenen vuoden sisällä.
Ap, jään ensi vuonna eläkkeelle. Ei huoleta, olen ollut työelämässä 80- luvun alusta. Nykyisin takuueläke on jo suurempi kuin pieni työeläke.
Ei työkokemusta joten ei töitä, aukkoja cv:ssä sairastelun vuoksi.
Joten hirvittää, koska oon koht 30v enkä oo ollu kuin vuoden töissä aikuisiällä.
Mutta onneks nyt oon valmis opiskelemaan ja ehkä sitten sais töitäkin.
MItä järkeä on nostaa jotain isoa eläkettä kun joudumme käymään töissä 68-70-vuotiaiksi ja eliniänodote on miehillä n. 75 v ja jos olet nainen niin voit elää 82-vuotiaaksi. Joo, siinä sitten muistisairaana makuutat rahoja tilillä, että lapset ja lapsenlapset saavat joskus käyttää.
Persaukisena täällä on oltu koko ajan. En odota että eläkkeellä olisi sen mahtavammat rahavarat. Samaan tyyliin jatkan siis myös eläkkeellä.
Takuueläke nousee kokoajan sen verran hyvin että menee kohta ohi pienempien työeläkkeiden. Pitäisi kysyä eikö turhauta olla pienipalkkaisessa töissä?