Aika, jolloin nykyinen maisterintutkinto oli kandi ja maisterin arvo anottiin tms: oliko nykyistä kandin tutkintoa sitten olemassakaan?
Kommentit (24)
Se nykyinen alempi tutkinto (kandin tutkinto (esim. HuK tai LuK)) joka ei jostain 1980-luvun alkuvuosista 1990-luvulle ollut edes mikään tutkinto vaan anomuksesta myönnettävä arvo, kun tarpeeksi opintoja oli suoritettu (100 ov ja pääaineesta 35 op (proseminaari suoritettuna)) palautettiin tutkinnoksi 1990-luvulla estämään keskeyttäneiden määrää. Siitä on hyötyä vain harjoittelupaikoista ja politiikassa kunnostautuneille sellaisia johtajanpaikkoja varten, joihin vaaditaan korkeakoulututkinto. Ennen 1980-lukua se oli tutkinto mm. peruskouluun siirtymisen seurauksena syntyneen opettajapulan estämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän vain oman tiedekuntani osalta, eli Helsingin yliopiston filosofinen tiedekunta:
Nykyistä kandintutkintoa vastasivat silloin humanististen tieteiden kandidaatin ja luonnontieteiden kandidaatin tutkinnot. Kun jatkoi opintojaan nykyiseen maisterintutkintoon asti (kuten kaikki käytännössä tekivät), sai suoritettua filosofian kandidaatin tutkinnon. Sen päälle sai anomalla ja kai muutaman kympin maksamalla filosofian maisterin arvon, eli opiskella ei tarvinnut mitään vaan se oli muodollisuus jos halusi.
Nyt jälkeenpäin harmittaa että jätin anomatta. On muutamakin kerta pitänyt esim. töitä hakiessa perustella, että kyllä minä oikeasti olen suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon, vaikka tutkintotodistuksessa lukee filosofian kandidaatti. Minulla on kyllä yliopistosta myöhemmin hankittu paperi, jossa virallisesti asian selittävät, mutta kyllä sitäkin on aika epäluuloisesti toisinaan vilkuiltu.
Tuli kyllä mieleen, että yläasteella 70-luvulla meillä oli aineenopettajina noita HuK- ja LuK-tutkinnon suorittaneita. Ehkä jos opettajaksi halusi niin se riitti ja kasvatustiedettä+opetusharjoittelu siihen päälle?
FK- tutkintoa ei taida enää ollakaan ja siksi joku tietämätön sotkee sen HuK- tai LuK-tutkintoihin. Alempi tutkinto riitti yläkoulun opettajan virkoihin.
Juuri noin kun edellä sanotaan. Jos yrität selitttää, että olet FK ja se on ylempi korkeakoulututkinto, niin nykyisin ajatellaan, että olet epäilyttävä huijari, koska kyllähän kaikki sen tietää, että kandidaatti on alemman tutkinnon nimi.
Eli yksi suuri vääryys mikä tässä maassa on tehty on se, että nille FK-arvoisille henkilöille jotka ei olleet hakeneet valmistuessaan FM-arvoa ei annettu oikeutta käyttää tai hakea FM-arvoa 1992 jälkeen.
Valmistuin 1993 FK:ksi ja anoin ja sain maisterin arvon ilman juhlallista vihkimistä vuonna 1994. Olen johonkin toiseen ketjuun kirjoittanut, että aluksi ajattelin, että ihan turha arvo, mutta nyt on pitänyt nuoremmille selittää, että FK=FM. Kun olen kertonut suotittaneeni FK-tutkinnon, on jokunen saman alan ihminen todennut, etteikö sinulla olekaan ylempää tutkintoa. Muuta hyötyä siitä ei ole ollut. Maisterin paperi ei tuossa vaiheessa maksanut mitään.