Palkkaisitko mieluummin amk luokan priimuksen vai oikean yliopiston käyneen keskinkertaisuuden?
Kommentit (75)
Koulutuksella ei ole yksityisellä sektorilla juuri väliä ainakaan ensimmäisen työpaikan jälkeen. Kokemus, osaaminen ja verkosto paljon tärkempiä
Vierailija kirjoitti:
Sen joka vaikuttaa paremmalta.
Molemmat ok haastattelussa mutta kuka nyt huonoista puolistaan silloin kertoisi.
AMK lähinnä amiksen jatke, jossa ei oikeasti joudu pääkoppaansa vaivaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksella ei ole yksityisellä sektorilla juuri väliä ainakaan ensimmäisen työpaikan jälkeen. Kokemus, osaaminen ja verkosto paljon tärkempiä
Juuri valmistuneita molemmat.
Rekryvastaavat hengailevat juuri Vauva-palstalla jakamassa asiantuntemustaan.
Yliopiston koska keskinkertaisilla arvosanoillakin osaa jo tosi paljon. AMKissa puolestaan saa helpommin arvosanoja kuin lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Onko amk:ssa helppo saada lähemmäs vitosen keskiarvo?
Kumpi soveltuu paremmin työhön.
Opintotodistusta on harvemmin kyllä missään ees katottu eli mistä ees tietäis koulumenestyksen.
Rekrytoijat eivät uskalla kysyä tutkintoja, koska ovat todennäköisesti itse epäpätevämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston koska keskinkertaisilla arvosanoillakin osaa jo tosi paljon. AMKissa puolestaan saa helpommin arvosanoja kuin lukiossa.
Kokemus osottanu, että omassa työssä yliopisto ei oo antanu niitä samoja valmiuksia käytännön työhön mitä ite oon saanu amk:ssa. Eli kyllä se työnkuvakin vaikuttaa kumpi soveltuvampi koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt itse olen käsittänyt niin yliopistolla pääsee läpi tentit jopa pelkästään katsomalla vanhoja tenttejä ja niitten ratkaisut. Amk taas edellyttää että on myös tehnyt kaikenlaisia käytännön harjoitustöitä.
Eli amk. Nuo dippa inssit ovat vähän sellaisia kuin jos joku olisi lukenut kymmeniä kirjoja pianonsoitosta muttei koskaan olisi koskenut pianoon. Sitten kun se laitetaan oikean pianon eteen niin paljastuukin kaikenlaista..
Molemmat ok taustoja, luultavasti palkkaisin sen fiksumman tuntuisen. Tällä siis pääsee hanttihommiin josta sitten edetään kykyjen mukaan.
Jonossa on kuitenkin joku jolla on pari tutkintoa.
Mutta jos pitäisi miettiä että kumpaan mielummin tutustuisin niin heittämöllä yliopisto dropouttikin on kiinnostavampi kuin amkki.
Vierailija kirjoitti:
Rekryvastaavat hengailevat juuri Vauva-palstalla jakamassa asiantuntemustaan.
Meillä amk/yliopistotaustaiset palkataan yleensä sellaisiin tehtäviin, että valinnan tekee tuleva esimies ei HR.
Koulutustaso ei ratkaise asiaa. Mutta priimus ei olisi kovin kauan firmassa, koska hän lähtisi "parempiin hommiin" heti tilaisuuden tullen. Priimus ei myös tule toimeen muiden kanssa. Priimukselta usein puuttuu elämänkokemusta ja siten asiakkaiden kanssa tarvittavaa pelisilmää. Suhdetoimintaa ei opita kirjoista. Kyllä monin tavoin kallistuisin yliopiston keskinkertaisuuteen.
Nämä siis omia kokemuksia esimiehenä ja yrittäjänä tekniikan alalta.
AMK on käytännönläheisempi ja varsinkin työuran alussa sieltä valmistuneet ovat valmiimpia siirtymään työelämään. Olen törmännyt useisiin tapauksiin, joissa yliopistossa on opetettu teoriat tosi hyvin, mutta sitten kun työelämässä niitä pitäisi soveltaa käytäntöön niin se ei onnistukaan ja vaatii paljon enemmän perehdyttämistä kuin ammattikorkeasta valmistuneiden perehdytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt itse olen käsittänyt niin yliopistolla pääsee läpi tentit jopa pelkästään katsomalla vanhoja tenttejä ja niitten ratkaisut. Amk taas edellyttää että on myös tehnyt kaikenlaisia käytännön harjoitustöitä.
Eli amk. Nuo dippa inssit ovat vähän sellaisia kuin jos joku olisi lukenut kymmeniä kirjoja pianonsoitosta muttei koskaan olisi koskenut pianoon. Sitten kun se laitetaan oikean pianon eteen niin paljastuukin kaikenlaista..
Olet käsittänyt todella väärin. DI opintoihin sisältyy pakollista työharjoittelua ja paljon labraharjoituksia. Teoriaa sovelletaan jatkuvasti.
"AMK priimus", lol :D - saisi AMK-kaverilla olla jotain maagisia erityiskykyjä jotta menisi minkään maisterin tai DI:n edelle.
Asenne ratkaisee, voisin palkata ilman kouluja käyneekin jos asenne työhön on oikea. Sillä pääsee pitkälle. Monen työn oppii ilman että on koulusta alalle ja työn ohessa voi kouluttautua just työtehtävien mukaan. Mulla monta ystävää jotka ei paljon kouluja ole käyneet mutta ihan huipputehtävissä kuitenkin.
Papereilla ei tehdä töitä tai kerro mitään siitä miten työstä suorituu.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä sähkö/automaation ilta-AMK:n ryhmääni eksyneellä humanistimaisterilla oli jatkuvasti ongelmia suoriutua insinöörimatematiikan ja PlC-ohjelmoinnin kursseista.
Sen joka vaikuttaa paremmalta.