Lapsille sokeritonta vai sokerillista limpparia?
Kumpaa annatte? Ihan mielenkiinnosta. Ja miksi? Onko ne makeutusaineet todella haitaksi?
Ja pliis. Älkää vastatko että ei kumpaakaan ennen kun lapsi on 18.
Kommentit (14)
Sokeriton on todella pahasta hampaille, mulla oli 1 reikä suussa, kunnes jäin koukkuun laitticolaan ja puolessa vuodessa tuli 8 reikää hampaisiin!!!!!!!!!!!!!
Colajuomaa en anna lapselle ollenkaan, se kofeiinimäärä pärähtää aika tujakasti. (Raskausaikana oksensin molemmilla kerroilla, kun yritin juoda kokista)
sokeri tekee ainakin verensokerille hirveitä pienelle. Varmaan joku viisas sanoo että myrkkyjä ne toisetkin on,. niin niin. mutta piti valita toinen :)
Itse olen kyllä joskus antanut ihan light-limuakin, mutta yleensä jos lapset limua juo, niin se on tavallista.
Hampaiden kannalta ei ole merkitysta onko sokeria vai ei, sillä limsat ovat kaikki yhtä happamia(=haitallisia hampaille). Limsoissa etuna tosin on se, että ne huuhtoutuvat nopeasti pois suusta, toisin kuin esim. karkit tai sipsit.
terv. shg
sanoitkin, että ei saa vastata että ei kumpaakaan, niin vastaan silti niin, koska se on meidän perheessä niin. emme tykkää limuista ollenkaan, siis me vanhemmat, joten emme osta niitä kuin korkeintaan synttäreille vieraita varten.
minusta on ihan kummallista, se miten nykyään jo pikkulapset 2-3-vuotiaat totutetaan juomaan limppareita, mikä itu siinä on?
kyllähän ne niitä sitten alkavat haluta.
itse annan kyllä lapsen maistella limua, jos jossakin on tarjolla, mutta eipä tuo ole vielä koskaan halunnut juoda pientä siemausta enempää, ei tykkää hiilihapoista.
Mutta onko sitten ne makeutusaineet yhtään parempia? Olen antanut lightia, sitä itsekin juodaan. Ja siis harvoin. Mutta kun ei ole tynnyrissä kasvatettu, niin tottakai joskus lapsen tekee mieli.
Ap
Sokeri on haitallisempaa terveydelle. Hampaat menevät, lihottaa, tulee sokerihumalaan...
Yhtälaisen happohyökkäyksen saat esim leivästä tai nakista kuin limsoistakin. Sokerittomista limsoisat et saa sokeria, mutta niiden happamuus kuluttaa hampaita samoin kuin sokerillistenkin limsojen. Ei lapset tarvi keinotekoisia makeutusaineita.
t.9
Ei tartte muutenkaan lapselle juottaa sokerisia mehuja yms tai syöttää makeaa. Juhlat on sit asia erikseen. Kohtuus kaikessa niin ei tartte miettiä mitä syö! T: alalle opiskeleva
Vaikka eipä se limsa nyt muutenkaan mikään terveysjuoma ole... ;o)
Sekä laimennettavat mehut että limsat. Meillä juodaan aika paljon mehua (kaupasta kannetaan), limsaa joskus harvoin saunajuomana tai synttäreillä. Pojalla oli aiemmin melkein jatkuvasti maha löysällä, mutta kun vaihdettiin aspartaamilla makeutettu mehu sokerilla makeutettuun, normalisoitui mahan toiminta...
että miksi lapselle pitäisi ylipäänsä antaa limpparia. Ei sitä ole aikuistenkaan pakko juoda lasten nähden (eikä muutenkaan), mutta jos limonaditon elämä ei onnistu, niin ehdottomasti tavallista eikä mitään lightia ja coca colaa en antaisi missään tapauksessa. Multa menee itseltänikin yöunet siitä kofeiinista, mitä se sitten pienelle lapselle tekeekään...
Mehua saavat, aika laimeaa marjamehua. Ja sokerilla makeutettua.
tosin lapset ovat kuunnelleet korva tarkkana, jos äiti tai isi on tilannut vaikka jossain ravintolassa cokis lightia, ja nykyään aina itsekin tilaavat cokis lightin ;-). Vinkkaan aina vaivihkaa tarjoilijalle, että tuo vaan ihan tavallinen...