Pankki ei palauta osakekirjaa
Asuntolainan viimeinen erä maksettu huhtikuussa eli olen velaton. Olen pyytänyt pankilta vakuutena olleen asunnon osakekirjaa, mutta he eivät sitä anna, koska jonkun uuden säännön mukaan pankki ei saa luovuttaa osakekirjaa kuin asuntokaupan yhteydessä. Siihen asti pankki pitää sitä "varmuuden vuoksi".
En ole holhouksenalaisena, raha-asiani ovat kunnossa, minulla on säännölliset tulot ja lainan maksoin täsmälleen maksusuunnitelman mukaisesti. Silti Säästöpankki katsoo, että osakekirja ei ole minun. Kertaalleen jo jouduin toimittamaan kauppakirjan ja tiedot maksetusta leimaverosta jne. ja jouduin jopa hakemaan isännöitsijältä todistuksen, että minut on merkitty ko. osakkeiden omistajaksi (näkyisi muuten osakekirjastakin, siis siitä, joka on pankissa, mutta ei nyt vaan riitä). Ei auta, pankin lakimies on ehdoton. Mutta jos haluan lainaa, niin heillä on sitten jo vakuudet valmiina. Jos haen lainaa jostain muusta pankista, he eivät valitettavasti voi vakuutta luovuttaa.
Onko kukaan muu joutunut tällaisen kafkamaisen pyörityksen uhriksi vai pitäisikö tehdä niin kuin lakimies neuvoi eli myydä asunto, ottaa lisää lainaa ja laittaa uuden asunnon osakkeet vakuudeksi.
Kommentit (29)
Pankin puolelta ihan höpö höpöä, jos osakkeeseen ei kohdistuita vastuita heidän pitää palauttaa osakekirja sinulle. Oletko saanut syyn kirjallisesti? Oikea paikka valitukselle on FINE. Todella ammattitaidotonta pankilta pyytää sinulta dokumentteja omistajuuteen liittyen, nämä tiedot näkyvät panttaussitoumekselta. Ihmeellisiä ongelmia näiden pikkupankkien kanssa.
T. Rahoituksessa työskentelevä
O:lla alkavasta pankista en saanut asuntolainaa, ollessani väliaikaisesti pois vakkaritöistä, mutta toinen pankki nauroi asialle ja myönsi lainan. Jos tuo on O:lla alkava pankki, niin en ihmettelisi jos olisivat hukanneet koko osakekirjat
No onpa outoa. Kun minä maksoin lainani pois niin kysyin vaan että mistä ja koska voin noutaa osakekirjani ja sitten hain ne. Kertomasi ei kuulosta ihan nykypäivältä, osakekirjojen sähköistäminenkään ei sitä selitä, koska pankki ei hoida sitä. Ota yhteys omaan lakimieheen, eiköhän asia selviä.
Vierailija kirjoitti:
O:lla alkavasta pankista en saanut asuntolainaa, ollessani väliaikaisesti pois vakkaritöistä, mutta toinen pankki nauroi asialle ja myönsi lainan. Jos tuo on O:lla alkava pankki, niin en ihmettelisi jos olisivat hukanneet koko osakekirjat
AP sanoi jo että paperi on Säästöpankilla, O:sta ei ole puhuttu mitään. Mitä O:hon tulee, niin minä sain osakekirjasta kopion itselleni ja alkuperäinen jäi pankille säilytettäväksi. Katsotaan ja ilmoitellaan 10 vuoden päästä antavatko takaisin kun velka on maksettu.
Kyllä osakekirjat pitäisi sieltä pankista pois saada, jos siihen ei kohdistu mitään panttausta tms.
Onko mahd. niin että osake on pantattu myös jonkin muun velan kuin asuntolainan vakuudeksi, tarkoitan siis
luottokorttia, autolainaa tai muuta kulutusluottoa. Tämä pitäisi selvitä pankista/panttausitoumuksesta, joka pankille on joskus annettu.
Jos ei omin voimin selviä, niin kannattaa olla ottaa lakimies /nainen avuksi, hän osaa kyllä äkkiä selvittää asian.
Saankohan minä osakekirjani, kun takausvastuu poistuu tässä kuussa?
Olen suunnitellut uuden asunnon ostoa.
.[/quote]
Tiestihän, että jokun kuolet, niin perikunta ei saa asunto-osakkeen osakkeita haltuunsa lähes vuoteen, vaikka asunto olisi velaton ja he halusisivat sen myydä.[/quote]
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa.
Täysin laitonta, jos olet täysin varma, että panttioikeus on ollut vain asuntolainasta. Jos on ollut yleispanttaus, tuo on periaatteessa mahdollista, mutta sellainenkin panttaus on mahdollista päättää, jos ei ole mitään luottoja tai luottolimiittejä.
Fine on oikea taho neuvomaan. Osakekirjoja ei myöskään missään nimessä kannata säilyttää pankissa (muutoin kuin omassa tallelokerossa), jos luottoja/panttauksia ei ole. Tästä voi seurata isot ongelmat esim. väärinkäytösten muodossa, koska se jolla on irtain hallussa, voidaan katsoa omaisuuden omistajaksi tai hänellä voidaan katsoa olevan panttioikeus (näyttötaakka on velallisella, ei pankilla).
Sain Nordeasta tilaamalla mieheni osakekirjat valtakirjalla käyttööni kertomalla, että myymme huoneiston ja uusi omistaja tarvitsee ne.
Oman huoneistoni osakkeista sain pankista kopion mappiini, jotta jos minulle tapahtuu jotain, niin lapseni tietää missä pankissa niitä säilytetään ja osakenumerot.
Pidän pankissa säilytystä turvallisimpana vaihtoehtona jos osakkeita ei ole tallennettu digitaalisesti rekisteriin.
Ne on rahanarvoisia papereita jos vaikka tulipalo polttaa ne tai varas vie, niin voi voi, voi tulla kallis paukku.
Meillä kävi rosvoporukka loman aikana penkomassa koko talon, mutta onneksi osakirjat olivat pankissa.