Mistä pesukone joka EI säästele vettä huuhtelussa
Olen lukenut testejä ja arvioita nykyisistä pyykinpesukoneista ja kaikista käy ilmi niiden surkea huuhtelutulos. Syynä energiansäästö, joka kumoutuu suoraan siinä kun pitää ylimääräisiä huuhteluita laittaa paljon. Ostin nyt Samsungin koneen ja huuhtelun aikana vettä ei näy nimeksikään ja saippuakuplista siksi vaikea päästä eroon, ennen linkousta niitä on useiden huuhteluiden jälkeen vielä paljon vaatteissa. Vesitasoa ei näy, kun näyttää että vaatteet ovat vain märät mutta eivät missään vedessä edes pyöri. Perheessä allergikkoja, joten pesuainejäämät ei siksikään ole hyvä juttu. Ei ne toki varmasti kenellekään ole hyväksi. Mistä löytyisi uusi kone johon voisi valita itse lisää vedenmäärää ja huuhteluita? Kertokaa mieluusti merkki ja malli jos teiltä löytyy tällainen kone ja olette tyytyväisiä olleet pesutulokseen. Alan käymään asian kanssa epätoivoiseksi jo kohta.
Kommentit (50)
Nestemäinen pesuaine, annostelen aina vähemmän kuin ohjeen mukaan, tarvittaessa lisähuuhtelu. Tällä kaavalla olen ollut pyykkeihini ihan tyytyväinen.
Meillä on perheessä atoopikkoja ja hyvin pärjätään vm 2020 Mielellä. Käytä vähemmän pesuainetta eikä ollenkaan huuhteluainetta.
Vierailija kirjoitti:
1980-luvulla.
Ei ihan niin vanha tarvi olla. Mulla on just pyörimässä 2006 ostettu kone ja se käyttää ihan tarpeeksi vettä, vaikka en sitä näekään (päältä täytettävä). Pesutulos on aina ihan jees. Nyt neljänkympin kirjopesuohjelma, kestää tunti viisitoista minuuttia. 60-asteisenakin ohjelman pituus olisi ihan sama.
Se ei auta vaikka huuhteluita laittaisi miten monta ylimääräistä kun kone käyttää huuhtelussa niin vähän vettä ettei se huuhtele sen takia kunnolla.
Meillä Aeg. Tuota ostettaessa oli juurikin tuo huuhtelu sama mitä mietin. Myyjä kovasti kehui kyseisen koneen huuhtelua ja testeissäkin oli pärjännyt suht hyvin.
Mutta. Noita aapeen mainitsemia saippuakuplia ei ehkä ole näkynyt, mutta annas olla jos erehtyy pesemään jonkun tumman tai mustan (tiedän, mustat pitäisi pestä erikseen) vaatteen muun pyykin seassa, niin musta vaate on täysin pienen pölyn vallassa. Ekalla kerralla luulin, että oli jäänyt joku paperin pala pyykin sekaan, mutta ei, tämä toistuu joka kerran. Aina joutuu teippiharjalla putsaamaan vaatteet.
Monesta mustasta vaatteesta ei lähde väriä, joten voisi pestä muiden kanssa muuten. Ja ärsyttävää, että välillä ei mustia vaatteita ole pesussa kuin suurin piirtein yksi ja sekin lapsen lempihuppari, niin odottele sille sitten kavereita pyykkiin. Kerran erehdyin pesemään yhden hupparin yksistään. Virhe. Kone ei suostunut (ja siis tuolloin n.1kk vanha) linkoamaan hupparia, vaikka mitä teki. Kuulemma ei saisi yksittäistä vaatetta koneessa pestä.
Tälläisiä ongelmia ei ollut 17v palvelleessa Lg.n koneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ihan perus Miele, olisikohan mallin nimi Classic? Siinä on painike mistä voi lisätä extra veden mihin tahansa pesuohjelmaan.
Samassa koneessa on myös ohjelmointi toiminto, jolla vesimäärän saa nostettu pysyvästi. Vaatii ohjekirjan, on vaikea.
Mitenkä vaikeata luulisit vesimäärän muuttamisen olevan koneissa, jotka eivät tue sitä mitenkään? Silloin pitäisi vaihtaa koko ohjauslogiikka uuteen sen sijaan, että muuttaisi olemassaolevan parametrejä.
Tässä taas järkevä esimerkki miten yritetään tehdä säästöä eikä lopulta se onnistu. Täällä olisi kyllä vettä millä pestä vaatteita, miksei sitä käytetä?
Monestikohan olen tämän suosituksen jo täällä jakanut? No kerran vielä, eli Samsung. Nopea, eikä pihtaa veden kanssa.
Mulla Samsung, olen tyytyväinen. Ostin tarkoituksella koneen, johon voi itse ohjelmoida lisähuuhteluita. En myöskään läträä pesuaineen kanssa.
Itse pelkäsin pesuainejäämiä enemmän kuin enrgian ja vedenkulutusta. Ostin Kuluttaja-lehden testin ja sen perustella ostin Bochin pesukoneen. Hyvin on pyörinyt jo ties miten kauan.
Pyykkäri. kirjoitti:
Itse pelkäsin pesuainejäämiä enemmän kuin enrgian ja vedenkulutusta. Ostin Kuluttaja-lehden testin ja sen perustella ostin Bochin pesukoneen. Hyvin on pyörinyt jo ties miten kauan.
Lisään tähän vielä, että kuluttaa muutenkin enemmän vettä ja voi lisätä lisähuuhtelun.
Tämä on raivostuttava kehityssuunta etenkin Suomen kaltaisessa maassa, jossa vedestä ei ole pulaa. Itselläni on oma runsastuottoinen kaivo, josta otettu vesi ei ole KENELTÄKÄÄN pois, ja raivostuttaa, kun kaupoista on vaikea löytää muita kuin vettä säästeleviä astian- ja pyykinpesukoneita. Joutuu sietämään paskaa pesutulosta, vaikka ilmaista vettä riittäisi niin, etten saisi kaivoa millään tyhjäksi, ellen montaa kertaa päivässä täyttäisi ja tyhjentäisi jotain paljua. Ekologisuudella tätä ei mitenkään voi perustella.
Pyykkäri. kirjoitti:
Pyykkäri. kirjoitti:
Lisään tähän vielä, että kuluttaa muutenkin enemmän vettä ja voi lisätä lisähuuhtelun.
Itsekin mietin jos ostaisin Kuluttaja-lehden testin luettavaksi. Luitko sen edestä täytettävien pesukoneiden testin? Saako kysyä minkä mallinen kone on ja mistä hintaluokasta? Itsekin mielummin ostaisin kunnolla huuhtelevan koneen koska enemmän tuo kuluttaa, että joudun tolkuttomasti ylimääräisiä huuhteluita tekemään ja silti tulos ei ole hyvä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä on raivostuttava kehityssuunta etenkin Suomen kaltaisessa maassa, jossa vedestä ei ole pulaa. Itselläni on oma runsastuottoinen kaivo, josta otettu vesi ei ole KENELTÄKÄÄN pois, ja raivostuttaa, kun kaupoista on vaikea löytää muita kuin vettä säästeleviä astian- ja pyykinpesukoneita. Joutuu sietämään paskaa pesutulosta, vaikka ilmaista vettä riittäisi niin, etten saisi kaivoa millään tyhjäksi, ellen montaa kertaa päivässä täyttäisi ja tyhjentäisi jotain paljua. Ekologisuudella tätä ei mitenkään voi perustella.
Tämä on niin totta. Eikä ymmärretä, että ne lukuisat ylimääräiset huuhtelut ovat myös epäekologisia ja pesuainejäämät vaatteissa eivät varmasti tee hyvää vaatteille kuten ei ihmisellekään. Eli lopulta tulee kuitenkin kalliimmaksi. Tämä on tällaista holhousta mielestäni. Kuluttajan pitäisi saada itse tehdä ratkaisu, omien tarpeiden pohjalta.
Kiitos tästä ketjusta. Meillä on Samsungin kone (jota täällä kehuttiin) ja ongelmana aivan tolkuttoman pölyinen pyykki! Ylimääräiset huuhtelutkaan eivät auta vaan kun vaatteita ravistelee niin niistä lähtee oksettava pölypilvi. Olen käyttänyt sitruunahappoa ja rummunpesuohjelmaa, mutta ei vaikutusta.
Täytyy kai ostaa Miele tai joku taloyhtiöiden pesutupiin tarkoitettu kone (lienevät tosin kalliita ).
Vierailija kirjoitti:
Pyykkäri. kirjoitti:
Pyykkäri. kirjoitti:
Itsekin mietin jos ostaisin Kuluttaja-lehden testin luettavaksi. Luitko sen edestä täytettävien pesukoneiden testin? Saako kysyä minkä mallinen kone on ja mistä hintaluokasta? Itsekin mielummin ostaisin kunnolla huuhtelevan koneen koska enemmän tuo kuluttaa, että joudun tolkuttomasti ylimääräisiä huuhteluita tekemään ja silti tulos ei ole hyvä.
Ap
Nimenomaan tuon edestätäytettävien. Kone on 4-sarjan sarjan malli, vuosiluku ja hinta ei löytynyt sähtököposteista ensiyirttämällä. Veikkaan, että muutaman vuoden ikäinen ja hinta oli noin 500€.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä ketjusta. Meillä on Samsungin kone (jota täällä kehuttiin) ja ongelmana aivan tolkuttoman pölyinen pyykki! Ylimääräiset huuhtelutkaan eivät auta vaan kun vaatteita ravistelee niin niistä lähtee oksettava pölypilvi. Olen käyttänyt sitruunahappoa ja rummunpesuohjelmaa, mutta ei vaikutusta.
Täytyy kai ostaa Miele tai joku taloyhtiöiden pesutupiin tarkoitettu kone (lienevät tosin kalliita ).
Kiitos vastauksista, huojentavaa nähdä ettei tätä ongelmaa ole vain itsellä. Se on vain turhauttavaa kun näinkään arkista asiaa ei saa kunnolla hoidettua. Monella olisi muitakin ongelmia mihin keskittyä.
Itselläkin tuota pölyisyyttä on ollut, mustat vaatteet jonkun vaalean nukan peitossa. Luulin että se on tullut vaaleista pyyhkeistä mutta ei lähde pois enää pesussa tummista vaatteista kun kerran se on tullut. Myös ummehtunut haju vaatteissa on ikävää. Itsekin mietin tuota Mieleä mutta luen ensin tuon Kuluttaja-testin kuten ylhäällä neuvottiin, sieltä löytyy varmasti testattu ja hyvä kone. Katsoin vähän noita teollisuuskoneita, niin vaikuttavat aika kalliilta kyllä. Kestäviä ne varmasti olisi. Kyllä mekin saadaan vielä pyykkiasiat kuntoon, ajan kanssa :)
Ap
Pyykkäri. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykkäri. kirjoitti:
Pyykkäri. kirjoitti:
ApNimenomaan tuon edestätäytettävien. Kone on 4-sarjan sarjan malli, vuosiluku ja hinta ei löytynyt sähtököposteista ensiyirttämällä. Veikkaan, että muutaman vuoden ikäinen ja hinta oli noin 500€.
Kiitos tiedosta. Tuo hintaluokka olisi juuri hyvä, perehdyn tuohon Kuluttaja-testiin ja luotan siihen :)
Ap
Laita erikseen huuhtelu ja linkous ohjelma lopuksi.
Kayta pesupahkinoita
Mahtaako tuollainen edes olla mahdollista?