Korot nousevat, mutta palkat eivät. Meidän lainanhoitoon menee kohta +500 euroa enemmän :(
Jos korot nousevat kolmeen prosenttiin (Euribor 12kk), meidän lainan korot nousevat 500 euroa nykyisestä. Aika kova lasku, vaikka tähän varaa onkin. Se on vaan sitten kaikki pois kulutuksesta, eli talous sakkaa, kun ihmisillä ei ole varaa kuluttaa samaan tapaan.
Jää meiltä huvipuistot ja konsertit, ravintolat ja muut ylimääräiset huvitukset kohta välistä. Onpahan seinät, joiden sisällä kökkiä perheen kesken.
Kommentit (510)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kova on nousu! paljonko maksatte kuukaudessa? Meillä nousee noin 6 euroa kuukaudessa laiankustannukset. ja meillä 186700 lainaa jäljellä korko nyt 0,6%
Meillä on lainaa jäljellä noin 350 000 euroa, ei olla edes ehditty kovin montaa vuotta maksaa. 30 vuoden asuntolaina otettiin, 24 jäljellä. Maksetaan 1400 euroa kuussa, josta 1250 euroa lyhennystä ja loput korkoa.
Ja siis korostan: on laskettu moneen kertaan, että talous kestää ja riskirajana on pidetty kuutta prosenttia. Siitäkin selvitään. Mutta kyllähän tällainen melko yhtäkkinen satojen eurojen muutos talouteen näkyy. Ja tulee näkymään nimenomaan palvelu- ja muilla aloilla.
ap
Vakava paikka noin massiivisella velalla. Oletko laskenut mitä on maksut 6% tai jopa 10% korolla? Kannattaa tehdä jotain muutakin kuin jättää joku huvipuisto väliin. Nyt ruutuvihko ja kynä käteen ja laskemaan mistä kuluista voi kunnolla leikata. Kuulostaa ihan suomen ministeritason taloudenhoidolta. Huono homma. Eikö kukaan ole teille sanonut? Mä hakisin teinä velkaneuvontaan.
Luitko AP:n aloituksesta mitään muuta kuin otsikon?! Hän kertoo, että pystyvät hyvin maksamaan nousevat korot, mutta harmittaa, kun aiemmin oli enemmän löysää rahaa, jota saattoi käyttää matkusteluun, ravintoloihin, huvipuistoihin jne. Mikä tuossa on sinun mielestäsi sellainen uhkakuva, että pitäisi hakeutua velkaneuvontaan?
Ärsyttää, kun suurin osa vastanneista ei ymmärrä lukemaansa. Minä ajattelen samoin kuin AP, mulla on varaa maksaa reilustikin nousevia korkoja. Otin asuntolainani pari vuotta sitten yksin ja ihan itse testasin maksukykyni 7 prosentilla, kun halusin olla varma, että suoriudun nimenomaan kokonaan yksin velastani. Tuolla 7 % korolla pääsin samaan tulokseen yhteen lasketun hoitovastikkeen kanssa, mitä siihen aikaan maksoin vuokraa eli reilun tonnin asumiskuluihin. Tuollaista vuokraa olin maksanut useita vuosia eli ei mitään ongelmaa.
Tähän asti olen laittanut joka kuukausi säästään 500-1000 € ja siltikin ostanut aika lailla sitä mitä olen halunnut (mulla ei ole kallis maku). Minulla ei siis ihan faktisesti tule olemaan vielä pitkään aikaan mitään hätää nousevien korkojen kanssa. Siltikin harmittaa, että elintaso väistämättä laskee. En saa säästettyä remppabudjettiin aiemman kaltaisia summia ja se remontti tulee olemaan paljon kalliimpi kuin aikaisemmin. Joudun jossain kohtaa varmasti myös tinkimään ruokakuluista, jotka nykyisellään ovat noin 500 €/kk yhdelle aikuiselle.
Korkojen nousu ei siis ole kaikille asuntovelkaisille katastrofi, mutta samaan aikaan osuva kaiken muun aivan tolkuton kallistuminen tulee kyllä vaikuttamaan kulutukseen ja sitä kautta talouden kasvuun, työpaikkoihin jne.
Korkojen nousu ei ota kipeää niille, jotka ovat olleet lainanotossa liikkeellä aivojensa kanssa. Ne, jotka ovat vinguttaneet lainahanat sepposen selälleen 0-korkolaskelmillaan, ne ovat niitä, joihin tämä osuu ja todella kipeästi.
Minä en ole huolissani, sillä tein 10 vuotta sitten, lainaa ottaessamme, oman stressitestin; elämä ei saa kaatua, vaikka olisi 8% korot ja toinen talouden palkansaajista työttömänä. Toki tuon jälkeen eli 10 vuoden takaisesta talouden nettotulotkin ovat likimain tuplaantuneet.
Ympäristötuholaiset kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkätyöeisäästöjä kirjoitti:
Täällä ovat kaikki niin vanhoja kommentoijia (50+) että ovat lainat maksaneet ja säästäneet. Toista on nuorilla perheillä jotka ottivat asuntolainaa kottikärryllä kelkkoen pankeista.
Eikös se mennytkään niin, että nuoret peri vanhempiensa miljoona-asunnot?
Nuoret? Jos puhun yli viisikymppisistä. He kyllä perivät mökkejä, taloja ja metsää muttei nuoret peri enää mitään.
Jos metsästä on puu kaadettu, siitä ei saa myyntipuuta seuraavaan sataan vuoteen tai metsäpohja on myyty pellontekoon.
Nuoret perii kyllä vanhempansa, joskus. Nykyaikana perilliset on jotain 50+ vuotiaita joilla on omat lainat muutenkin maksettu, harva perii mitään nuorena. Ja ne jotka perii ei yleensä ole kovin iloisia, koska se tarkoittaa että vanhempi kuolee nuorena.
Varmaan viisi vuotta on varoitettu että nollakorot ei ole normaali ja tulevat varmasti nousemaan. Nyt kun se tapahtuu kaikki on aivan hämmästyneitä mitä korko tarkoittaa...
Vierailija kirjoitti:
Nyt hymyilyttää asua vuokralla. Odottelen lopullista romahdusta.
Kyllä se sinunkin vuokrasummasi siitä nousee, älä huoli. Energiamaksu, kiintiestöverotus, roskat, hoitovastikkeet yms nousevat pakolla ja paljon enemmän, kuin moni vuokrauskovainen vielä ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se sinunkin vuokrasummasi siitä nousee, älä huoli. Energiamaksu, kiintiestöverotus, roskat, hoitovastikkeet yms nousevat pakolla ja paljon enemmän, kuin moni vuokrauskovainen vielä ymmärtää.
Meidän uusi vuokrasopimus heinäkuun alusta seuraavalle vuodelle on 40 euroa nykyistä kalliimpi. Ei mikään paha korotus
No teillä on sentään omistusasunto. Minun mieheni ei suostu ottamaan lainaa, kun häntä kuulemma ahdistaa ajatus siitä. 🙄 Ei ahdista vissiin maksaa järkkyä vuokraa surkeasta kopista.
Vierailija kirjoitti:
Ympäristötuholaiset kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkätyöeisäästöjä kirjoitti:
Täällä ovat kaikki niin vanhoja kommentoijia (50+) että ovat lainat maksaneet ja säästäneet. Toista on nuorilla perheillä jotka ottivat asuntolainaa kottikärryllä kelkkoen pankeista.
Eikös se mennytkään niin, että nuoret peri vanhempiensa miljoona-asunnot?
Nuoret? Jos puhun yli viisikymppisistä. He kyllä perivät mökkejä, taloja ja metsää muttei nuoret peri enää mitään.
Jos metsästä on puu kaadettu, siitä ei saa myyntipuuta seuraavaan sataan vuoteen tai metsäpohja on myyty pellontekoon.Nuoret perii kyllä vanhempansa, joskus. Nykyaikana perilliset on jotain 50+ vuotiaita joilla on omat lainat muutenkin maksettu, harva perii mitään nuorena. Ja ne jotka perii ei yleensä ole kovin iloisia, koska se tarkoittaa että vanhempi kuolee nuorena.
Omat vanhempani lähestyvät jo seitsemääkymppiä ja kummallakin on vanhempia vielä elossa. Itse perin sitten varmaan 80-vuotiaana, paitsi en usko näillä sairauksillani eläväni niin pitkään :D Eikä ole jälkeläisiä. Ne rahat menevät sitten minne menevät.
Kyllä ottaa päähän, kun valitsin miehekseni pienituloisen ihmisen, jolla on vielä elatusmaksuja maksettavanaan. Me ei ikinä päästä omistusasumisen piiriin:( Häntä kiinnostaa vain hetkessä eläminen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ottaa päähän, kun valitsin miehekseni pienituloisen ihmisen, jolla on vielä elatusmaksuja maksettavanaan. Me ei ikinä päästä omistusasumisen piiriin:( Häntä kiinnostaa vain hetkessä eläminen.
No mutta sinä suurempi tuloisena voit varmasti tehdä omia ratkaisuja? Jos miestä ei kiinnosta niin osta itse.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole enää kohta yhtään velkaa.
Onneksi ei ole koskaan ollutkaan velkaa.😁😁😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kova on nousu! paljonko maksatte kuukaudessa? Meillä nousee noin 6 euroa kuukaudessa laiankustannukset. ja meillä 186700 lainaa jäljellä korko nyt 0,6%
Meillä on lainaa jäljellä noin 350 000 euroa, ei olla edes ehditty kovin montaa vuotta maksaa. 30 vuoden asuntolaina otettiin, 24 jäljellä. Maksetaan 1400 euroa kuussa, josta 1250 euroa lyhennystä ja loput korkoa.
Ja siis korostan: on laskettu moneen kertaan, että talous kestää ja riskirajana on pidetty kuutta prosenttia. Siitäkin selvitään. Mutta kyllähän tällainen melko yhtäkkinen satojen eurojen muutos talouteen näkyy. Ja tulee näkymään nimenomaan palvelu- ja muilla aloilla.
ap
Vakava paikka noin massiivisella velalla. Oletko laskenut mitä on maksut 6% tai jopa 10% korolla? Kannattaa tehdä jotain muutakin kuin jättää joku huvipuisto väliin. Nyt ruutuvihko ja kynä käteen ja laskemaan mistä kuluista voi kunnolla leikata. Kuulostaa ihan suomen ministeritason taloudenhoidolta. Huono homma. Eikö kukaan ole teille sanonut? Mä hakisin teinä velkaneuvontaan.
Luitko AP:n aloituksesta mitään muuta kuin otsikon?! Hän kertoo, että pystyvät hyvin maksamaan nousevat korot, mutta harmittaa, kun aiemmin oli enemmän löysää rahaa, jota saattoi käyttää matkusteluun, ravintoloihin, huvipuistoihin jne. Mikä tuossa on sinun mielestäsi sellainen uhkakuva, että pitäisi hakeutua velkaneuvontaan?
Ärsyttää, kun suurin osa vastanneista ei ymmärrä lukemaansa. Minä ajattelen samoin kuin AP, mulla on varaa maksaa reilustikin nousevia korkoja. Otin asuntolainani pari vuotta sitten yksin ja ihan itse testasin maksukykyni 7 prosentilla, kun halusin olla varma, että suoriudun nimenomaan kokonaan yksin velastani. Tuolla 7 % korolla pääsin samaan tulokseen yhteen lasketun hoitovastikkeen kanssa, mitä siihen aikaan maksoin vuokraa eli reilun tonnin asumiskuluihin. Tuollaista vuokraa olin maksanut useita vuosia eli ei mitään ongelmaa.
Tähän asti olen laittanut joka kuukausi säästään 500-1000 € ja siltikin ostanut aika lailla sitä mitä olen halunnut (mulla ei ole kallis maku). Minulla ei siis ihan faktisesti tule olemaan vielä pitkään aikaan mitään hätää nousevien korkojen kanssa. Siltikin harmittaa, että elintaso väistämättä laskee. En saa säästettyä remppabudjettiin aiemman kaltaisia summia ja se remontti tulee olemaan paljon kalliimpi kuin aikaisemmin. Joudun jossain kohtaa varmasti myös tinkimään ruokakuluista, jotka nykyisellään ovat noin 500 €/kk yhdelle aikuiselle.
Korkojen nousu ei siis ole kaikille asuntovelkaisille katastrofi, mutta samaan aikaan osuva kaiken muun aivan tolkuton kallistuminen tulee kyllä vaikuttamaan kulutukseen ja sitä kautta talouden kasvuun, työpaikkoihin jne.
Aika tekopyhää kun nyt kun joutuu maksamaan korkoakin on olevinaan hätä jotain hemmetin palvelualan työpaikoista ja turismista? Kun tähän mennessä ei suomen tyttömyys ole pätkääkään asuntounelmissaan eläviä kiinnostanut, päinvastoin on hakuttu työttömiä ties miksi ja yllensä nyt ainakin ne korvaukset pitää poistaa. Hyhyh työtön. Toivottavasti stagflaatio tuo sen työttömyyden myös teille nousukkaille vierahille. Juuri sen työttömyyden joka johtuu vaan omasta laiskuudesta tai vaikka siitä ettei ole tarpeeksi hyvä tyyppi. Jeesjees. Maksakaahan nyt ne laskunne.
Vähän sekavaa settiä sinulla, ehkäpä siitä johtuu myös työttömyytesi? Ei mulla ole mikään hätä kenenkään muun työpaikasta ja itse olen ihan perusduunari, kaukana nousukkaasta. Se asuntounelmakin on Suomen suurimassa lähiössä eli ei varmasti kovin monen nousukkaan unelma :D
Olen itse ollut myös nuorempana työtön pariinkiin otteeseen eli tiedän kyllä minkälaista se on. Ihan yhtä hyvin tiedän, että on myös lukuisa joukko elämäntapa pummeja, jotka loisii yhteiskunnan varoilla, että hyhyh työtön vaan.
Varmaan tuntuu sekavalta toisten kommentit ja vähän oma elämäkin, etenkin noi laina-asiat. Lieneekö sitten sekin syynä se mainitsemasi alhainen koulutustaso jolla ylpeilet. Voivoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt hymyilyttää asua velattomassa kodissa
Toivottavasti se on omakotitalo. Kerrostalossa ollaan vastuussa myös naapureiden vastikkeista ja yhtiölainoista.
Nuo isot yhtiölainat on kyllä kans yksi pommi, joka kohta räjähtää käsiin.
Tuskin vastuu siirretään veronmaksajille, etenkin köyhille.
Itse maksoin aikanaan 13%, ja hyvin selvittiin
Nuorempi kollega nyt narisee että "teidän aikan oli niin helppo hankkia oma talo"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti se on omakotitalo. Kerrostalossa ollaan vastuussa myös naapureiden vastikkeista ja yhtiölainoista.
Taloyhtiön osakkaat ovat vastuussa naapureiden lainoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön osakkaat ovat vastuussa naapureiden lainoista.
Taloyhtiö voi mennä konkurssiin, jos osakkaat eivät pysty maksamaan kaikkien osakkaiden lainoja.
Huonoon aikaan itselle tuli mahdollisuus osta koti, jossa nyt ollaan vuokralla omaksi. Pankkineuvottelujakin käytiin ja lainaakin olisin saanut. Vaan yksin otettuna hlvtinmoinen laina ja jo nyt laskin että olisin ollut yli 70-vuotias kun se viimein olisi maksettu. Siis niin ettei mistään ikinä tule mitään ylimääräistä rahaa. Mutta siihen ei voi luottaa.
Ei sitten tullut lainaa otettua ja hyvä niin. Olisin pienestä korkojen noususta selvinnyt, mutta en siitä mikä nyt on meneillään. Pakkomuutto nyt edessä, kun asunto myydään sitten jollekin toiselle. Nyt jonotetaan asumisoikeusasuntoa ja muutamaa ollaan käyty katsomassakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuollaisesta miehestä eroon pääsee. Nopeastikin.
Vierailija kirjoitti:
Itse maksoin aikanaan 13%, ja hyvin selvittiin
Nuorempi kollega nyt narisee että "teidän aikan oli niin helppo hankkia oma talo"
Sama juttu kollegoiden kanssa Tosiasiassa kaikkia alle 5 % korkoja voidaan pitää matalina. Sen mukaan on suunniteltava elämää. Toivotavasti 17 % asuntolainakorkoja ei enää nähdä, joskin tuntuu ettei sekin on mahdollista. Silloin menee kiinteistöjä myyntiin 90-luvun malliin ja on todelliset ostajan markkinat.
Meillä nousee lainanhoitomenot n 200 eurolla (arvio), mutta toisaalta molempien nettopalkka on noussut 50-100e tässä kevään ja kesän aikana, eli se kuittaantuu aika hyvin sillä. Mutta toki kaiken muun kallistuminen näkyy taloudessa ja mietityttää miten kauan nuo korot tulee nousemaan tätä tahtia. Joku 5% korko alkaa jo tuntua kun koron määrä olisi samaa luokkaa kuin lyhennys. Tosin voihan sitä toivoa että palkatkin sitten vielä nousee.
Ei Jeesus tätä taloustieteen tietämyksen tasoa kommenteissa :D
On tosiaan hyvä huudella asuessaan 30k töllissä maaseudulla miten velanotto on velkapelleilyä. Tuolla hinnalla saa ehkä parkkipaikan isosta kaupungista, muuten saat ottaa lainaa ellet ole perinyt huomattavia summia rahaa. Omaan tulotasoon suhteutettuna kohtuullinen laina arvonsa pitävää objektia vastaan alhaisella korkotasolla on pitkällä tähtäimellä vain fiksua.