Korot nousevat, mutta palkat eivät. Meidän lainanhoitoon menee kohta +500 euroa enemmän :(
Jos korot nousevat kolmeen prosenttiin (Euribor 12kk), meidän lainan korot nousevat 500 euroa nykyisestä. Aika kova lasku, vaikka tähän varaa onkin. Se on vaan sitten kaikki pois kulutuksesta, eli talous sakkaa, kun ihmisillä ei ole varaa kuluttaa samaan tapaan.
Jää meiltä huvipuistot ja konsertit, ravintolat ja muut ylimääräiset huvitukset kohta välistä. Onpahan seinät, joiden sisällä kökkiä perheen kesken.
Kommentit (510)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt hymyilyttää asua vuokralla. Odottelen lopullista romahdusta.
Nyt hymyilyttää asua velattomassa kodissa
Toivottavasti se on omakotitalo. Kerrostalossa ollaan vastuussa myös naapureiden vastikkeista ja yhtiölainoista.
Nuo isot yhtiölainat on kyllä kans yksi pommi, joka kohta räjähtää käsiin.
Suhdannevaihtelut on aika suuria. Nyt on ollut ostolaidalla tungosta, mutta syksyllä tungosta on myyntilaidalla kun epävarma tulevaisuus alkaa pelottaa velkapettereitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ärsyttää korkojen ja hintojen nousu.
Ihan viime vuosina on keskituloisena lapsiperheenä ollut varaa vähän matkustella, syödä ulkona, ostaa ruokaa huolettomammin jne. Nyt tuntuu vaikealta luopua saavutetuista eduista. Ollaan laitettu rahastoihin 500 € kuukaudessa, ja pienenettiin nyt summaa kahteensataan, niin tasaa vähän tilannetta.
Vähän sama täällä, pari vuotta sitten palasin hoitovapaalta töihin ja sain vakituisen työpaikan, ostettiin tämä talo ja alkoi vihdoin tuntua elämä taloudellisesti vakaalta ja siltä että jää vähän ylimääräistäkin säästöön ja matkusteluun. Nyt sitten pitää palata siihen entisenlaiseen rahojen laskemiseen. Sinänsähän meillä on hyvä tilanne kun on ollut sitä löysää taloudessa ja on vuosia eletty paljon pienemmillä tuloilla (toki myös halvemmassa asunnossa), mutta kyllähän se kirpaisee silti. No, kaipa alamäkeä seuraa joskus se ylämäkikin.
Vierailija kirjoitti:
Aika kova on nousu! paljonko maksatte kuukaudessa? Meillä nousee noin 6 euroa kuukaudessa laiankustannukset. ja meillä 186700 lainaa jäljellä korko nyt 0,6%
Tää on saanu alapeukkuja, koska ei osaa laskea. Enkä katsonut koko ketjua läpi, onko tähän kommentoitu. Parilla ekalla sivulla en nähnyt, että olisi.
Jos lainaa on 186700€ ja korko on nyt 0,6% niin tällä hetkellä korkokulut ovat 93€/kk.
1% euriborilla kokonaiskorko on 1,6% ja korkokulut vastaavasti 249€/kk.
2% euriborilla kokonaiskorko on 2,6% ja korkokulut vastaavasti 405€/kk.
Nyt ennustetaan, että euribor nousee tuohon kahteen prosenttiin jo tämän vuoden aikana. Ne, jotka selvisivät tänä vuonna korontarkistuksesta säikähdyksellä, saavat ensi vuonna kylmää kyytiä. Tässä mainittu lainamäärä on vielä pieni. Monilla perheillä lainaa on 300000€ tai enemmänkin.
Me emme normaalisti ole mitään korkosuojia harrastaneet, mutta pari vuotta sitten kun ostettiin mökki ja sitä varten otettiin 260000€ laina, otettiin korkoputki, kun lainojen yhteismäärä nousi reippaalle tasolle. Korkoputkessa oli sekin hyöty, että sen kanssa sai 6kk euriborin, kun muuten olisi joutunut ottamaan 12kk euriborin. Vielä kolme vuotta pysyy lainan kokonaiskorko 1,18 prosentissa ja ollaan nyt lyhennelty sitä 3000€ kuukaudessa, että saadaan sitä pienemmäksi rivakassa tahdissa.
Asuntolainassa on 1kk euribor, joka vielä vähennetään marginaalista. Kokonaiskorko on 0,9% - 1kk euribor. Sekin on nousussa, mutta ei ollenkaan niin jyrkässä kulmassa kuin 12kk euribor. Mutta joka kuukausi vaihtuu tuo korko. Sitä lainaa on onneksi enää 150000€ ja näissä molemmissa lainoissa on maksuerät joustavat, verkkopankissa voi säätää itse.
2000-luvun alkupuolella meillä oli nyt pieneltä tuntuva 170000€ laina ja siitä muistan, että jossain välissä on maksettu korkoja yli 700€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asumisessa ei ole mitään hymyilemistä. Se osoittaa vain että elämänhallinta on mennyt jollain alueella pahasti pieleen kun pitää lymytä toisten nurkissa ja lyhentää heidän lainaansa.
Olen asunut vuokralla aika hyvätuloisena, jolloin jäi reippaasti ylimääräistä rahaa.
Syynä se, että en ollut varma mihin haluan vakiintua ja vaihdanko paikkakuntaa useinkin seuraavien vuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kova on nousu! paljonko maksatte kuukaudessa? Meillä nousee noin 6 euroa kuukaudessa laiankustannukset. ja meillä 186700 lainaa jäljellä korko nyt 0,6%
Meillä on lainaa jäljellä noin 350 000 euroa, ei olla edes ehditty kovin montaa vuotta maksaa. 30 vuoden asuntolaina otettiin, 24 jäljellä. Maksetaan 1400 euroa kuussa, josta 1250 euroa lyhennystä ja loput korkoa.
Ja siis korostan: on laskettu moneen kertaan, että talous kestää ja riskirajana on pidetty kuutta prosenttia. Siitäkin selvitään. Mutta kyllähän tällainen melko yhtäkkinen satojen eurojen muutos talouteen näkyy. Ja tulee näkymään nimenomaan palvelu- ja muilla aloilla.
ap
Vakava paikka noin massiivisella velalla. Oletko laskenut mitä on maksut 6% tai jopa 10% korolla? Kannattaa tehdä jotain muutakin kuin jättää joku huvipuisto väliin. Nyt ruutuvihko ja kynä käteen ja laskemaan mistä kuluista voi kunnolla leikata. Kuulostaa ihan suomen ministeritason taloudenhoidolta. Huono homma. Eikö kukaan ole teille sanonut? Mä hakisin teinä velkaneuvontaan.
Luitko AP:n aloituksesta mitään muuta kuin otsikon?! Hän kertoo, että pystyvät hyvin maksamaan nousevat korot, mutta harmittaa, kun aiemmin oli enemmän löysää rahaa, jota saattoi käyttää matkusteluun, ravintoloihin, huvipuistoihin jne. Mikä tuossa on sinun mielestäsi sellainen uhkakuva, että pitäisi hakeutua velkaneuvontaan?
Ärsyttää, kun suurin osa vastanneista ei ymmärrä lukemaansa. Minä ajattelen samoin kuin AP, mulla on varaa maksaa reilustikin nousevia korkoja. Otin asuntolainani pari vuotta sitten yksin ja ihan itse testasin maksukykyni 7 prosentilla, kun halusin olla varma, että suoriudun nimenomaan kokonaan yksin velastani. Tuolla 7 % korolla pääsin samaan tulokseen yhteen lasketun hoitovastikkeen kanssa, mitä siihen aikaan maksoin vuokraa eli reilun tonnin asumiskuluihin. Tuollaista vuokraa olin maksanut useita vuosia eli ei mitään ongelmaa.
Tähän asti olen laittanut joka kuukausi säästään 500-1000 € ja siltikin ostanut aika lailla sitä mitä olen halunnut (mulla ei ole kallis maku). Minulla ei siis ihan faktisesti tule olemaan vielä pitkään aikaan mitään hätää nousevien korkojen kanssa. Siltikin harmittaa, että elintaso väistämättä laskee. En saa säästettyä remppabudjettiin aiemman kaltaisia summia ja se remontti tulee olemaan paljon kalliimpi kuin aikaisemmin. Joudun jossain kohtaa varmasti myös tinkimään ruokakuluista, jotka nykyisellään ovat noin 500 €/kk yhdelle aikuiselle.
Korkojen nousu ei siis ole kaikille asuntovelkaisille katastrofi, mutta samaan aikaan osuva kaiken muun aivan tolkuton kallistuminen tulee kyllä vaikuttamaan kulutukseen ja sitä kautta talouden kasvuun, työpaikkoihin jne.
Aika tekopyhää kun nyt kun joutuu maksamaan korkoakin on olevinaan hätä jotain hemmetin palvelualan työpaikoista ja turismista? Kun tähän mennessä ei suomen tyttömyys ole pätkääkään asuntounelmissaan eläviä kiinnostanut, päinvastoin on hakuttu työttömiä ties miksi ja yllensä nyt ainakin ne korvaukset pitää poistaa. Hyhyh työtön. Toivottavasti stagflaatio tuo sen työttömyyden myös teille nousukkaille vierahille. Juuri sen työttömyyden joka johtuu vaan omasta laiskuudesta tai vaikka siitä ettei ole tarpeeksi hyvä tyyppi. Jeesjees. Maksakaahan nyt ne laskunne.
Vähän sekavaa settiä sinulla, ehkäpä siitä johtuu myös työttömyytesi? Ei mulla ole mikään hätä kenenkään muun työpaikasta ja itse olen ihan perusduunari, kaukana nousukkaasta. Se asuntounelmakin on Suomen suurimassa lähiössä eli ei varmasti kovin monen nousukkaan unelma :D
Olen itse ollut myös nuorempana työtön pariinkiin otteeseen eli tiedän kyllä minkälaista se on. Ihan yhtä hyvin tiedän, että on myös lukuisa joukko elämäntapa pummeja, jotka loisii yhteiskunnan varoilla, että hyhyh työtön vaan.
Porukkaa tullaan irtisanomaan remonttiyrityksistä, partureista, ravintoloista, kahviloista, vaatekaupoista.
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja eikä saa omistaa kesämökkiä.
Kuinka moni asuntovelkainen omistaa kesämökin? Ei moni ainakaan niistä, joilla on paljon lainaa jäljellä. Ja eihän sitä ensimmäiseksi toimeentulotuella tiputa, ansiosidonnaisella on hyvin aikaa hakea muita töitä ja sopeuttaa talouttaan jos ei töitä löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkolaskut näyttävät aiheuttavan haasteita, niin tässä ohje miten se lasketaan:
Jäljellä oleva lainamäärä*korko/100=vuotuinen korkokustannus.
vuotuinen korkokustannus jaetaan sitten 12 (kuukaudet) niin saadaan se vaikutus kuukausilyhennyksiin.
Esim. Lainaa 200000€, korko 3%
200000*3/100=6000€
6000 / 12 = 500€/kk
Laskelma on suuntaa antava, koska pääomahan pienenee joka kuukausi lyhennyksen johdosta. Mutta tällä voi karkeasti arvioida korkojen vaikutusta kuukausierään.
Pääoman voi kertoa suoraan myös 0,03, mikä tarkoittaa siis 3%.
Minun lainan kuukausi erä on 1300 euroa, ei se siitä mihinkään muutu vaikka korko noususi kuuteen prosenttiin.
Paitsi että maksat sitä 1300 euroa paljon pidempään
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi koskaan ottaa lainaa eli velkaa. Jos ei ole pulittaa 200000 € asunnosta, sitä ei osteta.[/quote
Tuolla hinnalla ei pääkaupunkiseudulta saa yhtään mitään. Kun kertoo kolmella ollaan todellisista summissa, aika hidas se on säästää etukäteen ja maksaa samalla kamalaa vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tiukkaa jo nyt niin kohta tulee olemaan todella ankeaa: ruuan hinta +25-40% nykyisestä, bensa 3 eur, verotus kiristyy maakuntaveron muodossa jne. Maailmaan ja Suomeen on tulossa vanha vihulainen lama, kannattanee valmistautua jo nyt.
Onneksi on oma piha jossa kasvattaa vihanneksia kesäisin ja tilaa pakastimelle jossa säilöä niitä talven varalle. Kauppaan kuitenkin vain kilometri ja työt voi tehdä etänä, joten autolla ei hirveästi tarvitse ajella. Onnea on omakotitalolähiöelämä näinä aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asumisessa ei ole mitään hymyilemistä. Se osoittaa vain että elämänhallinta on mennyt jollain alueella pahasti pieleen kun pitää lymytä toisten nurkissa ja lyhentää heidän lainaansa.
Olen asunut vuokralla aika hyvätuloisena, jolloin jäi reippaasti ylimääräistä rahaa.
Syynä se, että en ollut varma mihin haluan vakiintua ja vaihdanko paikkakuntaa useinkin seuraavien vuosien aikana.
Se kiittää, kenen asunnon olet maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tiukkaa jo nyt niin kohta tulee olemaan todella ankeaa: ruuan hinta +25-40% nykyisestä, bensa 3 eur, verotus kiristyy maakuntaveron muodossa jne. Maailmaan ja Suomeen on tulossa vanha vihulainen lama, kannattanee valmistautua jo nyt.
Onneksi on oma piha jossa kasvattaa vihanneksia kesäisin ja tilaa pakastimelle jossa säilöä niitä talven varalle. Kauppaan kuitenkin vain kilometri ja työt voi tehdä etänä, joten autolla ei hirveästi tarvitse ajella. Onnea on omakotitalolähiöelämä näinä aikoina.
Sama meillä, teen etää ja kuten aina ennenkin, käytetään pihassa kasvavia marjoja, kirsikoita ja omppuja.
Mulla nousee tänä vuonna palkka, siis syksylle nyt mustaa valkoisella luvattu. JA nousi myös hieman huhtikuussa, se oli eräänlainen tasoitus vaan. Anyways, palkkani romahti loppuvuonna -20 ja alkoi siitä tasoittumaan vasta elo -21. Joten tervetuloa muut vaan siihen ettei ole rahaa vaatteisiin, matkoihin (no eipä ihan hirveesti mahdollisuuksia muutenkaan), ravintola-illallisiin, koruihin, laukkuihin, kampaamoon, pintaremonttiin tms tms. Kaikki rahat meni lainoihin, asumiseen ja ruokaan koska -21 ei enää myönnetty yhtä paljon maksuvapaita. Möin aika paljon kirppiksillä ja vein panttiin. Lopullinen raitistuminen tapahtui tuolloin, koska kertakaikkiaan ei tehny mieli laittaa edes 20 euroa kuukaudessa ylihintaisiin viinehin tai drinkkeihin. sitä kuulkaas ikivanhoilla kodinkoneilla mentiin, eikä ollu varaa ostaa uutta blenderiäkään. Tänä vuonna oli pakko ostaa uus pesukone ja jääkaappi. Asunnon sisustus ja viimeistely jäi sillensä (muutin 2018 ja ajattelin pikku hiljaa remontoida). On ihan hirveä soffa ja nojatuolin kangas repeilee liitoksistaan. Nastakengät ja talvisaappaat 5 vuotta! Oli tarkoitus hankkia uudet. Alesta löysin ruman takin.
Nyt saan myös veronpalautusta ja asuntolainan korko tarkistetaan vasta ensi keväänä. Joten ei hätää.
Tasan ei käy koskaan onnen arvat, näin se vain on. Mulla ollu elämäni yksi rankimpia jaksoja, nyt helpottaa. Pitää nauttia niin kauan kun se kestää. Ei tule niin paljon lisää rahaa että voi alkaa törsäilemään timantteihin ja lähteä extempore dubaihin, mutta kituuttaminen loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Pätkätyöeisäästöjä kirjoitti:
Täällä ovat kaikki niin vanhoja kommentoijia (50+) että ovat lainat maksaneet ja säästäneet. Toista on nuorilla perheillä jotka ottivat asuntolainaa kottikärryllä kelkkoen pankeista.
Eikös se mennytkään niin, että nuoret peri vanhempiensa miljoona-asunnot?
Nuoret? Jos puhun yli viisikymppisistä. He kyllä perivät mökkejä, taloja ja metsää muttei nuoret peri enää mitään.
Jos metsästä on puu kaadettu, siitä ei saa myyntipuuta seuraavaan sataan vuoteen tai metsäpohja on myyty pellontekoon.
Onkohan pankit myynyt kovastikin korkokattoja, joissa se katto alkaa vasta kahdessa prosentissa? Kaikki korot sen alle, tulee mun maksettavaksi?
"Korkosuojat ovat pankkien myymiä tuotteita, jolla voi määrittää asuntolainaan enimmäiskoron. Kestoltaan suojaus voi olla esimerkiksi kymmenen vuotta.
Korkokatossa määritetään viitekoron maksimikorko. Jos ostaa esimerkiksi 2,0 prosentin korkokaton, sitä suurempaa korkoa ei tarvitse maksaa.
Korkokatosta maksetaan korotettua kuukausierää koko suojan voimassaolon ajan siis myös silloin, kun korot ovat suojaan sovittua enimmäiskorkoa matalammalla"
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat ottaneet ehkä liian isoja lainoja, kun pienempikin asunto olisi varmaan riittänyt.
Moni on ottanut ison lainan, muttei siksi, että asunto olisi suuri, vaan siksi,että asuntojen hinnat ovat niin järjettömät.
Esimerkiksi täällä oulussa taajamassa uusi omakotitalo pienellä tontilla maksaa n. 300 000e.
Vanhoja asuntoja toki on myynnissä, mutta ne ovat sen ikäisiä, että vaatisivat remonttia, jolloin ne eivät tuleedes välttämättä halvemmaksi.
Hinnat eivät edes merkittävästi putoa työssäkäyntialueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ollut tiedossa jo monta vuotta, ettei korot aina ole nollassa. Miksi ette ole ottanut korkosuojaa? Me otettiin 2v sit laina ja halvalla sai korosuojan, joka suojaa vielä monta vuotta.
Paljonko olette tähän mennessä maksaneet siitä lainaturvasta ja kauanko se on vielä voimassa?
En ole tuo, jolta kysyttiin, mutta vastaan kun mekin otettiin laina pari vuotta sitten.
Meidän korkoputki on 0,12-0,5% eli ollaan maksettu siitä tuo 0,12% tähän asti. Lainan määrä oli alussa 260000€ ja sillä laskettuna kahden vuoden ajalta ollaan maksettu yhteensä 624€ (eli 26€/kk). Todellisuudessa ollaan maksettu vähemmän, koska lainaa on lyhennetty. Korkoputki on voimassa vielä kolme vuotta. Pidän tuota varsin kohtuullisena kustannuksena. Maksaa ne muutkin vakuutukset.
Vakuutusten idea on suojautua riskeiltä, joita ei pysty itse kantamaan. Meillä olisi maksukykyä korkeampiin korkoihin, mutta ajateltiin silti että ei haittaa maksaa 26€/kk 'turhaan' jos sillä hinnalla voi varmistaa, ettei korkokulut nouse pilviin ensimmäisen viiden vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Myytiin oma asunto ajoissa kun tajuttiin taloyhtiöön tulevat remontit ja niiden kulut. Ei oltaisiin ikinä saatu omia takaisin, ei se asunnon arvo olisi ikinä niin paljoa noussut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ollut tiedossa jo monta vuotta, ettei korot aina ole nollassa. Miksi ette ole ottanut korkosuojaa? Me otettiin 2v sit laina ja halvalla sai korosuojan, joka suojaa vielä monta vuotta.
Paljonko olette tähän mennessä maksaneet siitä lainaturvasta ja kauanko se on vielä voimassa?
En ole tuo, jolta kysyttiin, mutta vastaan kun mekin otettiin laina pari vuotta sitten.
Meidän korkoputki on 0,12-0,5% eli ollaan maksettu siitä tuo 0,12% tähän asti. Lainan määrä oli alussa 260000€ ja sillä laskettuna kahden vuoden ajalta ollaan maksettu yhteensä 624€ (eli 26€/kk). Todellisuudessa ollaan maksettu vähemmän, koska lainaa on lyhennetty. Korkoputki on voimassa vielä kolme vuotta. Pidän tuota varsin kohtuullisena kustannuksena. Maksaa ne muutkin vakuutukset.
Vakuutusten idea on suojautua riskeiltä, joita ei pysty itse kantamaan. Meillä olisi maksukykyä korkeampiin korkoihin, mutta ajateltiin silti että ei haittaa maksaa 26€/kk 'turhaan' jos sillä hinnalla voi varmistaa, ettei korkokulut nouse pilviin ensimmäisen viiden vuoden aikana.
Näissä suojauksissa on aina hyvä pitää mielessä se, että JOS korot todella nousisivat kunnolla pilviin, niin silloin puhutaan laajasta rahoitus- ja pankkikriisistä. Tollaisessa kriisissä pankeilla on oikeus yksipuolisesti muuttaa ehtoja, jolloin suojauksista on yhtä paljon iloa, kuin rikkinäisestä kortsusta.
Mutta muuten näin kyllä, suojaukset toimivat hyvin, jos korkotasot heittelevät maltillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten nähnyt tämänpäiväistä uutista indeksikorotuksista vuokriin? Buahahaha!
Nyt kannattaisi jokaisen vuokratontilla asuvan tarkistaa se tontin vuokrasopimus. Uudiskohteissa on todella paljon näitä, joissa on valinnainen vuokratontti. Ja usein on tontin vuokran korotusperusteena elinkustannusindeksi.
Onneksi auto on kohta maksettu, jolloin vapautuu useampi satanen kuussa vaikka niihin asuntolainan korkoihin. Autonvaihtohaaveet ekologisempaan menopeliin voi siis unohtaa, onneksi tuo meidän diesel on aika pieniruokainen ja hyväkuntoinen.
Nuo isot yhtiölainat on kyllä kans yksi pommi, joka kohta räjähtää käsiin.