Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun te-toimisto pakottaa hakemaan henkilökohtaisen avustajan töitä?

Vierailija
16.06.2022 |

Minulla ei ole edes kokemusta noista töistä. :(

Kommentit (401)

Vierailija
241/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos taas tästä ketjusta. Ja sit ihmettelevät kun en huoli avustajaa vaikka ovat tyrkyttämässä sellaista minulle. T vammainen

Sun kannattaa haukkua entiset ja nykyiset hakijat maan rakoon haastatellessasi hakijaa. Siten olet varmoilla vesillä. Hakija kiertää paikan kaukaa.

Sori, en ymmärrä nyt pointtiasi. Minulle ovat tyrkyttämässä avustajaa koska on vamma ja tarvitsisin kyllä apua. Kun netistä olen hakenut tietoa olen törmännyt ainoastaan tämän kaltaisiin ketjuihin. Ei kyllä kiinnosta pätkääkään haastatella yhtäkään hakijaa kun näitä lukee. Yritän siis tulla omillani toimeen ja mitä jää tekemättä niin sitten jää. Vinkkaan kyllä noille vammaispalvelun yhteyshenkilöille tästä ketjusta.

Sun kannattaa siirtyä työantajamallista siihen toiseen malliin, jossa avustajan työnantaja on joku yritys. Nythän tosi paljon on niitä yrityksiä tullut viimevuosina.

Sen verran ikävään sävyyn on vammaisista tällä palstalla kirjoitettu ja varsinkin avustajien toimesta etten siksi ole sellaista halunnut. Vammaispalvelu sitä avustajaa minulle ehdottelee ja joku mikä lie sosiaalihoitaja olikaan hus:n silmäklinikalla, olen näkövammainen mutten kokonaan sokea. Minulla on tiskikone eli ei mun astioita tarvitse tiskata eikä meillä siivoilla, teen senkin itse mutta koska en näe kaikkia murusia enkä välttämättä havaitse juomalasia niin avustajan silmät olisi tarpeen, myös asioidessa apteekissa ja kaupassa ja vähän muualla. En kyllä voi nousta tikkaille enkä tuolille ilman kunnollista tukea koska näkövamma haittaa tasapainoilua minulla, eli saattaisin kyllä pyytää avustajaa ojentamaan minulle tavaroita yläkaapeista mutta tämä on kai liikaa vaadittu. En minäkään pidä siitä että minua koskettelee vieras henkilö. 

Ikävä kyllä en taida haluta työnantajaksi kun työhön suhtaudutaan noin negatiivisesti.

Myös avustajia kohtaan on kaikennäköistä, on haukkumista ja naljailiua ym. Avustaja on siinä tosi heikoilla, koska yleensä ei muita ole paikalla, joten on vain sana sanaa vastaan, jos sellaisesta valittaisi jollekulle. Välittäjäfirmat toimii myös avustajan edustajana, mutta asettuvat ensisijaisesti sen avustettavan puolelle, varmaan siksi, koska katsovat sen avustettavan olevan heikommassa asemassa.

Mutta totuus on, ettei isosta osasta työnantajia ole työnantajaksi. Se asia pitäisi muuttaa avustustyössä ja laittaa työnantajaksi se välitysfirma. Tosin sekään ei välttämättä auta, koska silloinkin työpaikalla on läsnä vain se avustaja ja avustettava. Eli edelleen olisi vain sana sanaa vastaan, jos tulee jotain. Mutta menisi ne käytännön tunti- ym. asiat ainakin paremmin, eikä avuntarvitsija saisi olla työnantajan roolissa, koska siihen ei monikaan sovi.

Vierailija
242/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos taas tästä ketjusta. Ja sit ihmettelevät kun en huoli avustajaa vaikka ovat tyrkyttämässä sellaista minulle. T vammainen

Sun kannattaa haukkua entiset ja nykyiset hakijat maan rakoon haastatellessasi hakijaa. Siten olet varmoilla vesillä. Hakija kiertää paikan kaukaa.

Sori, en ymmärrä nyt pointtiasi. Minulle ovat tyrkyttämässä avustajaa koska on vamma ja tarvitsisin kyllä apua. Kun netistä olen hakenut tietoa olen törmännyt ainoastaan tämän kaltaisiin ketjuihin. Ei kyllä kiinnosta pätkääkään haastatella yhtäkään hakijaa kun näitä lukee. Yritän siis tulla omillani toimeen ja mitä jää tekemättä niin sitten jää. Vinkkaan kyllä noille vammaispalvelun yhteyshenkilöille tästä ketjusta.

Sun kannattaa siirtyä työantajamallista siihen toiseen malliin, jossa avustajan työnantaja on joku yritys. Nythän tosi paljon on niitä yrityksiä tullut viimevuosina.

Sen verran ikävään sävyyn on vammaisista tällä palstalla kirjoitettu ja varsinkin avustajien toimesta etten siksi ole sellaista halunnut. Vammaispalvelu sitä avustajaa minulle ehdottelee ja joku mikä lie sosiaalihoitaja olikaan hus:n silmäklinikalla, olen näkövammainen mutten kokonaan sokea. Minulla on tiskikone eli ei mun astioita tarvitse tiskata eikä meillä siivoilla, teen senkin itse mutta koska en näe kaikkia murusia enkä välttämättä havaitse juomalasia niin avustajan silmät olisi tarpeen, myös asioidessa apteekissa ja kaupassa ja vähän muualla. En kyllä voi nousta tikkaille enkä tuolille ilman kunnollista tukea koska näkövamma haittaa tasapainoilua minulla, eli saattaisin kyllä pyytää avustajaa ojentamaan minulle tavaroita yläkaapeista mutta tämä on kai liikaa vaadittu. En minäkään pidä siitä että minua koskettelee vieras henkilö. 

Ikävä kyllä en taida haluta työnantajaksi kun työhön suhtaudutaan noin negatiivisesti.

Myös avustajia kohtaan on kaikennäköistä, on haukkumista ja naljailiua ym. Avustaja on siinä tosi heikoilla, koska yleensä ei muita ole paikalla, joten on vain sana sanaa vastaan, jos sellaisesta valittaisi jollekulle. Välittäjäfirmat toimii myös avustajan edustajana, mutta asettuvat ensisijaisesti sen avustettavan puolelle, varmaan siksi, koska katsovat sen avustettavan olevan heikommassa asemassa.

Mutta totuus on, ettei isosta osasta työnantajia ole työnantajaksi. Se asia pitäisi muuttaa avustustyössä ja laittaa työnantajaksi se välitysfirma. Tosin sekään ei välttämättä auta, koska silloinkin työpaikalla on läsnä vain se avustaja ja avustettava. Eli edelleen olisi vain sana sanaa vastaan, jos tulee jotain. Mutta menisi ne käytännön tunti- ym. asiat ainakin paremmin, eikä avuntarvitsija saisi olla työnantajan roolissa, koska siihen ei monikaan sovi.

Voiko älykännykällä äänittää, jos on naljailua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nou Hätä kirjoitti:

No kohta asiat muuttuvat kun kokomus laittaa suomeen kuntoon

Kyllä, Helsingistä muutetaan pois eikä siellä saa edes lastenhoitajia tarhoihin.

Onneksi Suomessa on laki, että jokainen saa valita asuinkaupunkinsa ja voi muuttaa halvempiin kaupunkeihin.

Vierailija
244/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaupassakäynti muka onmistuu, kun ei kenenkään pankkikorttia saa lainata.

Eikö ruokatavarat tilata kaupasta kotiin. Niin eläkeläiset joutuu tekemään. Kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Vierailija
245/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateriapalvelu tuo eläkeläiselle lämpimän ruoan kotiin, mutta se maksaa 200 kuukaudessa.

Muut ruoat tilataan kaupasta, kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Voiko olla totta, että jollekin nuoremmalle jopa avustaja leipoo kotona?

Vierailija
246/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tehdä aivan hirveä hakemus

Vierailija
247/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä huonoa, että vammainen itse on työnantaja. Hänellä on paljon velvotteita.

Kuntien pitäisi siirtyä tyystin siihen malliin, että avustajan työnantaja on kunta.

Parikin avustettava jätti tuntilistan allekirjoittamatta muutama vuosi sitten. Sitten sitä jää ilman palkkaa.

Vierailija
248/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ruokatavarat tilata kaupasta kotiin. Niin eläkeläiset joutuu tekemään. Kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Eikö ole rikos käyttää toisen pankkikorttia.

Ei eläkeläisellekään kukaan kaupassa käy, paitsi korkeintaan omainen.

Eläkeläinen joutuu tilaamaan ruoat kotiin kaupasta ja kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Eläkeläinen ei saa avustajaa.

Vierailija
249/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

More Unemployment Please | Beavis and Butt-Head

Vierailija
250/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen joutuu tilaamaan ruoat kotiin kaupasta ja kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Jos on muistisairas tai jalat ei pelaa niin laitetaan hoitokotiin.

Vierailija
251/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään äitiä ei pitäisi pakottaa avustajaksi. Sinkut on eri juttu, kun heillä ei ole niin paljon omassa kotona kotitöitä.

Eiköhän vallan monikin äiti käy töissä ravintoloissa, siivoojina, pesuloissa jne.

Sairaaloissa ja kouluissa ei ole mattoja, lemmikeitä eikä tavaroita joka puolella. Helpompaa siivousta. Eikä niissä tiskata.

Tuo vaikuttaa siivouksen raskauteen, mutta todella moni äiti käy myös kotisiivoojana töissä. Ei se mitenkään mahdotonta ole. Työ on raskasta oikeastaan kaikissa muodoissaan ja aina. Mutta siksi se työaika onkin erillistä aikaa. Työssäjaksamisessa on ongelmaa, jos oma kotielämä kärsii työstä. Enkä siis nyt sano, että jotkut työt vaan kerta kaikkiaan olisi mahdottomia joissakin elämäntilanteissa. Ehkä joillekin yksilöille, mutta luultavasti vika silloinkin motivaatiossa ja siten psyykkisen jaksamisen puolella. Se taas ei ole henkilökohtaisen avustajan työnkuvan vika.

Osa äideistä hoitaa lapsia ja tekee kotitöitä 365 päivää vuodessa. On perheitä missä isä ei osallistu kotitöihin eikä lasten hoitoon. Joten kyllä toisen kodin työt on silloin raskaita.

Eikä omaa mistä voi pakottaa kotitöihin eikä lastenhoitoon.

No sitten ei varmaan kannata tehdä muuta kuin pakottaa se mies niin hyväpalkkaisiin töihin, että pärjäätte yhden palkalla. En mä kyllä edelleenkään ymmärrä, miten kotityöt x 2 on sen raskaampia kuin mikä tahansa muukin työ. Vähän sinun juttusi vaikuttavat siltä, että luulet muunlaisten töiden olevan jotain lonkan vetoa.

No, mulla on ocd ja pesen jo omaa vessapyttyä ja lavuaaria 2 h.

Olen työkkärin listoilla ja tehnyt toimistotöitä.

Minulla on lapsena ollut neurologinen sairaus ja paljon sairaalajaksoja.

Mun mielestä ne kenellä on ocd, nivelrikko ja ihosairaus mikä ei kestä vettä pitäisi päästää eläkkeelle, mutta nyt he on työkkärin listoilla.

Jos pakotetaan avustajaksi niin se oma koti on siivoamatta.

Jos pakotetaan avustajaksi niin hakee usein sairaslomaa jotta pystyy myös omassa kodissa joskus jotain tekemään.

Olen vajaakuntoinen ja minulle ehdotettiin avustajaa töihin mukaan että selviydyn töistä . Vielä olen sairaslomalla mutta katsotaan toteutuuko tämä .

Tekeeko avustaja siis sinun työt siellä työpaikallasi?

Näin ymmärsin . Tilasto ilmeisesti kaunistuu kun olen töissä hinnalla millä hyvänsä ja toinenkin saisi siinä töitä . Katsotaan nyt toteutuuko tämä koska voimavaroja pitää jäädä myös asioiden hoitamiseen ja kotitöihin , enkä halua kotiin avustajaa koska tarvitsen myös omaa aikaa .

Vierailija
252/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateriapalvelu tuo eläkeläiselle lämpimän ruoan kotiin, mutta se maksaa 200 kuukaudessa.

Aika niukoilla ne tunnit on, että hölmöä, jos joku käyttää vähät tunnit leivontaan.

Mutta on se mahdollista.

Mutta eihän vanhuuseläkeikä lähtökohtaisesti ole sairaus. Toki moni on jo kovin huonokuntoinen, että siinä mielessä

Vierailija
253/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 1980-luvulla oli kotiavustaja, joka kävi eläkeläiselle kaupassa. Tuolloin käytiin pankissa nostamassa käteistä pankkikirjalla.

Nykypäivänä ruoat tilataan kaupasta kotiin ja kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Pankkikortti on henkilökohtainen eikä tunnuksia saa kertoa kenelläkään. Eikö toisen ihmisen pankkikortin käyttö ole rikos vai käydäänkö pankissa allekirjoittamassa jotkut lupapaperit?

Vierailija
254/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika niukoilla ne tunnit on, että hölmöä, jos joku käyttää vähät tunnit leivontaan.

Mutta on se mahdollista.

Mutta eihän vanhuuseläkeikä lähtökohtaisesti ole sairaus. Toki moni on jo kovin huonokuntoinen, että siinä mielessä

Onko kotona leipominen edes kannattavaa? Pullien leipomiseen menee 3 tuntia.

Mun avustettavalle oli tulossa kahville 2 vierasta. Rouva sanoi, että leivo vaikka hedelmä- tai marjapiirakkaa.

Siinä oli kauppa vieressä, josta saa piirakan muutamalla eurolla. Ja ammattivalmistajan valmistamaa sekä hygieenistä.

Ohjeen tonkimiseen, tarvikkeiden ostamiseen ja leivonnaisen epäonnistumiseen olisi mennyt järjettömästi aikaa. Sitten vielä kahvittelijaraadin arvostelu, miten leipomus onnistui. Kerroin, että en osaa leipoa.

Vierailija
255/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 1980-luvulla oli kotiavustaja, joka kävi eläkeläiselle kaupassa. Tuolloin käytiin pankissa nostamassa käteistä pankkikirjalla.

Nykypäivänä ruoat tilataan kaupasta kotiin ja kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Pankkikortti on henkilökohtainen eikä tunnuksia saa kertoa kenelläkään. Eikö toisen ihmisen pankkikortin käyttö ole rikos vai käydäänkö pankissa allekirjoittamassa jotkut lupapaperit?

Itse ainakin soittaisin pankkiin ja sanoisin avustettavan nimen. Mun mielestä se on laissa kielletty ettei toisen ihmisen pankkikorttia saa käyttää.

Vierailija
256/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiselle ei myöskään kukaan pese pyykkiä. Kunnilla on pyykkipalveluita, jotka on maksullisia, pyykit haetaan kotoa pestäväksi muualle.

Vierailija
257/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiselle ei myöskään kukaan pese pyykkiä. Kunnilla on pyykkipalveluita, jotka on maksullisia, pyykit haetaan kotoa pestäväksi muualle.

Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. Kotihoitaja on lähihoitaja ja hän käy eläkeläisen luona 2-3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla. Kotihoitaja antaa lääkkeet, aamupalaa, auttaa pukemisessa.

Vierailija
258/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen ei käytännössä tee omalla pyykkikoneella mitään paitsi jos hän itse pesee sillä pyykkiä tai omainen pesee hänen pyykkinsä.

Tietysti yksityiseltä voi ostaa palveluita ja jos on hyvä eläke niin voi saada verovähennystä.

Vierailija
259/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa osataan olla kateellisia ja katkeria jopa vammaisille ja sairaille ihmisille?! Onko se teiltä pois jos sairas ei itse pysty arjestaan selviytymään ja siihen saakin apua, pitäisikö vain hukkua paskaan sinne sänkyyn ja likaiseen kotiin ilman ruokaa jne. On aivan älytöntä alkaa vertailemaan jotain normaalia vanhusta, eläkeläistä, äitejä, 20-40 vuotta sairaana olleeseen ihmiseen! Nämä ihmiset ovat usein vielä todella huonotuloisia koska eläkettä ei ole juurikaan päässyt kertymään. Koko elämä on voinut olla yhtä taistelua köyhyydessä kaikkine vaivoineen joita pitää vain jaksaa kestää vuodesta toiseen.

Ja sitten täällä avustajat kitisevät kuinka he eivät haluaisi ja jaksaisi imuroida, tehdä ruokaa taikka käydä kaupassa?! Eihän ne työt nyt heille kuulu, tehköön joku muu. Mieluummin istutaan 8 tuntia ja räplätään puhelinta kuin ollaan töissä. Ei missään työpaikoilla voi alkaa sanelemaan että mitä tekee milloinkin ja komentelemaan henkilöä joka hänet on ottanut töihin! Mitä näiden avustajien päässä oikein liikkuu?

Vierailija
260/401 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajien työnantajana toimiva yrittäjä kertoi, että avustajia on ollut jo pitkään vaikea saada.

Olin hänen luonaan haastattelussa. Tästä huolimatta hänellä oli varaa kertoilla, kuinka huonoja avustajat ovat olleet. Kyllä karkoitti puheillaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi