Sinä koko elämäsi tupakkaa polttanut! Etkö pelkää keuhkosyöpää?
Kommentit (153)
Kai te tupakoinnista moittijat ymmärrätte että myös alkoholi ja ylipaino lisäävät merkittävästi monien eri syöpätautien riskiä? Tämä tuntuu monelta unohtuvan, aina valistetaan tupakasta. Kaikki nuo paheet; alkoholi, ylensyönti ja tupakointi kuormittavat julkista terveydenhuoltoa. Tupakoin itse 11 vuotta, nyt savuttomana 3 vuotta jo. Helppoa ei ollut lopettaminen. Seuraavaksi olisi sitten ylipainosta eroon pääseminen, turha jättää hommaa puolitiehen.
Vierailija kirjoitti:
En ole polttanut koko ikääni mutta kyllähän se vähän pelottaa. En ole vielä edes aivan 40 mutta iho näyttää jo paljon vanhemman ihmisen iholta. Olen vaan valitettavasti niin koukussa etten saa lopetettua luomuna tai nikotiini purkalla, yritetty on, ja lääkkeissä on saatavuusongelma. Harmittaa etten ole tarpeeksi vahva lopettamaan mutta ehkä jonakin päivänä. Tupakointi on iso osa elämää ja ikävän nautinnollista.
Eikös se "nautinto" tule siitä, kun aivot rekisteröi vereen tulevan nikotiinin ja välttää vieroitusoireet? Eli se "nautinto" onkin helpotuksen tunne. Eihän se savu itsessään ole nautinto kenellekään. Siinä hoidetaan ongelmaa aineella, joka sen ongelman aiheuttaa, niinkuin riippuvuuksissa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En polta kuin pari kertaa kuukaudessa. Mutta eihän se hyvää tee. Ei tosin alkoholikaan tai sokeri. Mutta miksi pelätä. Kukaan ei elä ikuisesti. Ja jos sukuuni tulen, korjaa minut alzheimer jo kuusikymppisenä.
Ai niin, voisin lisätä tähän että äitini ja hänen siskonsa elivät erittäin terveellisesti ja himoliikkuivat. Ei tupakkaa, alkoa tms. Hoikkia. Veriarvot priimaa. Ja silti. Alzheimer vei kuusikymppisenä molemmat. Oireet alkoi viisikymppisenä. Eli eipä nuo elintavat juuri tähän vaikuttaneet. Mieluummin siis nautin niin kauan kuin voin.
Niin, vai saivatko elintavoillaan esim. 10 vuotta lisäaikaa?
Vierailija kirjoitti:
En ole polttanut koko ikääni mutta kyllähän se vähän pelottaa. En ole vielä edes aivan 40 mutta iho näyttää jo paljon vanhemman ihmisen iholta. Olen vaan valitettavasti niin koukussa etten saa lopetettua luomuna tai nikotiini purkalla, yritetty on, ja lääkkeissä on saatavuusongelma. Harmittaa etten ole tarpeeksi vahva lopettamaan mutta ehkä jonakin päivänä. Tupakointi on iso osa elämää ja ikävän nautinnollista.
Iho tosiaan vanhenee kyllä merkittävästi tupakoinnin myötä. Eräs ystäväni aloitti n. 32-vuotiaana polttamaan - en tule koskaan ymmärtämään miksi. Nyt hän täyttää 40 ja on näissä 8 vuodessa vanhentunut ainakin 15 vuotta. Iho on harmaa, samea, ja ryppyinen. Hampaat kellastuneet. Totta kai joka tapauksessa vanhenee, mutta voin ihan rehellisesti sanoa että itse en ole noin dramaattisesti muuttunut samassa ajassa. Ja ainut ero elämäntavoissamme on se, että minä en tupakoi. Kolmekymppisinä kuvissamme vierekkäin oli kaksi saman näköistä, nykyään toinen on selkeä tupakoitsija jo kasvojen ihon perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Kai te tupakoinnista moittijat ymmärrätte että myös alkoholi ja ylipaino lisäävät merkittävästi monien eri syöpätautien riskiä? Tämä tuntuu monelta unohtuvan, aina valistetaan tupakasta. Kaikki nuo paheet; alkoholi, ylensyönti ja tupakointi kuormittavat julkista terveydenhuoltoa. Tupakoin itse 11 vuotta, nyt savuttomana 3 vuotta jo. Helppoa ei ollut lopettaminen. Seuraavaksi olisi sitten ylipainosta eroon pääseminen, turha jättää hommaa puolitiehen.
Kyllä minä ainakin ymmärrän. En polta, juo alkoholia enkä ole ylipainoinen. Enkä tarkoita tätä mitenkään ylemmyydentuntoisesti, vaan niinpäin että jos minäkin pystyn tähän, niin kuka tahansa pystyy. Sukuni polttaa, juo ja mässäilee - minä tietoisesti katkaisin kierteen omalla kohdallani. (Sitä paitsi, alkoholin ja ylipainon vaaroista ja yhteydestä syövään jauhetaan ihan jatkuvasti mm. iltapäivälehdissä.)
Kaksi keuhkoahtaumaa loppuun katsoneena, olen onnellinen siitä, etten koskaan ole polttanut. Ihan hirveän raastava tapa kuolla. Molemmat sukulaiset katuivat viimeiseen saakka ja muistivat kyllä valistaa kaikkia, että älkää aloittako/lopettakaa. Hirveä tauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin ymmärrän. En polta, juo alkoholia enkä ole ylipainoinen. Enkä tarkoita tätä mitenkään ylemmyydentuntoisesti, vaan niinpäin että jos minäkin pystyn tähän, niin kuka tahansa pystyy. Sukuni polttaa, juo ja mässäilee - minä tietoisesti katkaisin kierteen omalla kohdallani. (Sitä paitsi, alkoholin ja ylipainon vaaroista ja yhteydestä syövään jauhetaan ihan jatkuvasti mm. iltapäivälehdissä.)
Aika moni vielä uskoo noita iltapäivälehtien juttuja, surullista.
Tottakai on järkevää jollain tavoilla omilla elämäntavoilla yrittää vaikuttaa omaan terveyteensä, mutta että mua sapettaa nämä sormi pystyssä, suu vaahdossa räyhääjät. Elämää ei voi kontrolloida piste.
Kukaan teistä ei vielä tiedä, mihin te kuolette ja miten.
Elämä pitää elää niin, että on sitten loppuvaiheessa sinut asian kanssa, oli se loppu millainen tahansa.
Minun erittäin rakas veljeni kuoli syöpään. Hän oli urheilija, normipainoinen, nykyisen terveysihanteen perikuva jne. Kuoli 38v ja jätti jälkeensä kolme lasta sekä vaimon. Oli vaan saanut p**at kortit elämässä käteen.
Kukaan eikä mikään saa minua uskomaan, että me voimme omilla elämäntavoilla kontrolloida kaikkea. Minä käytän suuren osan energiastani elämästä nauttimiseen ja sen varmisteluun, että en kuole katkerana ja ahdistuneena kuin veljeni.
Ylipaino tappaa nykyään varmemmin kuin tupakka, länsimaissa ainakin.
Ja silti esimerkiksi ylipainon aiheuttama raskausdiabetes on kasvanut räjähdysmäisesti.
Miksi lihavuutta ei kriminalisoida?
En pelkää. Niiku en muitakaan mahdollisia sairauksia
Pelkään mutta lopettaminen ei ole helppoa. Aloin polttaa ryhmäpaineesta kun olin 13, nyt ole 46.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En polta kuin pari kertaa kuukaudessa. Mutta eihän se hyvää tee. Ei tosin alkoholikaan tai sokeri. Mutta miksi pelätä. Kukaan ei elä ikuisesti. Ja jos sukuuni tulen, korjaa minut alzheimer jo kuusikymppisenä.
Ai niin, voisin lisätä tähän että äitini ja hänen siskonsa elivät erittäin terveellisesti ja himoliikkuivat. Ei tupakkaa, alkoa tms. Hoikkia. Veriarvot priimaa. Ja silti. Alzheimer vei kuusikymppisenä molemmat. Oireet alkoi viisikymppisenä. Eli eipä nuo elintavat juuri tähän vaikuttaneet. Mieluummin siis nautin niin kauan kuin voin.
Niin, vai saivatko elintavoillaan esim. 10 vuotta lisäaikaa?
Ehkä. Itsekin kolkuttelen kohta viittäkymppiä, että oireita jo odotellessa. Ihan eri elintavoilla. Että eivät he paljoa voittaneet, jos mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ja silti esimerkiksi ylipainon aiheuttama raskausdiabetes on kasvanut räjähdysmäisesti.
Älä nyt viitsi. Itse ylipaino ei aiheuta yhtään mitään, vaan se sopimaton ruoka, jolla se ylipaino on hankittu. Raskausdiabeteskin johtuu siitä huonosta ravinnosta, ei siitä ylipainosta.
Tosin et ole ainoa, joka elää samoissa harhoissa kuin sinä. Surullista.
Eiköhän katkerimpia kuolinvuoteella ole ne, jotka elivät mahdollisimman terveesti ja riskejä kartellen, mutta silti saivat syövän kuin ne, jotka elivät, tekivät ja nauttivat. Ja kuka nauttii mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se "nautinto" tule siitä, kun aivot rekisteröi vereen tulevan nikotiinin ja välttää vieroitusoireet? Eli se "nautinto" onkin helpotuksen tunne. Eihän se savu itsessään ole nautinto kenellekään. Siinä hoidetaan ongelmaa aineella, joka sen ongelman aiheuttaa, niinkuin riippuvuuksissa aina.
Ei se noin mene. Jos menisi, niin minkä takia ihmiset ei pääse tupakasta eroon esim. nikotiinipurkalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt viitsi. Itse ylipaino ei aiheuta yhtään mitään, vaan se sopimaton ruoka, jolla se ylipaino on hankittu. Raskausdiabeteskin johtuu siitä huonosta ravinnosta, ei siitä ylipainosta.
Tosin et ole ainoa, joka elää samoissa harhoissa kuin sinä. Surullista.
Ylipaino itsessään aiheuttaa kyllä yhtä ja toista, esimerkkinä maksan rasvoittuminen, joka voi aiheuttaa maksakirroosin. Tai uniapnea, jonka syy on nimenomaan ylipaino, ei se ruoka, jolla ylipaino on hankittu. Rasvakudos osallistuu hormoniaineenvaihduntaan ja vaikuttaa siten mm. syöpäriskiin ja nivelrikkoon. Siis rasvakudos, jota ylipainoisella on reilusti. Ei se ruoka, jolla ylipaino on hankittu. Lihavuus altistaa kihdille ja pahentaa astmaoireita. Lihavuus, ei ruoka.
Hullua, että edes vastaan tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vähän pelkään, mut tupakointi on kuitenkin niin cool että otan riskin.
Ei kai nykyään enää kukaan pidä tupakointia coolina?
Kun itse aloitin polttamisen 14-vuotiaana 80-luvulla, se ehkä oli vielä coolia, jos edes silloin oli. Onneksi lopetin kymmenen vuoden sauhuttelun jälkeen, ikinä en ole sitä päätöstä katunut. Tupakointi on junttia, ei coolia.
Käy katsomassa muutama kuva vaikka Dean Martinista, Marlon Brandosta, Sean Connerysta tai Marilyn Monroesta savukkeen kanssa ja tule sit takaisin väittämään ettei ole coolia.
He olivat cooleja ilman tupakkaakin.
Tavallinen perunan näköinen suomalainen ei näytä rööki huulessa yhtään sen coolimmalta kuin ilmankaan - päinvastoin.
Toinen tupakoitsijasukulainen kuoli keuhkosyöpään alle 60-vuotiaana, toinen lopetti tupakanpolton yli 80-vuotiaana.
Mulla on se jo. Todettiin reilu viikko sitten. Oon polttanut jostakin 16-vuotiaasta saakka.
Kohta koittaa lähtö, jiihaa!
Ja huumeita.
Ei siinä, onhan kannabis vähemmän haitallista kuin alkoholi, mut tosiaan vähän ehkä liikaa annetaan nuorille krediittiä siitä että olisivat niin kauhean fiksuja kun eivät samaan malliin dokaa. Ei ne millään terveyssyillä sitä perustele.