Sinä koko elämäsi tupakkaa polttanut! Etkö pelkää keuhkosyöpää?
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa keuhkosyöpään sairastuneista on tupakoitsijoita mutta 80% pitkään polttaneista ei saa keuhkosyöpää. Jos on polttanut enemmän kuin 21 tupakointivuotta sairastumatta, sairastuminen on hyvin epätodennäköistä. Tupakointivuotta=vuoden ajan aski päivässä.
Mistähän lähteestä tuo tieto on lähtöisin? Valtaosa keuhkosyöpään sairastuneista on iäkkäitä ja vain 10% kaikista on alle 60-vuotiaita, ja kohta 30 vuotta heitä hoitaneena voin sanoa, että lähestulkoon kaikki tupakoitsijat ovat tupakoineet hamasta nuoruudesta.
Luulisin samaa, tupakointi aloitetaan nuorena, oikeastaan vasta lapsena. Se koukuttaa niin pahasti, että tupakoija on ennemmin syömättä kuin polttamatta.
Toivottavasti nykyään lapset ovat järkevämpiä eivätkä edes aloita sitä röökillä pelleilyä.
Ei polttajia tarvitse erikseen mollata, kyllä he tietävät typeryytensä.
Olen polttanut 10 vuotta yhden savukkeen viikossa viinilasin kanssa. Koska se on nautinto. Kuolema voi tulla vaikka jo huomenna tai maailmanloppu. Elän tänään. Ihanaa.
En ole polttanut ikääni, mutta välillä pitkiäkin pätkiä päivittäin. Miksi pelkäisin? Sairastun jos sairastun, tupakatta tai tupakalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vähän pelkään, mut tupakointi on kuitenkin niin cool että otan riskin.
Ei kai nykyään enää kukaan pidä tupakointia coolina?
Kun itse aloitin polttamisen 14-vuotiaana 80-luvulla, se ehkä oli vielä coolia, jos edes silloin oli. Onneksi lopetin kymmenen vuoden sauhuttelun jälkeen, ikinä en ole sitä päätöstä katunut. Tupakointi on junttia, ei coolia.
Käy katsomassa muutama kuva vaikka Dean Martinista, Marlon Brandosta, Sean Connerysta tai Marilyn Monroesta savukkeen kanssa ja tule sit takaisin väittämään ettei ole coolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa keuhkosyöpään sairastuneista on tupakoitsijoita mutta 80% pitkään polttaneista ei saa keuhkosyöpää. Jos on polttanut enemmän kuin 21 tupakointivuotta sairastumatta, sairastuminen on hyvin epätodennäköistä. Tupakointivuotta=vuoden ajan aski päivässä.
Mistähän lähteestä tuo tieto on lähtöisin? Valtaosa keuhkosyöpään sairastuneista on iäkkäitä ja vain 10% kaikista on alle 60-vuotiaita, ja kohta 30 vuotta heitä hoitaneena voin sanoa, että lähestulkoon kaikki tupakoitsijat ovat tupakoineet hamasta nuoruudesta.
Luulisin samaa, tupakointi aloitetaan nuorena, oikeastaan vasta lapsena. Se koukuttaa niin pahasti, että tupakoija on ennemmin syömättä kuin polttamatta.
Toivottavasti nykyään lapset ovat järkevämpiä eivätkä edes aloita sitä röökillä pelleilyä.
Typerämpi sinä olet muita arvostellessasi kuin tupakoitsijat. Mikä on mennyt kasvatuksessa pieleen ihmisillä, jotka toisten valintoja haukkuvat? Typeryydellä, koulutuksella tai millään muullakaan ei ole mitään tekemistä tupakoinnin kanssa. Sen sijaan muita haukkujat on tutkitusti heikommista lähtökohdista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerämpi sinä olet muita arvostellessasi kuin tupakoitsijat. Mikä on mennyt kasvatuksessa pieleen ihmisillä, jotka toisten valintoja haukkuvat? Typeryydellä, koulutuksella tai millään muullakaan ei ole mitään tekemistä tupakoinnin kanssa. Sen sijaan muita haukkujat on tutkitusti heikommista lähtökohdista.
Mitä ihmettä yrität viestilläsi sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun itse aloitin polttamisen 14-vuotiaana 80-luvulla, se ehkä oli vielä coolia, jos edes silloin oli. Onneksi lopetin kymmenen vuoden sauhuttelun jälkeen, ikinä en ole sitä päätöstä katunut. Tupakointi on junttia, ei coolia.
Käy katsomassa muutama kuva vaikka Dean Martinista, Marlon Brandosta, Sean Connerysta tai Marilyn Monroesta savukkeen kanssa ja tule sit takaisin väittämään ettei ole coolia.
Lue tuo kommenttini uudestaan, niin ehkä löydät sieltä sanan nykyään. Ja mieti, mitä aikaa Dean Martin, Marlon Brando, Sean Connery ja Marilyn Monroe edustavat. (Vinkki: ei nykyaikaa.)
Vierailija kirjoitti:
En polta kuin pari kertaa kuukaudessa. Mutta eihän se hyvää tee. Ei tosin alkoholikaan tai sokeri. Mutta miksi pelätä. Kukaan ei elä ikuisesti. Ja jos sukuuni tulen, korjaa minut alzheimer jo kuusikymppisenä.
Tupakka on tuhansia vuosia vanha lääke. Sukulaistesikin olisi kannattanut käyttää nikotiinituotteita, etteivät olisi sairastuneet Alzheimeriin, sillä nikotiini auttaa mm. aivojen asetyylikoliinijärjestelmää.
Kukaan ei myöskään pakota vetämään niitä savuja keuhkoihin (eikä käyttämään teollisia savukkeita miljoonine lisäaineineen). Inkkarit olisivat varmasti pitäneet tuollaista mielipuolisena!
Vierailija kirjoitti:
Olen 65-vuotias ja pelkään todella mutta en pysty lopettamaan.
Isäni oli tupakkamies, kuoli 73v. Keuhkoahtaumatauti. Eli jatkoajalla, sillä lääkärin ennuste oli kuolla paljon aiemmin. Suosittelen lopettamaan, keinoja kyllä on.
Vähän ohi aiheen, mutta poltin noin 7 vuotta aina lisääntyvissä määrin, lopulta en voinut tehdä enää melkein mitään polttamatta. Inhosin itseäni joka aamu kun heräsin kurkku täynnä tervaa ja limaa ja pelkäsin syöpää, mutta illalla kun keuhkot olivat taas vetreytyneet tupruttelin surutta ja mietin että en pärjää ilman tätä. Suunnittelin lopetusta vuosia mutta ajatus pelotti aivan liikaa... Sitten tuli oksennustauti ja päätin lopettaa kerrasta poikki, ja nyt 3,5 vuotta ilman enkä aijo enää koskaan aloittaa. Vaikka edelleen kaipaan sitä henkisesti usein, aivan älytöntä!
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen, mutta poltin noin 7 vuotta aina lisääntyvissä määrin, lopulta en voinut tehdä enää melkein mitään polttamatta. Inhosin itseäni joka aamu kun heräsin kurkku täynnä tervaa ja limaa ja pelkäsin syöpää, mutta illalla kun keuhkot olivat taas vetreytyneet tupruttelin surutta ja mietin että en pärjää ilman tätä. Suunnittelin lopetusta vuosia mutta ajatus pelotti aivan liikaa... Sitten tuli oksennustauti ja päätin lopettaa kerrasta poikki, ja nyt 3,5 vuotta ilman enkä aijo enää koskaan aloittaa. Vaikka edelleen kaipaan sitä henkisesti usein, aivan älytöntä!
Onnittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En polta kuin pari kertaa kuukaudessa. Mutta eihän se hyvää tee. Ei tosin alkoholikaan tai sokeri. Mutta miksi pelätä. Kukaan ei elä ikuisesti. Ja jos sukuuni tulen, korjaa minut alzheimer jo kuusikymppisenä.
Tupakka on tuhansia vuosia vanha lääke. Sukulaistesikin olisi kannattanut käyttää nikotiinituotteita, etteivät olisi sairastuneet Alzheimeriin, sillä nikotiini auttaa mm. aivojen asetyylikoliinijärjestelmää.
Kukaan ei myöskään pakota vetämään niitä savuja keuhkoihin (eikä käyttämään teollisia savukkeita miljoonine lisäaineineen). Inkkarit olisivat varmasti pitäneet tuollaista mielipuolisena!
Joissakin suolistosairauksissa tupakka on tosiaan lääke. Lääkäritkin tämän tietävät, mutta ei heillä ole lupa sitä suositella. Tosin sitä "lääkettä" ei ole tarkoitus ketjussa vetää, 1-2 tupakkaa päivässä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue tuo kommenttini uudestaan, niin ehkä löydät sieltä sanan nykyään. Ja mieti, mitä aikaa Dean Martin, Marlon Brando, Sean Connery ja Marilyn Monroe edustavat. (Vinkki: ei nykyaikaa.)
No ihan yhtä coolia se on edelleen kun vaikka Andy McCoy tai joku nykyjulkkis (en tunne heitä) polttaa.
Se ei ehkä NUORTEN mielestä ole enää cool, mutta nuoriso nyt on muutenkin pilalla.
Kyllä ne asiat mitkä minun elämässäni ovat olleet cool ovat edelleen mielestäni cool, enkä muuta mielipidettäni sen mukaan mitä lapset nykyään on mieltä.
En ole polttanut koko ikääni mutta kyllähän se vähän pelottaa. En ole vielä edes aivan 40 mutta iho näyttää jo paljon vanhemman ihmisen iholta. Olen vaan valitettavasti niin koukussa etten saa lopetettua luomuna tai nikotiini purkalla, yritetty on, ja lääkkeissä on saatavuusongelma. Harmittaa etten ole tarpeeksi vahva lopettamaan mutta ehkä jonakin päivänä. Tupakointi on iso osa elämää ja ikävän nautinnollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnittelen!
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan yhtä coolia se on edelleen kun vaikka Andy McCoy tai joku nykyjulkkis (en tunne heitä) polttaa.
Se ei ehkä NUORTEN mielestä ole enää cool, mutta nuoriso nyt on muutenkin pilalla.Kyllä ne asiat mitkä minun elämässäni ovat olleet cool ovat edelleen mielestäni cool, enkä muuta mielipidettäni sen mukaan mitä lapset nykyään on mieltä.
Jep, nuoriso on pilalla, eihän ne enää edes alkoholia juo, ainakaan humaltuakseen. 😂
Jatka vain valitsemallasi tiellä, itse olen joustavampi ja voin heittää romukoppaan asioita, joita ennen pidin coolina. Näin 50+-vuotiaanakin voin välillä asettua nuorten asemaan ja nähdä maailmaa vähän eri silmin. Onneksi nykynuoriso ei enimmäkseen enää pidä tupakointia coolina.
Kiitos sinulle, kommenttisi sai minut tuntemaan itseni nuoreksi! 😘
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ehkä NUORTEN mielestä ole enää cool, mutta nuoriso nyt on muutenkin pilalla.Kyllä ne asiat mitkä minun elämässäni ovat olleet cool ovat edelleen mielestäni cool, enkä muuta mielipidettäni sen mukaan mitä lapset nykyään on mieltä.
Boomereinta mitä tiedän pitää röökinpolttoa coolina ja perustella sitä Marlon Brandolla.
En tiedä julkaistaanko aiempaa kommenttiani, mutta nuo ihmiset jotka eivät tunnu pelkäävän itse kuolemaa eivät selvästikään tajua mitä on keuhkosyöpä oikeasti. Laita pussi päähän päiväksi tai pariksi niin alat ymmärtää miltä tuntuu yrittää hengittää, kun happea ei saa.
Poltin itse n. 20v elämästäni, kunnes läheisen sairastumisen seuraaminen pysäytti täysin ja lopetin tuon yhden typerimmistä tavoista mitä ihminen voi keksiä. Olen todella onnellinen, että pääsin tuosta vähemmän asioista ymmärtävien tavasta eroon (aiempi viestini ehkä sensuroitiin tuollaista ihmistä kuvaavan sanan vuoksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, nuoriso on pilalla, eihän ne enää edes alkoholia juo, ainakaan humaltuakseen. 😂
Jatka vain valitsemallasi tiellä, itse olen joustavampi ja voin heittää romukoppaan asioita, joita ennen pidin coolina. Näin 50+-vuotiaanakin voin välillä asettua nuorten asemaan ja nähdä maailmaa vähän eri silmin. Onneksi nykynuoriso ei enimmäkseen enää pidä tupakointia coolina.
Kiitos sinulle, kommenttisi sai minut tuntemaan itseni nuoreksi! 😘
Nuoret vetävät nykyään aika hanakasti sähköröökiä ja nuuskaa, se on ilmeisesti nyt sit cool. Vähän vähemmän haitallista ehkä, mut en nyt laittais sen piikkiin et nuoriso on niin fiksua. Se nyt vaan on luonnollista, et ne asiat mitkä oli vanhemmilleen cool ei voi olla lasten mielestä cool, niin on pakko keksiä jotain muuta.
Olen nähnyt kun läheinen kuolee keuhkosyöpään, eikä se ollut kaunista.
😂
Ihan tuulesta temmattu väite vailla mitään totuuspohjaa. Eihän tuota voi ottaa tosissaan?