Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä koko elämäsi tupakkaa polttanut! Etkö pelkää keuhkosyöpää?

Vierailija
16.06.2022 |

Miten on?

Kommentit (153)

Vierailija
141/153 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sauhuttelin ikävuodet 15-26v. Nyt olen 33v pienen lapsen äiti ja toinen tulossa, ja kyllä mä aika ajoin mietin, että onneksi sain lopetettua röökinpolton ajoissa!!! Toivottavasti riittävän ajoissa, ettei mitään "haittaa" tuosta jäänyt. Muutoin olen aina elänyt terveellisesti, BMI 19, alkoholia käytän harvoin, urheilun paljon. Rööki oli se mun pahe.

Isoisäni tupakoi askin päivässä 40 vuotta ennenkuin lopetti, hän on nyt 83v ja elämänsä kunnossa yhä :D

Ihan mysteeri välillä nää, kuka sen syövän saa ja kuka ei.

Hei, joku toinenkin nuorena lopettanut! Meikällä lähes sama stoori. Välillä näen painajaisia, että joko poltan yhä tai sitten lopettamisestani huolimatta löytyy keuhkosyöpä.... ihan neuroottista meininkiä alitajunnassani, I know...

Vierailija
142/153 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkkää, 47 vuotta poltellut jo, tuskin se enää iskee. Riski on suuresti liioiteltu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/153 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelkkää, 47 vuotta poltellut jo, tuskin se enää iskee. Riski on suuresti liioiteltu.

Aloitin siis polttamaan 34 iässä.

Vierailija
144/153 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan pelota. Olen polttanut 13-vuotiaasta ja nyt 24 vuotta. Jos tulee keuhkosyöpä tms., niin sittehän tulee.

Tulehan sanomaan tuo "Jos tulee keuhkosyöpä tms., niin sittehän tulee." lause kun olet alta viisikymppisenä sytostaatti- ja sädehoidossa kurkkusyövän takia tupakoinnin vuoksi. Minulla loppuu toinen hoitoviikko huomenna ja kuusi viikkoa päivittäistä sädehoitoa jäljellä. Joka keskiviikko otetaan verikoe ja katsotaan että oletko kunnossa torstain sytostaattiin joka siis annettiin minulle tänään. Olet koko tuon ajan kiinni sairaalassa (ei nuo kaksi edellä mainittua suinkaan ole ainoat asiat ja tapaamiset mitkä sinulle bookataan) paitsi viikonloppuisin jolloin on oikeastaan ainoa hetki pestä vaatteet seuraavaa hoitoviikkoa varten. Ei sillä ettei aikaa olisi viikollakin mutta olet niin väsynyt koko ajan että vasta pakon edessä teet jotain. Keittiön pöytä muistuttaa tälläkin hetkellä lähinnä apteekkia. Jouduin tekemään koneella taulukon johon ruksin että minkä lääkkeen olen ottanut koska eilen en enää muistanut noista kaikista paketeista ja purkeista. On minulla tietenkin lääkekaappikin, mutta noista lääkkeistä ei sinne mahdu kun murto-osa. Tämäkään show ei takaa vielä mitään, vaan voi olla että päätyvät radikaalileikkaukseen jolloin kurkkuun tehdään se kuuluisa reikä tai sitten ei voi tehdä mitään ja kuolen. Ei se ennalta tehty takahampaiden poisto sekä ylhäältä ja alhaalta niin mukavaa sittenkään ollut. Tehdään nimittäin aina kun kurkkua näillä annoksilla sädetetään koska ovat kuulemma mennyttä joka tapauksessa ja on parempi hoitaa se asia kuntoon ennen kun hoitojen aikana jolloin vastustuskykysi on sytostaattien takia heikentynyt. Olen muuten se tyyppi joka pitää pitää ihan määrättyä maskia (ei sitä sinistä vaan jotain paljon tehokkaampaa) esim. kaupassa jos sinne jaksan mennä. En sen vuoksi etten tartuttaisi teitä vaan sen vuoksi etten itse saisi mitään tartuntaa.

Kuika kauan ja paljon poltit?

Tuota samaa on kysynyt jo useampi lääkärikin. Rehellisesti sanoen en osaa tarkkaa vuosimäärää sanoa mutta aika nuorena aloitin. Alussahan se oli aika kauan sellaista on/off polttamista eli silloin tällöin mutta jos nyt heitetään jokin luku niin + 20 vuotta päivittäin. Todellisuudessa en osaa sanoa määrää (tätäkin on kysytty jo vaikka kuinka usealta taholta) mutta omasta mielestäni en niinkään "paljon" kun aloin miettimään ja laskemaan. Paras arvioni on että 6 - 12 tupakkaa päivässä. Aina riippuen päivästä, joinakin päivinä huomasin etten ollut polttanut "kun" kolme ja taas toisena päivänä että aika paljon on tullut poltettua tänään. En koskaan esim. askia päivässä. Sanomattakin on selvää etten ole polttanut yhtäkään sen jälkeen kun tämä havaittiin eli pariin kuukauteen. Lääkäri neuvoi käyttämään vieroitukseen ihan kaupasta saatavia nikotiinipusseja mutta toisen keskussairaalan hammaslääkäri kehotti eilen pyrkimään niistäkin eroon että etuhampaat saadaan pelastettua (tulee kaikennäköistä muottien valantaa ja fluorilusikoita sekä yliopiston apteekissa teetettyä fluoritahnaa niihin ns. lusikoihin jotka ovat käytännössä vähän sinulle tehtyjen hammassuojien näköisiä) koska nikotiini kuulemma haittaa hammashoitoa. Kehoitti pikkuhiljaa siirtymään ei nikotiinittomiin versioihin. Purkkaahan en pysty syömään kahdesta syystä: Minulle alkaa heti hikka jos sitä yritän mutta parempi syy on se ettei minulla enää ole niitä takahampaita joita purkan syömisessä tarvitaan. Omasta kokemuksesta (taival on vielä pitkä tai vaihtoehtoisesti lyhyt) kehotan kaikkia jotka polttavat yrittävän lopettaa ja niitä jotka eivät vielä ole aloittaneet niin unohtavan että tupakkaa ylipäätään edes myydään.

Vierailija
145/153 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näihin tupakkakeskusteluihin tulee aina kaikki antinikotinistit lässyttämään.

Tupakka tappaa: kaikki tietää sen

Menee rahaa: tiedetään

On epäterveellistä: tiedetään

On turhaa: no onhan se

Ette te lässyttäjät pysty tuomaan tupakkaa polttavalle yhtään mitään tietoa, mitä se tupakoija ei jo tietäisi. Ne asiat ei kiinnosta.

Ja lopettamisestahan te ette tiedä mitään, kun ette ole ikinä koittaneet, eli suut suppuun siinäkin asiassa.

Vierailija
146/153 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näihin tupakkakeskusteluihin tulee aina kaikki antinikotinistit lässyttämään.

Tupakka tappaa: kaikki tietää sen

Menee rahaa: tiedetään

On epäterveellistä: tiedetään

On turhaa: no onhan se

Ette te lässyttäjät pysty tuomaan tupakkaa polttavalle yhtään mitään tietoa, mitä se tupakoija ei jo tietäisi. Ne asiat ei kiinnosta.

Ja lopettamisestahan te ette tiedä mitään, kun ette ole ikinä koittaneet, eli suut suppuun siinäkin asiassa.

Luehan nuo minun kirjoittamat kokemukset niin kurkkusyövästä (jonka jokainen minua tutkinut lääkärit, ja niitä ei ole yksi eikä kaksi ja kolmekin on vielä kaukana, 95 %:n varmuudella sanovat johtuvan tupakoinnista) ja tule sitten tänne kertomaan kuinka "vaikeaa" se lopettaminen on ja etten tiedä asiasta mitään. Sitten kun makaat yöt hereillä korvakivun vuoksi (ja se ei ole mitään tavallista korvasärkyä) koska tämä syöpä säteilee korvaan. Silloin kun olet morfiinipohjaisilla lääkkeillä + syöt "vähän" normaalia vahvempia unilääkkeitä (lääkkeissä ei kuulemma säästellä ja kipuja ei tarvitse kärsiä joka muuten pitää paikkansa kunhan muistat vaan kertoa jollekin niistä kivuista niin resepti vahvemmista ilmestyy omakantaan koska eiväthän he voi tietää koska ja kuinka kipeä olet jos et sano. Vieroitus hoidetaan sitten joskus myöhemmin tai kuolemassa viimeistään) niin tuollainen "kuinka vaikeaa on lopettaa ja ette tiedä asiasta mitään" kuulostaa todella säälittävältä.

Vierailija
147/153 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti yksikään läski ei ole tullut tähän ketjuun paasaamaan tupakan vaaroista. Epäilen kyllä, että muutama on saattanut eksyä, ilman ironian häivääkään.

Meinaatko, että "läski" ei tiedä tupakoinnin vaaroista.

Vierailija
148/153 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tupakoitsijoista on nykyisin alempaa sosiaaliluokkaa, jolla ei ole huolta huomisesta. Heidän ainut kalenterimerkintänsä on se, että saa aamulla kaljat/viinapullon. Toki jotkut voivat polttaa salaakin, jos ovat korkeassa asemassa. Työpaikoista varmasti 90% on savuttomia. THL:n valistus on iskenyt nuoriin erinomaisen hyvin. Nuortenkin silmissä tupakointi on noloa ja tupakoitsijat leimataan sinne laarinpohjalle.

🤣🤣🤣

Tavallaan aika suloista, että joku luulee että juuri THL:n valistus on se, joka tässä tupakoinnin suosion laskussa on taustalla.

Ohis: tupakointi on vaan leimautunut köyhien ja junttien jutuksi nuorten mielessä.

Tottahan tuo onkin, sen huomaa, kun reissailee huonolla asuinalueella, entisissä itäblokin maissa tai kehitysmaissa - kaikki köyhät polttaa tupakkaa. Se ihmetyttää, että miksi tuhlata niitä vähiä rahoja vielä turhaan tuotteeseen? Ehkä niillä on niin karu elämä, että haluavat lopettaa sen nopeammin.

Vierailija
149/153 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin vasta 28 vuotiaana mutta en pelkää. Puoli sukua polttaa eikä yhtäkään syöpätapausta, kaikki kuolleet normaalisti vanhuuteen.

Syöpään vaikuttaa geenit, myrkyt ja säteily. Yhden voi vielä sietää jos muut on kunnossa. Eli minulla geenit kunnossa enkä tietääkseni altistu säteilylle, joten myrrkky yksinään ei vielä sukuhistorian perusteella aiheuta syöpää.

Vierailija
150/153 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole polttanut koko ikääni mutta kyllähän se vähän pelottaa. En ole vielä edes aivan 40 mutta iho näyttää jo paljon vanhemman ihmisen iholta. Olen vaan valitettavasti niin koukussa etten saa lopetettua luomuna tai nikotiini purkalla, yritetty on, ja lääkkeissä on saatavuusongelma. Harmittaa etten ole tarpeeksi vahva lopettamaan mutta ehkä jonakin päivänä. Tupakointi on iso osa elämää ja ikävän nautinnollista.

Eikös se "nautinto" tule siitä, kun aivot rekisteröi vereen tulevan nikotiinin ja välttää vieroitusoireet? Eli se "nautinto" onkin helpotuksen tunne. Eihän se savu itsessään ole nautinto kenellekään. Siinä hoidetaan ongelmaa aineella, joka sen ongelman aiheuttaa, niinkuin riippuvuuksissa aina.

Kemiallisesti ajatellen varmaan näin mutta kokonaisuutena on ainakin omalla kohdalla vähän laajempi asia se nautinto. Esimerkiksi niin että tupakka antaa itselleni tauon (mistä tahansa), oman hetken jolloin voi vetäytyä olemaan itsekseen. Hankalissa työasioissa ratkaisut syntyvät usein tuumaus- eli tupakkatauolla. Juhlissa tai illanvietoissa tupakka on hyvä syy vetäytyä hetkeksi hälinästä vähentämään sos. kuormitusta.

Miten ei voi pitää tuumaustaukoa ihan vaan ilman tupakkaa? Tai vetäytyä sosiaalisesta hälystä? Pitääkö siihen olla joku konkreettinen tuote - kävisikö vaikkapa lakupatukan syöminen?

Varmasti voisi mutta ei se olisi sama asia. Näetkö itse esim työpaikalla ihmisiä jotka erikseen lähtevät pois työpisteeltä ulos pohtimaan? Itse en ole ainakaan, kyllä ulos lähdetään ainoastaan tupakalle.

Kuka lähtee juhlista hengähtämään yhtään missään jos ei tupakalle? Outoahan se olisi mennä saati sanoa niin kenellekään.

Voihan kaiken korvata millä tahansa mutta usein siitä menee se pointti ja koko asiasta muuttuu aivan typerä.

Vierailija
151/153 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän katkerimpia kuolinvuoteella ole ne, jotka elivät mahdollisimman terveesti ja riskejä kartellen, mutta silti saivat syövän kuin ne, jotka elivät, tekivät ja nauttivat. Ja kuka nauttii mistäkin.

Mitä ihmettä, miksi tuo katkeroittaisi? Sehän päinvastoin auttaisi suhtautumaan asiaan: sain syövän vaikka elin terveellisesti, eli ei ole oma vika. Sehän vasta -ituttaisi kun itse olisi sauhutellut itselleen tuskallisen kuoleman.

Olen sitä paitsi nauttinut elämästä täysillä vaikka en tupakkaan ole edes koskenut. Kuka mistäkin nauttii - no itsensä myrkyttämisestä nauttiminen on mielestäni järjenköyhää.

Eihän siinä kauheasti järkeä ole, mutta monet nautinnolliset asiat ovat vähän sellaisia.

Mistä tiedät, että olet nauttinut täysillä, jos et ole tupakkaan edes koskenut? Entä jos kokeiltuasi huomasit jääneesi paitsi?

Ei sillä että nimenomaan tupakka olisi The Juttu, mut tuosta kirjoituksesta syntyy mulle mielikuva että elämästä olisi voitu varmaan nauttia aika paljonkin enemmän täysillä.

Miten myrkkysavun hengittäminen olisi enemmän täysillä elämistä kuin myrkkysavun hengittämättä jättäminen? Ihan oikeasti nyt. Miksi ei voida myöntää että tupakointi on turhaa. Ei siinä ole mitään nautintoa, vain riippuvaisuus. Se "nautinto" on sitä että vieroitusoireet hetkeksi katoavat. Kertakaikkisen vajaaälyistä puuhaa.

Yritäpä nyt edes vähän lukea mihin vastaat.

Tupakointi on kyllä melkoisen turhaa, juurihan myönsi ettei siinä juurikaan ole järkeä. Ja sanoin myös, että ei se tupakka nyt varsinaisesti se juttu ole. Mutta jos ei ole kokeillut tupakkaa niin tuskin on esim kokeillut huumeita, ja paljon muutakin on varmaan jäänyt kokematta koska "ei ole järkevää".

Eihän se olekaan, mut jokainen huumeita kokeillut voi allekirjoittaa että katui niiden kokeilemista tai ei, niin ei voi väittää että olisi elänyt yhtä täysillä jos olisi jättänyt kokeilematta.

Myöskin tuo "nautinto on pelkästään vieroitusoireiden poistuminen" on kukkua kuten tässäkin ketjussa on todettu.

Siis... Ei kai kukaan voi ajatella näin typerästi? Koska joku ei ole polttanut tupakkaa, hän ei myöskään ole kokeillut huumeita, eikä näin ollen ole elänyt täysillä?? Huumeita?? Ei jumalauta, kyllä joo kannattaa elää täysillä ja kokeilla! Tuleeko ikinä mieleen että elämässä ei tarvitse ihan jokaista tyhmyyttä tehdä. Ei näköjään.

Yksi neljästä suomalaisesta on kuitenkin kokeillut. Hyvin harvasta on tullut narkomaani, niin kyllä tuo on monelle ollut varmaan ihan kannattava teko.

Suuri osa ihmisistä onkin typeriä. Miksi tekisin samoin kuin he?

En ole sanonutkaan että sinun tarvitsisi, mutta älä sitten lässytä että olisit elänyt ja nauttinut täysillä.

Täysillä elämiseen ja nauttimiseen ei edelleenkään tarvita huumeita. Ei edes yhtä kertaa. Oletko itse pelannut venäläistä rulettia? Ai et? No älä sitten lässytä että huumeiden kokeilu on sitä oikeaa elämistä.

Vierailija
152/153 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän pelkään että joudun elämään 100 vuotiaaksi ja makaamaan pahimmassa tapauksessa kymmenen, vuotta, tai ylikin kuorena paskavaipoissa vanhustenhoidon armoilla. no thanks.

Vierailija
153/153 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 65-vuotias ja pelkään todella mutta en pysty lopettamaan.

Menet terveysasemalle lääkäriin.Pyydät tupakan lopettamiseen resepti lääkeen,sen jopa kirjoitaa hammaslääkärisi jos pyydät. Lääkettä syödään 3 kuukautta.Alussa ohjen mukaan otat lääkettä ja saat tupakoida.Tupakka jää sinulta itseltä automatisesti pois,et huomaakan.Mutta syöt sen kolmen kuukauden satsin loppuun.Olet irti nikotiini riippuvuus.Jotkut valitaa lääke kalista 100e,kk, siis 300 e, 3 kukautta.Mitä maksaa savuke aski jo 8 e.päivä X 30 päivää on jo savuket kuukaudessa 240 euroa ja savuket kolmessa kuukaudessa jo 720 e. Jos savuke asiki on 9 e. on 9 x 30 päivää 270e. Kolmessa kukaudessa röökit silloin: 810 euroa. Pikkanen ero läkeen hintaan ,eikö? Kaupojen kioskien Nikotiini korvaushoito et onnistu,sumuteet tai purkat, jäät niihin koukun ja nekin maksaa.Päätös on sinun haetko reseptin,vai et?Ahtalle joudutte,Kun kaikialla osake ,vuokra talot vanhatkin on jo tupakointi kiellot tai hakusessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme