Mies ei hyväksy matkustamista
20 v yhteiseloa ja olen viime aikoina havahtunut siihen, että mies rajoittaa elämääni ja tavallaan estää tekemästä sellaisia asioita, joita haluaisin tehdä.
Ei suoranaisesti ns. kiellä, mutta omalla käytöksellään saa jotenkin aikaan sellaisen olon, että esim. matkoille ei viitsi edes lähteä. Keskustelu ei auta, tuntuu olevan täysin kyvytön näkemään tilannetta. Näkee vain oman kantansa.
Esim. otsikossa mainittu matkustaminen. Miehen mielestä turhaa eikä siihen ole rahaa. Kuitenkin käyttää saman ja enemmänkin rahaa omiin juttuihinsa. Jos ehdotan matkaa, ilmoittaa että hän ei ainakaan lähde eikä myöskään aio hoitaa lemmikkejämme. Ns. talonvahtia en taas pysty järjestämään, kun mies on kuitenkin kotona. Alkaa myös hirmu v..ttuilu rahasta, vaikka hän on todellakin paljon tuhlailevampi ja itse asiassa minulla kyllä olisi rahaa matkustaa.
Ja tämä sama toistuu joka asiassa, jossa ei miehen mielestä ole järkeä. Vain ne asiat, joista hän on kiinnostunut, ovat merkityksellisiä ja niihin voi käyttää rahaa.
Pihalle koko ukko vai olisiko muita vinkkejä?
Kommentit (62)
Tämä nimenomaan on yleinen linjaus. Toistuu ihan joka asiassa, kun tarkemmin herää miettimään. Eikä yhtään pysty itse hahmottamaan tätä, vaikka vääntäisi rautalangasta. Ap
Hän ei halua, että sinä olet onnellinen. Itse en jaksaisi tuollaisen ihmisen seuraa.
Ongelmahan ei tosiaan ole se, että suhtaudutte matkustamiseen eri lailla, vaan se, että mies kontrolloi sinua estämällä sinua elämästä omaa elämääsi ja tekemästä asioita, joita haluaisit tehdä. Eihän tuossa ole kuin kaksi vaihtoehtoa: joko mies lopettaa kontrolloinnin tai sitten eroatte. Tai no, on sekin vaihtoehto, että muutatte erilleen, jolloin pystyt paremmin tekemään omia juttujasi. Toivottavasti et näe sitä vaihtoehtona, että sopeudut miehen tahtoon. Valitettavasti kontrolloiva ihminen harvoin muuttuu, tuskin koskaan. Ilmeneekö kontrollointia muissakin asioissa?
Miten jaksat ihmistä, joka ei jousta ja halua uusia kokemuksia? Ota mukaasi kaveri ja huomaat ettei se ukon seura nyt niin jännää ole. Lemmikit hoitolaan. Et pety.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nimenomaan on yleinen linjaus. Toistuu ihan joka asiassa, kun tarkemmin herää miettimään. Eikä yhtään pysty itse hahmottamaan tätä, vaikka vääntäisi rautalangasta. Ap
Näihin asioihin yleensä herää vasta viiveellä. Mutta hyvä, että olet huomannut kuitenkin nyt, mitä tapahtuu.
Jos asiasta on jo yritetty keskustella mutta mies ei suostu näkemään kuin oman kantansa niin eipä tuossa ole vaihtoehtoja eli lähtisin suhteesta pikimmiten.
Lemmikki hoitoon ja matkalle yksin tai kaverin kanssa. Älä tuhlaa ainutlaatuista elämääsi jättämällä tekemättä asioita, joita haluat, kun ne ovat sellaisia, jotka tuottavat sinulle hyvää mieltä eivätkä vahingoita ketään. Eli en kannusta tekemään kaikkea, mitä ihminen haluaa, mutta esimerkiksi satunnainen matkustaminen on asia, johon jokaisella on oikeus, vaikka puoliso ei siitä itse tykkäisi.
Jo yksistään se, että hän sanoo ettei hoida teidän yhteisiä lemmikkejänne, olisi mulle mahdottomuus. Kuka jättää eläimensä hoitamatta, ihan oikeesti.
Oletko koettanut tehdä asiaa näkyväksi miehelle? Siis kertoa tyyliin nautitko sinä harrasteauton laittamisesta ? Tiedätkö minusta tuntuu varmaan samalta kun matkustan. Se on minulle se juttu josta saan iloa. Jos tällaisilla puheilla asia ei selkene miehelle niin tee sitä muuten näkyväksi. Esimerkiksi keskityt tekemään omia lempiruokiasi ja jos mies ihmettelee miksei enää ole koskaan pihviä jne mistä hän pitää niin kerrot että ei kait pihveihin kannata rahaa tuhlata kun minä en niin pidä niistä. Jos mies selittää pitävänsä ja tottakai niitä ostetaan jatkossa niin kerrot että sinä pidät matkustamisesta ja haluat että sitä tehdään. Kerrot että on kompromissi suostua sellaiseenkin mistä ei itse niin piittaa mutta jos toinen pitää siitä.
Tietysti voisit myös kysyä mikä miestä harmittaa siinä jos sinä matkustaisit. Joutuuko tekemään itse ruuan ja hoitamaan lemmikit. Pelkääkö rahan menoa vai sitä että petät jne. Tuskinpa mies osaa itse edes suoraan analysoida omia tunteitaan niin että osaisi kertoa perimmäisen syyn mutta auttaisiko kysely edes miettimään sitä.
Vierailija kirjoitti:
Jo yksistään se, että hän sanoo ettei hoida teidän yhteisiä lemmikkejänne, olisi mulle mahdottomuus. Kuka jättää eläimensä hoitamatta, ihan oikeesti.
No ne voi viedä kyllä hoitolaan, jos toinen ei pidä niiden hoitamisesta. Minä käytän aina hoitolaa enkä rasita toista niillä, koska lemmikit olivat minulla jo ennen tapaamistamme ja silloinkin käytin hoitolaa.
Alat kohtelemaan miestä samoin. Jos ei ymmärrä tai raivostuu, kannattaa lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne voi viedä kyllä hoitolaan, jos toinen ei pidä niiden hoitamisesta. Minä käytän aina hoitolaa enkä rasita toista niillä, koska lemmikit olivat minulla jo ennen tapaamistamme ja silloinkin käytin hoitolaa.
Mä en kyllä ottaisi kumppania, joka pitää lemmikkiäni rasitteena. Tässä AP:n tapauksessa kyseessä taisi olla vielä ihan yhteiset lemmikit.
Kuulostaa vähän, että tuon miehen henkinen kasvu on jäänyt pienen lapsen tasolle ja kaikki hänen elämässä pyörii sen oman minän keskellä eikä osata ottaa toisia lainkaan huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap:n esimerkissä olekaan kyse siitä, etteikö mies pitäisi lemmikkien hoitamisesta. Vaan hän kiristää puolisoaan sillä, että "jos menet matkalle, lemmikit kuolevat sinä aikana". Tätä se käytännössä on, ja siitä voi vetää vain yhden johtopäätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä ottaisi kumppania, joka pitää lemmikkiäni rasitteena. Tässä AP:n tapauksessa kyseessä taisi olla vielä ihan yhteiset lemmikit.
Itse en koe tuosta mitään ongelmaa, kun olen lemmikit itselleni ottanut ja niistä päättänyt huolehtia. Riittää, kun lemmikit pitävät kumppanista, mutta ei kumppanin tarvitse niitä hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap:n esimerkissä olekaan kyse siitä, etteikö mies pitäisi lemmikkien hoitamisesta. Vaan hän kiristää puolisoaan sillä, että "jos menet matkalle, lemmikit kuolevat sinä aikana". Tätä se käytännössä on, ja siitä voi vetää vain yhden johtopäätöksen.
No eihän ne mihinkään kuole, jos hommaa sen hoitopaikan.
Kyse ei ehkä ole rahasta, on tekosyy, voi olla sosiaalisesti helposti kuormittuva, eli ei jaksa olla ihmisten kanssa. Ei pysty myöntämään sitä. Pitääkö muutoin ihmisistä, ja osaako rentoutua porukassa?
Kamat kassiin ja menoksi. Tuo on pelkkää kontrollointia, ei oikeaa rakkautta. Voi tuntua hankalalta irroittautua mutta kun pääset niistä kahleista sun silmät aukeaa tavalla jota et osaa kuvitellakaan.
Muista, raha on vain rahaa ja mitä sinä edes teet sillä rahalla jonka parisuhteessa säästät jos toinen rajoittaa sinulta pois kaiken sen mitä sinä sillä haluaisit?
Aina voi yrittää keskustella aluksi, mutta oman kokemukseni mukaan se harvoin tuo muutosta miehen käytökseen. Oma taktiikkani oli järjestää itselleni "oma elämä", eli matkustan joko yksin tai kaverieni kanssa. Niistä kerron ihan ilmoitusasiana miehelle. Lemmikin hoidon voisi järjestää vaikka viemällä lemmikki hoitolaan, ystävän luo tai ystävä voi käydä teillä ruokkimassa jne. 4H-lemmikkihoitajiakin kai on vielä? Miehestä riippuu mikä näistä vaihtoehdoista toimii, mutta olen varma että löydät jonkun vaihtoehdon! Tsemppiä ja kivaa matkaa toivoo kohtalotoveri
Niin, hän pitää omia tarpeitaan tärkeämpinä kuin sinun. Jos tämä on yleinen linjaus, niin pahalta kuulostaa.