Kesäloma teinien kanssa ihan tuskaa!
Mulla on 15- ja 17-vuotiaat teinipojat, jotka on alkanut kuppaamaan yötä myöten ulkona näon kesäaikaan.
Molemmilla on kyllä kesätyöt, ( ei koko kesää), mutta ne ovat iltapainotteisia. Rytmi on nyt siis se, että riukkuvat joko ulkona tai kotona pleikkaa pelaten johonkin aamuneljään, sitten nukkuvat päivän ja illaksi menevät töihin.
Siten neljän aikoihin yöllä mikro kilkattaa kun lämmitellään vähän välipalaa.. Sekopan kun en itse sdaa nukuttua, mulla päivätyö ja loma vasta heinäkuussa.
Onko kohtalontovereita? Oon yrittänyt keskustella, viime yönäkin taas heräsin yöllisiin kolisteluihin ja toinen on tietankin, se, etten saa nukuttua ennen kuin ovat kotona, eli valvon siihen saakka kunnes tulevat joskus yhden, kahden aikoihin kotiin.
Nytkin sinnittelen täällä töissä väsyneenä.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat elättävät perheen, joten heidän on saatava nukuttua. Teineille arkena kotiintuloaika ajoissa, vkl voivat sitten olla pidempään, jos ovat luotettavia. Yöllä opettelevat olemaan hiljaa keittiössä jne.
Ihmettelen näitä vanhempien vastauksia, joissa näkyy että kotona nuorilla on valta. Ei tulisi meillä kyseeseen. Ja upeat välit on silti teineihin.
Terv. yläkoulun ope
Ei meillä teineillä ole valtaa kotona vaikka saavatkin valvoa ja nukkua lomilla miten hyvältä tuntuu. Ovat pääasiassa hiljaa, joskus harvoin tulee ylimääräistä meteliä. Niinkuin aikuisiltakin. Meillä vanhemmat vuorotöissä, joten nukkuma-ajat vaihtelevat.
Teinit hoitavat velvoitteet hyvin, käyttäytyvät hyvin, ei ole päihdeongelmia eikä muuta haittakäyttäytymistä. Miksi eivät saisi arkena lomalla mennä kuten haluavat? Viikonloppuisin ulkona enempi kaikenlaista kulkijaa, koen että arkena turvallisempaa hengailla lähialueella ja viikonloppuisin mielummin viettävät aikaa kotona yöllä, vaikka sitten kavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat elättävät perheen, joten heidän on saatava nukuttua. Teineille arkena kotiintuloaika ajoissa, vkl voivat sitten olla pidempään, jos ovat luotettavia. Yöllä opettelevat olemaan hiljaa keittiössä jne.
Ihmettelen näitä vanhempien vastauksia, joissa näkyy että kotona nuorilla on valta. Ei tulisi meillä kyseeseen. Ja upeat välit on silti teineihin.
Terv. yläkoulun ope
Olen niin samaa mieltä tästä. Vanhemmat ovat perheen pää. He käyvät töissä ja elättävät perheen. Teinien on syytä opetella kunnioittamaan terveellä tavalla omia vanhempiaan ja muita ihmisiä. Kun muuttavat omilleen, ja ovat itse vastuussa itsestään ja toimeentulostaan, niin sitten voivat valvoa vaikka koko yön ja piipittää mikroa.
Mä tein niin kun teinit alkoivat olla myöhään ulkona, että jätin eteisen vessaan valon. Näin sen makuuhuoneeseeni mutta se ei häikäissyt.
Nukuin hiukan koiranunta ja katsoin välillä - valo palaa, eivät ole tulleet kotiin. Sitten kun valo oli sammunut niin saatoin nukahtaa oikein sikeään uneen.
Lisäksi sanoin, että mun viesteihin pitää AINA vastata jotain, muuten epäilen, että jotain on sattunut ja alan soitella sairaaloihin tai poliisille. Ihan sama missä on tai missä kunnossa mutta vastata pitää. Kyllä se toimi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, että aamuihmiset haluavat pakottaa koko maailman omiin rytmeihinsä?
Tämä on muuten iso kysymys. Osalla ihmisistä on erilainen luontainen rytmi, ja kun joutuu pakottamaan valtaväestön mukaan, seuraa siitä vakaviakin terveydellisiä ongelmia. En ymmärrä miksi tätä asiaa ei tuoda esiin enemmän. Itselläni on ja valitettavasti lapselleni on periytynyt tämä. Koulunkäynti kärsii tästä syystä ihan merkittävästi. Heti kun tulee joululoma tai kesäloma, rytmi menee välittömästi siihen mikä on luontaista hänelle.
Minä en henkilökohtaisesti ymmärrä ollenkaan valvomista. Siis sellaista, että valvotaan johonkin 01.00-04.00. En ymmärrä mitä hienoa on valvomisessa. Vaikka nämä iltavirkut kuinka tykkäävät valittaa, että maailma pyörii aamuvirkkujen tahtiin, niin se on valitettava fakta, että niin se vaan on. Yöllä nukutaan ja päivällä ollaan hereillä. Ihminen on ohjelmoitu toimimaan niin, ja kaikki yhteiskunnan palvelut ja tapahtumat ovat "normaaliin" hereilläoloaikaan.
Uni on ihmiselle hyvin tärkeä asia. Unirytmin sekoittaminen edes hetkellisesti (kesäloma) heikentää terveyttä.
Kyllä meilläkin teini saa valvoa just niin pitkään kun huvittaa, mutta ilman puhelinta tai tekkaria. Ei tee hyvää teinille makoilla klo 03.00 asti puhelimen kanssa. Vaikka suurin osa vanhemmista tuntuu nykyään olevan sitä mieltä, että puhelin saa ja täytyy aina olla lapsen/teinin vapaasti käytettävissä. No minä olen eri mieltä.
Meidän mutsi aikanaan (70-luvulla) teki meidän huoneeseen yöpalaa valmiiksi, varmaankin siksi, että ei herätetty heitä eikä kolisteltu.
Oli ihanaa tulla yöllä kotiin kapakastakin kun huoneessa odotti valmiit voileivät, päällä mm. maustekurkkua (äiskä se tiesi, että suolainen maistuu) ja lasit maitoa. Vaikka maito olikin vähän lämmennyt ei haitannut.
Toivottavasti muistin äitiä siitä kiitellä ennen kuin poistui tästä hiippakunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä teinit, 16 ja pian 19 vuotiaat, valvovat myös, mutta osaavat todellakin olla hiljaa. He osaavat käyttäytyä ja tajuavat ilman sanomisiakin, että silloin kun muut nukkuvat, ollaan hiljaa. Mieheni tekee vastuullista vuorotyötä ja itsekin tarvitsen sen seitsemän tunnin yöunet.
Ihan siinä missä minä ja mies lähdemme aamulla hyvin hiljaa töihin, niin myös nuoret osaavat olla illalla ja yöllä hiljaa. Iltarientoja heillä ei ole paljoa, mutta jos on, niin en yleensä herää siihen, että he tulevat.
Meillä on perheessä hyvät reilut välit. On ollut aina ja tulee aina olemaankin.
No just näin! Itsekin lähden aamulla tosi aikaisin töihin, ja teen aamutoimet niin hiljaa kuin vain mahdollista. Vastaavasti teini iltaisin osaa olla hiljaa. Aivan perus käytöstapoja tällaiset asiat, jotka olisi hyvä opettaa lapselle jo ennen teini-ikää. Vaikka teinit ovatkin itsekkäitä (ihan luonnollista, en pahalla siis sano), ymmärtävät ottaa muut huomioon kun sen heille perustelee ja tarpeeksi monta kertaa sanoo.
Tuokin on vähä että mikä nyt on "yöllistä metelöintiä".
Joo, teinien pitää ymmärtää että toiset nukkuu, että poppia ei huudateta, ei paiskota ovia ja jos hakee iltapalaa nii yritetään olla hiljaa.
Toisille se tietenkin taas on se että kun yskäys kuuluu toiselta puolelta kartanoa niin "yhyy, teinit metelöi pitkin yötä"
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on vähä että mikä nyt on "yöllistä metelöintiä".
Joo, teinien pitää ymmärtää että toiset nukkuu, että poppia ei huudateta, ei paiskota ovia ja jos hakee iltapalaa nii yritetään olla hiljaa.
Toisille se tietenkin taas on se että kun yskäys kuuluu toiselta puolelta kartanoa niin "yhyy, teinit metelöi pitkin yötä"
Äänipiikit ovat ikävimpiä. Tottakai niitä saattaa tulla vahingossa vaikka vessareissulla, mutta jokaisen tulisi välttää tahallista metelöintiä.
Kun tyttö oli kylillä, niin minä kyllä menin nukkumaan ja nukuinkin, mutta meillä oli sopimus, että tyttö käy makkarin ovella sanomassa minulle, kun on tullut kotiin. Koska muuten olisin jossakin vaiheessa herännyt ja olisi ollut pakko nousta katsomaan onko päässyt turvallisesti kotiin ja sitten olisinkin ollut jo liian pirteä, enkä olisi saanut enää unenpäästä kiinni.
Juuri näin. Nuoret ovat fiksuja ja ymmärtävät hyvin, että myös vanhempien pitää nukkua. Sopikaa vaikka, että noin klo 22:30-8:30 on hiljaisuus ja silloin ei äänipiikkejä saa tulla.