Kesäloma teinien kanssa ihan tuskaa!
Mulla on 15- ja 17-vuotiaat teinipojat, jotka on alkanut kuppaamaan yötä myöten ulkona näon kesäaikaan.
Molemmilla on kyllä kesätyöt, ( ei koko kesää), mutta ne ovat iltapainotteisia. Rytmi on nyt siis se, että riukkuvat joko ulkona tai kotona pleikkaa pelaten johonkin aamuneljään, sitten nukkuvat päivän ja illaksi menevät töihin.
Siten neljän aikoihin yöllä mikro kilkattaa kun lämmitellään vähän välipalaa.. Sekopan kun en itse sdaa nukuttua, mulla päivätyö ja loma vasta heinäkuussa.
Onko kohtalontovereita? Oon yrittänyt keskustella, viime yönäkin taas heräsin yöllisiin kolisteluihin ja toinen on tietankin, se, etten saa nukuttua ennen kuin ovat kotona, eli valvon siihen saakka kunnes tulevat joskus yhden, kahden aikoihin kotiin.
Nytkin sinnittelen täällä töissä väsyneenä.
Kommentit (51)
Sen verran isoja että kai nuo iltamenot kuuluu asiaan.Yritä nukkua ja olla huolehtimatta.Sanot että tulevat hiljaa kotiin.
Laita käytetyt tamponit korviin niin ei kuulu mölyä.
Meillä teinit, 16 ja pian 19 vuotiaat, valvovat myös, mutta osaavat todellakin olla hiljaa. He osaavat käyttäytyä ja tajuavat ilman sanomisiakin, että silloin kun muut nukkuvat, ollaan hiljaa. Mieheni tekee vastuullista vuorotyötä ja itsekin tarvitsen sen seitsemän tunnin yöunet.
Ihan siinä missä minä ja mies lähdemme aamulla hyvin hiljaa töihin, niin myös nuoret osaavat olla illalla ja yöllä hiljaa. Iltarientoja heillä ei ole paljoa, mutta jos on, niin en yleensä herää siihen, että he tulevat.
Meillä on perheessä hyvät reilut välit. On ollut aina ja tulee aina olemaankin.
Meillä ei onneksi kohta 14v valvo myöhään. Ei se näin pienessä minitalossa onnistuisikaan.
Oikeastiko se on sinulle ok, että teinisi pitää yöllä meteliä? Mitä he ovat sanoneet, kun olet asiasta jutellut?
Minä en ainakaan paria erikoiskertaa enempää kuuntelisi yöllä ääniä, vaan jos he eivät osaisi olla hiljaa, niin he saisivat muuttaa omaan yksiöön vuokralle ihan vapaasti ja maksaa luukkunsa tietenkin itse.
Onnellisia ovat ne, joilla on talossa useita kerroksia.
Olenkin aina sanonut väsyneiden pikkulasten vanhemmillle, ettei se helpotus kauaa kestä kun heille sanotaan, että lapset on niin lyhyen aikaa pieniä.. Ehkä se helpoin aika on suunnilleen alakouluaika.
Isot lapset, isot murheet pätee hyvin teineihin.
Meillä teinitkin ovat illalla kotona viimeistään klo 22 ja omissa huoneissaan klo 23. Omissa huoneissaan saavat valvoa halutessaan. Pakko meidän työssäkäyvien vanhempien on pystyttävä nukkumaan. Meillä onneksi teinit tottelevat ja ymmärtävät tämän. Aamulla heräävät itsestään noin klo 10. Sitten kun me vanhemmat ollaan myös lomalla, on säännötkin vähän löysemmät.
Jos meillä ei menisi hiljaisuuspyyntö perille, niin pistäisin parina aamuna tulemaan meteliä vuorostani. Jos läheisellä rakennustyömaallakin aletaan metelöimään seiskalta, niin ok, täältä pesee kans kotona. Tuskinpa se olisi ok teineille.
Sitten neuvoteltaisiin ehdoista. Niin kauan kun minä maksan kaikki, talo on nimissäni ja teinien jalat ovat minun ruokapöytäni alla, niin käytöstavat pitää hallita.
Vierailija kirjoitti:
Isot lapset, isot murheet pätee hyvin teineihin.
Meillä ei ainakaan. Elämä on huomattavan paljon mukavampaa teinien kanssa kuin vaikka 8-12 vuotiaiden kanssa.
Eipä kauheasti käy kateeksi olla lapseton. Itse 32-v ja osalla ikätovereista jo tuonikäisiä teini-ikäisiä lapsia. On vissiin ollut kova kiire aikoinaan niitä tehdä.
Se on täysin oma ongelmasi että et saa unta ennen kuin kaikki ovat kotona.
Erään teiniajan tutun äiti oli juuri samanlainen huolehtija. Vaikka tiesi missä toinen on ja että tulee esim. konsertin jälkeen kello 02 kotiin, niin silti pitää olla istumassa ja voivottelemassa sohvalla että kun on niin huoli, ja voi voi kun häntä niin väsyttää.
Äärettömän raivostuttava käyttäytymismalli. Pää tyynyyn ja nukkumaan, ja antaa niiden valvoa joita ei nukuta.
Mulla on kokemusta vain teini-ikäisistä lapsista ja onneksi ne oli hyvin kasvatettuja jo ennen kuin päädyimme samaan kotiin asumaan. Muutin siis mieheni kanssa yhteen kun hänen lapsensa olivat 16 ja 13. Vanhempi asui pääasiassa meillä, nuorempi äidillään.
Vanhemmat elättävät perheen, joten heidän on saatava nukuttua. Teineille arkena kotiintuloaika ajoissa, vkl voivat sitten olla pidempään, jos ovat luotettavia. Yöllä opettelevat olemaan hiljaa keittiössä jne.
Ihmettelen näitä vanhempien vastauksia, joissa näkyy että kotona nuorilla on valta. Ei tulisi meillä kyseeseen. Ja upeat välit on silti teineihin.
Terv. yläkoulun ope
Korvatulpat. Biltemasta tai rautakaupasta saa.
Mene nukkumaan 10 tuntia ennen herätystä. Nukun luonnollisesti 7 tuntia, mutta kuulen myös herätyskellon, jos on tarpeen.
Muuten herään, kun kämppiksellä alkaa aamuvuoro.
Tästä tulee kyllä niin omien lasten teini/nuoruusaika mieleen. Kyllä hermoja kiristi kun he kukkuivat ja kulkivat yöllä loma-aikoina ja päivällä nukuttiin pitkään. Keskustelkaa nätisti että liikkuisivat ja söisivät hiljaa yöllä ja pitäkää lapsiin hyvät välit. Jonain vuonna saat taas nukkua ja osaat todellakin arvostaa sitä. Sama yörumba jatkuu sitten kun lapset käyvät lomilla kotona. Meillä lapset ovat nyt opiskelijoita ja asuvat omillaan. Toinen yökukkuja tekee nyt kesällä ja opiskeluaikana vain yötöitä ja se sopii hänelle.
Eipä ole ollut teinien kanssa tuommoista, mutta meillä osataan käyttäytyä, valvoa saa, mutta omat tehtävät pitää hoitaa silloin kun niitten aika on. Yöllä nukutaan ja päivällä valvotaan. Ihan jo senkin takia, että me vanhemmat elätämme heitä työssäkäyvmällä ja se ei onnistu jos valvomme teinien melussa yöt.
Meillä kaikkien pitää kunnioittaa kaikkia.
3 teiniä meillä.
Kotiintuloaika klo 0.00. Eivät ole myöhästelleet.
Meillä äänieristetyt seinät ja ovet, joten me vamhemmat saamme nukuttua.
En tiedä miten pitkään valvovat öisin - ainakin nukkuvat aamuisin pitkään.
Muistelen omaa nuoruutta. Siinä valvomisessa oli jotain maagista. Ja hiljaisessa talossa öisin.
Olen päättänyt olla nalkuttamatta valvomisesta niin kauan, kun
-hoitavat sovitut kotityövuorot ajallaan
-hoitavat kesätyönsä moitteetta
-eivät kiukuttele väsymystä
-käyttäytyvät ihmisiksi
Kyllä tuo vaihe ohi menee. Nuoret ovat aika "pohjalla" tuossa iässä.
Yrittäkää säilyttää hyvät välit. Nuoruusvuosina monilla menee vanhempien kans välit loppuelämäksi pilalle.